quote:
Op zaterdag 13 oktober 2007 13:31 schreef TC03 het volgende:[..]
Euhm, niet zo 1-2-3. Bigger Boys was een B-side op "I Bet You...". Echter, een officieus album getiteld 'Beneath the boardwalk', samengesteld door een fan toen AM nog geen platencontract had, kende wel de nummers Bigger Boys en ook Space Invaders. Space Invaders is echter nooit officieel uitgebracht, Bigger Boys wel.
Vanaf eind 2004 tot hun eerste release deelden Arctic Monkeys gratis demo's van hun nummers uit bij optredens. Die werden op allerlei mp3-compilaties verspreid op internet, weer gebrand, weer verspreid, enzovoort. Daarom zijn er tientallen verschillende demo's van Arctic Monkeys, die bijna allemaal 'Beneath The Boardwalk' heten. Na een tijdje werden zelfs live-opnames uit 2004 toegevoegd door fans. Vanzelfsprekend, geen enkel van die opnames zijn officeel uitgebracht. Wel zijn bijna alle nummers opnieuw opgenomen en daarna officeel uitgebracht. Door de verspreiding van al die nummers kon het hele publiek elk nummer woord voor woord meezingen, ruim een half jaar voor de release van hun debuutalbum
![]()
! Natuurlijk ook de reden dat hun debuut het snelstverkochte debuutalbum aller tijden is.
Terug naar het verhaal: Op 30 mei 2005 brachten ze hun eerste officiele release uit: Five Minutes With Arctic Monkeys. Het (toen al klassieke) nummer 'Fake Tales Of San Francisco' was opnieuw opgenomen. Én er werd een nieuw nummer uitgebracht, 'From The Ritz To The Rubble'. Aangezien er maar 1000 CD's en 500 7" vinyl's zijn geperst, was de release al lang voordat hij in de winkels lag uitverkocht. Ik kocht 'em gelijk toen hij uit was op eBay voor 20 fucking euro, wat ik belachelijk veel geld vond voor een 7". Nu denk ik....had ik maar 5 exemplaren gekocht! Want, het steeg vlak daarna 4000% in waarde. Op dit moment is de waarde van 'Five Minutes With Arctic Monkeys' 100 tot 150 euro. Elke keer als ze iets nieuws uitbrengen stijgt dat verder tot 200 euro, om daarna weer iets te dalen. Ook de nummers van Five Minutes werden weer toegevoegd door fans op één van de Beneath-compilaties. Er is dus niet echt één demo die de Arctic Monkeys zelf hadden uitgebracht.
Voor het debuutalbum werden 8 nummers van de demo (soms totaal op een andere manier met andere tekst) opnieuw opgenomen. 'Scummy' heet ineens 'When The Sun Goes Down'. Er waren nieuwe 4 nummers, en ook 'From The Ritz' van 'Five Minutes' werd opnieuw opgenomen. Later zijn nummers als 'Stickin' to the Floor' (die niet op de originele demo stond, maar wel later is toegevoegd), 'Bigger Boys And Stolen Sweethearts' en 'Cigarette Smoke' nog opnieuw opgenomen en officeel uitgebracht als B-kant of EP-track.
Ik moet zeggen dat ik het debuutalbum flink vond tegenvallen in vergelijking tot de demo's. Ik kon niet geloven wat ze met 'Riot Van' hadden gedaan! Maar na veel luisterbeurten kan ik beide versies van de nummers goed aanhoren
![]()
. Al blijft - als voorbeeldje - het originele arrangement van 'Still Take You Home' wel stukken beter...