Leg eens uit wat er anders is zonder en met een standaard samenlevingscontract. En of dingen die je afgesproken hebt in een samenlevingscontract nog overruled kunnen worden omdat je partner zich, als het uit is, bedacht heeft.quote:Op zondag 30 september 2007 17:20 schreef Locusta het volgende:
1 woord: samenlevingscontract
Met een samenlevingscontract ga je een verbindtenis aan. Als je dat niet doet is het gewoon wie het beste ruzie kan maken lijkt mequote:Op zondag 30 september 2007 17:25 schreef gronk het volgende:
[..]
Leg eens uit wat er anders is zonder en met een standaard samenlevingscontract. En of dingen die je afgesproken hebt in een samenlevingscontract nog overruled kunnen worden omdat je partner zich, als het uit is, bedacht heeft.
Of is het gewoon een kreet waar je mee kunt wapperen?
mijn ex heeft bij mij ingewoond in mijn koophuis, duurde maar een jaar en die is gewoon vertrokken, alles was van mij... maar wil wel eens weten hoe dat zit met die 5 jaardinges.....quote:Op zondag 30 september 2007 17:51 schreef gronk het volgende:
Volgens mij zijn verhalen van uit elkaar gaan interessanter
Die 5-jaar-dinges heeft betrekking op erfrecht volgens mij. Zonder samenlevingsovereenkomst bouw je in 5 jaar dezelfde rechten op als een getrouwd stel. Dat wil zeggen dat na 5 jaar oa de successierechten hetzelfde zijn.quote:Op zondag 30 september 2007 18:07 schreef TheOneAndOnly het volgende:
[..]
mijn ex heeft bij mij ingewoond in mijn koophuis, duurde maar een jaar en die is gewoon vertrokken, alles was van mij... maar wil wel eens weten hoe dat zit met die 5 jaardinges.....
Precies, *die* redenatie dus. Waarom? Dat lijkt mij helemaal niet zo vanzelfsprekend.quote:Op zondag 30 september 2007 18:46 schreef ozzyat105 het volgende:
Vanaf het moment dat zij mee gaat betalen deelt ze ook mee in een eventuele waardestijging vanaf dat moment.
Onzin dus. En je kunt een theoretische overwaarde niet vast laten leggen als eigen vermogen.quote:Op zondag 30 september 2007 18:46 schreef ozzyat105 het volgende:
Het lijkt me wel verstandig om op een of andere wijze je huidige overwaarde vast te leggen in de overeenkomst als jouw eigen vermogen.
Vanaf het moment dat zij mee gaat betalen deelt ze ook mee in een eventuele waardestijging vanaf dat moment.
bronquote:Waardestijging huis samenwoners delen?
Vaak kopen mensen die samenwonen samen een huis. Als je samen, ieder voor de helft, eigenaar bent van een huis zal duidelijk zijn dat je ook ieder voor de helft het risico van waardestijging en waardedaling draagt. Maar hoe zit dat nu als één van de twee alleen eigenaar is van het huis? In principe komt de waardestijging (of -daling) dan aan de eigenaar ten goede. In een situatie waarbij je (langer) samenwoont en ook samen tijd en geld in het huis investeert kan het redelijk zijn dat de partners ook beiden profiteren van de waardestijging van het huis, ondanks dat slechts één van hen beiden eigenaar is. Dit kan bereikt worden door de helft van het huis in eigendom over te dragen aan de andere partner. Het nadeel hiervan is dat je dan 6% overdrachtsbelasting moet betalen. Een andere oplossing is dat beide partners een samenlevingscontract sluiten waarin ze een clausule opnemen dat waardestijging van het huis tussen hen beiden gedeeld zal worden. Tot voor kort was er geen duidelijkheid of dan ook niet over de helft van de waarde van het huis overdrachtsbelasting verschuldigd was. Hierover is door de Belastingdienst nu duidelijkheid gegeven. Bij het overeenkomen van een dergelijke waardeverrekening is geen overdrachtsbelasting verschuldigd. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met ons kantoor.
Ik zou in ieder geval de afspraken vastleggen in een samenlevingsovereenkomst. Als zij daadwerkelijk de helft van de hypotheek gaat betalen, dan zou ik ook vastleggen dat zij meedeelt in opbouwen van onder- of overwaarde vanaf dat moment.quote:Op zondag 30 september 2007 19:08 schreef winterapfel het volgende:
even in de gaten houden dit topic. Wat is een verstandige constructie in geval van samen wonen in een (mijn) koopappartement? Wat doe je met de kosten, reken je "huur" en verdeel je de verdere lasten?
Uiteindelijk zul je wellicht samen de eigenaar zijn, en de hypotheek betalen, maar is het verstandig om eerst een andere regeling te hebben enwat doe je tot die tijd??
Dat is het probleem ook meestal niet.quote:Op zondag 30 september 2007 19:06 schreef HarryP het volgende:
Gewoon goede afspraken maken vooraf.
Jij zorgt voor de kosten van de hypotheek etc. En gas water en licht doen jullie samen.
Omdat zij geen woning kosten heeft betaald ze iets meer aan het huishouden.
Jullie beslissen om gezellig samen te gaan wonen. Dan neem ik aan dat je vriendin deze verdeling niet gek vind hij is immers eerlijk zolang jullie samen zijn.
'vermogen opbouwen' is geen recht. Het staat je vrij om te sparen.quote:Op zondag 30 september 2007 22:08 schreef T-Dub het volgende:
Moest ik degene zijn die bij iemand zou intrekken die al een eigen huis/appartement heeft, dan zou ik het volgende doen:
Als eigenaar geen samenlevingsovereenkomst wil sluiten, waardoor ik niet officieel een eigen vermogen ka opbouwen, zou ik enkel en alleen betalen voor vaste lasten (electriciteit ed) en huishoudelijke kosten. Ik betaal dan 0 euro hypotheek, en ook geen rente, want dat is dan niet mijn verantwoordelijkheid.
Het is echt geen kreet waar "je mee kunt wapperen" maar een verstandig besluit als je gaat samenwonen, zéker in een koopwoning.quote:Op zondag 30 september 2007 17:25 schreef gronk het volgende:
Leg eens uit wat er anders is zonder en met een standaard samenlevingscontract. En of dingen die je afgesproken hebt in een samenlevingscontract nog overruled kunnen worden omdat je partner zich, als het uit is, bedacht heeft.
Of is het gewoon een kreet waar je mee kunt wapperen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |