Dat is een net nieuwe overrated processor.quote:Op zondag 30 september 2007 02:47 schreef t_v_d het volgende:
- Voor jouw budget is een 5000+ goed, maar neem wel de 65w-versie; liefst 'black edition'.
Hij kost nauwelijks meer, dus je hebt zo een goedkope kans op meer snelheid.quote:Op zondag 30 september 2007 02:51 schreef schvvmert het volgende:
[..]
Dat is een net nieuwe overrated processor.Enigste verschil is een unlocked multiplier en beetje handpicked uit de oude batches.
2 tientjes te veel als je slechts 250 GB nodig hebt natuurlijk.quote:Op zondag 30 september 2007 05:51 schreef Underdoggy het volgende:
en een te kleine hdd, je koopt voor 2 tientjes meer al bijna het dubbele
quote:Op zondag 30 september 2007 01:55 schreef Firefly18 het volgende:
maakt overigens niet uit of het intel of amd is als ik er maar voorlopig mee vooruit kan(gamen surfen downloaden)
Lees dan alles, drol.quote:Op zondag 30 september 2007 04:31 schreef TC03 het volgende:
WAT WIL JE ERMEE DOEN?
Je zo'n topic toch niet openen zonder ook maar te zeggen wat je ermee wilt doen.
goeie vraag!quote:Op zondag 30 september 2007 06:21 schreef Underdoggy het volgende:
ik snap niet waarom je met zo'n budget een duuure kast neemt en dan bezuinigd op videokaart en CPU
Die set van Dikkedorus is een soort Opel Fiesta met een Ferrari motor... Hij geeft juist teveel geld uit waar het weggegooid geld is en te weinig aan de dingen waar je wél wat aan hebt... De kunst van een goed systeem samenstellen is niet een zo snel mogelijke CPU en GPU en dan maar zoveel mogelijk bezuinigen op de rest, juist het tegenovergestelde, zo gebalanceerd mogelijk, zo upgradable mogelijk, luxe waar het nut heeft en spartaans waar dat kan.quote:Op zondag 30 september 2007 06:27 schreef Underdoggy het volgende:Saab
ik zou zelf voor een set a-la-dikkedorus gaan
Dat mijn pc 10x minder zou presteren is onzin. Mijn geheugen is zelfs sneller. in Mijn systeem kosten CPU en GPU samen ongeveer 100 euro. In dat systeem van dikkedorus kosten CPU en GPU samen ruim 400 euro... Niet zo vreemd dat die sneller zal zijn, zelfs met langzamer geheugen, al zal dat meer in de richting van 10% dan 1000% liggen... De vraag is, hééft de gebruiker iets aan een 4 keer zo dure CPU/GPU en heeft de gebruiker zin om 300 euro extra te betalen zodat hij een frame rate van 73 inplaats van 57 haalt in de benchmark van weet ik veel wat voor spelletje... Of heeft de gebruiker voor minder geld liever een beter gebalanceerd, mooier en veel stiller systeem?quote:Op zondag 30 september 2007 06:58 schreef Underdoggy het volgende:
er zijn grenzen, jouw pc presteert 10x minder. Jouw PC heeft na 2 jaar alweer een snoeiharde upgrade nodig. Van zowel CPU, GPU, geheugen. Enige goede in jouw set is het moederbord en de kast
Zeg maar gerust 73 tegenover 3. Natuurlijk TS zegt niet wat hij met de PC wilt. Als hij enkel office/internet wilt doen en vooral aan design en geluidsproductie geld wil uitgeven is jouw PC beter. Wil hij voor prestaties en zo nu en dan een game / zware applicatie draaien dan is jouw machine wel erg matig.quote:73 inplaats van 57
nogmaals; onzin... Ik game zelf met een Celeron uit het P3 tijdperk en een Geforce 5200, dat gaat eigenlijk pas sinds ik XP SP2 draai inplaats van SP1 niet meer al te soepel. En nee, ik kan daar inderdaad niet zware spelletjes van minder dan 2 jaar oud op spelen maar dat doe ik toch niet en we hebben het over een CPU/GPU combo die 5 jaar geleden samen al minder dan ¤100 moesten kosten. Het is absolute onzin dat je 400 euro aan een CPU/GPU uit moet geven om een beetje te kunnen gamen. Een CPU/GPU combinatie van ¤400 heeft zin als de rest van het systeem minstens een euro of 800 kost, niet als de rest 200 of 300 mag kosten, inclusief assemblage en OS...quote:Op zondag 30 september 2007 08:27 schreef Underdoggy het volgende:
[..]
Zeg maar gerust 73 tegenover 3. Natuurlijk TS zegt niet wat hij met de PC wilt. Als hij enkel office/internet wilt doen en vooral aan design en geluidsproductie geld wil uitgeven is jouw PC beter. Wil hij voor prestaties en zo nu en dan een game / zware applicatie draaien dan is jouw machine wel erg matig.
Dat je het niet met me eens bent, prima, maar waarom nou meteen weer gaan lopen schelden? Pauperbak?quote:Op zondag 30 september 2007 09:57 schreef Underdoggy het volgende:
ik snap gewoon niet waarom je aan de onderkant van de markt gaat zitten met CPU/GPU/hoeveelheid geheugen en weer het compleet andersom doet met je kast/prijs geheugen
Prijs prestatie verhouding wordt dan wel heel laag. Uiteraard je kan altijd upgraden maar dat wil je toch niet binnen 2 jaar?
Dat jij met een pauperbak gelukkig bent vind ik prima maar ik adviseer TS om gewoon in 1x een fatsoenlijke PC in elkaar te flansen binnen zijn budget. Niet meteen gaan denken o, die cpu kan ik over 2 jaar wel weer upgraden en die GPU volgende maand aangezien ik er toch achter komt dat die kut is, zeker aangezien TS niet familiair is met zelf een PC in elkaar zetten
In de Sonata III zit een Antec Earthwatts, daar heb ik geen ervaring mee. Zelf heb ik al jaren een Antec TruPower in mijn systeem en dat is een perfecte voeding. Dat de Earthwatts brak zouden zijn hoor ik nu voor het eerst.quote:Op zondag 30 september 2007 10:22 schreef Meneer_Storm het volgende:
http://tweakers.net/revie(...)-september-2007.html
Je moet ook even bij de reacties kijken. De user Madrox heeft kritiek op de gestelde configuraties en stelt alternatieven voor, met goede argumentatie. Ik ben zelf ook een nieuwe pc aan het samenstellen en dacht ook na over de Antec Sonata III, maar naar het schijnt zijn de daarin geleverde voedingen erg brak...
Moederborden uit kasten halen doe ik ook liever niet, tenzij hij kapot is... Oude nog goed werkende systemen zijn altijd leuk als firewall of zo en anders voor je neefje.. Maar hoelang doe jij gemiddeld met een systeem als ik vragen mag?quote:Op zondag 30 september 2007 11:47 schreef dikkedorus het volgende:
Ik geloof niet zo in het hergebruiken van kasten (mijn systemen blijven gewoon doordraaien tot ze uitelkaar vallen, en alles verhuizen vind ik de moeite niet).
Daar ben ik het niet mee eens. Zeker de frequentie maar toch ook de latency zijn wel degelijk belangrijk... Wat ik dus niet begrijp is dat zoveel mensen honderden euro's uitgeven aan de allernieuwste videokaarten, liefst minstens één keer per jaar, maar het systeemgeheugen, wat nog veel vaker belangrijk is voor snelheid en gevoeligheid, daar maakt bijna niemand zich druk om... Het enige dat lijkt te tellen is de framerate tijdens sommige scenes in sommige spelletjes, de rest lijkt niet te bestaan...quote:Geheugensnelheid maakt, naast de frequentie weinig uit, CL4 of CL5 is niet enorm verschil.
misschien heb ik het even gemist maar wat heb je dan voor systeem?quote:Enige waar mijn systeem achteraf gezien te veel op bezuinigd (vind ik) is de voeding. Daarvoor zou ik dan eigenlijk het liefst nog 50 euro extra besteden aan een goede kast met voedig (zoals jouw Sonata) Mijn mobo kan nog wel goedkoper, maar ik ben toevallig bekend met dat merk en model.
