Sja, het valt te proberen. Maar ze zal toch niet zó naief zijn dat ze denkt dat ze daar mee weg komtquote:In the letter, Jones said she didn't realize she'd used a performance-enhancing drug until she stopped training with Graham at the end of 2002.
quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 19:15 schreef Hephaistos. het volgende:
Thanou die goud krijgt doordat iemand anders doping heeft gebruikt![]()
quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 19:53 schreef tong80 het volgende:
Voorzitter van de ARD in Bild Zeitung.
Naar aanleiding van het laatste dopinggeval in de atletiek, zien wij ons genoodzaakt om tijdens de Olympische spelen in Peking geen atletiek uit te zenden. Er moet een einde komen aan de lawine van dopinggevallen in deze ooit zo mooie sport. Na het wielrennen schoon gemaakt te hebben starten we een campagne tegen de atletieksport. Verder hebben we alle verslaggevers ontslagen die ooit positief waren over Oost-Duitse atletiek prestaties. Kirstin Otto, hoewel een briljante verslaggeefster moeten we dus ook los laten. Dieter Bauman komt er bij ons niet meer in en we wissen alle archiefbeelden van atletiek uit het verleden. Mocht het IOC alsnog strenger gaan controleren beraden we ons over deze rigoureuse stap. Atletiek is bij ons voorlopig geen issue meer.
Bron ANP
quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 19:53 schreef tong80 het volgende:
Voorzitter van de ARD in Bild Zeitung.
Naar aanleiding van het laatste dopinggeval in de atletiek, zien wij ons genoodzaakt om tijdens de Olympische spelen in Peking geen atletiek uit te zenden. Er moet een einde komen aan de lawine van dopinggevallen in deze ooit zo mooie sport. Na het wielrennen schoon gemaakt te hebben starten we een campagne tegen de atletieksport. Verder hebben we alle verslaggevers ontslagen die ooit positief waren over Oost-Duitse atletiek prestaties. Kirstin Otto, hoewel een briljante verslaggeefster moeten we dus ook los laten. Dieter Bauman komt er bij ons niet meer in en we wissen alle archiefbeelden van atletiek uit het verleden. Mocht het IOC alsnog strenger gaan controleren beraden we ons over deze rigoureuse stap. Atletiek is bij ons voorlopig geen issue meer.
Bron ANP
quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 21:59 schreef Plastic_Power het volgende:
Ik las ergens dat voor de estafetteonderdelen alleen Jones de medaille kan worden ontnomen. Haar teamgenoten behouden dus gewoon hun medailles.
quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 22:10 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Raar.
De Amerikaanse heren-estafetteploeg moest wel de gouden medaille van het WK in Edmonton (4 x 100) inleveren wegens doping van Tim Montgomery. Daar werd de Amerikaanse ploeg dus wel gewoon uit de uitslag geschrapt.
Ik vind trouwens dat de Amerikaanse damesploeg gewoon uit de uitslag moet worden geschrapt, mits Jones inderdaad schuldig was aan dope. Jammer voor de andere vrouwen dan, maar Amerika heeft als ploeg wel degelijk voordeel behaald bij de prestatiebevorderende middelen van Jones.
quote:What would happen to the U.S. relay team medals won by Jones is also uncertain.
After a long legal case, the Court of Arbitration for Sport ruled in 2005 that only Jerome Young should be stripped of the gold medal won by the United States in the 1,600 relay in Sydney.
The IOC, IAAF and World Anti-Doping Agency had pushed for the entire team -- including Michael Johnson -- to be stripped of the victory. Young tested positive for steroids in 1999 but was cleared by a U.S. panel on appeal and allowed to compete in Sydney. He ran in the preliminaries but not the final.
quote:"The CAS Panel noted that the IAAF Rules in force at the time of the Sydney Games did not provide for the annulment of results obtained by a team, when a member of that team was found later to have been ineligible to compete at the time of the event.
"The arbitrators considered that the interpretation made by the IAAF of the rules in force in 2000 was not correct.
"In conclusion, the Panel decided that on the basis of the IAAF Rules applicable at the time of the Sydney Games, the results of the men’s 4x400m Relay event at the Sydney Games should not be amended and that only Jerome Young in the US Team should be stripped of his gold medal.
quote:Marion Jones stopt na bekentenis
Officiële schuldbekentenis Jones
**Marion Jones heeft voor de rechtbank
in White Plains,New York,toegegeven dat
ze op weg naar de Olympische Spelen van
2000 in Sydney doping heeft gebruikt.
