abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Trouwste user 2022 woensdag 3 oktober 2007 @ 02:23:26 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_53659264
Frederik Leendert (Erik) van Muiswinkel (Eemnes, 4 augustus 1961) is een Nederlandse kleinkunstenaar die landelijke bekendheid verwierf door zijn bijdrages aan de televisieprogramma's Ook dat nog!, Kopspijkers en Studio Spaan. Hoewel Van Muiswinkel een veelzijdig artiest is, is hij vooral bekend als imitator

Van Muiswinkel werd in 1961 geboren als zoon van zakenman Freek van Muiswinkel die veel later, op 53-jarige leeftijd, in de voetsporen van zijn zoon trad en ook acteur werd. Vanaf 1980 studeerde hij Nederlands aan de UvA. Tijdens die studie was hij van 1982 tot 1984 redacteur van het Amsterdamse studentenblad Propria Cures. Hij behaalde het kandidaatsdiploma Nederlandse Taal en Letterkunde in 1985 met een scriptie over de Rotterdamse dichter Riekus Waskowsky, maar in plaats van zijn studie met een doctoraal af te ronden richtte hij zich op cabaret. Samen met Justus van Oel vormde hij de cabaretgroep Zak en As die in 1985 het Leids cabaretfestival won.

Vanaf 1986 houdt Van Muiswinkel zich ook met televisie bezig. Hij was redactielid van Jan Lenferinks programma RUR en verzorgde sketches en liedjes voor het Schooltv-weekjournaal. Daarnaast schreef hij de tekst van de Nederlandse evergreen Eén kopje koffie dat in 1987 een zomerhit wordt voor de groep VOF de Kunst. Daarna bleef hij teksten voor de groep schrijven. In deze periode stelde hij ook enkele bloemlezingen samen; de belangrijkste was de Verzamelde Gedichten van Riekus Waskowsky (uitgeverij Bert Bakker, 1985)

Vanaf 1989 was hij vast panellid in het programma Ook dat nog. Hij besloot het programma na twee succesvolle seizoenen (onder andere winnaar van de Televizierring) te verlaten om zich volledig op Zak en As te kunnen richten. Een maand later liet Justus van Oel weten dat hij geen zin meer had in het cabaretierschap en Zak en As is ter ziele.

Vervolgens was Van Muiswinkel onder andere presentator van de televisieprogramma's Ik heb al een boek en Megabrein (de Nederlandse versie van het Britse Mastermind.) Ook werkte hij mee aan de radioprogramma's Andermans veren (waarvoor hij een Zilveren Reiss microfoon won) en Spijkers met koppen. In het theater was hij vanaf 1993 te zien in de voorstellingen De Heldenlul en De Mensenvriend. Vanaf 1995 treedt hij ook op met VOF de Kunst.

Daarnaast presenteerde hij Cabarestafette, en acteerde in de befaamde aflevering 13 (ongeluk en bijgeloof, met de hit Vuur en Vlam) van VARA's Kinderen voor Kinderen met Sylvia Millecam. Een aflevering die succesvol bleek in verschillende landen en enkele prijzen won.

Vanaf 1996 was Van Muiswinkel opnieuw in een succesvol televisieprogramma te zien: hij werkte mee aan Kopspijkers. Vanaf 1997 maakt hij theaterprogramma's met Diederik van Vleuten waarmee hij ook in Kopspijkers en Studio Spaan te zien was. Vanaf 1998 speelde hij voor de NPS de rol van Hoofd Piet tijdens de jaarlijkse intocht van Sinterklaas op televisie, in de traditie van illustere voorgangers als Piet Römer, Frits Lambrechts en Erik de Vogel. Ook is hij als Hoofd Piet te zien in het jaarlijkse Sinterklaasjournaal. Verder leest hij (als Hoofd Piet) de luistercd Het paard van Sinterklaas voor, een boek geschreven door Tamara Bos. Later ook verfilmd.

In 2001 was Van Muiswinkel samen met Jeroen van Merwijk, Justus van Oel, Beau van Erven Dorens, Bert Klunder, Joep van Deudekom, Diederik van Vleuten en Hans Dorrestijn te zien in het televisieprogramma Mannen voor Vrouwen bij de RVU, waarin zij aan een publiek vol vrouwen proberen duidelijk te maken hoe de man in elkaar steekt. In 2002 was hij tijdens de verkiezingscampagne in een telefonische rol te horen als de heer Van de Capelle, "Stem van het volk", bij Barend & Van Dorp en presenteerde hij als Henk van Zon 25 jaar Leids cabaretfestival in theater Carré.

In 2003, 2004 was hij te zien bij de RVU in de serie 'Beter van niet'. In twee series van twee keer zes delen speelde hij God als de heer G. de Vader in een 'ontmoedigingscursus', om uit te leggen wat het plan van de schepping was en waar het volgens Hem mis is gegaan. In seizoen twee werd Hij op bijzondere wijze geassisteerd door de H. Geest (Jeroen van Merwijk) in de verschijning van amanuensis.

Ook in 2004 speelde hij rollen in de televisieserie Baantjer en de films In Oranje en Pluk van de Petteflet. Tevens trad hij samen met Diederik van Vleuten op in de cabaretshow Antiquariaat Oblomov, waarin Diederik van Vleuten afscheid heeft genomen van het leven als cabaretier en een eigen antiquariaat is begonnen. Zijn kleine onderneming dreigt echter door de concurrentie verdrongen te worden, waarop Erik van Muiswinkel verwoede pogingen doet om dit tot zijn vriend te laten doordringen.

In 2005 keerde hij terug in het cabaretteam van Jack Spijkerman in Kopspijkers. Ook kwam er een boek uit met de teksten die hij en Diederik van Vleuten schreven voor hun drie theaterprogramma's. Tussendoor bedacht hij ook enkele succesvolle televisieprogramma's en schreef hij columns voor verschillende bladen.

In mei 2005 stapte Jack Spijkerman over van de VARA naar Talpa. Van Muiswinkel en Bert Visscher waren de enige cabaretiers die hem niet volgden. Van Muiswinkel speelt nu met enige regelmaat sketches in Koefnoen (AVRO).

In 2007 heeft hij een wekelijkse column in het programma De Zomer Draait Door, het programma van Matthijs van Nieuwkerk dat gedurende de zomer elke zaterdagavond wordt uitgezonden bij de VARA.

Van Muiswinkel is een gedreven cricketspeler en -propagandist.

Ik open dit topic naar aanleiding van zijn optreden in de wereld draait door. Zijn stemmetjes verpakte ie in het lied van Cornelis Vreeswijk de Nozem en de non. Ze kwamen allemaal langs en ik kreeg buikpijn van het lachen. Briljant. Multie talent. Geniaal.

Meer fans ?

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Trouwste user 2022 woensdag 3 oktober 2007 @ 03:37:45 #2
7889 tong80
Spleenheup
pi_53659572
Morgen loopt het storm Tong

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  woensdag 3 oktober 2007 @ 07:35:57 #3
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_53659930
fan meldt zich.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_53660565
*meldt zich...
pi_53662218
Was inderdaad leuk om te zien hoe hij de personages afwisselde
"If you're not a manc, you're a wank"
  woensdag 3 oktober 2007 @ 16:42:36 #6
72347 Bupatih
Meet me in Montauk.
pi_53670922
Erik.
Clementine: Are you nuts?
Joel: It's been suggested...
pi_53670959
Hij is nog ooit op mijn verjaardag geweest.
  woensdag 3 oktober 2007 @ 17:41:08 #8
72347 Bupatih
Meet me in Montauk.
pi_53671963
  Trouwste user 2022 woensdag 3 oktober 2007 @ 17:42:30 #9
7889 tong80
Spleenheup
pi_53671989
Ik wilde het net posten

pi_53673275
Om deze sketch samen met Diederik van Vleuten heb ik ontzettend gelachen. Geweldig woordgebruik toch ook. Daarin is Van Muiswinkel al net zo geniaal als in zijn imitaties
Erg mooi ook vond ik zijn rol als G. de Vader. De video's daarvan kan ik helaas op het web nog altijd niet vinden, dus wie er een site voor weet - meld het!

Ik ben dus fan
Groen Zwart Texels in 't Hart
pi_53673669
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 18:38 schreef Plaas het volgende:
Om deze sketch samen met Diederik van Vleuten heb ik ontzettend gelachen. Geweldig woordgebruik toch ook. Daarin is Van Muiswinkel al net zo geniaal als in zijn imitaties
Erg mooi ook vond ik zijn rol als G. de Vader. De video's daarvan kan ik helaas op het web nog altijd niet vinden, dus wie er een site voor weet - meld het!

Ik ben dus fan
Die romeinen jah! masterlijk slap geouwehoer.
Niet echt dat je zegt..... *pjut.... wat zitten we royaal...
Op donderdag 7 februari 2013 22:30 schreef wolfrolf het volgende:
Godsamme _O_ wat een baas ben je toch
Op dinsdag 26 februari 2013 15:53 schreef SilentChaos het volgende:
Jij begrijpt _O_
  woensdag 3 oktober 2007 @ 19:07:48 #12
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_53674070
hij had jan maat toch ook meesterlijk geïmiteerd?
  Trouwste user 2022 woensdag 3 oktober 2007 @ 19:14:54 #13
7889 tong80
Spleenheup
pi_53674288
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 19:07 schreef zoalshetis het volgende:
hij had jan maat toch ook meesterlijk geïmiteerd?
Jan Maat

woensdag 3 oktober 2007 @ 19:20:21 #14
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_53674463
quote:
Willem Oltmans!
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  woensdag 3 oktober 2007 @ 19:24:15 #15
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_53674578

Landgenote!
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  woensdag 3 oktober 2007 @ 19:46:15 #16
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_53675205
Damn dat liedje

Die stemmen zijn geweldig
Op donderdag 12 oktober 2006 09:27 schreef SCH het volgende:
flugeltje is een kloon van yvonne toch?
pi_53677948
quote:
Die imitatie van drs. P is geweldig.
  woensdag 3 oktober 2007 @ 21:53:39 #18
72347 Bupatih
Meet me in Montauk.
pi_53678765
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 21:28 schreef vanRillandBath het volgende:

[..]

Die imitatie van drs. P is geweldig.
! Die van Toon Hermans ook, trouwens. En dat zijn volgens mij niet de makkelijksten om te imiteren.
  woensdag 3 oktober 2007 @ 21:54:52 #19
72347 Bupatih
Meet me in Montauk.
pi_53678805
By the way:
Youtube-versie
  woensdag 3 oktober 2007 @ 22:33:07 #20
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_53680225
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 19:24 schreef Dagonet het volgende:
<object width="425" height="350"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/BGRmEXbe25M"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/BGRmEXbe25M" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>

Landgenote!

ik heb deze met mijn ouders destijds live gezien. lachen geblazen! viets.
pi_53684307
Heb ik voor niets een ander topic lopen kicken.

Maar ook hier een fan. Magnifiek stukje van hem! Meer filmpjes zijn welkom.
pi_53686982
Da's nou ook toevallig, ik zat gisteravond nog vol enthousiasme te kijken naar G. de Vader die het idee van Op Vakantie Gaan sterk afraadde. Geniale reeks was dat, Beter Van Niet.
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 18:38 schreef Plaas het volgende:

Ik ben dus fan
http://www.rvu.nl/rvu.php?n=53
Voix là!
"there is no way to disarm any man, except through that which he himself has accepted as guilt."
pi_53687201
Geweldig, vooral als ie Geesink en Van Raaij doet!

[ Bericht 2% gewijzigd door Serendips op 04-10-2007 21:16:30 ]
I don't like your jerk-off name. I don't like your jerk-off face. I don't like your jerk-off behavior, and I don't like you, jerk-off. Do I make myself clear?
pi_53701044
quote:
Ik open dit topic naar aanleiding van zijn optreden in de wereld draait door. Zijn stemmetjes verpakte ie in het lied van Cornelis Vreeswijk de Nozem en de non. Ze kwamen allemaal langs en ik kreeg buikpijn van het lachen. Briljant. Multie talent. Geniaal.
Ik vond de mededeling dat Harry van Raaij een vervelende avond had bheleefd, eigenlijk het grappigste van die hele voorstelling. Al die stemmetjes kennen we nu wel van hem.

De drie shows van Van Vleuten en Van Muiswinkel vind ik geweldig, waarbij met name ook Van Vleuten dikwijls uitstekend is(Boudewijn Buch, de broer van Chriet Titulaer).
Zelden schryf ik wat ik wil, en nooit wat 'n ander wil.
  vrijdag 5 oktober 2007 @ 17:41:00 #25
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_53725183
quote:
Op donderdag 4 oktober 2007 19:54 schreef Apropos het volgende:
Al die stemmetjes kennen we nu wel van hem.
ja, maar ik hoor ze graag steeds opnieuw. hen dingen in de mond leggen is natuurlijk waar het om draait. dus hoemeer 'bekende stemmetjes' hoe beter.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')