abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_53946748
quote:
Op maandag 15 oktober 2007 12:23 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Om dat kaartjesverhaal er maar gelijk in te trappen:
Die hogere snelheid levert een fraai kaartje op alleen vrees ik dat je dat in een compactcamera niet gaat merken. Zelfs op de meeste spiegelreflexen merk je van een snellere kaart hoegenaamd niks (alleen bij het afrekenen van je kaartje). Stop er dus vooral niet een te duur kaartje in met de bedoeling daar snelheid van te krijgen.

Wat de camera betreft is het een aanrader om het ding even in de winkel te gaan bekijken en te bevoelen. Qua specs lijkt ie goed op je wensen aan te sluiten, maar specs hebben geen handligging en ergonomie, die zijn zo subjectief dat je ze alleen live kunt beoordelen.
Kijk, daar heb ik iets aan. Ik heb me rot gezocht naar informatie over lees- en schrijfsnelheden, maar zulke adviezen kom je nergens tegen.. Denk je dat zo'n Sandisk Ultra II kaartje wel verstandig is, of is dat ook eigenlijk al teveel van het goede?

Vanmorgen ben ik even bij de mediamarkt geweest en heb ik het toestel even bekeken en vastgehouden. Het is in vergelijking met andere toestellen niet echt klein, maar de eigenschappen en het grote scherm maken een hoop goed.
Some memories are best forgotten
pi_53952547
quote:
Op maandag 15 oktober 2007 12:52 schreef Heras het volgende:

[..]

Kijk, daar heb ik iets aan. Ik heb me rot gezocht naar informatie over lees- en schrijfsnelheden, maar zulke adviezen kom je nergens tegen.. Denk je dat zo'n Sandisk Ultra II kaartje wel verstandig is, of is dat ook eigenlijk al teveel van het goede?

Vanmorgen ben ik even bij de mediamarkt geweest en heb ik het toestel even bekeken en vastgehouden. Het is in vergelijking met andere toestellen niet echt klein, maar de eigenschappen en het grote scherm maken een hoop goed.
Ik zou persoonlijk Ultra 2 wel nemen, dat merk je toch wel (ik in ieder geval wel). En zo heel duur zijn die niet.
Verder geef je aan dat een accu je handig lijkt, maar persoonlijk lijken mij op zo'n reis batterijen juist handiger. Die kun je namelijk overal wel kopen (penlites), en als je accu leeg is gaat dat niet zo gemakkelijk.. Of je moet er een extra accu bij nemen, zodat je altijd 1 reserve accu opgeladen bij je hebt. Verder zou ik hier ook weer niet mijn keuze vanaf laten hangen (heb zelf ook een accu camera terwijl ik wat dat betreft liever batterijen had gehad).
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
pi_53953492
@Heras: Je camera heeft een snel maar klein intern buffertje dat bijvoorbeeld 6 foto's kan houden. Als je dan 6 foto's klik-klik-klik-klijk-klik-klik achter elkaar maakt zit hij vol en moet hij naar de geheugenkaart schrijven voordat je een volgende foto kunt maken. Op dat moment ben je blij met een snellere kaart, maar het is de vraag hoe vaak je op die manier zult schieten. Verder is een snellere kaart soms vereist om in bepaalde beeldkwaliteit te kunnen filmen, en heeft een snelle kaart vaak het voordeel dat je hem ook sneller kunt uitlezen.

@Bellerophon: sorry voor de vertraging.. Het hangt er vanaf wat je ermee wilt. De Panasonic Ultrazooms zijn vooral heel veelzijdige cameraatjes. Als je echter meer wilt dan veel rondkieken, dus ook door zelf met instellingen als diafragma en sluitertijd te spelen het resultaat wilt beinvloeden en verbeteren, dan nodigt een spiegelreflex of een bridgecamera zoals de FZ50 (tussen point-en-shoot en spiegelreflex in) daar veel meer toe uit.

