Het zou mij niet verbazen dat de burger inderdaad meebetaalt, nadat bekend is geworden dat de burger ook meebetaald aan de privejacht van Koningin Beatrix.quote:Kamer: opheldering over Oranje-jacht
De Tweede Kamer eist opheldering over de jachtpartijen van het Koninklijk Huis. Dat meldt RTL Nieuws.
(5)
VROM
De Partij voor de Dieren, SP en PvdA willen precies weten of en hoeveel de belastingbetaler meebetaalt aan de jacht door de Oranjes. Vrijdag bleek dat de ministeries van VROM en Binnenlandse Zaken geld betalen aan het Koninklijk Jachtdepartement, dat de fauna beheert en de wildstand reguleert rondom Paleis Het Loo.
Faunabeheer
De Rijksvoorlichtingsdienst zegt dat dit niet betekent dat burgers meebetalen aan de koninklijke jacht. Het jachtdepartement houdt zich alleen nog bezig met het beheer van de fauna op het kroondomein, aldus de RVD. Maar de Tweede Kamer neemt daar geen genoegen mee.
Groene Draek
Het is de tweede keer in korte tijd dat er ophef is over privé-activiteiten van het koningshuis die gefinancierd worden met belastinggeld. Onlangs bleek dat de opvallend hoge onderhoudskosten van het koninklijk zeiljacht De Groene Draeck betaald worden door het Ministerie van Defensie.
bron
Precies; Vlees dat afkomstig is van de jacht is het toppunt van scharrelvlees en smaakt dus ook veel lekkerder dan supermarktvlees, dus iedereen die tegen de jacht is, moet de volgende keer in de supermarkt eventjes stil staan bij het vlees dat vol leed is gefokt en geslacht.quote:Op maandag 1 oktober 2007 17:37 schreef TNA het volgende:
Ik vind het symboolpolitiek. De Oranjes krijgen zoveel miljoenen per jaar en nu praat men alleen over de jacht?.
Uiteraard betalen we ook mee aan haar make-up. Maar ze krijgt per jaar ongeveer een miljoen euro aan inkomen en nog ettelijke miljoenen aan onkostenvergoedingen.quote:Op maandag 1 oktober 2007 17:37 schreef TNA het volgende:
Ik vind het symboolpolitiek. De Oranjes krijgen zoveel miljoenen per jaar en nu praat men alleen over de jacht? Ik betaal ook mee aan Beatrix' make-up als je het zo wilt zien. Kijk eens naar het geheel i.p.v. naar afzonderlijke uitgaven.
Wat nu nog niet bekend is...... er ligt vast nog meer onder het tapijtquote:Op maandag 1 oktober 2007 17:37 schreef OldJeller het volgende:
Betaalt de belastingbetaler niet nog veel meer voor het Koninklijk huis?
Het gaat hier niet om die uitgaven op zich, maar om de geloofwaardigheid van het kabinet!quote:Op maandag 1 oktober 2007 17:37 schreef TNA het volgende:
Ik vind het symboolpolitiek. De Oranjes krijgen zoveel miljoenen per jaar en nu praat men alleen over de jacht? Ik betaal ook mee aan Beatrix' make-up als je het zo wilt zien. Kijk eens naar het geheel i.p.v. naar afzonderlijke uitgaven.
Dan had Balkenende algemeen wat aan het geld dat naar de Oranjes gaat moeten doen. Het punt is juist dat het in artikel wél om de uitgaven op zich gaat.quote:Op maandag 1 oktober 2007 23:25 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Het gaat hier niet om die uitgaven op zich, maar om de geloofwaardigheid van het kabinet!
Een premier die met een ernstig gezicht tegen de bevolking vertelt dat de broekriem moet worden aangetrokken terwijl de overheid stiekem alerlei privéuitgaven van multimiljonairs blijkt te financieren heeft in een normaal land wat uit te leggen.
Van mij mag het koninklijk huis morgen nog verdwijnen. Zo'n mak schaap ben ik niet.quote:Maar dankzij makke schapen als jij - die klakkeloos alles goedkeuren wat in naam van de monarchie gebeurt - komen Balk en het KH hier nog mee weg ook.![]()
Ja, maar het totaal aan belastinggeld wat aan het koninklijk huis gaat komt overeen met ongeveer 0,2% van de Rijksbegroting, pak-em-beet een tiende procentje meer of minder. Ik vind het dan ook zo'n onzin dat er over dat soort zaken geklaagd word.quote:Op maandag 1 oktober 2007 17:37 schreef OldJeller het volgende:
Betaalt de belastingbetaler niet nog veel meer voor het Koninklijk huis?
Tja, dat uitleggen zal wel weer niet gebeuren.quote:Op maandag 1 oktober 2007 23:25 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Het gaat hier niet om die uitgaven op zich, maar om de geloofwaardigheid van het kabinet!
Een premier die met een ernstig gezicht tegen de bevolking vertelt dat de broekriem moet worden aangetrokken terwijl de overheid stiekem alerlei privéuitgaven van multimiljonairs blijkt te financieren heeft in een normaal land wat uit te leggen.
Dat het een paar miljoen kost, vind ik ook niet erg. Maar dan moet het daar ook bij blijven.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 07:43 schreef Yildiz het volgende:
Als TS nu ook maar een béétje hetzelfde financieel rendement als het koningshuis had...
Ja, het kost een paar miljoen, maar daar krijgt heel Nederland een paar miljard aan industriele deals voor terug. Als TS dat nu niet wil, zoveel omzet, dat mag ie dat gewoon zeggen.![]()
De Koninklijke familie staat sowieso niet zo bekend om de bereidheid te betalen. Van meerdere kanten is mij bevestigd dat er leden van de familie zijn die vinden dat het zo'n eer is dat ze afnemen dat ze de rekening niet hoeven te betalen. De goede vrinden onder deze leveranciers mogen dan wel b.v. een keer zwijntjes schieten (op kosten van ons allemaal kennelijk), maar dat even terzijde.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 10:41 schreef EchtGaaf het volgende:
Privé zaakjes moet ze gewoon van dat geld zelf betalen
Ik heb ook een bloedhekel aan betalen. Maar als graag een mooie auto wil, of naar een lekker restaurant wil dan val ik de belastingbetaler niet lastig.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 10:53 schreef DS4 het volgende:
[..]
De Koninklijke familie staat sowieso niet zo bekend om de bereidheid te betalen.
Ze wordt al door de staat bekostigd. Is 1 keer dan niet genoeg?quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 11:16 schreef Petera het volgende:
Zolang als het geld werkelijk gebruikt wordt om de natuur daar in goede staat te houden en niet zodat de prinsen op jacht kunnen, vind ik het wel best. Een koningin met een slecht onderhouden "achtertuin", dat kan natuurlijk niet; om die reden zou ik zeggen dat het dan geen privé-uitgave betreft, en dat het dus best door de staat bekostigd mag worden.
Nee, ze moet tweemaal bekostigd worden: de ene keer het gewone salaris en de tweede keer zoveel geld als nodig is om dingen te bekostigen die voortvloeien uit haar functie als koningin. En aangezien paleizen en de grond die erbij hoort bij het koningschap horen, valt het natuurbeheer op die grond wat mij betreft in de tweede categorie.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 11:30 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ze wordt al door de staat bekostigd. Is 1 keer dan niet genoeg?
Hun inkomen als percentage van de rijksbegroting, dat is inderdaad een goede manier om er naar te kijken.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 01:07 schreef maartena het volgende:
[..]
Ja, maar het totaal aan belastinggeld wat aan het koninklijk huis gaat komt overeen met ongeveer 0,2% van de Rijksbegroting, pak-em-beet een tiende procentje meer of minder. Ik vind het dan ook zo'n onzin dat er over dat soort zaken geklaagd word.
Inderdaad ja, maar dit schijnt erg moeilijk te zijn om te begrijpen.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 10:41 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Dat het een paar miljoen kost, vind ik ook niet erg. Maar dan moet het daar ook bij blijven.
De koningin krijgt genoeg geld van de Nederlandse belastingbetaler. Maar het houdt wel een keer op. Privé zaakjes moet ze gewoon van dat geld zelf betalen en niet nog een keer de belastingbetaler geld uit hun zak kloppen.
bron: ADquote:In december 1993 werd de huidige koninklijke trein opgeleverd, die voor 3,5 miljoen gulden in opdracht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat bij Talbot in Aken werd gebouwd. Op de koninklijke trein rijdt vast personeel mee, NS-medewerkers die speciaal voor de functie van machinist of conducteur worden gevraagd. De trein staat in Utrecht en wordt meerdere keren per jaar onderhouden. De afschrijfkosten van de trein bedragen enkele tonnen per jaar. Beatrix wil niet, zoals in Engeland gebeurt, dat de koninklijke trein wordt verhuurd aan organisaties. De koninklijke trein wordt vrijwel nooit gebruikt.
We geven al sinds het begin der tijden geld uit aan het koninklijk huis. Sterker nog, het is nu een stuk MINDER dan wat er 15 jaar geleden werd uitgegeven. (Maar toen leefden er nog een paar meer....quote:Op maandag 1 oktober 2007 23:25 schreef rebel6 het volgende:
Er zijn ongeveer een miljoen mensen in Nederland die hun auto en hun restaurant betalen van jouw belastingcenten. Dat heten ambtenaren.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 11:12 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik heb ook een bloedhekel aan betalen. Maar als graag een mooie auto wil, of naar een lekker restaurant wil dan val ik de belastingbetaler niet lastig.
Dat is waar.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 15:59 schreef maartena het volgende:
[..]
Er zijn ongeveer een miljoen mensen in Nederland die hun auto en hun restaurant betalen van jouw belastingcenten. Dat heten ambtenaren.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |