quote:
Het is nogal veel, dus zal ik slechts de belangrijke stukjes vermelden. Als student kon ik in de week niet bij de Humo, waarop we thuis geabonneerd zijn.
Was het hard om je erbij neer te leggen dat je in de Bundesliga maar middelmaat was?Neen. ... Ik heb bij Ajax met gasten als Zlatan, Sneijder, Vdvaart en Maxwell gevoetbald, hé? Die spelen nu voor Real, Hamburg,Inter- ploegen waar ik misschien ooit van gedroomd heb, maar sinds Ajax weet ik beter. Ik ben er wel van overtuigd dat ik in een goeie competitie kan meedraaien met een middenmoter.
Een fout heb ik gemaakt: ik had nooit mogen weggaan bij Ajax. Twee maanden later stapte ook Koeman op; misschien had Dany Blind mij wel een nieuwe kans gegeven. Ajax heeft toen wel een jaar een spitsenprobleem gehad - tot Huntelaar kwam.
In Amsterdam werd je nooit als echte Ajacied aanvaard. Had je de vereniging en het publiek alsnog voor je kunnen winnen, denk je?Misschien, dat weet je nooit.Maar zelfs als het wniet gelukt was, dan nog had ik in de zomer een veel betere transfer kunnen versieren. Op zo'n moment zijn er meer verenigingen die een speler zoeken. Escudé, die net als ik op de bank verzeild was geraakt, is die zomer naar Sevilla vertrokken. Achteraf is het makkelijk praten natuurlijk ...
Vermaelen en Jan Vertonghen maken het wel bij Ajax.Maar niet als spits. Dat is gewoon de moeilijkste positie, zeker bij Ajax, waaar ze héél veel verwachten van hun aanvallers. Ik heb daar ook maar zelden diep in de spits gestaan- ik moest op de rechterflank staan, wat niet mijn positie is.
Dat is één van de problemen van Ajax, ze houden halsstarrig vast aan Het Systeem, zelfs al hebben ze er de spelers niet voor. Waar vind je nog echte flanken? Tom De Mul was er een, maar die is intussen vertrokken. Hun 4-3-3 rendeert niet meer zoals vroeger, maar dat weigeren ze in te zien. ...
Je hebt me in het eerste jaar bij Ajax eens toevertrouwd dat je soms gestresseerd naar de training reed. Bij zo'n vereniging wil je toch zo snel mogelijk weg? t Was er heel fel trainen. Elke bal moest goed zijn, elke dag opnieuw moest je je grenzen verleggen. In het begin is dat inderdaad even stressen, maar dat went. ...
Ben je mensen gaan wantrouwen door de ervaring met Luhukay(coach bij Monchengladbach), de sfeer in de kleedkamer bij Ajax? Dat waren teleurstellingen, meer niet. De sfeer in de kleedkamer bij Ajax is een tweede reden waarom het niet draait. Het kan niet met iedereen klikken, maar dat je je eigen ploegmaats in de kleedkamer belachelijk maakt en het op het veld dan nog vertikt om voor ze te werken, dat is er ver over. en volgens Tom De Mul is de sfeer er vorig jaar nog geen haar verbeterd.
Zo dat was alles wat er over Ajax werd gezegd.