quote:Opmerkelijke vraag Zlatan bij Ajax aan Van Basten
Datum: 4-okt-2007 10:45
Door Mark van den Heuvel
Zlatan Ibrahimovic (26) is op dit moment de beste spits van Europa. In een exclusief interview praat ‘Interhimovic’ openhartig over Marco van Basten, Ronald Koeman, Louis van Gaal en alle andere keuzes in het leven.
Een jaar of vijf geleden, bij Ajax, vroeg Ibrahimovic aan trainer Ronald Koeman: ‘Wat moet ik doen om net zo goed te worden als Marco van Basten?’ Toen Van Basten niet lang daarna werd aangesteld als trainer van jong Ajax en Zlatan zijn held wel eens tegenkwam in de gangen rond de kleedkamers, vroeg hij ook aan hem: ‘Wat moet ik doen om net zo goed te worden als jij?’
Het antwoord van Van Basten mocht er zijn. Geheel in navolging van zíjn leermeester, Johan Cruijff, zei hij: ‘Om te beginnen moet je afleren om te veel te willen doen in het veld. Concentreer je op waar je goed in bent: doelpunten maken. En laat het vuile werk maar lekker over aan anderen’. Of woorden van gelijke strekking.
Het stond in ieder geval haaks op wat technisch directeur Louis van Gaal te vertellen had. Van Gaal vond Zlatan een luie voetballer en zei tegen hem dat hij harder moest werken in het veld. Ibrahimovic: “Toen heb ik aan Van Gaal gevraagd, naar wie moet ik luisteren, naar u, of naar Van Basten?”
Een controverse was geboren.
bron; Sportweek
Kijk - hier zijn nu twee mogelijkheden.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 16:13 schreef M0NTANA het volgende:
[..]
Op zich al een hele grote verandering om na drie jaar het middenveld drastisch te wijzigen, vind het overigens ook heel positief, maar het verhaal van Doc slaat nergens op. Het systeem dat Marco van Basten drie jaar lang heeft gehanteerd is absoluut niet te vergelijken met 4-4-2, het huidige systeem al iets meer.
Nederland heeft onder Marco van Basten altijd 4-3-3 gespeeld, met de punt naar achteren en toevallig de laatste twee wedstrijden niet. Jij vergelijkt het 4-3-3, met de punt naar voren (en een diepspelende tien) met een 4-4-2, heel terecht. Maar ik heb kritiek op het systeem dat Van Basten altijd speelde, dat hij de laatste twee wedstrijden iets veranderd zegt mij nog niets. Eén zwaluw maakt nog geen zomer, zeker niet als Van Basten de bondscoach is!quote:Op donderdag 4 oktober 2007 21:24 schreef Doc het volgende:
[..]
Kijk - hier zijn nu twee mogelijkheden.
OF 1) je vind de opstelling die ik bespreek fundamenteel anders dan wat Van Basten vooral speelt.
OF 2) je vind dat het verschil minimaal en niet veelzeggend is
In het geval (1) zou wat ik zeg misschien nergens op slaan (hoewel het wel beschrijft hoe MvB nu speelt) ECHTER - het houdt in dat MvB dus NIET te eigenwijs is om fundamentele wijzigingen in zijn opstelling aan te brengen en DUS dat MONTANA zelf vele malen onzin zat te verkondigen aangezien hij keer op keer beweert dat MvB dat dus niet doet
In het geval (2) slaat wat ik zeg dus wel ergens op omdat het dan dus niet fundamenteel anders is dan wat MvB speelt.
Kortom: als je vind dat ik onzin verkondig , dan heb jij ook vele malen onzin verkondigd. Ik heb dan tenminste nog gelijk met de beschrijving van het spel vand e laatste twee wedstrijden ...
quote:vr 05 okt 2007, 16:06
Van Basten ergert zich aan kritiek
ZEIST - Marco van Basten ergert zich aan de kritiek die is ontstaan na de moeizame overwinning van Oranje op Albanië (0-1) in september.
„Sommigen reageerde verontwaardigd dat wij zo content waren na die zege. Wedstrijden tegen landen als Albanië zijn altijd moelijk. Ik ben nog steeds blij en tevreden met de zes punten die we toen tegen Bulgarije en Albanië hebben behaald. Ook moet ik mijn spelers een compliment maken voor de inzet en discipline in die duels. Het staat goed. Ik ben tevreden over de manier waarop taken worden uitgevoerd.”
Door die twee overwinningen is Oranje nagenoeg zeker van deelname aan het EK van 2008 in Oostenrijk en Zwitserland. Mogelijk is het Nederlands elftal door de goede resultaten bij de loting zelfs een van de groepshoofden. „Dat vind ik wel grappig”, reageerde Van Basten. „Er is veel kritiek, maar we zijn straks misschien wel gewoon groepshoofd.”
De bondscoach haalde Hedwiges Maduro na bijna zestien maanden terug bij Oranje. De Ajacied speelde op het WK van 2006 (0-0) tegen Argentinië voor het laatst in het Nederlands elftal. Naast Maduro is ook Arjen Robben terug in de selectie. De aanvaller van Real Madrid ontbrak sinds maart bij Oranje wegens een knieblessure. „Robben is een welkome aanvulling voor elk team”, oordeelde Van Basten. „We moeten bekijken of hij nu het niveau heeft om ons te versterken.”
Jan Vennegoor of Hesselink moest noodgedwongen afzeggen wegens een hamstringblessure. „Ik denk dat Klaas-Jan Huntelaar en Dirk Kuijt de rol van breekijzer op hun manier ook prima kunnen invullen”, aldus Van Basten.
Doelman Edwin van der Sar is ondanks een teenblessure wel van de partij. Van Basten: „Ik heb Edwin vanmorgen nog gesproken. Hij gaf zelf aan erbij te kunnen zijn. Of hij in actie kan komen, moeten we afwachten. Van der Sar zal zelf aangeven of hij kan spelen of niet. De blessure is ongeveer te vergelijken met de blessure die hij in augustus had tijdens de vriendschappelijke interland tegen Zwitserland.”
Van Basten selecteerde bewust een groep van 24 spelers. „Om dezelfde redenen als vorige keer. Nu kunnen we goed trainen en blessures opvangen.” De bondscoach moet tegen Roemenië flink improviseren. Spelmakers Robin van Persie en Wesley Sneijder zijn geschorst, net als verdediger Mario Melchiot. Het drietal traint tot donderdag wel eerst mee, daarna krijgen ze een weekeinde vrijaf om zich vervolgens te melden voor de voorbereidingen op het duel met Slovenië.
Bron; Telesport
quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 23:17 schreef Rikketik het volgende:
Tja, wat we hier nou weer mee moeten... Je mag best content zijn met hoe Oranje op dit moment speelt, maar komt dan ook met goede argumenten aanzetten. Zeker omdat de critici dat ondertussen ook al in overvloede hebben gedaan.
Nou kan ik overigens wel begrijpen dat Van Basten geen zin heeft in een discussie, maar doe dan ook niet dergelijke uitspraken.
quote:
Hij is een Cruijff adept?quote:Op donderdag 4 oktober 2007 14:33 schreef Tennessee het volgende:
Wat heeft Van Gaal nou precies tegen Van Basten?
[..]
quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 08:56 schreef M0NTANA het volgende:
[..]
Nederland heeft onder Marco van Basten altijd 4-3-3 gespeeld, met de punt naar achteren en toevallig de laatste twee wedstrijden niet. Jij vergelijkt het 4-3-3, met de punt naar voren (en een diepspelende tien) met een 4-4-2, heel terecht. Maar ik heb kritiek op het systeem dat Van Basten altijd speelde, dat hij de laatste twee wedstrijden iets veranderd zegt mij nog niets. Eén zwaluw maakt nog geen zomer, zeker niet als Van Basten de bondscoach is!
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 13:32 schreef Doc het volgende:
[..]
MvB mag dan wel altijd 4-3-3 spelen, maar zoals je aangeeft kan de ene 4-3-3 fundamenteel verschillen van de andere. Het is nu ook duidelijk dat MvB NIET ALTIJD dezelfde variant vvan 4-3-3 speelt. Die door jou vermeende starheid, is dus niet overeenkomstig de werkelijkheid.
En het WK was ook zo succesvol.quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 16:51 schreef Jaggunsu het volgende:
Mooi zeg, 29 topics gezeik over Van Basten vol, haha
Zal uiteindelijk allemaal wel weer meevallen op het EK denk ik, kwalificatiewedstrijden zijn bijna altijd kut, dat is altijd al zo geweest. Belangrijkste is simpelweg het kwalificeren voor het tournooi. Ik ben heel blij hoe makkelijk het onder Van Basten gaat, dat is wel es anders geweest onder andere coaches. Gewoon stressvrije kwalificaties, wow!
Voor de rest zegt hoe we nu spelen nog helemaal nix over hoe het er tijdens het EK uitziet. Beste voorbeeld is nog Duitsland in 2005, die schoten echt geen deuk in n pakje boter in de voorbereiding, tot zover zelfs dat ze Klinsmann weg wilden hebben, en op het WK zelf liep het als een trein. En laat ik maar niet over Frankrijk beginnen in de poulewedstrijden.
Je moet er nu nog niet zijn, maar pas in juli moeten het er echt staan en moeten we pieken.
Ik vond ook dat we tijdens het WK2006 ueberhaupt niet zo slecht gespeeld hebben, netjes de Groep des Doods overleefd, en die wedstrijd tegen Portugal was natuurlijk wel een hele "unieke" met al die kaarten. Daar vond ik NL zeker niet de mindere van Portugal, maar hebben we het overwicht dat we in delen van die wedstrijd hadden niet kunnen uitdrukken in een doelpunt (ik denk bv nog aan die parrel van Cocu onderkant lat). Natuurlijk zijn daar wat dingen die Van Basten anders had kunnen of wellicht moeten doen, maar om nou te zeggen dat het allemaal slecht stond?
Enfin, als ik zo naar de spelersgroep kijk, dan zie ik het toch wel positief in. De groep van het WK06 is nog grotendeels intact, en spelers zoals Sneijder, VdV, Van Persie, Huntelaar etc zijn weer verder in hun ontwikkeling. Het is alleen jammer dat we een vrij zwakke lichting hebben qua verdediging.
quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 17:34 schreef Malibu-06 het volgende:
OMG die van Basten is de grootste mongool uit de Nederlandse voetballerij
Volgens mij zit hij zich echt 3 keer per dag af te trekken op het Ajax-logo
Emanudinges en Huntelaar hebben zich idd keer op keer bewezen in Europa Marco! Zo'n Makaay, Koevermans en de Cler weten echt niet wat Europees topvoetbal inhoudt![]()
quote:
Slecht voetbal het hele toernooi, spelers niet kunnen coachen (met name tegen Portugal), Ruud passeren. Verder werden er met indivudele acties wedstrijden beslist. Dat is slechts een kleine opsomming...quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 18:33 schreef Jaggunsu het volgende:
[..]
wat precies vond jij dan niet succesvol aan het WK dan, wat direct terug te voeren is op Van Basten?
ik vind eruitvliegen tegen Portugal geen enorme schande, hun selectie was minstens gelijkwaardig aan de onze.
Dat we pech hebben dat we die al in de 1/8e finales treffen...tja
overigens hebben de laatste 2 bondscoaches (van Gaal en Advocaat), met een op papier betere selectie, ook niet echt een clean sheet tegen Portugal trouwens...
quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 11:32 schreef BliksemSchigt het volgende:
[..]
Je 'grap' slaat kant noch wal want het is een neutrale titel.
quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 18:13 schreef Dr_Frickin_Evil het volgende:
Die sukkel is gewoon te koppig en trots om z'n stijl aan de spelers aan te passen. Laat staan om een team rond spelers te bouwen (bijv rond van Nistelrooij en Seedorf).
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |