ik hoop dat je photoshop CS3 hebt, anders werkt het niet

.
Open eerst de foto waarbij je de achtergrond wazig wilt hebben.
![]()
als je de foto geopent hebt moet je de background layer converten naar smart object. dat kan op 2 verschillende maniere, het resultaat is precies het zelfde:
rechtermuisknop op de
layer -> covert to smart object of
Filter -> Convert for Smart Filter![]()
Als je dat gedaan hebt dan zie je in je layer windowtje een klein icontje in de onderhoek van de thumbnail. dit geeft aan dat de layer nu een smart object is.
![]()
Nu kan je filters op je foto uitvoeren zondat dat je je foto onherstelbaar verandert, de filter kan je dus ten alle tijden aan of uit zetten.
De filter die wij gaan gebruiken is de Gaussian Blur die kan je vinden onder
Filter ->Blur -> Gaussian BlurJe krijgt het volgende windowtje:
![]()
ik heb de radius op 14 pixels staan, dit hoef je niet over tenemen, kijk gewoon wat jij mooi vind. De hele foto is nu wazig.
Als we nu kijken naar je layer windowtje dan zie je het volgende
![]()
klik op het witte vlak, dit is de layer mask. een layer mask is grof weg een selectie. alles wat wit is is geselecteerd, alles wat zwart is is niet geselecteerd.
voor het gemak maken we nu de hele mask even zwart. dus zodat we niks selecteren.
nu moet je layer windowtje er zo uit zien:
en je foto is dus weer helemaal scherp![]()
wat we nu gaan doen is met een witte brush over je object tekenen wat je scherp wilt houden.
het resultaat hiervan ziet er ongeveer zo uit:
![]()
we willen nu de layer mask ondraaien, dus alles wat nu scherp is moet wazig zijn, en alles wat nu wazig is moet scherp zijn.
dit doen we als volgt. selecteert weer de layermask. dus klikken op de zwarte thumbnail onder je layer met de foto. nu klikken we op
ctrl + i of
Image -> Adjustments -> Invert![]()
De layermask werkt niet alleen met zwart en wit, je kan ook grijstinten gebruiken. iets wat grijs is op de layermask laat is dus voor 50% geselecteerd. als je licht grijs gebruikt is het voor meer procent geselecteerd, en als je donker grijs gebruikt is het voor weinig procent geselecteerd.
![]()
hopelijk heb je er wat aan
*EDIT
ik zie net dat ik bij de laatste stap, dus met het grijs, dat ik daar een foutje gemaakt heb. ik ben namelijk met een grijze brush over alles heen gegaan, dus ook over het zwart deel, dit heeft als gevolg dat niks echt 100% scherp meer is.[ Bericht 0% gewijzigd door Kamermans op 04-11-2007 13:05:29 (.) ]