Vertonghen: "Nu moet ik me bewijzen"
De Ajacied Jan Vertonghen vertelde op de site van zijn club dat hij voelt dat hij zich nu moet bewijzen. De Belg is een talentvolle verdedigende middenvelder, die bij RKC een goede indruk maakte op het Nederlandse voetbalpubliek. Bij Ajax daarentegen breekt hij (nog) niet door. Vertonghen is echter wel bereid te gaan vechten voor een basisplaats.
De Belg viel tegen Slavia Praag in en droomde ervan de beslissende goal te maken. Hij zei daarover: "Wat zou het prachtig zijn geweest als dat was gelukt. Maar het werd een ontgoocheling. Ik voelde zoveel schaamte na de uitschakeling. We hadden goede hoop voor de wedstrijd want we zijn kwalitatief zoveel beter. Slavia was echter een nog stuggere ploeg dan we al dachten. Wat resteerde was ongeloof. Ongeloof dat we voor het tweede opeenvolgende jaar geen Champions League speelden."
Terwijl het toen volledig mislukte stelde Vertonghen zich een doel: "Dit is de tijd om mijn kans te pakken. Thomas Vermaelen is geblesseerd, Edgar Davids ook. Nu moet het gebeuren!" Of het echt gaat gebeuren is maar de vraag, want ook hij kon niet imponeren tegen de amateurs van Kozakken Boys. Daarover verwoordde hij: "Zij zetten ons goed vast en probeerden er vanuit de counter uit te komen. Wij hadden geen antwoord. We hadden ze kapot moeten spelen, maar dat hebben we niet gedaan."
Toch behoudt de Jonge Belg alle hoop voor de toekomst, tegen Slavia Praag en Kozakken Boys waren niet de wedstrijden waarin hij zich kon onderscheiden. Maar hij heeft vertrouwen voor het vervolg van het seizoen: "Het is belangrijk dat ik veel wedstrijden op hoog niveau speel. De laatste paar keer ben ik altijd wel geselecteerd en ik hoop ook dat ik snel een van de vaste krachten word, maar zeker is dat nooit. Ik wil drie keer hebben gewonnen met Ajax: tegen VVV-Venlo, Dinamo Zagreb en Sparta. Ook wil ik dan veel en goed gespeeld hebben."
De 20-jarige Jan Vertonghen is geboren in het Belgische Sint Niklaas. Hij werd gescout door Germinal Beerschot en vertrok vandaar naar Amsterdam. Na een tijdje te zijn verhuurd aan RKC lijkt de Belg tegen een basisplaats bij Ajax aan te hikken. Maar of hij een vaste basisspeler wordt, moet de tijd uitwijzen.
http://www.soccernews.nl/news/35349