abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 4 oktober 2007 @ 20:58:53 #226
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_53702741
Kom op Ali, op de vraag Alle daden van de mens zijn toch egoïstisch? reageer je met een snoeiharde stelling: Ja. Ik geloof dat dat zo is tot je je bekeert en God via jou kan werken. Dan speelt het zelf geen rol meer. Daarop komt kritiek, eerst globaal daarna met een specifiek voorbeeld (religieuze crimineel, doe maar christelijke bankovervaller) maar daar reageer je dan weer niet op. Beetje jammer.

Je stelt dat al het echt altruïstische gedrag vanuit god komt (God via jou) waarmee je alleenrecht claimt, daarna stel je dan als je eenmaal in de Heer bent dat alles altruïstisch is (Dan speelt het zelf geen rol meer.) maar je blijft in gebreken wanneer er kritiek komt.

Wederom, beetje jammer.
Now I'm walking on the sunnyside of the street
pi_53702748
quote:
Op donderdag 4 oktober 2007 20:55 schreef boyv het volgende:

[..]

Iets wat in schaadt in persoon, eer of vrijheid kun je bijvoorbeeld als kwaad bestempelen. Ik denk dat veel mensen het daar wel over eens zijn. Maar dat zegt nog niet dat de intentie en dus de oorzaak daarachter ook kwaad is.
Wat is er nou belangrijker, de intentie of de actie?
pi_53702773
quote:
Op donderdag 4 oktober 2007 20:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Wat is er nou belangrijker, de intentie of de actie?
Dat hangt er vanaf welke persoon je bent.
pi_53702789
quote:
Op donderdag 4 oktober 2007 20:58 schreef Invictus_ het volgende:
Kom op Ali, op de vraag Alle daden van de mens zijn toch egoïstisch? reageer je met een snoeiharde stelling: Ja. Ik geloof dat dat zo is tot je je bekeert en God via jou kan werken. Dan speelt het zelf geen rol meer. Daarop komt kritiek, eerst globaal daarna met een specifiek voorbeeld (religieuze crimineel, doe maar christelijke bankovervaller) maar daar reageer je dan weer niet op. Beetje jammer.

Je stelt dat al het echt altruïstische gedrag vanuit god komt (God via jou) waarmee je alleenrecht claimt, daarna stel je dan als je eenmaal in de Heer bent dat alles altruïstisch is (Dan speelt het zelf geen rol meer.) maar je blijft in gebreken wanneer er kritiek komt.

Wederom, beetje jammer.
Volgens mij heb ik iets gemist. Even teruglezen.
pi_53702843
Heb je het nou over kerken die geld ophalen en houden invictus?
pi_53702901
quote:
Op donderdag 4 oktober 2007 21:00 schreef boyv het volgende:

[..]

Dat hangt er vanaf welke persoon je bent.
Wat beïnvloedt de wereld, de intentie of de actie?
pi_53702922
Maakt het ook uit welke religie je aanhangt om tot altruïstistische daden te komen? Kan dat volgens jou alleen via het Christendom?
pi_53702991
quote:
Op donderdag 4 oktober 2007 21:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Wat beïnvloedt de wereld, de intentie of de actie?
Het is geen kiezen tussen die twee. De wereld wordt beïnvloed door mensen. Mensen doen bepaalde dingen, doordat ze daar een bepaalde intentie en beoogd doel bij hebben. Alles samen zorgt voor de actie, het uitvoeren, die invloed kan hebben.
pi_53703016
quote:
Op donderdag 4 oktober 2007 21:05 schreef Averroes het volgende:
Maakt het ook uit welke religie je aanhangt om tot altruïstistische daden te komen? Kan dat volgens jou alleen via het Christendom?
Ik geloof niet dat het doel van dit leven het komen tot altruïstische daden is. Dat maakt je vraag irrelevant.
pi_53703096
quote:
Op donderdag 4 oktober 2007 21:07 schreef boyv het volgende:

[..]