De Amerikaanse,die per direct een punt
achter haar carrière gezet heeft,won in
Sydney 3 keer goud en 2 keer brons.Het
Internationaal Olympisch Comité (IOC)
liet eerder al weten dat de atlete bij
een schuldbekentenis haar medailles van
die Spelen mogelijk zal verliezen.
Jones heeft voor de rechtbank bekend
dat ze opzettelijk gelogen heeft tegen
de rechercheurs over dopinggebruik.De
31-jarige Amerikaanse kan de eerste
atlete worden die veroordeeld wordt in
de beruchte Balco-zaak.
* Marion Jones gebruikte The Clear
... "Ik heb de fans,mijn land en mezelf
teleurgesteld.Ik schaam me diep",aldus
een huilende Jones."Vanwege de dingen
die ik gedaan heb,beëindig ik ook per
direct mijn loopbaan."
Eerder verschenen in de Washington Post
al delen uit een excuusbrief die Jones
naar haar familie en vrienden had
gestuurd.Ook daarin gaf ze toe op weg
naar de Olympische Spelen van Sydney
doping gebruikt te hebben.
Volgens de krant zegt Jones vanaf 1999
'the clear' van coach Trevor Graham te
hebben gekregen,zonder zelf te weten
dat het doping betrof.The clear is een
prestatiebevorderend middel dat in het
ontmantelde Balco-lab werd gemaakt.
quote:... "Ik heb de fans,mijn land en mezelf
teleurgesteld.Ik schaam me diep",aldus
een huilende Jones."Vanwege de dingen
die ik gedaan heb,beëindig ik ook per
direct mijn loopbaan."
quote:zonder zelf te weten
dat het doping betrof.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 00:12 schreef Hephaistos. het volgende:
Terwijl ze net op haar sportieve hoogtepunt zat! Zonde hoor...
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 10:41 schreef manny het volgende:
Wat ik me afvraag: medailles ontnemen dat is 1, maar gaan sponsoren ook geld terughalen ?
quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 19:15 schreef Hephaistos. het volgende:
Thanou die goud krijgt doordat iemand anders doping heeft gebruikt![]()
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 18:43 schreef Ericr het volgende:
en waarschijnlijk is ze zonder doping van het niveau dat met moeite 11:30 loopt.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 18:41 schreef thaleia het volgende:
Wat een drama....
Ik heb er een Tour de France-gevoel bij: iedereen gebruikt en diegenen die net de pech hebben om gepakt te worden moeten door het slijk en gaan failliet.
Jones is en blijft natuurlijk gewoon een geweldige sportvrouw, met talent voor atletiek EN handbal (of was het basketbal? nouja whatever). Die had zonder dope ook tot de toppers gehoord.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 18:41 schreef thaleia het volgende:
Wat een drama....
Ik heb er een Tour de France-gevoel bij: iedereen gebruikt en diegenen die net de pech hebben om gepakt te worden moeten door het slijk en gaan failliet.
Jones is en blijft natuurlijk gewoon een geweldige sportvrouw, met talent voor atletiek EN handbal (of was het basketbal? nouja whatever). Die had zonder dope ook tot de toppers gehoord.
Ik ben het met je eens, alleen zal dat laatste in de praktijk onmogelijk zijn. Van een kale kip kun je immers niet meer plukken.quote:Op maandag 8 oktober 2007 23:17 schreef Zwansen het volgende:
Alle medailles inleveren en al het prijzengeld inc. rente terugbetalen.
Ze heeft niet veel geld meer, haar medailles inleveren is al gevraagd door het Amerikaanse Olympisch Comite.quote:Op maandag 8 oktober 2007 23:17 schreef Zwansen het volgende:
Maar is dat medailles terug inleveren dan meer een symbolische daad, of wordt ze ook daadwerkelijk met terugwerkende kracht uit de uitslagen geschrapt? (en dus niet meer als olympische kampioene erkend)quote:Op maandag 8 oktober 2007 23:25 schreef Ericr het volgende:
[..]
Ze heeft niet veel geld meer, haar medailles inleveren is al gevraagd door het Amerikaanse Olympisch Comite.
In een vergelijkbare zaak heeft het CAS bepaald dat het 4x400m estafetteteam hun goed niet hoefde terug te geven. Daar ging het om Jerome Young waarvan in principe 2 jaar aan uitslagen werd gewist.quote:Op maandag 8 oktober 2007 23:06 schreef Szura het volgende:
Ze gaat haar Sydneymedailles inleveren. Heb ik meteen een vraag: moeten die andere estafettelopers um ook inleveren?
http://athleticsafrica.com/Outgoing/nigeriadenied_ns_220705.htmlquote:"The arbitrators considered that the interpretation made by the IAAF of the rules in force in 2000 was not correct.
"In conclusion, the Panel decided that on the basis of the IAAF Rules applicable at the time of the Sydney Games, the results of the men’s 4x400m Relay event at the Sydney Games should not be amended and that only Jerome Young in the US Team should be stripped of his gold medal.
"The CAS Panel also emphasised that the current IAAF Rules (2004-2005 Edition) provide expressly for what happens when an athlete who is a member of a relay team is found guilty of doping. "
Though, the CAS statement assured that a case similar to the present one not likely to happen again
Maar helaas zal het waarschijnlijk andersom zijn.quote:Op zondag 7 oktober 2007 14:09 schreef thaleia het volgende:
Daar zou ik het helemaal mee eens zijn als 95% van de topsporters geheel clean en eerlijk was en we te maken hadden met een paar unfaire uitzonderingen die de boel bedonderen.
Lijkt me een goed idee... als dan echter alle organisaties die rondom deze succesen en wedstrijden geld verdient hebben, het geld ook terugbetalen...quote:Op maandag 8 oktober 2007 23:17 schreef Zwansen het volgende:
Dude, wat te denken dan van die Golden League-meetings die haar als publiekstrekker hebben binnengehaald?quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 10:38 schreef RM-rf het volgende:
[..]
dus het IOC, IAAF en andere Sportbonden óók toegangsgelden aan zijn toeschouwers teruggeven en bv reclame en televisiegelden teruggeven, subsidies teruggeven ....
Ja, reken maar dat er met haar naam door een hoop promotors groot geld verdiend is ...quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 12:06 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Dude, wat te denken dan van die Golden League-meetings die haar als publiekstrekker hebben binnengehaald?
Uhm, bang dat ze die straks ook mag inleverenquote:Op dinsdag 9 oktober 2007 16:26 schreef SaintOfKillers het volgende:
Ik las ergens (ik dacht in de krant) dat Thanou beweerde dat ze die gouden medaille niet ging opeisen.
Dat lijkt me duidelijk.quote:
Als Thanou het goud niet zou mogen krijgen, dan had haar het zilver ook al afgepakt moeten worden.quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 10:07 schreef Leatherface het volgende:
Maar ik ben wel benieuwd of het IOC er aan wil om Thanou het goud te geven op de 100 meter.
Juridisch gezien is er waarschijnlijk geen enkel bewijs dat de Griekse zich in die periode drogeerde, maar door haar controverse van de jaren erna zou ik haar in ethisch opzicht geen goede winnares vinden.
Waarschijnlijk heeft het IOC geen andere optie dan Thanou het goud toe te kennen, alhoewel wat mij betreft Tanya Lawrence die plak dan maar moet krijgen.
Pauline Davis-Thompson is naar mijn weten nooit in opspraak geraakt, dus die zal zonder bezwaren wel het goud krijgen.
Uiteraard, maar niet gepakt..quote:Op woensdag 10 oktober 2007 01:07 schreef tong80 het volgende:
Ja maar die waren waarschyijnjmlijk ook gedped
Who's next?quote:IOC wil 'gedopeerde' Thanou niet belonen
Voor wie is de gouden medaille van dopingzondares Marion Jones?
Als het van Jacques Rogge en het IOC afhangt, kan de aangebrande Ekatarina Thanou, tweede op de olympische 100 meter in Sydney 2000, de gouden medaille van collega-dopingzondares Marion Jones op haar buik schrijven.
Goed nieuws: de vijf olympische medailles die Marion Jones in Sydney 2000 behaalde, arriveren eerstdaags bij het Internationaal Olympisch Comité (IOC) in Lausanne. De Amerikaanse sprintbom ontmantelde zichzelf met haar dopingbekentenis vorige week en kondigde haar afscheid van de atletiek aan. Ze zal de vis zeer duur moeten betalen: al haar resultaten vanaf 1 september 2000 worden geschrapt, aldus het Amerikaanse antidopingagentschap, en alle medailles en prijzen is ze kwijt. Zo eist het Amerikaans Olympisch Comité 100.000 dollar aan premies terug. En als de internationale atletiekfederatie het hard speelt, moet Jones in het slechtste geval miljoenen dollars aan prijzengeld en startgeld inleveren.
