Even een rekensommetje: 4 Berkhofs (473, 476, 483, 484), 8 B88's (545-549, 553-555), 4 AG300's (1211-1214) en 10 Mercedes O405GN2's (1215-1224). 26 voertuigen in totaal.
De gelede hangoren zien er inderdaad zeer vreemd uit. Niet alleen qua uiterlijk, maar ook de posities van de deuren. De laatste deur die helemaal achteraan geplaatst is, zodat de laatste rij banken al voor de staande motor eindigt en dan ook een grote wiel-/tankkast voor de geleding.
De eerste serie (556-585) met Voith 864.3-versnellingsbakken schijnen goed door te trekken in de hoogste (vierde) versnelling, enig minpunt is dat de wisselbakken ontregeld raken (geen boorgeluid produceren) of dat de retarder zo nu en dan overduidelijk te horen is (à la Berkhof Ambassador). De tweede serie (445-469) hebben versnellingsbakken van het type ZF 5HP592 met een zeer onstuimig schakelpatroon (heb je een sjoof met haast, dan hoor je de bak krijsen) en omdat het vermogen minder is vergeleken met de vorige serie (275 tegenover 290 pk) hebben ze wat moeite om een steile beklimming te nemen. De 456 en 469 hebben inmiddels een volwassen schakelprogramma en dat heeft zich ook vertaald naar betere klim- en acceleratieprestaties.
Verder vind ik het ook jammer dat de drie brandstofcelbussen er straks weer vandoor gaan. Gelukkig blijven de drie eerst geleasete Citaro's wel in Noord rijden, want deze trekken echt op als raketten.