Het was een rush-job want Cool-Prices.nl was enorm traag, dus uitgebreid zoeken was er niet bij
Kijk eens of je een WinXP hebt liggen of goedkoper kunt kopen.quote:Op zondag 30 september 2007 01:55 schreef Firefly18 het volgende:
Basis onderdelen
1 AMD Athlon 64 X2 5200+ ¤ 139,95
1 MS Vista Home Basic 32bits ¤ 99,95
1 M2N-SLI DELUXE ¤ 109,95
1 Corsair 2048MB,DDR2 ¤ 109,95
1 WD Caviar SE16 250GB ¤ 69,95
1 AOpen H450B,MT,mATX,Black ¤ 59,95
1 Sapphire ATI X1950PRO,512MB ¤ 149,95
1 LG 16-speed DVD-Rom speler Zwart ¤ 18,95
(gamen surfen downloaden)
Mijn eerste systeem draait nog. P60 van...14-15 jaar terug ofzo? Ook een P3 gehad die wel binnen 5 jaar kapot ging, dus gewoon zo lang als de hardware het uithoudt. Soms staan ze dan wel een jaartje of zo te niksen totdat ik iets verzin voor ze.quote:Op zondag 30 september 2007 11:54 schreef Tennessee het volgende:
[..]
Moederborden uit kasten halen doe ik ook liever niet, tenzij hij kapot is... Oude nog goed werkende systemen zijn altijd leuk als firewall of zo en anders voor je neefje.. Maar hoelang doe jij gemiddeld met een systeem als ik vragen mag?
misschien heb ik het even gemist maar wat heb je dan voor systeem?quote:Daar ben ik het niet mee eens. Zeker de frequentie maar toch ook de latency zijn wel degelijk belangrijk... Wat ik dus niet begrijp is dat zoveel mensen honderden euro's uitgeven aan de allernieuwste videokaarten, liefst minstens één keer per jaar, maar het systeemgeheugen, wat nog veel vaker belangrijk is voor snelheid en gevoeligheid, daar maakt bijna niemand zich druk om... Het enige dat lijkt te tellen is de framerate tijdens sommige scenes in sommige spelletjes, de rest lijkt niet te bestaan...
[quote]
CAS latency is wel een factor, maar ziet zo groot als de meeste denken. De Column Address Strobe wordt gebruikt om van kolom te veranderen, de rest gaat via burst-mode, dat alleen afhankelijk is van de frequentie. Ik zou dan liever gaan voor een toffe videokaart. Gezien TS waarschijnlijk alleen in games zijn PC enigzins zal pushen
Hehe, nostalgiequote:Op zondag 30 september 2007 12:34 schreef dikkedorus het volgende:
Mijn eerste systeem draait nog. P60 van...14-15 jaar terug ofzo? Ook een P3 gehad die wel binnen 5 jaar kapot ging, dus gewoon zo lang als de hardware het uithoudt. Soms staan ze dan wel een jaartje of zo te niksen totdat ik iets verzin voor ze.
Mijn "game-PC" gaat mee totdat ik een nieuwe heb, ergens tussen de 1-3 jaar. Daarna wordt ie gedegradeerd tot LAN-game PC, en daarna gaat ie minder zwaar werk doen. Tekstverwerken, universiteitsdingetjes e.d.
...
Nee ik bedoelde mijn uitgezochte systeem. Hier thuis werk ik nog met een oudje totdat ik wat vrije tijd heb om nieuw speelgoed te kopen en te gebruiken.
Hoi Firefly,quote:Op zondag 30 september 2007 15:29 schreef Firefly18 het volgende:
bedankt voor alle reacties.
Ik wil zoals er staat idd af en toe gamen niet het nieuwste enzo, heb ook geen grote HD nodig wat wel de bedoeling is is dat ik er een paar jaar niet hoef up te graden.