Het overhandigen van de olympische medailles aan de rechtmatige eigenaars kan beginnen. Makkelijk gezegd. Het IOC zit zwaar verveeld met Ekatarina Thanou. De Griekse behaalde zilver op de 100 meter van Sydney 2000. In Australië was Thanou - officieel - niet gedopeerd, maar op de volgende Olympische Spelen, in haar thuisstad Athene, stond ze samen met de Griekse sprinter Konstantinos Kenteris in het centrum van een dopingschandaal. Thanou werd twee jaar geschorst.
Het IOC wil niet zomaar dopingzondaars belonen. 'Maar in Sydney 2000 was Thanou niet betrapt, dus officieel was ze toen niet gedopeerd. Juridisch ligt het moeilijk.'
Begin december hakt het IOC de knoop door. Als Thanou de gouden medaille niet krijgt, gaat de olympische titel zeven jaar na datum onverwachts naar de Jamaicaanse Tanya Lawrence - inmiddels gestopt met atletiek en tot nader order nooit in opspraak geraakt.
Een opmerkelijke stem in het welles-nietesdebat is die van Victor Conte, de dokter die het brein was achter de Balco-dopingaffaire. Conte: 'Marion Jones moet haar medailles houden.' Zijn redenering: 'De antidopingcontroles werken, grofweg gesteld, niet. Er zijn heel wat olympische records, wereldrecords en olympische titels die zijn behaald door atleten die doping namen.'
Negen medailles voor Ottey?
De les van Conte is anders niet diegene die het IOC voor ogen heeft: een nultolerantie op dopingvlak. Maar wat dan bijvoorbeeld met Merlene Ottey? De Jamaicaanse kan haar olympisch record - acht olympische medailles - nog aanscherpen met één bronzen medaille. Op de 100 meter in Sydney 2000 eindigde Ottey immers als vierde. Alleen: in 1999 testte ze positief op nandrolon. Ze werd geschorst, maar de internationale atletiekbond sprak haar vrij wegens procedurefouten.
Bron: Sportwereld.be
Ik denk dat het uiteindelijk zo ook zal gaan ja..quote:Op woensdag 10 oktober 2007 17:24 schreef Wombcat het volgende:
Doe dan gewoon geen gouden medaillewinnaar.
Maar dat is weer unfair voor de zuivere atleten in die finale (er van uitgaande dat die er toch wel waren)quote:Op donderdag 11 oktober 2007 09:14 schreef Hankster het volgende:
[..]
Ik denk dat het uiteindelijk zo ook zal gaan ja..
Als je daar niet vanuit wilt gaan (wat op zichzelf begrijpelijk is), moet je geen sportwedstrijden organiseren.quote:Op donderdag 11 oktober 2007 09:22 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Maar dat is weer unfair voor de zuivere atleten in die finale (er van uitgaande dat die er toch wel waren)
Klopt, Ik ben geen voorstander van doping, maar voor atleten staat een heleboel op het spel ook op het financieel vlak, dus ik kan goed voorstellen dat je opeens naar een paar 'hulpmiddelen' overstapt.quote:Op zaterdag 13 oktober 2007 02:00 schreef Labrador1974 het volgende:
Ach zowat de hele sport gaat naar de knoppe door die dope!
Thanou heeft nou ook niet een clean sheet..quote:Op maandag 31 maart 2008 19:46 schreef Leatherface het volgende:
Ekaterini Thanou krijgt nu het zilver van Jones op de 100 meter van het WK in Edmonton in 2001.
http://news.bbc.co.uk/sport2/hi/athletics/7323112.stm
Als de IAAF deze stap al neemt, vrees ik dat ze het goud van Sydney ook krijgt.....
Maybe, maar dit is gewoon the bottomline:quote:Op maandag 31 maart 2008 21:41 schreef PieterBas het volgende:
[..]
Thanou heeft nou ook niet een clean sheet..
Je kunt niet anders.quote:Yet IAAF spokesman Nick Davies said: "Legally, we had no other choice."
He added: "There was no evidence of Thanou committing any doping offence during the period in question, which leaves us with no alternative but to award the medal to her."
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |