abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 5 oktober 2007 @ 22:25:34 #151
102976 QueenR
Cute but Psycho
pi_53732294
voor mij ook een probeerseltje vanmiddag. Net voordat ik naar het ziekenhuis moest zag ik dit lieve beestje in de tuin, dus op valreep nog foto gemaakt.

@s, laatste wel leuk zitten shoppen. eerste doet me niets helaas nog steeds veel waas, te druk. Maar wel leuk dat oefenen met shoppen

[ Bericht 4% gewijzigd door QueenR op 05-10-2007 22:54:59 ]
Great spirits have always encountered violent opposition from mediocre minds.
Imagination is more important than knowledge.
pi_53738746
Ik vind dat echt een onzettend leuke foto, QueenR!!!

Sugar, die 2e van jou vind ik leuk. "Gewoon" de gang van zaken op een perron, mooi gedaan. met gewoon bedoel ik dus niet dat het zomaar een foto is, zeg maar, maar dat je juist "het dagelijkse" vast hebt weten te leggen
  Eurovisie Songfestival Queen zaterdag 6 oktober 2007 @ 11:03:02 #153
163650 Greys
pi_53739254
QueenR, wat een mooie foto! Mooie kleuren en een lief onderwerp
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  zaterdag 6 oktober 2007 @ 11:32:33 #154
151473 Noli.
Hormotioneel...
pi_53739657
Hoe doe je dat!
Dat een deel zwart-wit en een deel kleur!
Ik vind trouwens dat je de automatiek-foto idd wel een stuk helderder en scherper heb gekregen.

De lievebees-foto's vind ik echt zo zooo verschrikkelijk mooi Sjoeg.
Maxi, Midi & Mini
(My) Timing sucks.... Always.
Al lang niet meer aan het ontzwangeren. En nog steeds NIET voor rede vatbaar!
  zaterdag 6 oktober 2007 @ 11:34:02 #155
151473 Noli.
Hormotioneel...
pi_53739678
Wauw QueenR. Mooooooooooooooooooi!
Maxi, Midi & Mini
(My) Timing sucks.... Always.
Al lang niet meer aan het ontzwangeren. En nog steeds NIET voor rede vatbaar!
pi_53741114
Dat vogeltje Hij (of zij) is zo lekker aan het snoezelen en genieten

Vandaag is de regen hier eindelijk weggetrokken en als de wolken wegblijven betekent het dat ik vanavond eindelijk het noorderlicht ga zien! Of morgen... dan is het ook mooi weer... Heb al wat tips via PM gehad over hoe foto's te maken, meer zijn natuurlijk altijd welkom

Ik heb btw ook nog een foto gemaakt van een berg in de regen en nu zit er zo'n mega grijze waas overheen, kan die ook weg of blijft dat zo?

Ik heb al wat geschoven met licht en schaduw enzo, maar krijg hem niet echt beter.. (oh en hij is een beetje scheef, heb ik al rechtgetrokken, maar heb deze toevallig online staan...)
pi_53741637
quote:
Op zaterdag 6 oktober 2007 12:50 schreef Inu het volgende:
Ik heb btw ook nog een foto gemaakt van een berg in de regen en nu zit er zo'n mega grijze waas overheen, kan die ook weg of blijft dat zo?

[afbeelding]

Ik heb al wat geschoven met licht en schaduw enzo, maar krijg hem niet echt beter.. (oh en hij is een beetje scheef, heb ik al rechtgetrokken, maar heb deze toevallig online staan...)

Schuif eens met levels en een tikkie contrast
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_53741822
quote:
Op zaterdag 6 oktober 2007 13:18 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Schuif eens met levels en een tikkie contrast

Wat geprobeerd

Voor als linken niet werkt (volgens mij ligt dat eraan dat ik foto's later toevoeg aan een album...) *klik*

Ik heb geen Photoshop ofzo, maar heb met Picasa wat gefrutseld. Heb nu wel een te wit stuk linksboven, maar de berg is wel wat duidelijker nu Heb het gedaan met 'kleurtemperatuur' en wat met schaduw en licht (teveel licht dus ). Ik zal eens kijken of ik mijn huisgenootje kan irriteren door Photoshop te downloaden
  zaterdag 6 oktober 2007 @ 13:40:28 #159
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_53742031
Ah, dat roodborstje is leuk, QueenR. Heel mooi gemaakt ook!

Inu, ik heb ook alleen Picasa, maar is best fijn, vind ik. Ik vind je geschuif ook wel resultaat geven, hoor!

Ik heb nog even ons sta(n)dbeeld vastgelegd:

Van die closeup vind ik het jammer dat ie een beetje wazig is.
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
pi_53742087
quote:
Op zaterdag 6 oktober 2007 13:40 schreef Sugar het volgende:

Inu, ik heb ook alleen Picasa, maar is best fijn, vind ik. Ik vind je geschuif ook wel resultaat geven, hoor!

[afbeelding]
[afbeelding]

[offtopic]
Die man vind ik altijd een beetje eng Soms heeft hij ook zn gezicht heel slecht wit geverfd of niet?
  zaterdag 6 oktober 2007 @ 13:49:27 #161
102976 QueenR
Cute but Psycho
pi_53742192
Bedankt voor de complimentjes Iemand misschien ook nog extra op of aanmerkingen, ivm hoe het mooier kan? Had hier wel heel veel geluk door de mooie kleurencombinatie.
  zaterdag 6 oktober 2007 @ 13:52:02 #162
102976 QueenR
Cute but Psycho
pi_53742234
quote:
Op zaterdag 6 oktober 2007 13:40 schreef Sugar het volgende:

[afbeelding]
[afbeelding]

wat een griezel sug. hehe Foto doet me verder eerlijk gezegd ook niet zo heel veel. Hoe je zoiets beter zou moeten doen laat ik maar aan de pro's over want ik heb geen idee. Denk dat het wat te druk is om hem heen etc.
  zaterdag 6 oktober 2007 @ 21:38:18 #163
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_53751191
Ik ben het helemaal met je eens, QueenR. Ben er ook niet tevreden over zelf. Misschien vertelt onderstaande foto het verhaal wat beter, maar ik vind het nog steeds niet goed gelukt. Terwijl de situatie wel potentie had.

Oh, profs, waar ligt dat aan?

En nog eentje die ik mooi vind door het licht.
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
  zaterdag 6 oktober 2007 @ 22:28:18 #164
56011 bmwdevil
Freude am Fahren
pi_53752147
Aaaah, een beginners topic!! Echt iets voor mij..

Verveelde me in de lobby van mn hotel nogal van de week toen we zaten te wachten op de taxi naar het vliegveld. En daaruit zijn deze foto's ontstaan. Er is niets aan bewerkt, alleen verkleind.

Eurovisie Songfestival Queen zaterdag 6 oktober 2007 @ 22:31:24 #165
163650 Greys
pi_53752201
Ik heb nog een vraagje voor de kenners...
Op beide onderstaande foto's, die ik allebei leuk geworden vind, zijn ze aan de rechterkant van hun gezicht eigenlijk te licht door de zon. Is dat storend? En zo ja, hoe kan ik dan alleen dat gedeelte eventueel iets minder licht krijgen zonder de rest van de foto ook donkerder te maken?

IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_53757973
@Sugar: Bij een levend standbeeld is het lastig kiezen tussen portret en een straatbeeld. Hier blijf je een beetje halverwege hangen en dat helpt niet echt. De close up neigt wat meer naar portret, maar dan had ik m liever iets meer of helemaal van voren gezien (maar dan had je tegenlicht gehad). Dat wazige op die foto lijkt me het gevolg van een vette of beslagen lens. Overigens hoef je niet per se close te gaan, een korte DOF hept al heel wat om allerlei straatdetails minder storend te maken. Het licht hielp hier ook niet echt, van dat snoeiharde lage herfstlicht. Ik zou hier zelf gekozen hebben voor een laag standpunt (heb je tov van een standpunt op sokkel ook) recht van voren. Ik zou proberen de zon achter de man zijn rug te houden, en inflitsen.

@bmwdevil: Leuke foto's, kun je goed het effect van sluitertijd op zien.

@greys: Ja, best storend. Je kunt selectief lichter en donkerder maken met de dodge/burn (doordrukken/tegenhouden) tool. Vergt aardig wat oefening om dat mooi te doen. Een beter alternatief in PS is een niveaumasker aanmaken en dat selectief maken, maar maskers is wat te hoog gegrepen voor dit topic (wat niet wegneemt dat je het kunt proberen). Let wel op dat als het origineel uitgebeten is, je de details in dat stuk kwijt bent. Bij dit type licht kun je je foto's daarom beter iets onderbelichten. Een alternatief trucje is te focussen op het lichtste stuk gezicht, je ontspanknop half indruken en ingedrukt houden, je compositie 'maken' en dan afdrukken. Als het goed is heeft je camera dan ook de belichting afgestemd op dat lichte deel van het gezicht
Mijn DeviantART gallery
,
Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
  Eurovisie Songfestival Queen zondag 7 oktober 2007 @ 11:56:22 #167
163650 Greys
pi_53759861
Vliegvrager, tof dat je zo uitgebreid reageert! Dat dodge en burn had ik geprobeerd maar dat kan ik absoluut (nog) niet goed genoeg, want dat ging er heel vlekkerig uitzien Je trucje om te focussen op het lichtste stuk en dan daarna de compositie maken is een goeie! Thanks!
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  zondag 7 oktober 2007 @ 12:00:23 #168
56011 bmwdevil
Freude am Fahren
pi_53759942
quote:
@bmwdevil: Leuke foto's, kun je goed het effect van sluitertijd op zien.

Dank je. Zat toen inderdaad het een en ander met mn instellingen te kloten en uit te proberen.
pi_53772587
Vandaag zijn we naar het Groenendaalse Bos geweest:

1.
origineel

en nu

2.
origineel

en nu

3.
origineel

en nu

4.
origineel

en nu

5.
origineel

en nu

6.

7.
origineel

en nu:

8.
origineel:

en nu:

pi_53772638
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 22:25 schreef QueenR het volgende:
voor mij ook een probeerseltje vanmiddag. Net voordat ik naar het ziekenhuis moest zag ik dit lieve beestje in de tuin, dus op valreep nog foto gemaakt.

[afbeelding]

@s, laatste wel leuk zitten shoppen. eerste doet me niets helaas nog steeds veel waas, te druk. Maar wel leuk dat oefenen met shoppen

Mooie foto!
I don't like your jerk-off name. I don't like your jerk-off face. I don't like your jerk-off behavior, and I don't like you, jerk-off. Do I make myself clear?
  zondag 7 oktober 2007 @ 20:15:17 #171
102976 QueenR
Cute but Psycho
pi_53773445
quote:
Op zondag 7 oktober 2007 19:43 schreef LadyS het volgende:
Vandaag zijn we naar het Groenendaalse Bos geweest:

1.
origineel
[afbeelding]

en nu
[afbeelding]

2.
origineel
[afbeelding]

en nu
[afbeelding]

3.
origineel
[afbeelding]

en nu
[afbeelding]

4.
origineel
[afbeelding]

en nu
[afbeelding]

5.
origineel
[afbeelding]

en nu
[afbeelding]

6.
[afbeelding]

7.
origineel
[afbeelding]

en nu:
[afbeelding]

8.
origineel:
[afbeelding]

en nu:
[afbeelding]

Geen slechte collectie ladyS, alleen hier en daar niet helemaal scherp. En denk je aan de scheve horizon? Zitten er twee bij (veld en water) waar het best storend is.
Wat een geweldige boom trouwens zo helemaal vol met paddestoelen!!!!!

(en dank je serendips)
pi_53773666
Oh ja, die horizon dat zie ik meestal pas als ik erop gewezen word
  zondag 7 oktober 2007 @ 20:42:27 #173
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_53774242
Even zonder foto's te plaatsen, nog even een vraagje; vandaag met het diafragma zitten prutsen, maar dat is best lastig. Vooral als je bewegende onderwerpen hebt. Ik heb niet zo'n steady hand volgens mij. Dus dan krijg ik ook het onderwerp zelf niet echt scherp. Ligt dat aan mijn niet zo steady hand of ergens anders aan?
Als je niet lacht, ben je dood.
  Eurovisie Songfestival Queen zondag 7 oktober 2007 @ 21:21:43 #174
163650 Greys
pi_53775407
Daar zat ik ook mee te rommelen, dutchie! Probeer de camera dan eens op dezelfde stand te laten, maar dan op een muurtje/tafel o.i.d. te zetten (of statief als je dat hebt). En dan de timer instellen op een paar seconden. Zodat je zeker weet dat de camera niet beweegt op het moment van afdrukken. Dan weet je ZEKER dat het niet aan je eigen steadyness ligt
Oh en dan eerst even zelf scherpstellen/focussen door het knopje half in te drukken en te richten op het onderwerp he, voordat je de timer aanzet

(Disclaimer: I'm an absolute beginner hoor! Maar op deze manier weet je zeker dat er niet bewogen wordt!).
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  zondag 7 oktober 2007 @ 21:36:26 #175
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_53775880
Als je nou geen statief of tafel hebt, of je onderwerp gaat er vandoor voordat je dat allemaal geregeld hebt , zorg er dan voor dat je zelf zo stabiel mogelijk staat, voeten iets uit elkaar dus en plant je ellebogen goed tegen je lichaam aan (even adem inhouden) en schieten, scheelt best!

LadyS je gaat hard met je foto's! Ik vind je 'na' foto's erg mooi, de kleuren spreken veel meer nu.
@ Sugar, wordt het voor jou niet tijd om gewoon naar een gevorderd topic door te schuiven?zag dat je dat al deed met sommige foto's Wat maak jij, steeds vaker, mooie platen zeg!

Vrijdag naar Madurodam geweest, hier een paar foto'tjes;

1

2

3

4
Hij weet alleen van lekker slapen, en ver daarbuiten lopen schapen.
De zon schijnt op zijn donk're haren, zo blijf ik heel lang naar hem staren.
Wie ben jij in dit leven om je droom op te geven?
Ylana
  zondag 7 oktober 2007 @ 21:51:37 #176
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_53776312
En nog een brutale meeuw;

Ylana
  zondag 7 oktober 2007 @ 21:52:46 #177
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_53776345
Weet ik Saffier, maar als je staat te worstelen met een tele-lens die helemaal uitgeschoven is dan wordt het wat lastig. Dan durf ik zelfs nauwelijks te ademen.
Maar goed, was dus tijdens een boswandeling en geen tafeltje of muurtje voorhanden. En heb ook geen statief. Hier even een voorbeeld van een not so steady hand. Op het oog lijkt ie scherp, maar als je inzoomt is ie toch onscherp. Jammer, best leuk idee leek mij zo'n spinneweb als parelachtige ketting.
  zondag 7 oktober 2007 @ 22:13:36 #178
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_53776994
Wow Dutch!
Met een tele uitgeschoven lijkt me erg lastig een vaste hand te hebben, heb er al moeite mee met mijn lens uitgeschoven
Ylana
  zondag 7 oktober 2007 @ 22:23:18 #179
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_53777308
Blijft een leuke foto, Dutchie.
Mijn truc: instellen dat de camera meer foto's achter elkaar door schiet (reeksmodus ). Dan zitten er altijd wel een paar bewegingsvrije bij.

Ik heb er nog een paar van de dierentuin en wil heel graag weten of jullie ze goed of niet zo vinden en waarom dan enzo.

1. Lepeltje lepeltje

2.

3.

4.

5.
pi_53779753
Wat een mooie foto's Sugar Vond vooral de ijsbeer mooi met dat blauw En nu lijkt het ook alsof die vogel op de een na laatste gewoon vrij zit met die stroomdingen op de achtergrond

Vind het jammer dat bij de aap die onderste tak erbij zit, maar het is wel stoer dattie recht in de camera kijkt
  maandag 8 oktober 2007 @ 09:41:19 #181
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_53784251
Dankjewel, Inu.
Die tak kan nog weg natuurlijk. Ik dacht dat het juist mooi was als je daar wat meer van zag, maar twijfel daar nu ook aan. Probeer ik straks misschien nog.
De pelikaan was ook los, maar wel aan een vleugel gekortwiekt. En de ijsbeer heb ik vanachter (vies) glas gemaakt, was verrast dat het toch nog een best mooie foto is geworden.

Vanochtend gemaakt. 'Doet' dit wat?

FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 8 oktober 2007 @ 09:53:07 #182
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_53784479
quote:
Op zondag 7 oktober 2007 21:52 schreef dutchie het volgende:
Weet ik Saffier, maar als je staat te worstelen met een tele-lens die helemaal uitgeschoven is dan wordt het wat lastig. Dan durf ik zelfs nauwelijks te ademen.
Maar goed, was dus tijdens een boswandeling en geen tafeltje of muurtje voorhanden. En heb ook geen statief. Hier even een voorbeeld van een not so steady hand. Op het oog lijkt ie scherp, maar als je inzoomt is ie toch onscherp. Jammer, best leuk idee leek mij zo'n spinneweb als parelachtige ketting.
zoek een boom of muur of paaltje waar je tegenaan kunt leunen. en idd ellebogen in je zij.
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_53787180
Hier dan ook een probeersel (ja één, want de rest kon direct naar de prullenbak ) van mij, geschoten met mijn net aangeschafte Lumix FZ8. Kwam niet echt dichterbij en dat vervelende beest bleef ook niet langer dan 2 seconden stil zitten... Is het wat?

Le véritable voyage de découverte ne consiste pas à chercher de nouveaux paysages, mais à avoir de nouveaux yeux. ~Marcel Proust (1871-1922)
Last.fm | Flickr
  maandag 8 oktober 2007 @ 14:13:56 #184
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_53790401
quote:
Op zondag 7 oktober 2007 22:23 schreef Sugar het volgende:
Blijft een leuke foto, Dutchie.
Mijn truc: instellen dat de camera meer foto's achter elkaar door schiet (reeksmodus ). Dan zitten er altijd wel een paar bewegingsvrije bij.

Ik heb er nog een paar van de dierentuin en wil heel graag weten of jullie ze goed of niet zo vinden en waarom dan enzo.

2.
Voor de rest kan ik er weinig zinnigs over zeggen, maar de ijsbeer zit duidelijk in de schaduw. Leuke foto, maar net even iets mooier als de ijsbeer in het licht had gezeten. (lees net ietsje verder en zie dat je de foto achter glas hebt gemaakt, andere situatie dus)
Dat ben ik wel veel bewuster mee bezig met dit toestel, ik schiet niet zomaar meer raak. Maar kijk meer naar de compositie en is dit echt de beste situatie voor die foto. Zo niet, dan neem ik het niet. Voorbeeld: gister tijdens de boswandeling wilde manlief een foto maken van een paddestoel. Hij ging echter zo staan dat de paddestoel in de schaduw stond. Dat zeg ik dus en hij doet een stapje opzij waardoor de paddestoel uit de schaduw komt. Loopt Léon voor de paddestoel langs en staat ie weer in de schaduw. "Pech", denkt manlief en neemt toch de foto. Ik heb 'm weggeknikkerd.
(Vliegvrager, zie je wel; ik ben niet anti-regel hoor )
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 8 oktober 2007 @ 14:18:50 #185
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_53790530
quote:
Op maandag 8 oktober 2007 14:13 schreef dutchie het volgende:

[..]

Dat ben ik wel veel bewuster mee bezig met dit toestel, ik schiet niet zomaar meer raak. Maar kijk meer naar de compositie en is dit echt de beste situatie voor die foto. Zo niet, dan neem ik het niet. Voorbeeld: gister tijdens de boswandeling wilde manlief een foto maken van een paddestoel. Hij ging echter zo staan dat de paddestoel in de schaduw stond. Dat zeg ik dus en hij doet een stapje opzij waardoor de paddestoel uit de schaduw komt. Loopt Léon voor de paddestoel langs en staat ie weer in de schaduw. "Pech", denkt manlief en neemt toch de foto. Ik heb 'm weggeknikkerd.

ik vind t tof dat je zelf al merkt dat je er anders mee omgaat.
Today is life -

Dale Carnegie
  maandag 8 oktober 2007 @ 14:31:55 #186
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_53790837
Ja, je schaft zo'n toestel niet zomaar aan hè.

Nog even LadyS:
Pas op dat je niet teveel doorslaat met die verzadiging. Het valt nu wel mee, maar ik vind het persoonlijk (maar is mijn mening, doe er mee wat je wilt) iets te gekunseld.
Als ik kijk naar foto 2, zou het van mij ietsje minder mogen. Foto zelf is nl. echt leuk. Geldt ook voor 3 en 4.
nog leuker is als je die persoon er precies tussendoor uit zou kunnen krijgen, maar ik zou niet weten hoe je dit mooi kunt doen. ik heb verdorie gister trouwens de hele tijd gezocht naar die elfenbankjes, vind dat zo mooi
Wat ik doe, is een beetje verzadiging en iets meer contrast of schaduwen.
5 en 6
Rest kan ik niet veel over zeggen. (behalve dat lieve fotomodelletje van je dan)
  maandag 8 oktober 2007 @ 15:13:34 #187
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_53791806
Jaja eigenwijs hè, maar toch proberen. Ik weet dat als je tegen de zon in fotografeert dat deze waas kan ontstaan. Maar dacht door de 'meervlaksmeting' (of hoe heet ook alweer) aan te passen dat ik met zonnekap erop toch een eind zou komen. Niet helemaal dus. Kan ik nog iets met deze foto in photoshop, om die waas iets minder te krijgen?

En dan bij deze ook nog een vraag: Foto is nu bruinig geworden, terwijl de hei paars was. Hoe kan ik dit nog aanpassen?

Foto's zijn wel al iets bewerkt moet ik zeggen. Kom er alleen niet verder mee.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 8 oktober 2007 @ 15:18:19 #188
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_53791930
quote:
Op maandag 8 oktober 2007 15:13 schreef dutchie het volgende:
Jaja eigenwijs hè, maar toch proberen. Ik weet dat als je tegen de zon in fotografeert dat deze waas kan ontstaan. Maar dacht door de 'meervlaksmeting' (of hoe heet ook alweer) aan te passen dat ik met zonnekap erop toch een eind zou komen. Niet helemaal dus. Kan ik nog iets met deze foto in photoshop, om die waas iets minder te krijgen?
door wat met de brightness/contrast en soms de saturation te spelen krijg je nog wel wat van die waas weg
Today is life -

Dale Carnegie
pi_53792148
Dutch, je hebt wel gelijk met de verzadiging, maar wat ik de pest eraan vind, is dat als je het eenmaal meer verzadiging hebt gegeven en je kijkt terug naar het origineel, dan lijkt het meteen zo flets, dus dan hou ik het maar bij de verzadiging. Dit is trouwens maar een heeeeel klein ietsjepietje verzadigd.
Tja, en dat fotomodelletje hè
  maandag 8 oktober 2007 @ 15:28:56 #190
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_53792192
quote:
Op maandag 8 oktober 2007 14:13 schreef dutchie het volgende:
Voor de rest kan ik er weinig zinnigs over zeggen, maar de ijsbeer zit duidelijk in de schaduw. Leuke foto, maar net even iets mooier als de ijsbeer in het licht had gezeten. (lees net ietsje verder en zie dat je de foto achter glas hebt gemaakt, andere situatie dus)
Grappig, dat deed ik altijd al zo bewust, een goede plek zoeken en de mooiste compositie proberen te vinden. En ik heb heulemaal niet zo'n duur toestel.
pi_53794214
quote:
Op zondag 7 oktober 2007 21:52 schreef dutchie het volgende:
[ afbeelding ]
Even een snelle reactie: als je geen steun hebt of kunt vinden, hou dan de vuistregel aan dat de brandpuntsafstand waarop je schiet de inverse moet zijn van je belichtingstijd.

Dus bij een 200 mm lens, belicht je maximaal 1/200sec

Kan per persoon verschillen en voor primes (die zijn licht in verhouding tot het toestel) gaat het ook niet helemaal op, maar als vuistregel werkt het vrij aardig.
Mijn DeviantART gallery
,
Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
  maandag 8 oktober 2007 @ 17:47:01 #192
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_53794874
Hé VV, da's een goede tip zeg. Die was ik nog nergens tegen gekomen.
Wil je me straks ook nog een uitgebreid advies geven over mijn foto's die hier staan?
  FOK!fotograaf maandag 8 oktober 2007 @ 18:51:16 #194
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_53796283
Hierbij nog even de inhoud van de OP van 't vorige topic. Deze heb ik ook weer in de OP gezet van dit topic.

Denk bij het posten in dit topic even aan een aantal zaken:
  • Zorg dat je foto's niet belachelijk groot zijn. Resizen naar max 610 pixels breed is ideaal voor FOK.
  • Plaats niet teveel foto's te gelijk. Een kleine hoeveelheid geeft een lagere drempel tot reageren.
  • Als je een bewerkte foto plaats. Zorg dan dat je ook 't origineel erbij zet. Zo kan men goed zien wat je gedaan hebt en zo beter beoordelen of vragen hoe jij iets voor elkaar gekregen hebt.

Qua reacties: wacht niet alleen de reacties van de wat meer doorwinterde FOTter af. Zelf kun je ook reageren op de foto's van een "beginner". Kijk wat je mooi vind en beschrijf dat. Of juist wat je niet mooi vind en hoe je dat minder vind. Je eigen mening over een foto kan een ander al helpen anders te denken of juist zijn/haar eigen punt beter te kunnen inzien.
  • Xilantof Flickrt
    foto-nerd
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 8 oktober 2007 @ 19:00:30 #195
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_53796484
    quote:
    Op maandag 8 oktober 2007 11:50 schreef blue_funk het volgende:
    Hier dan ook een probeersel (ja één, want de rest kon direct naar de prullenbak ) van mij, geschoten met mijn net aangeschafte Lumix FZ8. Kwam niet echt dichterbij en dat vervelende beest bleef ook niet langer dan 2 seconden stil zitten... Is het wat?

[ afbeelding ]
    leuke foto
    op dit formaat kan ik niet goed zien of de vlieg scherp is, maar ik vind het niet storend omdat de achtergrond lekker rustig en ook scherp is.
    Today is life -

Dale Carnegie
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 8 oktober 2007 @ 19:03:28 #196
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_53796565
    quote:
    Op maandag 8 oktober 2007 15:13 schreef dutchie het volgende:
    En dan bij deze ook nog een vraag: Foto is nu bruinig geworden, terwijl de hei paars was. Hoe kan ik dit nog aanpassen?
    [ afbeelding ]

Foto's zijn wel al iets bewerkt moet ik zeggen. Kom er alleen niet verder mee.
    heb je de foto gemaakt in jpg of raw?
    misschien dat je de kleuren nog kunt aanpassen via:

Kleur

De toon (kleur) van de foto kan je zoals de meeste zaken in Photoshop op verschillende manieren aanpassen. Je kan de volledige toon van een foto aanpassen of lokaal bijvoorbeeld een kledingstuk een andere kleur geven. Dit laatste is voor later.

De visueel eenvoudigste manier is om met Variations (Image > Adjustments > Variations) te werken. Zo kan je de verschillende mogelijkheden in één venster zien.

Via dit menutje kan je bijvoorbeeld de sterkte van de verandering instellen, of je die alleen maar toepast op de donkere partijen (Shadows) of om de middentonen (Midtones).

Een andere manier om je de kleurtoon van je foto aan te passen is via Color Balance (Image > Adjustments > Color balance).

Hier vind je schuivers voor de drie hoofdkleuren en hun complementaire kleuren. Net zoals bij Variations kan je kiezen welke tonen je wil aanpassen, bijvoordeeld enkel de lichte partijen of de donkere partijen. Als je een schuiver verzet, zie je onmiddellijk het effect op je foto.

Het grote voordeel met deze manier is dat je met verschillende kleuren tegelijk kan werken, in tegenstelling met Variations waar je maar één toon per keer kan aanpassen.

Wanneer je in Raw geschoten hebt, zou je de kleurbalans nog kunnen aanpassen.
    Today is life -

Dale Carnegie
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 8 oktober 2007 @ 19:06:46 #197
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_53796629
    Nog een tip:

Tutorial 1: met het snelmasker een onregelmatige vorm selecteren en van kleur veranderen

Tutorial 2: Tekst met een afbeelding vullen

Tutorial 3: Overvloei modi in Photoshop

Tutorial 4: Rode ogen wegwerken

Tutorial 5: Belichtingseffecten
    Today is life -

Dale Carnegie
      Eurovisie Songfestival Queen maandag 8 oktober 2007 @ 19:55:37 #198
    163650 Greys
    pi_53797925
    Super Ynske, leuke dingen om me te gaan oefenen!
    IT'S GREYSIE IT'S PARTY
      maandag 8 oktober 2007 @ 21:15:09 #199
    1627 dutchie
    Eámanë Súrion
    pi_53799593
    Ynske super dank je! Ik zal zo nog even een nieuwe versie laten zien. Met jouw tips erbij. Het was idd raw, dus ben in dat programma verder gegaan. Ik zei dat deze foto bewerkt was, maar dat viel wel mee zag ik net nog in de oorspronkelijke versie.
      maandag 8 oktober 2007 @ 21:31:50 #200
    1627 dutchie
    Eámanë Súrion
    pi_53799963
    Voila, origineel:

Hallo purperen hei
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar: