Dus we kunnen alleen leven en gelukkig zijn als we onze vrij wil opgeven. Maar hoe kan ik dan vrijwillig voor God kiezen?quote:Op woensdag 3 oktober 2007 13:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Nogmaals, er KAN geen leven zijn als MOORD iets is wat toegestaan is. Men kan niet op en top GELUKKIG LEVEN als liegen, stelen en vreemdgaan dingen zijn waar geen gevolgen aan zitten. Als er complete anarchie heerst wordt iedereen daar op den duur doodongelukkig van, zelfs degenen die DENKEN dat ze er gelukkig van kunnen worden. Je hebt regels en grenzen nodig om het leven überhaupt de moeite waard te maken. De enige die die grenzen kan bepalen is de schepper van leven, God. Gehoorzaamheid is een voorwaarde voor (op en top gelukkig!!!) leven.
Het resultaat van het buitensluiten van God zullen we spoedig in zijn volledigheid tot bloei zien komen. Ik weet niet of je het journaal een beetje volgt en daarnaast andere bronnen van informatie raadpleegt maar de wereld is er nou niet echt gezelliger op geworden. Uiteindelijk zal er een heerschappij zijn waarin mensen zelf voor god spelen, dit zal echt niet lang meer duren. Ik ben benieuwd of je dan nog steeds zo overtuigd bent dat er sprake is van 'straf'. Je zou eerder van 'in bescherming nemen' kunnen spreken.
Wij krijgen in dit leven toch de keuze? Elke keuze heeft gevolgen, daar ontsnap je niet aan. In dit leven mag je doen en laten wat je wil, maar uiteindelijk betaal je daar wel de prijs voor. Dat is volgens mij niet meer dan logisch, anders zouden wij ook geen rechtspraak en vervolging kennen. Zou je daar tevreden mee zijn? Stel jij hebt een dochter en die wordt mishandeld, verkracht en in stukken gehakt. Zou jij dan zeggen 'tja, dat is de keuze van die verkrachter geweest' en vervolgens vrolijk doorleven? Vind jij dat zulk gedrag onbestraft hoort te blijven? Zo heeft God ook een aantal grenzen die niet overschreden dienen te worden als men niet vervolgd wil worden. Dat is geen kwestie van 'vrije wil opgeven' maar het leven de moeite waard maken met zijn allen en met God.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 13:45 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dus we kunnen alleen leven en gelukkig zijn als we onze vrij wil opgeven. Maar hoe kan ik dan vrijwillig voor God kiezen?
In jouw wereld is voor God kiezen de enigste mogelijkheid ergo er is geen keuze. Maar volgens jou kan je iemand niet tot geloof dwingen. Dat is een paradox.
Dat lijkt bij andere diersoorten geen probleem te zijn. Bovendien zijn er allerlei geldige redenen voor moord. Natuurlijk noemen we het dan geen moord, maar doodstraf, oorlogshandeling, etcetera.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 13:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Nogmaals, er KAN geen leven zijn als MOORD iets is wat toegestaan is.
Grappig, er zijn veel creationisten die liegen om het geloof te promoten niet alleen praktiseren, maar zelfs aanmoedigen. Bovendien zijn er zonder een goddelijke stok achter de deur of een eventuele door de overheid opgelegde straf nog allerlei andere consequenties verbonden aan dit soort zaken. Denk je dat de gemiddelde vrouw braaf accepteert dat haar man / vriend vreemdgaat of vice versa? Zou het ook een negatieve invloed hebben op het beeld dat andere mensen van je krijgen?quote:Men kan niet op en top GELUKKIG LEVEN als liegen, stelen en vreemdgaan dingen zijn waar geen gevolgen aan zitten.
Het wetboek van strafrecht maar afschaffen dan?quote:Als er complete anarchie heerst wordt iedereen daar op den duur doodongelukkig van, zelfs degenen die DENKEN dat ze er gelukkig van kunnen worden. Je hebt regels en grenzen nodig om het leven überhaupt de moeite waard te maken. De enige die die grenzen kan bepalen is de schepper van leven, God. Gehoorzaamheid is een voorwaarde voor (op en top gelukkig!!!) leven.
Als we in de tijd konden reizen had ik je graag een paar weken naar Nederland, December 1944 gestuurd , kijken of het allemaal zoveel beter was. Of gewoon naar 1850 om een wat minder beladen periode te noemen.quote:Het resultaat van het buitensluiten van God zullen we spoedig in zijn volledigheid tot bloei zien komen. Ik weet niet of je het journaal een beetje volgt en daarnaast andere bronnen van informatie raadpleegt maar de wereld is er nou niet echt gezelliger op geworden.
Het is ook niet zo gek dat we voor een antropomorfische projectie gaan spelen.quote:Uiteindelijk zal er een heerschappij zijn waarin mensen zelf voor god spelen, dit zal echt niet lang meer duren. Ik ben benieuwd of je dan nog steeds zo overtuigd bent dat er sprake is van 'straf'. Je zou eerder van 'in bescherming nemen' kunnen spreken.
Ik grijp je in je nekvel en hang je boven een vulkaan. Je kan kiezen. Al je geld aan mij geven of ik laat je vallen. Dat is geen vrije keuze. Leuk om te zien hoe je je best doet om mij niet te begrijpen.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 13:51 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wij krijgen in dit leven toch de keuze? Elke keuze heeft gevolgen, daar ontsnap je niet aan. In dit leven mag je doen en laten wat je wil, maar uiteindelijk betaal je daar wel de prijs voor. Dat is volgens mij niet meer dan logisch, anders zouden wij ook geen rechtspraak en vervolging kennen. Zou je daar tevreden mee zijn? Stel jij hebt een dochter en die wordt mishandeld, verkracht en in stukken gehakt. Zou jij dan zeggen 'tja, dat is de keuze van die verkrachter geweest' en vervolgens vrolijk doorleven? Vind jij dat zulk gedrag onbestraft hoort te blijven? Zo heeft God ook een aantal grenzen die niet overschreden dienen te worden als men niet vervolgd wil worden. Dat is geen kwestie van 'vrije wil opgeven' maar het leven de moeite waard maken met zijn allen en met God.
Dat vond ik nou ook van jouw post. Ik gok dat ik daarin vast niet de enige ben.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 14:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Die post staat zo bol van de drogredenen dat ik er niet op inga, sorry hoor.
Maar dat is wel wat God doet. God is almachtig dus hij is degene die de "straf" creëert.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 14:27 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Je hebt niet eens een reden om mij boven die vulkaan te hangen. Slaat nergens op.
Ik heb het over het leven algemeen en jij gaat er dingen als het dierenrijk bijhalen (waar de dood ook gewoon aanwezig is trouwens) en het wetboek van strafrecht. Je mist het grotere geheel.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 14:23 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat vond ik nou ook van jouw post. Ik gok dat ik daarin vast niet de enige ben.
Ja omdat dat NOODZAKELIJK is. Godzijdank dat bepaald gedrag bestraft wordt.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 14:35 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Maar dat is wel wat God doet. God is almachtig dus hij is degene die de "straf" creëert.
God is almachtig. Hij is degene die bepaald wat noodzakelijk is. Het is dus gewoon chantage; aanbid mij of ga kopot.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 14:40 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ja omdat dat NOODZAKELIJK is. Godzijdank dat bepaald gedrag bestraft wordt.
Leg eens even duidelijk uit wat je met "toegestaan" bedoelt in "er KAN geen leven zijn als MOORD iets is wat toegestaan is". Moreel acceptabel, niet verboden volgens een heilig boekje, niet verboden door een overheid, etc?quote:Op woensdag 3 oktober 2007 14:36 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik heb het over het leven algemeen en jij gaat er dingen als het dierenrijk bijhalen (waar de dood ook gewoon aanwezig is trouwens) en het wetboek van strafrecht. Je mist het grotere geheel.
Zie jij een andere uitweg dan? Het is de enige manier waarop het universum succesvol kan werken, waarin succesvol gelijk staat aan GELUK.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 14:50 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
God is almachtig. Hij is degene die bepaald wat noodzakelijk is. Het is dus gewoon chantage; aanbid mij of ga kopot.
Denk eens na, als er iemand vermoord wordt, leeft ie dan nog? Moord is dus sowieso iets wat níet kán. Leven en moorden gaan niet samen, dus als men leven wil, kan het fenomeen 'moord' niet bestaan, het kan dus niet toegelaten worden.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 15:07 schreef Monolith het volgende:
[..]
Leg eens even duidelijk uit wat je met "toegestaan" bedoelt in "er KAN geen leven zijn als MOORD iets is wat toegestaan is". Moreel acceptabel, niet verboden volgens een heilig boekje, niet verboden door een overheid, etc?
God is toch almachtig? Dan is God toch niet het slachtoffer van het universum? Hij heeft het zelf gemaakt. Hij maakt ons en zet ons in een universum dat geen andere mogelijkheid heeft dan hem te aan bidden. Dat is dwang. Ik kan niet vrijwillig ergens voor kiezen, hij bepaald de omstandigheden die mij tot iets dwingen.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 15:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Zie jij een andere uitweg dan? Het is de enige manier waarop het universum succesvol kan werken, waarin succesvol gelijk staat aan GELUK.
Dat is een stompzinnige non sequitur. Dat vermoord worden en daarna leven niet samengaan is evident. Dat betekent echter niet dat moord en leven niet samen kunnen bestaan. Sterker nog, in de realiteit bestaan leven en moord samen. Het lijkt erop dat je op een beroerde manier een versie van het humanistische principe 'wat u niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet' probeert te propageren.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 15:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Denk eens na, als er iemand vermoord wordt, leeft ie dan nog? Moord is dus sowieso iets wat níet kán. Leven en moorden gaan niet samen, dus als men leven wil, kan het fenomeen 'moord' niet bestaan, het kan dus niet toegelaten worden.
Dan heeft de God uit het oude testament nog het een en ander uit te leggen trouwens.quote:Dus als God leven creëert en dat leven kiest ervoor zijn eigen gang te gaan en God wil het redden van de ondergang, is het logisch dat 1 gebod is 'gij zult niet doodslaan'. Doe je dat toch dan betaal je de prijs, er is geen andere uitweg.
Het idee is dus dat je leert te begrijpen waarom God de enige mogelijke manier is. Niet omdat hij zo graag aanbeden wil worden, maar omdat dat de enige manier is als je rechtvaardigheid en geluk wil bewerkstelligen.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 15:23 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
God is toch almachtig? Dan is God toch niet het slachtoffer van het universum? Hij heeft het zelf gemaakt. Hij maakt ons en zet ons in een universum dat geen andere mogelijkheid heeft dan hem te aan bidden. Dat is dwang. Ik kan niet vrijwillig ergens voor kiezen, hij bepaald de omstandigheden die mij tot iets dwingen.
Hij grijpt mij in mijn nek en hangt me boven een door hemzelf gemaakte vulkaan.
Dat is niet stompzinnig, dat is zoals het is. En daarom is er geen andere mogelijkheid. Moord en leven kunnen wel (tijdelijk) naast elkaar bestaan, maar het gaat altijd ten koste van leven. En daarom hoort het niet.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 15:37 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat is een stompzinnige non sequitur. Dat vermoord worden en daarna leven niet samengaan is evident. Dat betekent echter niet dat moord en leven niet samen kunnen bestaan. Sterker nog, in de realiteit bestaan leven en moord samen. Het lijkt erop dat je op een beroerde manier een versie van het humanistische principe 'wat u niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet' probeert te propageren.
Je zou ook wat meer je best kunnen doen om Hem te begrijpen natuurlijk.quote:Dan heeft de God uit het oude testament nog het een en ander uit te leggen trouwens.
De reden dat God de enige manier is omdat God, grote dictator dat hij is, dat zo bedacht heeft. Is hij almachtig of niet? Als almachtige God had hij ook een ander universum kunnen bedenken waarin wij wel een vrije keus hadden. Maar blijkbaar is God zo onzeker van zichzelf dat hij ons persé moet dwingen.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 15:45 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het idee is dus dat je leert te begrijpen waarom God de enige mogelijke manier is. Niet omdat hij zo graag aanbeden wil worden, maar omdat dat de enige manier is als je rechtvaardigheid en geluk wil bewerkstelligen.
Welke vrijheid heb jij nu niet dan? Wat kun jij níet doen, afgezien van lichamelijke beperkingen.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 15:50 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
De reden dat God de enige manier is omdat God, grote dictator dat hij is, dat zo bedacht heeft. Is hij almachtig of niet? Als almachtige God had hij ook een ander universum kunnen bedenken waarin wij wel een vrije keus hadden. Maar blijkbaar is God zo onzeker van zichzelf dat hij ons persé moet dwingen.
Dus hij houd ook van moordenaars? frapant.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 15:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Omdat God 100% onvoorwaardelijke LIEFDE is.
Maar als god wil dat iedereen leeft waarom heeft hij de dood dan gecreeërd?quote:Op woensdag 3 oktober 2007 16:05 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ja God houdt ook van moordenaars. En als een moordenaar van God zal houden, zal hij vergeven worden. God wil dat iedereen leeft. Mensen willen het zelf alleen niet.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |