abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_53663895
http://www.nu.nl/news/125(...)mbo-scholier%27.html

Als zelfs VMBO-taal ze te ver gaat...

Klacht: domme mensen in de samenleving die gaan klagen over jip en janneke taal
Flexibele werktijden afgestemd op het bioritme van de individuele werknemer leiden tot een hogere productiviteit.
pi_53664010
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 11:25 schreef Nemesish3d het volgende:
http://www.nu.nl/news/125(...)mbo-scholier%27.html

Als zelfs VMBO-taal ze te ver gaat...

Klacht: domme mensen in de samenleving die gaan klagen over jip en janneke taal
En daardoor kreeg je de drang om hierover een topic in KLB aan te maken? Geen leven ofzo?
  woensdag 3 oktober 2007 @ 11:29:38 #3
168840 Sant
Jealousy is a Motherf*cker!!
pi_53664012
verkapt ik-ben-hoog-opgeleid-topic!

Geluk is een richting..... geen PUNT!!!!
Shit... Ik heb eigenlijk helemaal geen geweldige opmerking...
  woensdag 3 oktober 2007 @ 11:29:45 #4
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_53664015
Meneer de VWO-er voelt zich weer te goed
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
pi_53664086
ik heb havo met hbo erachteraan. Dus nee, geef eerlijk toe dat ik geen professor ben enzo, maar Jip en Janneke taal op het VMBO moeilijk vinden... gaat toch echt te ver
Flexibele werktijden afgestemd op het bioritme van de individuele werknemer leiden tot een hogere productiviteit.
pi_53664112
Te moeilijke vragen
Op woensdag 30 juni 2010 20:32 schreef afcajos het volgende:
Verrassend. Een topic over het regelen van te jonge smatjes en C_N en Lakitu zijn er als de kippen bij.
pi_53664950
Ik zou niet klagen over de VMBO'ers, maar over de erbarmelijke staat van het onderwijs.

Dán had je een heel goed punt.
º¤ø„¸Hardcore ¸„ø¤º°
„ø¤º°¨UNITED!!``°º¤
from albania.
pi_53664983
Ze moeten allemaal dood!
pi_53665315
Goed topic. Heb ik nog niet eerder gezien de laatste maanden.

Gebruik de zoekfunctie, lul. Beetje VMBO'er doet dat nog zelfs.
  woensdag 3 oktober 2007 @ 12:36:20 #10
111861 Hayley
Get what you can!!
pi_53665610
gaan we weer......
pi_53665846
Toch ben ik wel benieuwd naar de vraagstelling die dan te moeilijk zou zijn. Iemand hier met voorbeelden toevallig?
  woensdag 3 oktober 2007 @ 12:55:33 #12
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_53666020
Zeker 60 procent van de bevolking begrijpt de instructies hierdoor niet.

ik snap dat dus echt niet he, wat is er nou moeilijk aan een bijsluiter. kom op zeg, en dan 60% (!) van de nederlanders die het niet snapt. Dat is gewoon schrikbarend.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_53666037
Dit kan niet waar zijn
  woensdag 3 oktober 2007 @ 13:40:24 #14
161300 Miksie
m'n lievelingsdrank
pi_53666942
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 12:46 schreef MevrouwLili het volgende:
Toch ben ik wel benieuwd naar de vraagstelling die dan te moeilijk zou zijn. Iemand hier met voorbeelden toevallig?
Een concreet voorbeeld heb ik niet voor je. Maar het komt ongeveer hier op neer; Vaak zijn VMBO leerlingen in de grote stad allochtoon, of komen ze uit achterstandswijken (of allebei), waar ze niet zoveel andere input krijgen dan school.
Deze leerlingen leren braaf hun lessen (in mijn geval biologie), ze weten het allemaal zo te vertellen. Dan krijgen ze een examen. en dan bestaat (bijna) elke vraag uit het examen uit een stukje tekst waar je wat uit moet beredeneren. Zo wordt het dus meer NL tekst verklaren met toevallig een biologisch onderwerp.
Terwijl mijn leerlingen niet foutloos een NL tekst moet begrijpen voor mijn vak, maar moet weten wat de kenmerken zijn van planten (om maar een zijstraat te noemen). Het is erg lullig voor de leerlingen ook, je kan zo nooit goed in een vak worden als je niet goed bent in NL, en dat is funest voor het gevoel van eigenwaarde (met de eventuele gevolgen van dien).
Ik zeg; simpele vragen, die gaan over de lesstof. En tekstverklaren beperken tot de NL les.
Voer eendjes, geen oorlog!
pi_53667163
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 13:40 schreef Miksie het volgende:

[..]
Het is erg lullig voor de leerlingen ook, je kan zo nooit goed in een vak worden als je niet goed bent in NL, en dat is funest voor het gevoel van eigenwaarde (met de eventuele gevolgen van dien).
Is lullig, maar als een vwo'er slecht is in Engels, kan die ook slecht functioneren op een uni, want daar is de literatuur veelal Engels. Moet alles dan maar vertaald worden? Of moeten ze zich beperken tot Nederlandse literatuur? Dat gaat ten koste van de kwaliteit van het onderwijs/wetenschap.
Op een gegeven moment is een niveau bepaald, en voldoe je daar niet aan, dan zul je een stapje lager moeten. Je kan niet steeds het niveau naar beneden bijstellen omdat er mensen zijn die iets niet kunnen.
pi_53667307
gaan we weer
  woensdag 3 oktober 2007 @ 14:06:32 #17
161300 Miksie
m'n lievelingsdrank
pi_53667531
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 13:49 schreef MevrouwLili het volgende:

[..]

Is lullig, maar als een vwo'er slecht is in Engels, kan die ook slecht functioneren op een uni, want daar is de literatuur veelal Engels. Moet alles dan maar vertaald worden? Of moeten ze zich beperken tot Nederlandse literatuur? Dat gaat ten koste van de kwaliteit van het onderwijs/wetenschap.
Op een gegeven moment is een niveau bepaald, en voldoe je daar niet aan, dan zul je een stapje lager moeten. Je kan niet steeds het niveau naar beneden bijstellen omdat er mensen zijn die iets niet kunnen.
Klopt, helemaal met je eens.
Alleen als blijkt dat 60% de bijsluiter van medicijnen niet snap, en als dit mensen zijn die hier basisonderwijs hebben gevolgd, dan is er iets mis. En dat ligt absoluut aan/bij het onderwijs. De hoeveelheid pabo'ers die zakken voor hun taal- en rekentoets is daar het bewijs van. Maar dat neemt niet weg dat er nog steeds 60% moeite heeft met die bijsluiter. Dan kunnen we met z'n allen besluiten dat het dan vet jammer is voor die 60%, of we gaan er wat aan doen, en dan niet alleen vanuit het onderwijs (wat zeker beter moet hoor) maar maak het ook leefbaar/begrijpbaar voor die mensen.

De gemiddelde VMBO leerling groeit op met het idee dat hij MAAR vmbo doet. Er wordt vergeten dat meer dan 50% van de leerlingen in het middelbaar onderwijs vmbo doet, en dat hij het dus relatief best goed doet. En echt hoor, als 1 van mijn leerlingen niet zo goed is in NL betekent dat niet dat hij geen goede tuinman kan worden als hij biologie erg leuk vindt en goed kan.

En wat je zei over studenten aan de uni die engels moeten leren; ik vind het niet meer dan normaal dat je internationaal mee moet kunnen komen. Je hebt het over een totaal ander, niet vergelijkbaar, nivo. Voor die tuinman is het helemaal niet belangrijk of hij een lange tekst goed begrijpt, hij moet weten wat onkruid is en wat niet. En hij hoeft al helemaal niet met zijn collega in Amerika te overleggen wat er op internationaal nivo aan de hand is in de tuinmannenbusiness

En een 'algemeen nivo' wordt op een bepaald moment bepaald, maar verandert door de tijd heen, net als taal en cultuur. Wat wij nu minimaal vinden vonden ze een paar honderd jaar terug misschien wel geniaal. En ja natuurlijk is het idee dat we vooruit gaan, en niet terug. Maar je kan niet uitvlakken dat er nu een heleboel mensen niet aan het nivo voldoen/de snelheid van de vooruitgang niet kunnen bijhouden.

Just my 2 cent
  Moderator woensdag 3 oktober 2007 @ 14:07:56 #18
1424 crew  Jimbo
Gråtrunka
pi_53667549
!!
Op donderdag 20 augustus 2020 17:36 schreef Notorious_Roy het volgende:
Naast alle onzin die je uitkraamt heb je af en toe ook gewoon heel verstandige posts.
Op dinsdag 10 augustus 2021 16:32 schreef yvonne het volgende:
@:Jimbo voor mod, yeah *O*
pi_53667787
Dat het taalonderwijs brak is, dat is een feit. Niet alleen bij MBO, maar wat ik mijn medestudenten op de uni voor zinnen zie produceren, is ook om te janken.
Maar ik vind het toch echt te ver gaan om bijsluiters in Jip en Janneke taal te gaan schrijven. We leven niet in een Annie MG Schimdt boek, maar in Nederland in 2007. Dan hoor je dat te kunnen lezen. En als je het niet snapt, kun je misschien een cursus volgen, terug naar school, of iemand vragen je te helpen. Wil je dat niet, dan wil je kennelijk ook niet weten wat er in de bijsluiter staat....
  woensdag 3 oktober 2007 @ 14:29:15 #20
161300 Miksie
m'n lievelingsdrank
pi_53668024
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 14:18 schreef MevrouwLili het volgende:
Dat het taalonderwijs brak is, dat is een feit. Niet alleen bij MBO, maar wat ik mijn medestudenten op de uni voor zinnen zie produceren, is ook om te janken.
Maar ik vind het toch echt te ver gaan om bijsluiters in Jip en Janneke taal te gaan schrijven. We leven niet in een Annie MG Schimdt boek, maar in Nederland in 2007. Dan hoor je dat te kunnen lezen. En als je het niet snapt, kun je misschien een cursus volgen, terug naar school, of iemand vragen je te helpen. Wil je dat niet, dan wil je kennelijk ook niet weten wat er in de bijsluiter staat....
Ben het eens met je
Alleen verschillen we van mening over wat we eraan moeten doen.
Ik ben ervan overtuigd dat er veel verschillen zitten tussen mensen. En je kan daar overheen gaan door te zeggen; iedereen moet toch gelijk zijn, en hetzelfde kunnen. Of je kan de verschillen benutten, zodat de meesten wat met hun talenten kunnen.
(Ik moet nu heel erg denken aan een cartoon; een boom, met daar voor staand verschillende dieren (olifant, vogel, zeehond, aap, hond etc). Met een 'docent' die zoiets zegt als; om uit te maken wie het beste is krijgen jullie allemaal dezelfde opdracht; klim in de boom.)
pi_53668322
Met dank aan het geweldige integratiebeleid
pi_53668492
Dit heeft niets te maken met het integratiebeleid. Mijn baas, collega's, studiegenoten, vrienden zijn allemaal rasechte Hollanders, maar hun Nederlands is om te janken. Allochtonen zijn vaak slecht in Nederlands, maar de 'Nederlanders' zelf zijn geen haar beter.
pi_53668540
Dat plaatje ook dan ook echt he

A little bit hateful
pi_53669692
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 14:53 schreef Liquidootje het volgende:
Dat plaatje ook dan ook echt he

[afbeelding]
  woensdag 3 oktober 2007 @ 15:46:22 #25
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_53669731
Ik denk dat jullie zelf ook maar eens een cursus begrijpend lezen moeten gaan volgen, want er staat niets in het artikel over klagende VMBO'ers.
Niet meer actief op Fok!
pi_53669775
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 15:46 schreef Viking84 het volgende:
Ik denk dat jullie zelf ook maar eens een cursus begrijpend lezen moeten gaan volgen, want er staat niets in het artikel over klagende VMBO'ers.
neem maar van mij aan dat ze na proefwerken samenkomen en dingen zeggen als "eeey fatma, die stellingsvragen warun tantoe moeilijk! ikke geen hout ervan snapte! je weetzzzz"

dus jah, ze klagen echt wel

[ Bericht 2% gewijzigd door Nemesish3d op 03-10-2007 15:59:16 ]
pi_53669913
99% is allochtoon op het vmbo en spreekt niet tot nauwelijks fatsoenlijk nederlands.
Dus denk dat het probleem eerder daar ligt dan bij het niveau van de toets!
Op vrijdag 5 oktober 2007 14:40 schreef BobRooney het volgende:
Volgens mij probeerde die invalide zelf een strijker af te steken, maar ging er iets fout.
  woensdag 3 oktober 2007 @ 16:01:06 #28
161300 Miksie
m'n lievelingsdrank
pi_53670079
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 15:46 schreef Viking84 het volgende:
Ik heb het niet over het MBO omdat ik niet weet hoe het daar is, het VMBO daarentegen ken ik wel van binnen, dus daar kan ik wat over zeggen. En geloof me, op het VMBO is het ook een item hoor (niet zozeer onder de leerlingen als wel onder de docenten).
Edit: In de titel van het artikel hebben ze het toch echt over het VMBO hoor
pi_53670438
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 12:08 schreef Nosh het volgende:
Ik zou niet klagen over de VMBO'ers, maar over de erbarmelijke staat van het onderwijs.

Dán had je een heel goed punt.
das een heel goed punt!!
Geilt op sg's *fapfap*
Bier :9
  Moderator / Redactie Sport woensdag 3 oktober 2007 @ 16:21:10 #30
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_53670517
automonteurs hebben we ook nodig
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  woensdag 3 oktober 2007 @ 16:29:40 #31
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_53670678
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 12:55 schreef Metro2005 het volgende:
Zeker 60 procent van de bevolking begrijpt de instructies hierdoor niet.

ik snap dat dus echt niet he, wat is er nou moeilijk aan een bijsluiter. kom op zeg, en dan 60% (!) van de nederlanders die het niet snapt. Dat is gewoon schrikbarend.
Jawel.. er lopen gewoon een hoop domme mensen rond
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
  woensdag 3 oktober 2007 @ 16:35:26 #32
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_53670785
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 14:06 schreef Miksie het volgende:

[..]

...
En een 'algemeen nivo' wordt op een bepaald moment bepaald, maar verandert door de tijd heen, net als taal en cultuur. Wat wij nu minimaal vinden vonden ze een paar honderd jaar terug misschien wel geniaal. En ja natuurlijk is het idee dat we vooruit gaan, en niet terug. Maar je kan niet uitvlakken dat er nu een heleboel mensen niet aan het nivo voldoen/de snelheid van de vooruitgang niet kunnen bijhouden.

...
Dat zou triest zijn op te accepteren dat het algemeen niveau van de Nederlandse bevolking nu lager ligt dan vroeger, dat mag je nooit accepteren. Zeker niet in een tijd waarin iedereen brult over kenniseconomie, innovatie etc. En dan nog een doelstelling van de overheid erbij om het opleidingsniveau van de bevolking op te krikken (ook weer voor diezelfde kenniseconomie).
---
And when the leaves fall the land looks more human
it's got me questioning the essence of my farm boy blues
hence, I never wore the fashions of the know-what-I'm-doin'
  woensdag 3 oktober 2007 @ 16:36:32 #33
182619 DRNKnHGH
smoke them hotdogs
pi_53670808
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 14:07 schreef Jimbo het volgende:
!!
  woensdag 3 oktober 2007 @ 16:37:13 #34
182619 DRNKnHGH
smoke them hotdogs
pi_53670823
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 15:53 schreef fuckbuddy het volgende:
99% is allochtoon op het vmbo en spreekt niet tot nauwelijks fatsoenlijk nederlands.
overdrijven is ook een vak
pi_53670873
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 14:18 schreef MevrouwLili het volgende:
Onzin. Aangezien het gros van de mensen die medicijnen gebruiken 50+ is, lijkt het me niet meer dan logisch dat een besluiter juist voor die groep te begrijpen is. Andere generatie enzo.
pi_53670976
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 15:48 schreef Nemesish3d het volgende:

[..]

neem maar van mij aan dat ze na proefwerken samenkomen en dingen zeggen als "eeey fatma, die stellingsvragen warun tantoe moeilijk! ikke geen hout ervan snapte! je weetzzzz"

"AAAAAHH ZENNE MOAT, WOARST VLEISCH"
pi_53671555
WTF!? >.>

Ik vond mijn examen anders wel makkelijk gaan met taal, wiskunde was een ander verhaal
pi_53671559
Klopt.
MBO-ers ook trouwens, sorry
pi_53671578
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 16:56 schreef Ranja_Ranja het volgende:
http://www.geenstijl.tv/2007/10/roetger_gaan_naar_vmbo.html#

Alle vooroordelen worden bevestigd
OMG, niet eens weten wat arbeidsvreugde, kritisch en etcetera betekent!!

"etcetera betekent enzovoorts". Die kop er dan bij:
pi_53671594
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 15:53 schreef fuckbuddy het volgende:
En die 1% zwakbegaafd, net als jij
Op zondag 13 januari 2008 23:38 schreef remlof het volgende:
Je blijft me verbazen deepart, wat slik je in godsnaam?
Op maandag 27 december 2010 00:52[/url] schreef remlof het volgende:
Diepzinnige deepart.
pi_53671823
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 17:17 schreef Nemesish3d het volgende:

[..]

OMG, niet eens weten wat arbeidsvreugde, kritisch en etcetera betekent!!

"etcetera betekent enzovoorts". Die kop er dan bij:
waarom zou hij van enzovoorts wel ooit hebben gehoord?
pi_53672467
Briljant filmpje.... Fijn om onze toekomst in beeld te zien
pi_53672579
nou ja.. he... ik ben niet principieel tegen het VMBO, niet iedereen heeft een even goed stel hersenen... soit...

maar om nou een examen in Jip-en-Jan-ne-ke-taal te gaan maken (je weet wel, met lettergreepstreepjes (3x woordwaarde) ), dat is van de zotte.. dan moet het onderwijs maar beter, en moet het VMBO ook maar 5 jaar in beslag nemen in plaats van 4,zodat er meer tijd aan schrijf- en leesvaardigheid besteed kan worden
Ja doei.
  woensdag 3 oktober 2007 @ 18:09:16 #45
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_53672627
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 16:01 schreef Miksie het volgende:

[..]

Ik heb het niet over het MBO omdat ik niet weet hoe het daar is, het VMBO daarentegen ken ik wel van binnen, dus daar kan ik wat over zeggen. En geloof me, op het VMBO is het ook een item hoor (niet zozeer onder de leerlingen als wel onder de docenten).
Edit: In de titel van het artikel hebben ze het toch echt over het VMBO hoor
Gut, jij moet echt beter lezen .
Jullie doen het nu voorkomen alsof scholieren hebben geklaagd dat de examens te moeilijk zijn, maar dat is vastgesteld door een taaladviesbureau.

Oh, en waar heb ik het over het MBO?
Niet meer actief op Fok!
pi_53672792
Tering dat filmpje ook.
Je vraagt je toch af wat er later allemaal gaat gebeuren met die kids, eigenlijk is het filmpje te triest voor woorden.
  woensdag 3 oktober 2007 @ 18:21:44 #47
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_53672897
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 17:33 schreef imported_sphinx het volgende:

[..]

waarom zou hij van enzovoorts wel ooit hebben gehoord?
Niet, daarom kijkt hij ook zo onnozel
  woensdag 3 oktober 2007 @ 18:26:09 #48
161300 Miksie
m'n lievelingsdrank
pi_53672986
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 18:09 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Gut, jij moet echt beter lezen .
Jullie doen het nu voorkomen alsof scholieren hebben geklaagd dat de examens te moeilijk zijn, maar dat is vastgesteld door een taaladviesbureau.

Oh, en waar heb ik het over het MBO?
Ik heb het er nergens over dat de scholieren klagen (lees het nog maar eens na, als je het zo graag over goed lezen hebt). Het zijn voornamelijk de docenten die hierover klagen, en nu is het dan eens officieel vastgesteld door 1 of ander buro, maar nee, het zijn niet de scholieren zelf nee.
En inderdaad, jij was niet degene die het over mbo had, dat was iemand anders. Het spijt me verschrikkelijk.
pi_53674145
Ach , dat VMBOvoetvolk maakt me weinig uit.

De serieuze VMBO-ers komen er wel als ze inzien dat "Stoer" zijn je niet veel helpt in de maatschapij en gaan gewoon netjes aan het werk. De waardeloze individuen in het VMBO hoor je nooit meer wat van. Ik als vwo-er erger me niet in ernstige mate aan ze.

Ze kiezen ervoor zo te zijn in hun gedragingen, jammer dan , hun keus. Als ze maar niet verwachten dat iemand nog maar naar ze omkijkt later.
pi_53674602
Het is nu wel erg triest gesteld maar als je ook kijkt naar de VMBO'ertjes tegenwoordig, om te huilen
Mrrrr.
pi_53674647
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 11:32 schreef Nemesish3d het volgende:
ik heb havo met hbo erachteraan. Dus nee, geef eerlijk toe dat ik geen professor ben enzo, maar Jip en Janneke taal op het VMBO moeilijk vinden... gaat toch echt te ver
hbo de net niet mensen van de samenleving.

Jullie zijn gewoon streberige mbo'ers, niets meer.
Op donderdag 22 juli 2010 01:22 schreef xmamacitax het volgende:
mijn nederlands is 1000 x beter dan de joune
  woensdag 3 oktober 2007 @ 19:37:12 #52
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_53674954
Ach, je moet die gasten ook geen boeken laten lezen.
Die moet je gewoon een lasapparaat in de klauwen duwen en een hek laten lassen. En daar moet je ze op beoordelen...
Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
pi_53675518
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 15:48 schreef Nemesish3d het volgende:

[..]

De meeste mensen denken dat het zo gaat op het VMBO. Die mensen zijn zelf stom
De VMBO-ers op mijn school praten niet met straat taal maar met de gewone Nederlandse taal

PS: Ik ben ook een VMBO-er
pi_53676577
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 14:06 schreef Miksie het volgende:

[..]

Klopt, helemaal met je eens.
Alleen als blijkt dat 60% de bijsluiter van medicijnen niet snap, en als dit mensen zijn die hier basisonderwijs hebben gevolgd, dan is er iets mis. En dat ligt absoluut aan/bij het onderwijs. De hoeveelheid pabo'ers die zakken voor hun taal- en rekentoets is daar het bewijs van. Maar dat neemt niet weg dat er nog steeds 60% moeite heeft met die bijsluiter. Dan kunnen we met z'n allen besluiten dat het dan vet jammer is voor die 60%, of we gaan er wat aan doen, en dan niet alleen vanuit het onderwijs (wat zeker beter moet hoor) maar maak het ook leefbaar/begrijpbaar voor die mensen.

De gemiddelde VMBO leerling groeit op met het idee dat hij MAAR vmbo doet. Er wordt vergeten dat meer dan 50% van de leerlingen in het middelbaar onderwijs vmbo doet, en dat hij het dus relatief best goed doet. En echt hoor, als 1 van mijn leerlingen niet zo goed is in NL betekent dat niet dat hij geen goede tuinman kan worden als hij biologie erg leuk vindt en goed kan.

En wat je zei over studenten aan de uni die engels moeten leren; ik vind het niet meer dan normaal dat je internationaal mee moet kunnen komen. Je hebt het over een totaal ander, niet vergelijkbaar, nivo. Voor die tuinman is het helemaal niet belangrijk of hij een lange tekst goed begrijpt, hij moet weten wat onkruid is en wat niet. En hij hoeft al helemaal niet met zijn collega in Amerika te overleggen wat er op internationaal nivo aan de hand is in de tuinmannenbusiness

Just my 2 cent
En welk nivo doe jij?
  woensdag 3 oktober 2007 @ 20:50:37 #55
161300 Miksie
m'n lievelingsdrank
pi_53676805
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 20:42 schreef HeaRt_woRm het volgende:

[..]

En welk nivo doe jij?
Ben afgestudeerd, WO nivo, en daarom weet ik dat het zowel nivo als niveau mag zijn.
Maar verder een goed argument
pi_53677160
Beetje raar nieuws vond ik het.
Ik heb 2 jaar geleden examen gedaan en van niemand om me heen gehoord dat de teksten te moeilijk waren ofzo.
Niet dat enkele klassen van het VMBO nou alles zegt over het algemene niveau van het VMBO.. Maar toch
E.
pi_53677428
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 20:50 schreef Miksie het volgende:

[..]

Ben afgestudeerd, WO nivo, en daarom weet ik dat het zowel nivo als niveau mag zijn.
Vind het maar eens in de Van Dale dan
  woensdag 3 oktober 2007 @ 21:15:41 #58
181454 PinPine
Have to return some videotapes
pi_53677525
nivo:
levelling instrument
God Dammit Loch Ness Monster, I ain't gonna give you no tree fiddy!
pi_53677830
quote:
U hebt gezocht op nivo:

Het door u gezochte woord is niet gevonden in het eendelige Van Dale Hedendaags Nederlands.

en daarbij staat het gewoon knullig

zeg gewoon niveau, zoals het hoort
Ja doei.
  woensdag 3 oktober 2007 @ 21:41:29 #60
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_53678407
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 21:24 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

en daarbij staat het gewoon knullig

zeg gewoon niveau, zoals het hoort
Niveau is zooooooo kak... en dat is zooooooo 2003
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_53679495
quote:

Wat een droefenis zeg,
Die schoolmeester heeft echt het meest nutteloze baantje op deze planeet, het is verspilde moeite om te proberen deze mensen klaar te stomen voor de maatschappij.
pi_53680598
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 13:40 schreef Miksie het volgende:

[..]

Een concreet voorbeeld heb ik niet voor je. Maar het komt ongeveer hier op neer; Vaak zijn VMBO leerlingen in de grote stad allochtoon, of komen ze uit achterstandswijken (of allebei), waar ze niet zoveel andere input krijgen dan school.
Deze leerlingen leren braaf hun lessen (in mijn geval biologie), ze weten het allemaal zo te vertellen. Dan krijgen ze een examen. en dan bestaat (bijna) elke vraag uit het examen uit een stukje tekst waar je wat uit moet beredeneren. Zo wordt het dus meer NL tekst verklaren met toevallig een biologisch onderwerp.
Terwijl mijn leerlingen niet foutloos een NL tekst moet begrijpen voor mijn vak, maar moet weten wat de kenmerken zijn van planten (om maar een zijstraat te noemen). Het is erg lullig voor de leerlingen ook, je kan zo nooit goed in een vak worden als je niet goed bent in NL, en dat is funest voor het gevoel van eigenwaarde (met de eventuele gevolgen van dien).
Ik zeg; simpele vragen, die gaan over de lesstof. En tekstverklaren beperken tot de NL les.
Ja, het is zielig. Maar door steeds aan falende leerlingen tegemoet te komen help je het onderwijs om zeep.

Al is het natuurlijk niet hun schuld, want zij hebben ook les gehad van pabo-dozen die niet fatsoenlijk kunnen rekenen. 'Maar ze zijn wel heel leuk met de kindjes, dat is toch belangrijker dan al die schoolse zaken?'
pi_53687317
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 22:44 schreef zwemmerseczeem het volgende:

[..]

Ja, het is zielig. Maar door steeds aan falende leerlingen tegemoet te komen help je het onderwijs om zeep.

Al is het natuurlijk niet hun schuld, want zij hebben ook les gehad van pabo-dozen die niet fatsoenlijk kunnen rekenen. 'Maar ze zijn wel heel leuk met de kindjes, dat is toch belangrijker dan al die schoolse zaken?'
eensch!

Het onderwijs wordt alsmaar naar beneden bijgesteld. Niet doen! Door een natuurlijk proces zou het onderwijs zelfs steeds moeilijker moeten worden, aangezien de mensch steeds meer en meer te weten komen over allerlei zaken. Maar omdat de huidige jeugd simpelweg verwend is, worden ze lui en leren niet genoeg. Hierdoor gaat hun niveau omlaag, en daarom moet je de lesstof ook maar omlaag gooien? Optyfe, laat ze maar weer wat harder werken
pi_53690139
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 21:41 schreef maniack28 het volgende:

[..]

Niveau is zooooooo kak... en dat is zooooooo 2003
maar het is wel juist
Ja doei.
pi_53692745
Om de niveau/nivo kwestie maar eens op te lossen:
quote:
Vraag
Mogen in het Nederlands ingeburgerde woorden die ontleend zijn aan het Frans en eindigen op -eau, zoals bureau, niveau en cadeau, worden gespeld met -o?

Antwoord
Nee. Bij deze woorden is in de officiële spelling alleen de oorspronkelijke Franse spelling met -eau toegestaan.
Bron
pi_53692925
Buro is wel choet?
Op vrijdag 5 oktober 2007 14:40 schreef BobRooney het volgende:
Volgens mij probeerde die invalide zelf een strijker af te steken, maar ging er iets fout.
pi_53694084
quote:

Tsja Amsterdam hé
pi_53694710
quote:
Op donderdag 4 oktober 2007 10:29 schreef Nemesish3d het volgende:

[..]

eensch!

Het onderwijs wordt alsmaar naar beneden bijgesteld. Niet doen! Door een natuurlijk proces zou het onderwijs zelfs steeds moeilijker moeten worden, aangezien de mensch steeds meer en meer te weten komen over allerlei zaken. Maar omdat de huidige jeugd simpelweg verwend is, worden ze lui en leren niet genoeg. Hierdoor gaat hun niveau omlaag, en daarom moet je de lesstof ook maar omlaag gooien? Optyfe, laat ze maar weer wat harder werken
En nu ben ik het weer eensch met jou. Als je vroeger voor wiskunde dreigde te zakken, sloot je vader je op in je kamer, net zolang tot je t wel haalde. Nu is de conclusie dat je 'geen wiskunde kan' en een 5 mag staan.
  donderdag 4 oktober 2007 @ 16:04:11 #69
161300 Miksie
m'n lievelingsdrank
pi_53694924
Wat is het toch prettig dat jullie allemaal precies weten hoe het er in het onderwijs toegaat, en dat iedereen ook zulke goed doordachte oplossingen aandraagt. Jammer dat (de politiek en )het onderwijzend personeel het niet met jullie eens is, dat zijn nl de mensen die het ujit moeten voeren

Oh, en over dat nivo, prima dat het nu niet meer mag ik geloof jullie hoor, maar ik ben al wat ouder en toen ik op school zat heb ik het zo geleerd. Dus kom nu niet aan met dat ik dom ben omdat ik toevallig iets onthouden heb van school. En nee, ik neem niet iedere keer dat er een nieuw groen boekje komt het hele ding door, dat geldt denk ik voor de meesten hier.

Wat een kuttopic trouwens...bewijst weer dat de gemiddelde Fok!ker niet de intelligentie heeft om een fatsoenlijke discussie te voeren (dus dan maar over onnozele dingetjes die er niet toe doen beginnen. Hou gewoon je klep als je niet inhoudelijk KAN reageren)
pi_53696286
Vreselijk. En dat moet dan de toekomst voorspellen
pi_53697318
quote:

Vooral in de reacties op het filmpje.
Allemaal klagen en zeiken over het bedroevende niveau van het VMBO in VMBO Nederlands.
There is no love sincerer than the love of food.
  vrijdag 5 oktober 2007 @ 00:17:27 #72
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_53709983
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 22:44 schreef zwemmerseczeem het volgende:

[..]

Om die reden is mijn week (De Baarsjes, red.) de huidige hekkensluiter wat betreft de Cito-uitslagen. De basisschool (De Meidoorn, red.) waar mijn zusje en mijn broertje op zaten, wilden die twee uitsluiten van de eindtoets omdat ze 'gedemotiveerd zouden raken door hun extreem lage score', maar dit is gewoon een verkapte PR-stunt om aan te klooien met cijfers teneinde geen inschrijvingen van witte gezinnen mis te lopen.

En sterker nog: kinderen van de door mij genoemd basisschool die ook nog een ouder als overblijfkracht of lid van de Ouderraad hebben worden ook nog eens gematst. En dat is ook meerdere keren opzettelijk gedaan, als de gemeente van deze praktijken op de hoogte was, zou de school nu moeten sluiten.
  vrijdag 5 oktober 2007 @ 06:39:23 #73
117776 OFfSprngr
Meest boze Punker van Fok!
pi_53711982
Mensen die voorbij de basisschool nog steeds naar Nederlands referen als "taal", infantiele mongolen.
You must learn to live with your own conscience, your own morality, your own decision, your own self. You alone can do it. There is no authority but yourself!
http://www.last.fm/user/OFfSprngr
.
.
pi_53718207
quote:
Op donderdag 4 oktober 2007 16:53 schreef DamzkoO het volgende:
Vreselijk. En dat moet dan de toekomst voorspellen
Wat een ramp, en al die waarzegsters op de kermis dan?
  vrijdag 5 oktober 2007 @ 12:57:00 #75
81028 ScudRaket
Fanatiek nachtbaggeraar
pi_53718348
VMBO is gewoon bezigsheidstherapie!

In VMBO-taal:
quote:
Dat je naar school moet om het naar school gaan, niet om er iets te leren
If it has a grass wicket, play cricket! (Nee, dit slaat niet op het spelletje!)
Lullo scrotum ejaculatio est.
Hattrick: Ladderzatsquad (208243)
pi_53720498
Ben ik nou de enige die benieuwd is naar hoe erg het geheel nou is? Zijn er ergens voorbeelden beschikbaar van zaken die problemen op hebben geleverd bij de examens?
Leuk, zo'n onderzoek, maar ben zelf wel benieuwd naar hoe ernstig het er nou echt mee is gesteld.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_53725494
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 19:26 schreef Flashwin het volgende:

[..]

Strafcoahrnerrrr, Strafcoahrnerrrr...
pi_53725950
Ze zitten alleen maar op het vmbo omdat ze disleksie hebben!!! Anders zouden ze zo havo kunnen doen!
pi_53726593
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 00:17 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Om die reden is mijn week (De Baarsjes, red.) de huidige hekkensluiter wat betreft de Cito-uitslagen. De basisschool (De Meidoorn, red.)....

Gaaf, er gaat een eindredactie over jouw post heen!

http://www.geenstijl.tv/2(...)t_second_opinio.html

De second opinion is niet veel beter trouwens.
  vrijdag 5 oktober 2007 @ 18:54:28 #80
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_53726739
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 18:07 schreef motorbloempje het volgende:
nou ja.. he... ik ben niet principieel tegen het VMBO, niet iedereen heeft een even goed stel hersenen... soit...

maar om nou een examen in Jip-en-Jan-ne-ke-taal te gaan maken (je weet wel, met lettergreepstreepjes (3x woordwaarde) ), dat is van de zotte.. dan moet het onderwijs maar beter, en moet het VMBO ook maar 5 jaar in beslag nemen in plaats van 4,zodat er meer tijd aan schrijf- en leesvaardigheid besteed kan worden

Dat is waarempel een goed idee.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  vrijdag 5 oktober 2007 @ 19:20:00 #81
81028 ScudRaket
Fanatiek nachtbaggeraar
pi_53727436
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 20:50 schreef Miksie het volgende:

[..]

Het NiPo is een andere instelling
If it has a grass wicket, play cricket! (Nee, dit slaat niet op het spelletje!)
Lullo scrotum ejaculatio est.
Hattrick: Ladderzatsquad (208243)
pi_53753580
16 zijn en vmbo doen en een leven hebben, VWO doen en heledag je eigen trekken en leren.
AFC AJAX
pi_53755072
quote:
Op zaterdag 6 oktober 2007 23:43 schreef BonJovi het volgende:
16 zijn en vmbo doen en een leven hebben, VWO doen en heledag je eigen trekken en leren.
Op donderdag 22 juli 2010 01:22 schreef xmamacitax het volgende:
mijn nederlands is 1000 x beter dan de joune
pi_74321819
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 19:26 schreef Flashwin het volgende:

[..]

En dit klinkt echt als een reactie van een vmbo'er.
Ik kom zelf van het VMBO af maar weet dat dit filmpje enorm gechargeerd is. Het zijn ook alleen de buitenlanders die gefilmd worden.

O ja, doe nu zelf uiteindelijk ook HBO hoor. Stukje moeilijker, net wat zelfstandiger zijn, iets meer theorie, maar kom op, ik denk dat veel meer mensen die op het MBO zitten dit ook wel aan kunnen als ze het echt maar willen. Wordt een beetje schijt ziek van iedereen die MBO'ers dom vindt. De meerderheid van de bevolking heeft (V)MBO gedaan. Ik denk dat het voor mij met de universiteit ook zo is: net even iets meer theorie maar als ik dit echt zou willen zou ik dit wel kunnen. Probleem is dat ik:
1: niet echt theoretisch ingesteld ben.
2: ik niet tussen de enkele mensen zoals jij wil zitten die zich verheven voelen omdat ze toevallig universiteit doen.

Maar goed wie weet wat de toekomst brengt misschien dat ik best ooit nog eens universiteit doe.
Heb me uiteindelijk vanuit het LOM onderwijs (wegens problemen in de thuissituatie) opgewerkt tot HBO'er dus wie ben jij om over mij te oordelen.
  maandag 2 november 2009 @ 17:47:03 #85
266264 Drinky
L'amour et la violence
pi_74321850
Wat een kankerkick
I just warped whoop whoop!
Op dinsdag 27 juli 2010 04:05 schreef Righteous het volgende:
Drinky is een baas
pi_74321900
quote:
Op maandag 2 november 2009 17:46 schreef max_payne4 het volgende:

[..]

Ik kom zelf van het VMBO af

gechargeerd
Op het vmbo hebben gezeten en dan woorden als gechargeerd gebruiken.
C'est magnifique, mais ce n'est pas la guerre.
-
  maandag 2 november 2009 @ 17:52:23 #87
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_74322002
HTF komt dit topic weer in MyAT?
pi_74322018
quote:
Op maandag 2 november 2009 17:48 schreef Lord_Cardigan het volgende:

[..]

Ik zeg toch dat ik nu HBO doe.

Jeweetz111!! VMBO swa..
  maandag 2 november 2009 @ 17:53:27 #89
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_74322029
quote:
Op maandag 2 november 2009 17:48 schreef Lord_Cardigan het volgende:

[..]

Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_74322058
quote:

Ja, een filmpje met vmbo-turken bewijst dat vmbo'ers dom zijn
Hoe zit het dan met autochtoon vmbo?
Ik kom zelf van het VMBO af, maar daar slaagde iedereen met gemiddeld een 7,2.
Er zaten mongolen tussen ja... En dat zijn nu dropouts van het MBO.
Nu zit ik op het MBO N4. Daar wordt gewoon geen reet gedaan (ook door de leraren niet).
Dan komt de deadline, krijgen we een dreigbrief van de examencommissie.
Kwestie van 2 weken bikkelen en je bent weer safe voor de komende 8 weken
[quote][img=12,12]http://i.fokzine.net/templates/new/i/p/1.gif[/img] Op dinsdag 2 juni 2009 02:28 schreef 8D het volgende:
Netzoals die mensen die nog aan het posten zijn rond deze tijd op Fok! Kansloos gewoon :') !
[/quote]
pi_74322074
Al tijdje geen dergelijk topic gezien
  maandag 2 november 2009 @ 17:56:26 #92
266264 Drinky
L'amour et la violence
pi_74322117
quote:
Op maandag 2 november 2009 17:54 schreef Sjibble het volgende:

[..]

Nu zit ik op het MBO N4. Daar wordt gewoon geen reet gedaan (ook door de leraren niet).
Dude, je bent echt fucking dom als je het VMBO verlaat zonder voor alles een tien te staan, echt, het niveau daar is om te huilen, antwoorden worden in proefwerken bijna letterlijk voorgekauwd en als ik een cavia zou hebben zou zijn goudvis die proefwerken nog zonder moeite kunnen maken.

Echt, Vmbo
Drinky is een baas
pi_74322120
quote:
Op maandag 2 november 2009 17:54 schreef Sjibble het volgende:

[..]

Het feit dat iedereen meteen zo oordeelt over de 'VMBO'ers' zegt wat meer over hun niveau.
Ieder mens verschilt. Zo zijn er mongolen op het VMBO en mongolen op de universiteit die toevallig goed kunnen leren.
pi_74322156
quote:
Op maandag 2 november 2009 17:56 schreef Drinky het volgende:

[..]

Dude, je bent echt fucking dom als je het VMBO verlaat zonder voor alles een tien te staan, echt, het niveau daar is om te huilen, antwoorden worden in proefwerken bijna letterlijk voorgekauwd en als ik een cavia zou hebben zou zijn goudvis die proefwerken nog zonder moeite kunnen maken.

Echt, Vmbo
En jij weet dit want jij hebt dit dus ervaren? Het is op VMBO net wat meer stom stampwerk inderdaad maar dat maakt je niet dommer. Bij mij lag het er bijvoorbeeld wat meer aan door mijn achtergrond en mijn (toenmalige) desinteresse in school.
  maandag 2 november 2009 @ 18:00:17 #95
266264 Drinky
L'amour et la violence
pi_74322212
quote:
Op maandag 2 november 2009 17:58 schreef max_payne4 het volgende:

[..]

En jij weet dit want jij hebt dit dus ervaren? Het is op VMBO net wat meer stom stampwerk inderdaad maar dat maakt je niet dommer. Bij mij lag het er bijvoorbeeld wat meer aan door mijn achtergrond en mijn (toenmalige) desinteresse in school.
Nee, dit weet ik omdat ik ergens in de 2 TVWO een aantal VMBO proefwerken kreeg als oefening voor het echte proefwerk, en dat was dan van 3 of 4 VMBO , ik stond gewoon versteld van de vragen, echt niet normaal makkelijk
Drinky is een baas
pi_74322230
quote:

[..]

Bij mij lag het er bijvoorbeeld wat meer aan door mijn achtergrond en mijn (toenmalige) desinteresse in school.
Volgens mij is dat zo bij iedereen die op het vmbo zit
C'est magnifique, mais ce n'est pas la guerre.
-
  maandag 2 november 2009 @ 18:09:38 #97
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_74322442
quote:

[..]

Kan me een examen herinneren waarin je de oppervlakte van een terras moest uitrekenen als er een bepaald aantal tegels van een vierkante meter op lagen, en dat noemen ze dan wiskunde. Als je dat stampwerk vindt ben je toch echt gewoon te dom om te poepen.
pi_74322473
quote:
Op maandag 2 november 2009 18:01 schreef Lord_Cardigan het volgende:

[..]

Volgens mij is dat zo bij iedereen die op het vmbo zit
Wow wat ben jij goed en slim man..
pi_74322544
Ik ken de klacht!!! Gelukkig ben ik een VMBO-er met Dyslectie, dus heb ik een exus
pi_74322546
quote:
Op maandag 2 november 2009 18:09 schreef Nobu het volgende:

[..]

Kan me een examen herinneren waarin je de oppervlakte van een terras moest uitrekenen als er een bepaald aantal tegels van een vierkante meter op lagen, en dat noemen ze dan wiskunde. Als je dat stampwerk vindt ben je toch echt gewoon te dom om te poepen.
Ok dat kan.. niet alles is stampwerk en soms is het ook best makkelijk. Maar mensen moeten eens stoppen met zich zo verheven te voelen. Elitair gedrag. Ik scheer ook niet iedereen over een kam. Ik zeg toch ook niet dat alle universitaire studenten geen mensen kennis hebben en een laag EQ etc.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')