23-03-2007
Belgische pas Tchité ligt klaar
Emile in de lappenmand. Mbo Mpenza en Sterchele zullen het dus moeten doen in Lissabon. Gelukkig viel er deze week ook nog goed nieuws te noteren voor het offensieve compartiment van de Duivels. Mémé Tchité mag zich officieel Belg noemen.Vijftien goals voor Anderlecht, acht assists. De nationale ploeg zou de 23-jarige, genaturaliseerde Congolees-Burundees goed kunnen gebruiken. Tchité is niet in de eerste plaats daarom Belg geworden. Net zo min als er opportunistische argumenten meespelen. Nogal wat buitenlanders willen een paspoort om zo makkelijker een transfer te versieren. Niet zo Tchité, die echt van ons land is gaan houden.
,,Ik heb het bericht gekregen dat mijn papieren in orde zijn'', bevestigt de sluipschutter van het Astridpark. ,,Het is alleen nog wachten op mijn identiteitskaart.'' De terugmatch eind dit seizoen thuis tegen Portugal zou nog te vroeg dag zijn. Maar de campagne voor de Wereldbeker in Zuid-Afrika moet zijn ding worden. Dat hij al rond de tafel zat met assistent-coach Stéphane Demol, is een gunstig voorteken. Blijkbaar ligt hij ook bij diens baas René Vandereycken in de bovenste schuif.
,,Het zou fantastisch zijn om een Wereldbeker te mogen spelen in eigen continent'', zo droomt de Afrikaanse aanvaller al weg bij toekomstige successen. ,,Tussen idolen als Eto'o, Drogba, Henry en Ronaldinho mogen lopen, ik durf er gewoon niet aan denken. Maar laat ons niet te veel op de feiten vooruitlopen. God zal beslissen waar het met mij naartoe gaat.''
Tchité voelt zich ondertussen al echt Belg. ,,Ik ben hier goed ontvangen, loop hier ondertussen toch al bijna vijf jaar rond. Al die tijd was ik slechts één keer op vakantie in Burundi. Voor een dag of tien, niet meer. Jullie nationale volkslied? Ik ken al de melodie, dat is een begin. Nu de woorden nog. Ik wil die Brabançonne echt onder de knie hebben. Schrijf ondertussen maar op dat ik zaterdag voor de buis gekluisterd zit. Ik ben supporter nummer één.''
De spitsbroeder van Frutos, de jongste weken een opvallende joker op de bank bij het Brusselse Sporting, is een echte wereldburger. ,,Straks krijg ik mijn vierde paspoort. Eentje uit Burundi, waar ik ben opgevoed. Eentje uit Congo, want mijn moeder is Congolese. Ruanda is de derde op mijn lijst, omdat mijn vader afkomstig is van dat land. Al die landen hebben me vaak opgeroepen voor de nationale ploeg. Ze wilden me overladen met dure cadeau's, met chique sportwagens. Maar ik heb altijd nee geschud, heb altijd in de eerste plaats aan mijn carrière gedacht. Professional worden in Europa is altijd mijn grote droom geweest, die is nu uitgekomen.''
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".