@Oudesok: aan coatingtechniek is weinig verandert, maar aan de toepassing daarvan wel - vrijwel alle lensfabrikanten geven aan hun coatings aan digitaal gebruik te hebben aangepast omdat een spiegelgladde sensor meer reflecties en strooilicht oplevert dan film. Kijk bij gelegenheid eens in een moderne Hasselblad lens - dan zie je helemaal niets, want die is van binnen zo zwart als een kolenmijn gemaakt om dat probleem tegen te gaan. Retrofocus en telecentrisch zijn verschillende begrippen. Retrofocus lenzen zijn 'toevallig' telecentrisch maar een tc. lens hoeft nog geen rf. te zijn. In de analoog-vs-digitaal-gebruik discussie wordt met telecentrisch simpelweg bedoeld dat het licht er aan de beeldzijde van de lens meer parallel aan zijn as uitkomt en zodoende de sensor bijna loodrecht treft. Dit omdat sensoren in tegenstelling tot film erg gevoelig zijn voor de invalshoek van het licht - al bij ~15 graden heb je een gevoeligheidsverlies van zo'n 50% waardoor je beeld naar de hoeken van het beeld toe donkerder wordt. Op een cropcamera merk je er weinig van, maar op veel foto's die met een fullframe camera als de Canon 5D gemaakt zijn is het goed te zien, en niet alleen bij groothoek (die vignettering en vaagheid in de hoeken kan er overigens heel mooi uitzien, maar je moet het maar net willen). In moderne lensontwerpen wordt hiermee rekening gehouden, met oude lenzen werd dat niet.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 15 oktober 2007 @ 20:22:31 #74
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_53953702
quote:
Op maandag 15 oktober 2007 20:07 schreef dvr het volgende:
@Oudesok: aan coatingtechniek is weinig verandert, maar aan de toepassing daarvan wel - vrijwel alle lensfabrikanten geven aan hun coatings aan digitaal gebruik te hebben aangepast omdat een spiegelgladde sensor meer reflecties en strooilicht oplevert dan film. Kijk bij gelegenheid eens in een moderne Hasselblad lens - dan zie je helemaal niets, want die is van binnen zo zwart als een kolenmijn gemaakt om dat probleem tegen te gaan. Retrofocus en telecentrisch zijn verschillende begrippen. Retrofocus lenzen zijn 'toevallig' telecentrisch maar een tc. lens hoeft nog geen rf. te zijn. In de analoog-vs-digitaal-gebruik discussie wordt met telecentrisch simpelweg bedoeld dat het licht er aan de beeldzijde van de lens meer parallel aan zijn as uitkomt en zodoende de sensor bijna loodrecht treft. Dit omdat sensoren in tegenstelling tot film erg gevoelig zijn voor de invalshoek van het licht - al bij ~15 graden heb je een gevoeligheidsverlies van zo'n 50% waardoor je beeld naar de hoeken van het beeld toe donkerder wordt. Op een cropcamera merk je er weinig van, maar op veel foto's die met een fullframe camera als de Canon 5D gemaakt zijn is het goed te zien, en niet alleen bij groothoek (die vignettering en vaagheid in de hoeken kan er overigens heel mooi uitzien, maar je moet het maar net willen). In moderne lensontwerpen wordt hiermee rekening gehouden, met oude lenzen werd dat niet.
Heidenen bekeren is christelijk werk, christenen bekeren een heidens werk Fons Jansen
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_53954093
Door deugdelijke argumenten laat ik me graag bekeren Oudesok, maar dan moet je ze wel hebben. De nadelen die sommige oude lenzen in meerdere of minder mate hebben zijn eenvoudig te constateren. De wijzigingen die fabrikanten aanbrengen ook. Er is haast geen vakgebied te vinden waar nieuwe producten zo kritisch bekeken en doorgemeten worden als de fotografie. Jouw aanname dat fabrikanten het zich kunnen permitteren om features te claimen die hun producten niet hebben lijkt me erg onwaarschijnlijk. Sommige zitten op het randje - zoals Canon die nu voor zijn 40D 'weather sealing' claimt terwijl die body maar heel beperkt tegen wind en regen beschermd is- maar over dat randje - nee, dan vallen ze meteen door de mand. Ik stel voor dat we het hier bij laten, de liefhebbers kunnen elders op internet genoeg informatie vinden over het gebruik van oud glas.
pi_53956027
quote:
Op zondag 14 oktober 2007 12:32 schreef ..bennie het volgende:
Een kennis van mij heeft een budget van 300 tot 400 euro en wil graag een compact camera. Met name om buiten foto's van honden te maken. Spelen met DOF heeft grote interesse na het zien van mijn foto's.
Nu ben ik snel geneigd om Canon Powershot aan te raden, maar ik wil graag drie verschillende toestellen adviseren die ze dan even vast kan gaan houden. Bovendien is het al een jaar of twee geleden dat ik mezelf in compact camera's heb verdiept.
Dussss, graag jullie advies .
Spelen met DOF kan het beste met de superzooms, maar ook met simpelere compacts kom je een heel end. De betere superzooms van het moment zijn:

• Canon Powershot S3 IS of zn opvolger de S5 IS (wel duurder, nauwelijks beter)
  • Fujifilm S5700 (vind je die te klein in de hand, pak dan de S6500fd eens)
  • Sony H9 (lagere nummers zijn ook goed)
  • Panasonic Lumix DMC-FZ8
  • Olympus SP 550uz

en volgens mij zit dit allemaal wel onder de 400.
  • Mijn DeviantART gallery
    ,
    Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
      woensdag 17 oktober 2007 @ 10:03:08 #77
    190555 ..bennie
    ik ben een lul
    pi_53983707
    Tx .
      woensdag 17 oktober 2007 @ 10:06:28 #78
    29063 Bellerophon
    Persona non grata
    pi_53983789
    Nou ik heb ze in mijn hadnen gehad hoor, en ik moet zeggen, de Panasonic Lumix DMC-FZ8
    Wat een mooie camera om mee te beginnen, en om daarop meteen in te haken, die collega van mij wilt hem voor 230 euro van de hand doen?

Kan ik een dergelijke camera beter nieuw kopen of wat?
    [b]PSN:[/b] Bellerophon-
    [b]Op vrijdag 31 oktober 2008 09:51 schreef Sgele het volgende:[/b] Klootzak :')
    [b][i]Non est vivere sed valere vita est[/i][/b]
    pi_53984284
    quote:
    Op woensdag 17 oktober 2007 10:06 schreef Bellerophon het volgende:
    Nou ik heb ze in mijn hadnen gehad hoor, en ik moet zeggen, de Panasonic Lumix DMC-FZ8
    Wat een mooie camera om mee te beginnen, en om daarop meteen in te haken, die collega van mij wilt hem voor 230 euro van de hand doen?

Kan ik een dergelijke camera beter nieuw kopen of wat?
    Tweedehands kan prima met deze camera's, als je weet of de persoon te vertrouwen is. Maar dan vind ik 230 een behoorlijk hoge prijs. Nieuw zijn ze er vanaf 241
    Mijn DeviantART gallery
    ,
      woensdag 17 oktober 2007 @ 11:37:22 #80
    29063 Bellerophon
    Persona non grata
    pi_53985736
    Tjah dan kan ik beter een nieuwe aanschaffen, me dunkt
    [b]Op vrijdag 31 oktober 2008 09:51 schreef Sgele het volgende:[/b] Klootzak :')
      woensdag 17 oktober 2007 @ 11:49:13 #81
    65960 sanger
    |-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
    pi_53986055
    Of onderhandelen met die collega
    Everything you want is on the other side of fear.
    Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
      woensdag 17 oktober 2007 @ 11:54:25 #82
    29063 Bellerophon
    Persona non grata
    pi_53986159
    Want het verschil is wel, als ik hem voor 241 nieuw koop, dan is het engelstalige software, bij die collega nederlands
      woensdag 17 oktober 2007 @ 12:15:54 #83
    65960 sanger
    pi_53986646
    Is dat zozeer een probleem dan? Kun je de NL software niet gewoon ergens van het net plukken dan?
      woensdag 17 oktober 2007 @ 12:29:54 #84
    29063 Bellerophon
    Persona non grata
    pi_53986955
    Dat weet ik dus niet.