Het is geen kiezen tussen die twee. De wereld wordt beïnvloed door mensen. Mensen doen bepaalde dingen, doordat ze daar een bepaalde intentie en beoogd doel bij hebben. Alles samen zorgt voor de actie, het uitvoeren, die invloed kan hebben.
Oke we verzanden een beetje in een inhoudsloze offtopic discussie volgens mij.
  donderdag 4 oktober 2007 @ 21:11:32 #236
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_53703108
quote:
Op donderdag 4 oktober 2007 21:02 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Heb je het nou over kerken die geld ophalen en houden invictus?
Ook, maar de spil zit 'm in de directheid van jouw uitspraak. Zonder god geen altruïsme, met god niks dan altruïsme. Mijn kritiek is vrij eenvoudig: jij mag natuurlijk weer bepalen wie d'r met god is. Waarbij het door jouw geopperde criterium (met god) dus weer vreselijk arbitrair wordt en dus zijn waarde verliest.

Als casus: waar zit god als een religieuze bankovervaller een geslaagde kraak zet?
pi_53703121
quote:
Op donderdag 4 oktober 2007 21:08 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Ik geloof niet dat het doel van dit leven het komen tot altruïstische daden is. Dat maakt je vraag irrelevant.
Dus omdat jij niet gelooft dat dat het nut van het leven is beantwoord je mijn vraag niet? Zins waarneer moet een vraag in overeenstemming met jou doel achter dit leven?
pi_53703202
quote:
Op donderdag 4 oktober 2007 21:11 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Ook, maar de spil zit 'm in de directheid van jouw uitspraak. Zonder god geen altruïsme, met god niks dan altruïsme. Mijn kritiek is vrij eenvoudig: jij mag natuurlijk weer bepalen wie d'r met god is. Waarbij het door jouw geopperde criterium (met god) dus weer vreselijk arbitrair wordt en dus zijn waarde verliest.

Als casus: waar zit god als een religieuze bankovervaller een geslaagde kraak zet?
Oh ik bedoelde niet dat er met God alleen nog maar altruïsme is. Ik bedoelde dat goede daden dan niet meer gelden als zelfbevrediging omdat God degene is die de credits krijgt, er wordt dus niets bevredigd.

Ehm, wat moet ik met jouw voorbeeld? Als een religieuze bankovervaller een geslaagde kraak zet, is ie blijkbaar toch niet zo religieus he?
pi_53703395
quote:
Op donderdag 4 oktober 2007 21:12 schreef Averroes het volgende:

[..]

Dus omdat jij niet gelooft dat dat het nut van het leven is beantwoord je mijn vraag niet? Zins waarneer moet een vraag in overeenstemming met jou doel achter dit leven?
Ik zie religie/geloof/wereldbeeld als het fundament van je leven, dat is hetgene op basis waarvan jij keuzes maakt. Jij stelt nu eigenlijk dat een bepaald wereldbeeld/geloof of doel is: het komen tot altruïstische daden. Je vraagt dan of het er toe doet welke religie je daarvoor aanhangt, of het christelijk geloof de enige manier is waarop je altruïsme kan praktiseren. In mijn ogen draai je de zaken dan om, de religie is niet meer de basis voor het maken van je keuzes, maar het willen praktiseren van altruïsme wordt basis waarop je een bepaalde religie uitkiest. Ik zie dat zo niet.

