quote:
Op zondag 30 september 2007 11:41 schreef Knipoogje het volgende:[..]
Vertrouwen bestaat alleen bij de gratie van 'niet vertrouwen'. Niet vertrouwen is onderdeel van goed en kwaad. Adam en Eva hadden geen reden om de slang niet te vertrouwen. Zij misten daar het concept voor, ook al hadden ze het concept van instructies opvoeren.
God was hun SCHEPPER. Hij gaf hen het LEVEN. Me dunkt dat dat een reden is om gehoorzaam te zijn en te vertrouwen ookal sprak de slang God rechtstreeks tegen. Ze waren echt niet zo achterlijk dat ze dat niet eens door hadden. Ze lieten zich simpelweg verleiden. De keuze lag echter nog altijd bij henzelf.
quote:
Het komt er in ieder geval op neer dat jij een God aanbidt die als test een bakje met pilletjes Cyaankali in de slaapkamer van zijn kinderen legt en zegt dat ze er niet van mogen snoepen want dan gebeuren er erge dingen! Persoonlijk vind ik dat vrij ziek. Zoals al eerder gezegd, Hij had ook andere tests kunnen verzinnen om zijn schepping te testen. Nu komt hij over als een drill sergeant die zijn kinderen als oefening door een mijnenveld laat rennen. En jij kijkt liefdevol naar hem op. Dan mag ik dat toch ziek vinden? We leven nu in 2007 immers en hebben een ethisch besef, een besef van goed en kwaad en ook een besef van hoe je op een normale manier met je kinderen/familie omgaat. In 2007 sluiten we mensen op die medeplichtig zijn aan moord of kinderverkrachting.
Ja als je niet van dat idee af wil wijken dat Adam en Eva verantwoordelijk gehouden kunnen worden voor hun keuzes en als kippen zonder kop maar wat deden is het inderdaad vrij ziek ja. Je argumentatie daarvoor slaat echter nergens op. Wat heeft 'gehoorzaamheid' te maken met de kennis van goed en kwaad? Met kwaad wordt bedoeld egoïsme, liefdeloosheid, onrechtvaardige gedachten en acties. Dat is heel wat anders dan gehoorzaamheid.