Hier
    http://www.digitalstreet.nl/product_info.php?products_id=3480

En hier is het engelstalige software
    http://camera4all.nl/panasonic-dmcfz-zwart-p-1001.html (is dus blijkbaar niet in het nederlands in te stellen)
    pi_53992668
    quote:
    Op woensdag 17 oktober 2007 11:54 schreef Bellerophon het volgende:
    Want het verschil is wel, als ik hem voor 241 nieuw koop, dan is het engelstalige software, bij die collega nederlands
    Ik zou voor zo'n klein prijsverschil (ook al gaat je college evt. nog wat naar beneden) toch echt liever een nieuwe hebben. Minder foto's gemaakt ed., je weet zeker dat ie goed is en je hebt nog garantie .
    Verder is er vast wel een Nederlandse versie te vinden in een webwinkel.
    The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
      donderdag 18 oktober 2007 @ 07:42:43 #86
    29063 Bellerophon
    Persona non grata
    pi_54003807
    quote:
    Op woensdag 17 oktober 2007 18:06 schreef Elefes het volgende:

[..]

Ik zou voor zo'n klein prijsverschil (ook al gaat je college evt. nog wat naar beneden) toch echt liever een nieuwe hebben. Minder foto's gemaakt ed., je weet zeker dat ie goed is en je hebt nog garantie .
    Verder is er vast wel een Nederlandse versie te vinden in een webwinkel.
    Bij de lokale fotoboer was hij anders 349 euro, dan vind ik persoonlijk 230 euro toch wel een behoorlijk verschil.
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie donderdag 18 oktober 2007 @ 07:49:37 #87
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_54003845
    quote:
    Op donderdag 18 oktober 2007 07:42 schreef Bellerophon het volgende:

[..]

Bij de lokale fotoboer was hij anders 349 euro, dan vind ik persoonlijk 230 euro toch wel een behoorlijk verschil.
    je hoeft m toch niet perse bij een lokale fotoboer te kopen?
    Vliegvrager heeft je een linkje gegeven waar ze al voor 241 te vinden zijn
    Today is life -
    the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
      donderdag 18 oktober 2007 @ 08:33:43 #88
    29063 Bellerophon
    Persona non grata
    pi_54004188
    quote:
    Op donderdag 18 oktober 2007 07:49 schreef Ynske het volgende:

[..]

je hoeft m toch niet perse bij een lokale fotoboer te kopen?
    Vliegvrager heeft je een linkje gegeven waar ze al voor 241 te vinden zijn
    Klopt, alleen die camera's hebben de Engelse software, en niet de Nederlandse
    pi_54004463
    quote:
    Op donderdag 18 oktober 2007 08:33 schreef Bellerophon het volgende:

[..]

Maar waarschijnlijk is de Nederlandse voor iets meer wel te vinden online .

Voor 280 euro bij Cameranu.nl staat de camera met Nederlandse software, even snel gezocht.

[ Bericht 14% gewijzigd door Elefes op 18-10-2007 09:07:38 ]
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie donderdag 18 oktober 2007 @ 09:05:39 #90
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_54004518
    w
    quote:
    Op donderdag 18 oktober 2007 08:33 schreef Bellerophon het volgende:

[..]

waar staat hier dat de software engels is?
    Doosinhoud:
    Panasonic FZ8 digitale camera, accu, Accu-lader, USB Kabel, A/V Kabel, Geheugenkaart NIET meegeleverd (intern geheugen=27mb), Software, Engelse Handleiding, Nederlandse handleiding hier downloaden

maar is het dan zo'n probleem als het engels is? wie zegt niet dat je de keuze kunt maken bij de software in engels nederlands of andere taal?
    Today is life -

Dale Carnegie
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie donderdag 18 oktober 2007 @ 09:09:12 #91
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_54004569
    OVerigens staat hier het nederlandse model voor ¤ 279,00

- Nederlandstalige Handleiding
    - Camera afkomstig van Panasonic Nederland
    - 1 Jaar Garantie via Panasonic Nederland
    Today is life -

Dale Carnegie
      donderdag 18 oktober 2007 @ 09:34:40 #92
    190555 ..bennie
    ik ben een lul
    pi_54004936
    Fijne collega .
      donderdag 18 oktober 2007 @ 09:39:05 #93
    29063 Bellerophon
    Persona non grata
    pi_54005007
    quote:
    Op donderdag 18 oktober 2007 09:05 schreef Ynske het volgende:
    w
    [..]

waar staat hier dat de software engels is?
    Doosinhoud:
    Panasonic FZ8 digitale camera, accu, Accu-lader, USB Kabel, A/V Kabel, Geheugenkaart NIET meegeleverd (intern geheugen=27mb), Software, Engelse Handleiding, Nederlandse handleiding hier downloaden

maar is het dan zo'n probleem als het engels is? wie zegt niet dat je de keuze kunt maken bij de software in engels nederlands of andere taal?
    Ik had het bedrijf gemailed En die wisten mij dat te melden.
      donderdag 18 oktober 2007 @ 09:47:07 #94
    65960 sanger
    pi_54005166
    Anders bel je Panasonic Nederland en vraag je of je de taal in het toestel optioneel in kunt stellen
      donderdag 18 oktober 2007 @ 09:47:50 #95
    190555 ..bennie
    ik ben een lul
    pi_54005181
    Persoonlijk heb ik het liefst juist de engelse software, wat mij enigszins nieuwsgierig maakt waarom jij persé alles Nederlandstalig wilt?
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie donderdag 18 oktober 2007 @ 09:47:54 #96
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_54005182
    quote:
    Op donderdag 18 oktober 2007 09:47 schreef sanger het volgende:
    Anders bel je Panasonic Nederland en vraag je of je de taal in het toestel optioneel in kunt stellen
    had hierboven al een nederlands toestel gepost, maar blijkbaar is dat niet goed ofzo.
    daar staat t iig uitdrukkelijk erbij dat t een nederlands toestel si
    Today is life -

Dale Carnegie
      donderdag 18 oktober 2007 @ 09:48:31 #97
    190555 ..bennie
    ik ben een lul
    pi_54005193
    quote:
    Op donderdag 18 oktober 2007 09:47 schreef sanger het volgende:
    Dat kan sowieso lijkt mij?
      donderdag 18 oktober 2007 @ 10:01:18 #98
    29063 Bellerophon
    Persona non grata
    pi_54005441
    quote:
    Op donderdag 18 oktober 2007 09:47 schreef ..bennie het volgende:
    Persoonlijk heb ik het liefst juist de engelse software, wat mij enigszins nieuwsgierig maakt waarom jij persé alles Nederlandstalig wilt?
    Meer omdat het mijn eerste keer is dat ik met een dergelijke camera zal gaan werken. Noem het dus maar een beetje gemakszucht, maar de camera bij cameranu.nl is wel erg handig, en ik kom morgen toch langs Urk
      donderdag 18 oktober 2007 @ 10:21:54 #99
    65960 sanger
    pi_54005830
    quote:
    Op donderdag 18 oktober 2007 09:48 schreef ..bennie het volgende:

[..]

Hoeft niet. Als het een duits toestel is kan het zomaar zijn dat er geen NL software inzit
    pi_54010799
    quote:
    Op donderdag 18 oktober 2007 09:48 schreef ..bennie het volgende:

[..]

Nee, dat kan niet. Staat er ook bij een aantal webwinkels bij: "Engels menu (niet in Nederlands in te stellen)". Internationale modellen zijn vaak volgens mij goedkoper.
      donderdag 18 oktober 2007 @ 15:10:29 #101
    65960 sanger
    pi_54011388
    quote:
    Op donderdag 18 oktober 2007 14:41 schreef Elefes het volgende:

[..]

Nee, dat kan niet. Staat er ook bij een aantal webwinkels bij: "Engels menu (niet in Nederlands in te stellen)". Internationale modellen zijn vaak volgens mij goedkoper.
    Juist. Omdat er grotere aantallen met die software worden uitgerust zijn de (vaste) prouctiekosten lager.
    pi_54025530
    Hallo! Ik ben ook opzoek naar een nieuw fototoestel. Dit maal een digitale camera.

Budget: tot EUR 250,00. (excl. fotorolletje/ geheugenkaart)
    Formaat: Compact
    Doel: Treinen, vervoermiddelen, sport, landschappen etc., voornamelijk toch bewegende objecten.
    Fotograaf: Amateur, handleiding wel handig, verder toch doos open en fotograferen.
    Huidige camera: Conventioneel fototoestel en camera op mobieltje ( ).
    Welke camera’s twijfel je over: Ik heb mijn oog laten vallen op de Canon Powershot A720 IS.
    Bijzonderheden: Een korte sluitertijd vind ik erg belangrijk. Het bewegende object dient direct en scherp gefotografeerd te worden. Ik zoom graag in en verder dient er ook een videofunctie met geluid op te zitten. Ook vind ik het belangrijk dat de foto´s snel en makkelijk via USB-kabel op de computer gezet kunnen worden. Owja, toch wel minstens een megapixeltje of 5 dacht ik zo.

Suggesties welkom, alvast bedankt!
    pi_54027437
    Wat je wilt, kunnen veel camera's, ook binnen de prijsklasse. Je geeft aan dat je zoom belangrijk vindt, dus daar moet je idd op letten. Voor korte sluitertijden is het handig als je zelf de sluitertijd in kan stellen, maar een 'sport'-stand is ook al voldoende. Voor treinen en landschappen kan een beetje extra groothoek geen kwaad.

Een optie binnen jouw budget is dan de Panasonic DMC TZ3. Die is in kwaliteit wel ongeveer vergelijkbaar met de Powershot die je noemt (ook een prima ding verder), maar heeft iets meer zoom (10 vs 6) en iets meer groothoek (28mm vs 35). Bij de Canon kun je dan weer wat meer zelf instellen, wat handig is als je wat creatievere foto's wilt maken.

Ga ze in ieder geval beide (en ms nog een paar) eens vasthouden. Kwalitatief zijn de verschillen erg klein, dus bedieningsgemak en hanteerbaarheid kunnen zomaar de de doorslag geven.
    Mijn DeviantART gallery
    ,
    pi_54032560
    Wij zijn ook opzoek naar een nieuwe camera. Wordt het weer een gewone digitale of een spiegel reflex? Wij hebben nu 12x optische zoem en lager willen we eigelijk niet gaan. Nu hebben we de Panasonic DMC FZ5 en daar waren we erg tevreden over. Minder dan die camera willen we dus niet. Qua budget hebben we niet echt een prijs in gedachte. We kopen nu liever gelijk een goede camera dan dat we over een poosje weer een nieuwe kopen.
      Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 19 oktober 2007 @ 15:01:25 #105
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_54032915
    quote:
    Op vrijdag 19 oktober 2007 14:44 schreef quincy het volgende:
    Wij zijn ook opzoek naar een nieuwe camera. Wordt het weer een gewone digitale of een spiegel reflex? Wij hebben nu 12x optische zoem en lager willen we eigelijk niet gaan. Nu hebben we de Panasonic DMC FZ5 en daar waren we erg tevreden over. Minder dan die camera willen we dus niet. Qua budget hebben we niet echt een prijs in gedachte. We kopen nu liever gelijk een goede camera dan dat we over een poosje weer een nieuwe kopen.
    Wat is de reden om een nieuwe te kopen

Bedenk bij een spiegelreflex dat daar geen zooms van 12x of meer voor leverbaar zijn, zal dus met meerdere lenzen moeten. Hou in dat geval rekening met een benodigd budget van minstens 900 euri.
    Anders gevraagd: Wat heeft die huidige Pany te weinig wat je in je nieuwe camera wel wilt terugzien
    Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')