Ik geloof dat het ware altruïsme, of eigenlijk beter gezegd ware liefde alleen te bereiken is via het christelijke geloof ja. Het is de enige weg naar God, naar liefde. Niet dat God en liefde verder nergens aanwezig zijn natuurlijk, maar als je de religie wil die naar de waarheid leidt heb je het christelijke geloof nodig.
pi_53703544
en daar horen afkeer tot homo's, onderdrukking van vrouwen en vele andere vooroordelen bij, of wat?
  donderdag 4 oktober 2007 @ 21:26:21 #241
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_53703556
quote:
Op donderdag 4 oktober 2007 21:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Oh ik bedoelde niet dat er met God alleen nog maar altruïsme is. Ik bedoelde dat goede daden dan niet meer gelden als zelfbevrediging omdat God degene is die de credits krijgt, er wordt dus niets bevredigd.
Hmmz, dus als je zegt dat je goed doet in gods naam krijgt god de credits en dus eigenlijk niemand? Klinkt een beetje als stierenfeces, ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat majoor boshart en zelfs jesus niet geheel ongevoelig waren voor de credits die hun toekwamen. Ik heb het idee dat jij goed doen in gods naam hoger aanschrijft dan goed doen uit menselijke naam. Daardoor krijg ik het gevoel dat jij ondankbaar bent op menselijk niveau, iets dat ik gekgenoeg niet kan voorstellen. Kan je die tegenstrijdigheid ophelderen?
quote:
Ehm, wat moet ik met jouw voorbeeld? Als een religieuze bankovervaller een geslaagde kraak zet, is ie blijkbaar toch niet zo religieus he?
Ah, prima. Dus heeft je eigen overtuiging geen zak te maken met je religiositeit en dus geen flikker te maken met god. God kiest zijn onderdanen en niet andersom, dus je hebt alleen je eigen idee om op af te gaan. Hetgeen jij gods wil, wet of whatever noemt is dus jouw dingetje en niemand (zeker geen goddelijks) anders'. *edit* Wie ben jij om aan de religieuze integriteit van een ander te twijfelen?
pi_53703634
quote:
Op donderdag 4 oktober 2007 21:25 schreef boyv het volgende:
en daar horen afkeer tot homo's, onderdrukking van vrouwen en vele andere vooroordelen bij, of wat?
Krijgen we dat riedeltje weer.

Nee, als de bijbel zegt 'hou evenveel van een ander als van jezelf' betekent dat niet dat je een afkeer van homo's moet hebben, vrouwen moet onderdrukken en andere vooroordelen moet hebben. Dan heb je het niet helemaal begrepen. Wat christenen doen is niet altijd hetzelfde als wat het christelijke geloof nou eigenlijk werkelijk inhoudt. Is die sprong nou zo moeilijk te maken? Men beoordeelt het christendom vaak op wat 'de kerk' doet. Dat is toch niet logisch?
pi_53703888
quote:
Op donderdag 4 oktober 2007 21:26 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Hmmz, dus als je zegt dat je goed doet in gods naam krijgt god de credits en dus eigenlijk niemand?
Niet 'in Gods naam', hoe kom je daar nou weer bij? Het goed doen is dan niet iets wat jij doet, maar wat God via jou doet. Al het goede komt van God, dat is wat Jezus zei. Hierop:
quote:
Dat klinkt een beetje als stierenfeces, ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat majoor boshart en zelfs jesus niet geheel ongevoelig waren voor de credits die hun toekwamen.
Hoef ik dan dus ook niet meer te reageren. Wie is majoor boshart? Waarom gebruik jij mensen om de doctrine te beoordelen?
quote:
Ik heb het idee dat jij goed doen in gods naam hoger aanschrijft dan goed doen uit menselijke naam.
Dat klopte dus niet/
quote:
Daardoor krijg ik het gevoel dat jij ondankbaar bent op menselijk niveau, iets dat ik gekgenoeg niet kan voorstellen. Kan je die tegenstrijdigheid ophelderen?
Hier snap ik helemaal niets van.
quote:
Ah, prima. Dus heeft je eigen overtuiging geen zak te maken met je religiositeit en dus geen flikker te maken met god. God kiest zijn onderdanen en niet andersom, dus je hebt alleen je eigen idee om op af te gaan. Hetgeen jij gods wil, wet of whatever noemt is dus jouw dingetje en niemand (zeker geen goddelijks) anders'. *edit* Wie ben jij om aan de religieuze integriteit van een ander te twijfelen?
En dit slaat ook allemaal nergens op.

Als iemand zegt dat ie van God houdt en God zegt 'wie van mij houdt behoudt mijn geboden' en vervolgens gaat die persoon uit stelen is ie gewoon hypocriet bezig. Dat lijkt me nogal logisch of niet dan.
pi_53703959
Ik beoordeel het christendom op de basis van hun geloof, namelijk de bijbel die het woord van god moet verspreiden.

Je zegt dus dat de christelijke kerk het de afgelopen tweeduizend jaar verkeerd heeft gedaan?
pi_53704048
quote:
Op donderdag 4 oktober 2007 21:34 schreef boyv het volgende:
Ik beoordeel het christendom op de basis van hun geloof, namelijk de bijbel die het woord van god moet verspreiden.

Je zegt dus dat de christelijke kerk het de afgelopen tweeduizend jaar verkeerd heeft gedaan?
De katholieke kerk sowieso ja, maar die beschouw ik dan ook als antichristelijke kerk. De protestanten waren daar 500 jaar geleden al achter gekomen.
pi_53704087
quote:
Op donderdag 4 oktober 2007 21:33 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Niet 'in Gods naam', hoe kom je daar nou weer bij? Het goed doen is dan niet iets wat jij doet, maar wat God via jou doet. Al het goede komt van God, dat is wat Jezus zei. Hierop:
[..]

Hoef ik dan dus ook niet meer te reageren. Wie is majoor boshart? Waarom gebruik jij mensen om de doctrine te beoordelen?
Hoe wil je anders de doctrine beoordelen? Als je het gaat beoordelen op louter de inhoudt, dan kom ik alleen op verhalen met een moraal en onwijs veel vooroordelen. Dat je die vooroordelen wegdrukt onder het feit dat jij mensen liefhebt zoals je jezelf liefhebt, geeft alleen maar blijk van het feit dat je je eigen interpretatie boven de letterlijke tekst stelt.
pi_53704110
En sloegen vervolgens zelf aan het moorden, .
Zelden schryf ik wat ik wil, en nooit wat 'n ander wil.
  donderdag 4 oktober 2007 @ 21:39:50 #248
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_53704197
quote:
Op donderdag 4 oktober 2007 21:28 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Krijgen we dat riedeltje weer.

Nee, als de bijbel zegt 'hou evenveel van een ander als van jezelf' betekent dat niet dat je een afkeer van homo's moet hebben, vrouwen moet onderdrukken en andere vooroordelen moet hebben. Dan heb je het niet helemaal begrepen. Wat christenen doen is niet altijd hetzelfde als wat het christelijke geloof nou eigenlijk werkelijk inhoudt. Is die sprong nou zo moeilijk te maken? Men beoordeelt het christendom vaak op wat 'de kerk' doet. Dat is toch niet logisch?
Dan bepaal jij dus wat het ware geloof is.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_53704223
quote:
Op donderdag 4 oktober 2007 21:37 schreef boyv het volgende:

[..]

Hoe wil je anders de doctrine beoordelen? Als je het gaat beoordelen op louter de inhoudt, dan kom ik alleen op verhalen met een moraal en onwijs veel vooroordelen. Dat je die vooroordelen wegdrukt onder het feit dat jij mensen liefhebt zoals je jezelf liefhebt, geeft alleen maar blijk van het feit dat je je eigen interpretatie boven de letterlijke tekst stelt.
Hallo, het belangrijkste gebod is 'hou van een ander zoals je van jezelf houdt'. Daar valt weinig aan te interpreteren volgens mij.
pi_53704268
quote:
Op donderdag 4 oktober 2007 21:39 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dan bepaal jij dus wat het ware geloof is.
Nee daarvoor moet je de bijbel bestuderen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')