Ik heb in principe ook geen toebehoren nodig zoals toetsenbord speakers muis en ook geen Xp licentie aangezien die over gaat vanaf de oude.
mocht het budget te klein zijn voor mijn eisen wil ik er eventueel wat meer aan uit geven
bedankt voor de adviezen
Ik was daarstraks een beetje boos dat mijn pc voor pauperbak werd uitgemaakt en heb niet goed gekeken. In dat bericht waar jij het over hebt gaat het over de SmartPower... Maar voorzover ik weet zitten in de Sonata III EarthWatts en verkopen ze al een hele tijd geen SmartPowers meer. Misschien dat dus een of andere slimmerik de EarthWatts uit Sonata III's heeft gehaald en daar oude SmartPowers voor in de plaats heeft gedaan. Ik kan verder op Internet er ook niets over vinden. Misschien moet die Madrox toch nog maar eens goed aan zijn leverancier gaan vragen hoe dat nou precies zit.quote:Op zondag 30 september 2007 10:22 schreef Meneer_Storm het volgende:
http://tweakers.net/revie(...)-september-2007.html
Je moet ook even bij de reacties kijken. De user Madrox heeft kritiek op de gestelde configuraties en stelt alternatieven voor, met goede argumentatie. Ik ben zelf ook een nieuwe pc aan het samenstellen en dacht ook na over de Antec Sonata III, maar naar het schijnt zijn de daarin geleverde voedingen erg brak...
huh?quote:Op maandag 1 oktober 2007 04:48 schreef Underdoggy het volgende:
het spijt me fireflymaar dat jij gelukkig bent met weinig prestaties wil niet zeggen dat iedereen dat is. Ik denk dat TS eerder zijn prioriteiten had aan moeten geven.
overigens die nieuwe PC waarmee je aankomt is precies wat ik op dit moment overweeg te bestellen. Afgezien van wat kleine dingen. Vind je niet dat je voor die 80 euro een VEEL betere PC hebt?
ben je wezen stappen?quote:Op maandag 1 oktober 2007 04:48 schreef Underdoggy het volgende:
het spijt me fireflymaar dat jij gelukkig bent met weinig prestaties wil niet zeggen dat iedereen dat is. Ik denk dat TS eerder zijn prioriteiten had aan moeten geven.
overigens die nieuwe PC waarmee je aankomt is precies wat ik op dit moment overweeg te bestellen. Afgezien van wat kleine dingen. Vind je niet dat je voor die 80 euro een VEEL betere PC hebt?
Ja, nou is het wel zo dat er altijd wel iets nieuws aan zit te komen maar in Januari zijn er nieuwe Intel chipsets, nieuwe Intel CPU's en de nieuwe Geforce (9?) serie... Aangezien een van je belangrijkste eisen is dat je voorlopig niet wil upgraden lijkt het me dus inderdaad verstandig tot januari te wachten. In principe blijft dat laatste voorstel van mij staan, behalve dat als je dus inderdaad geen probleem hebt met veel lawaai je er wat mij betreft nog wel een duurdere videokaart in mag gooien als je dat graag wil, al betwijfel ik het nut daarvan dus wel een beetje. In Januari dan dus ander moederbord, andere CPU en andere GPU.quote:Op maandag 1 oktober 2007 06:30 schreef Firefly18 het volgende:
hm ok al met al is het misschien dus nog even verstandiger om tot volgend jaar te wachten??
om de vragen te beantwoorden
Doe je behalve gamen, internetten en office gebruiken nog iets anders met je pc? Gebruik je hem bijvoorbeeld ook voor muziek/video of zo en wil je ook dingen als wireless of een TV/Radio kaart? Gaat hij aan een netwerk?
hij hangt niet aan een netwerk en wordt verder ook niet overdreven gebruikt voor muziek en video (misschien over een tijdje wel aan hd tv gehangen, staat ook op de planning)
Begrijp ik goed dat je niet iemand bent die de allernieuwste spelletjes op de hoogste settings wil spelen? Wat zijn een paar van de zwaarste spellen die je speelt of denkt te willen gaan spelen? Wat voor soort spelletjes speel je? Speel je ook online?
wat ik nu speel is voornamelijk CSS wat overigens niet op de hoogste settings zou hoeven draaien. dit is voornamelijk online.
Weet je echt zeker dat je Vista wil en niet nog even XP. Zélfs als dat zou betekenen dat je systeem misschien minder stabiel zou zijn dan met XP?
Ik blijf gewoon bij xp hoef er geen andere licentie bij
Wat is precies je budget?
budget zit niet echt vast aan een bedrag maar wil echt max 900 uitgeven als dat veel zou schelen
Hoe wil je het liefst dat hij er uitziet? Zwart, zilver, paars? Groot, klein, staand, liggend?
kleur liefst zwart
Is het belangrijk voor je dat hij stil is of maakt het niet uit of hij klinkt als een kleine stofzuiger?
geluid maakt niks uit
Wil je gaan overklokken?
overklokken is niet aan de orde
Wil je meerdere monitors of een televisie erop aan kunnen sluiten? Zo ja, wat voor televisie en wat voor monitors? Als je maar één monitor wil gebruiken, is dat een lcd of een beeldbuis en wat voor aansluitingen heeft die?
maybe tv erbij een HD van 37-42 inch
Heb je nagedacht over het maken van backups? Wil je daar een tweede harde schijf voor, in geval er eentje stuk gaat wat altijd kan gebeuren, eventueel in RAID? (als je ooit een kapotte harde schijf hebt meegemaakt weet je waarschijnlijk dat dat geen slecht idee is)
hardeschijf daarvoor heb ik nog liggen
Wil je een tweede dvd-drive?
niet echt nodig kan ik eventueel overzetten van oude.
groet firefly
Een beetje geluid, van lawaai is echt geen sprakequote:verstandig tot januari te wachten[quote]
En de volle mep te betalen, wacht eerder tot maart/april dan zijn de prijzen wat normaler geworden.Zeker wat betreft de videokaart en de mobo's
[quote]als je dus inderdaad geen probleem hebt met veel lawaai
Dan kan je dus inderdáád blijven wachten. Mochten in januari al die nieuwe spullen inderdaad veel duurder zijn dan het setje hierboven kan hij altijd in januari besluiten óf nóg een paar maanden te wachten óf dan in januari voor minder geld bovenstaande set kopen.quote:Op maandag 1 oktober 2007 10:34 schreef Underdoggy het volgende:
En de volle mep te betalen, wacht eerder tot maart/april dan zijn de prijzen wat normaler geworden.Zeker wat betreft de videokaart en de mobo's
Een beetje geluid, van lawaai is echt geen sprake
Graag gedaan! Wachten tot januari lijkt me heel verstandig. Geef maar een gil rond die tijd als je bijgepraat wil worden...quote:Op maandag 1 oktober 2007 19:50 schreef Firefly18 het volgende:
kast ziet er mooi uit!
En wat betreft lawaai maakt niks uit, staat op een aparte kamer.
Maar nu ik je verhaal zo lees, maak ik er toch steeds meer op uit dat ik liever wacht tot die volgende generatie en misschien dan wat meer uitgeef om wat langer up to date te kunnen zijn...
Ik wil jullie toch hartelijk danken voor jullie tijd en moeite
Groeten
Firefly
De eerste nieuwe generatie moederborden zijn er inmiddels!quote:Op maandag 1 oktober 2007 19:50 schreef Firefly18 het volgende:
kast ziet er mooi uit!
En wat betreft lawaai maakt niks uit, staat op een aparte kamer.
Maar nu ik je verhaal zo lees, maak ik er toch steeds meer op uit dat ik liever wacht tot die volgende generatie en misschien dan wat meer uitgeef om wat langer up to date te kunnen zijn...
Ik wil jullie toch hartelijk danken voor jullie tijd en moeite
Groeten
Firefly
sorry, maar dit begrijp ik niet goed... je vind dat ik beter een nieuwe topic had kunnen openen om tegen firefly te zeggen dat de nieuwe moederborden er inmiddels zijn? beetje vreemd...quote:Op maandag 15 oktober 2007 10:45 schreef dikkedorus het volgende:
Maak er een nieuw topic over ipv het in een oude thread te gooien. Is dat niet handiger?
Als je een tussentijdse update wil geef je maar een gil, ok?quote:Op maandag 1 oktober 2007 19:50 schreef Firefly18 het volgende:
...Maar nu ik je verhaal zo lees, maak ik er toch steeds meer op uit dat ik liever wacht tot die volgende generatie en misschien dan wat meer uitgeef om wat langer up to date te kunnen zijn...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |