Oh, oke. Maar hoe moet ik het dan noemen?quote:Op vrijdag 28 september 2007 09:24 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Een mythologie is geen religie. Mythologie is de verzamelnaam die gegeven wordt aan de verhalen, die voortkomen uit een religie. Een religie omvat meer dan de verhalen (denk aan leefregels, rituelen etc.)
Germaans Polytheisme?quote:Op vrijdag 28 september 2007 09:26 schreef Gewas het volgende:
[..]
Oh, oke. Maar hoe moet ik het dan noemen?
Nooit van gehoord. Google geeft ook bijna geen resultaten bij Germaans Polytheisme. Ik noem het maar Germaans geloof.quote:
Met de tijd verwijnen en er religies en komen er weer nieuwe bij. Natuurlijk zijn delen van de religie wel opgenomen in andere religies zoals het met alle religies gaat. Maar of je denkt dat we ooit weer massaal een god van de donder (om maar een voorbeeld te noemen) zullen aanbidden betwijfel ik ten zeerste.quote:Op vrijdag 28 september 2007 09:16 schreef Gewas het volgende:
Zijn er nog mensen die hierin geloven?
En denken jullie dat het Germaans Polytheisme ooit zal terugkeren?
Kelten zijn geen Germanen, dus dat verschil is wel aanzienlijk.quote:Op vrijdag 28 september 2007 10:12 schreef RM-rf het volgende:
(het verschil tussen Franken, Germanen, Saksen en Kelten is niet heel groot)
Ja, inderdaad, amper boeken over te vinden.quote:Op vrijdag 28 september 2007 09:17 schreef Gewas het volgende:
Er zijn ook bijna geen boeken over te krijgen.
Dat is helemaal niet waar, er zijn genoeg mensen die Asatru gewoon als religie hebben.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 21:11 schreef Nam_Soldier het volgende:
Alleen Nazi's houden van de Germaanse religie. Walgelijke verkrachting van een interessante, avontuurlijke levensbeschouwing.
Ik denk dat als het gros van de asatru-aanhangers niet nazistisch is, ze dat wel worden aangezien de nationaal-socialisten de enige regering in de moderne tijd is geweest die het Germaanse paganisme niet tegenwerkte.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 22:10 schreef imported_sphinx het volgende:
[..]
Dat is helemaal niet waar, er zijn genoeg mensen die Asatru gewoon als religie hebben.
Dat Nazi's de boel weer moeten verpesten is alleen wel waar..
Waar heb je die gevonden? Ik ben naar de grote bibliotheek geweest en de boeken die ze over de Germanen hadden waren op een hand te tellen.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 19:14 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Ja, inderdaad, amper boeken over te vinden..
Binnen 5 minuten vond ik er slechts een slordige 500.
Ik weet niet wat voor jou 'de grote bibliotheek' is (de bieb van Bennebroek?), maar het feit dat Wodan, Thor en de andere Germaanse goden genoegzaam bekend zijn bij het grote publiek, doet toch vermoeden dat zeker in de academische literatuur er talloze publicaties over zijn. Zo heeft men bijvoorbeeld uitgevonden dat de moeder van de dondergod Thor, Fjörgyn, haar taalkundige en waarschijnlijk ook culturele evenknie heeft in bijvoorbeeld de Baltische godheid Perkunas, ook een god van het onweer. (De 'p' en de 'f' corresponderen op een regelmatige manier met elkaar tussen de germaanse en baltische talen, evenals de 'g' en de 'k').quote:Op donderdag 4 oktober 2007 16:45 schreef Gewas het volgende:
[..]
Waar heb je die gevonden? Ik ben naar de grote bibliotheek geweest en de boeken die ze over de Germanen hadden waren op een hand te tellen.
nee, het verschul tussen Kelten en Germanen is heel erg klein: de overeenkomsten in Religie, sociale structuur, gezagsverhoudingen, kunst en cultuur-uitingen (Runen-schrift) zijn zo groot dat bij veel vondsten het nog erg moeilijk is om helemaal correct te definieren of dit valt onder keltische of germaanse cultuur valt...quote:Op zondag 30 september 2007 23:10 schreef Lestat het volgende:
[..]
Kelten zijn geen Germanen, dus dat verschil is wel aanzienlijk.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 11:51 schreef LoudGirl het volgende:
Ik twijfel er niet aan dat ook het Germaans polytheisme binnenkort een comeback gaat maken. Je ziet overal ter wereld dat mensen teruggrijpen op het prechristelijke geloof van hun verre voorouders. In Zuid-Amerika speelt dit al veel langer. Maar ook in bv. Griekenland worden er nu weer nieuwe tempels gebouwd voor de oude goden. Geloof lijkt hier hand in hand te gaan met nationalisme, het is m.i. vooral een uiting van het zoeken naar een eigen identiteit als volk.
@Releaze: Wat moet ik mij voorstellen bij een christelijke paganist?
De Grote Bibliotheek van Den Haag.quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 03:48 schreef Lestat het volgende:
[..]
Ik weet niet wat voor jou 'de grote bibliotheek' is (de bieb van Bennebroek?), maar het feit dat Wodan, Thor en de andere Germaanse goden genoegzaam bekend zijn bij het grote publiek, doet toch vermoeden dat zeker in de academische literatuur er talloze publicaties over zijn. Zo heeft men bijvoorbeeld uitgevonden dat de moeder van de dondergod Thor, Fjörgyn, haar taalkundige en waarschijnlijk ook culturele evenknie heeft in bijvoorbeeld de Baltische godheid Perkunas, ook een god van het onweer. (De 'p' en de 'f' corresponderen op een regelmatige manier met elkaar tussen de germaanse en baltische talen, evenals de 'g' en de 'k').
Mijn mening met betrekking tot de Germanen is veranderd. Zo saai was het boek ook weer niet, alleen misschien een beetje moeilijk om doorheen te komen. Maar ik ga nu beginnen aan de Edda, heel oud boek over de Germanen. Omstreeks het einde van de dertiende eeuw werd het geschreven. Ik laat, als ik hem uit heb, jullie wel weten wat ik er van vind.quote:Op vrijdag 28 september 2007 09:17 schreef Gewas het volgende:
Ik heb een boek erover gelezen (saai boek was het).
De wereld bestaat volgens de Germaanse mythologie uit een bol met daarin een grote boom (Yggdrasill) en een platte aarde, onder de aarde het Dodenrijk, en in de lucht Walhalla (als ik het goed heb) waar de mensen die stierven in de strijd naartoe gingen. Nu weten we dat de aarde niet plat is. Ook dat je moet sterven in de strijd om in Walhalla te komen is niet meer uit deze tijd.
Er zijn ook bijna geen boeken over te krijgen.
Ik begrijp nooit zo goed hoe dat gaat. Worden mensen op een ochtend wakker en zeggen ze tegen zichzelf: "Zo, vanaf nu geloof ik weer in Zeus, Pallas Athena, Apollo etc." (of Wodan, Donar, Tius etc.), of gaat het alleen om het uitvoeren van de riten? Dit soort dingen komt op mij over als een modegril, een soort romantische dweperij met het verleden van 'het volk'.quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 11:51 schreef LoudGirl het volgende:
Ik twijfel er niet aan dat ook het Germaans polytheisme binnenkort een comeback gaat maken. Je ziet overal ter wereld dat mensen teruggrijpen op het prechristelijke geloof van hun verre voorouders. In Zuid-Amerika speelt dit al veel langer. Maar ook in bv. Griekenland worden er nu weer nieuwe tempels gebouwd voor de oude goden. Geloof lijkt hier hand in hand te gaan met nationalisme, het is m.i. vooral een uiting van het zoeken naar een eigen identiteit als volk.
Misschien waren dat de enige boeken in die in de kasten stonden. De KB heeft een groot magazijn waarin het gros van de boeken wordt bewaard. Je kunt zoeken in de online catalogus (bijvoorbeeld: http://opc4.kb.nl/DB=1/SET=9/TTL=1/CMD?ACT=SRCHA&IKT=1016&SRT=YOP&TRM=germanic+mythology).quote:Op vrijdag 8 februari 2008 13:57 schreef Gewas het volgende:
[..]
De Grote Bibliotheek van Den Haag.Daar waren maar iets van vijf boeken over de Germanen te vinden (of ik kan gewoon niet zoeken). Dus als jullie tips hebben voor boeken hoor ik het graag.
neh. er zijn veel mensen (zo niet allen) spiritueel ingesteld. Het christendom biedt hen geen soulaas wat betreft zingeving, ethiek, etcetera. Mensen gaan daarom opzoek naar alternatieven om hun spiritualiteit te bevredigen. Er is toen een enorme 'comeback' van het boeddhistische gedachtengoed geweest. Maar mensen komen erachter dat er ook in hun eigen land en cultuur een enorme spirituele rijkdom zit. Er zijn veel culturele tradities die teruggrijpen op het prechristelijke, maw, het voelt voor veel noord/westeuropeanen natuurlijker om iets te doen wat nog gedeeltelijk in je eigen roots zit. (en het boeddhisme zit dat niet)quote:Op woensdag 19 maart 2008 19:24 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Ik begrijp nooit zo goed hoe dat gaat. Worden mensen op een ochtend wakker en zeggen ze tegen zichzelf: "Zo, vanaf nu geloof ik weer in Zeus, Pallas Athena, Apollo etc." (of Wodan, Donar, Tius etc.), of gaat het alleen om het uitvoeren van de riten? Dit soort dingen komt op mij over als een modegril, een soort romantische dweperij met het verleden van 'het volk'.
Zo'n vaart loopt het volgens mij ook niet, ik meen dat zo'n 99% van de Grieken Orthodox is.
Ik kan me best voorstellen dat je Griekse of Germaanse mythologie interpreteert als een soort codering van wat jij als spirituele waarheden ervaart, maar toch denk ik dat je het risico loopt dat je dan, met name in het geval van de Germaanse mythologie, vooral je eigen opvattingen op die verhalen projecteert, juist omdat we op basis van schriftelijke overlevering maar zo weinig weten over die oude religies. Wie zegt dat de Germanen hun geloof ook zo beleefden? Om dan het godsbeeld van een Wodan of een Zeus zó te buigen dat hij aan jouw spirituele behoeftes beantwoordt, komt op mij wat geforceerd over. Waarom die goden erbij halen?quote:
omdat spiritualiteit bij uitstek persoonlijk is natuurlijk. ik kan me voorstellen dat je als geschiedkundige of theoloog wat dieper erop in gaat, onderzoek ernaar gaat doen, onderzoek naar psychische belevingen van hedendaagse religies en spiritualiteit, maar wat ooit was (en of dat uberhaupt meetbaar is is ook nog de vraag) daar draait het bij mensen die hun persoonlijke spirituele pad bewandelen niet om. ze zijn wars van regeltjes, dogma's en dingen, wars van anderen die hen vertellen hoe ze zouden moeten leven (maw, de side-effects van het christendom van voor de ontkerkelijking). Hoe het toen beleefd werd is bijzaak, het is niet belangrijk voor hun persoonlijke beleving nu. Wat dat betreft zijn we nu ook 'neo-pagans'. Het is enorm interessant wat er vroeger gedaan werd, maar we bouwen nu ons eigen ding gestoeld op verschillende elementen van vroeger. De wereld is ook zo enorm anders, wij zijn zulke andere wereldbewoners, het valt niet klakkeloos over te nemen.quote:Op woensdag 19 maart 2008 22:02 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Ik kan me best voorstellen dat je Griekse of Germaanse mythologie interpreteert als een soort codering van wat jij als spirituele waarheden ervaart, maar toch denk ik dat je het risico loopt dat je dan, met name in het geval van de Germaanse mythologie, vooral je eigen opvattingen op die verhalen projecteert, juist omdat we op basis van schriftelijke overlevering maar zo weinig weten over die oude religies. Wie zegt dat de Germanen hun geloof ook zo beleefden? Om dan het godsbeeld van een Wodan of een Zeus zó te buigen dat hij aan jouw spirituele behoeftes beantwoordt, komt op mij wat geforceerd over. Waarom die goden erbij halen?
Goede post. Wodan is de westgermaanse naam voor Odin. De naam Odin werd in Noorwegen en IJsland gebruikt en volgens mij ook in de andere Scandinavische landen.quote:Op woensdag 19 maart 2008 21:33 schreef releaze het volgende:
[..]
neh. er zijn veel mensen (zo niet allen) spiritueel ingesteld. Het christendom biedt hen geen soulaas wat betreft zingeving, ethiek, etcetera. Mensen gaan daarom opzoek naar alternatieven om hun spiritualiteit te bevredigen. Er is toen een enorme 'comeback' van het boeddhistische gedachtengoed geweest. Maar mensen komen erachter dat er ook in hun eigen land en cultuur een enorme spirituele rijkdom zit. Er zijn veel culturele tradities die teruggrijpen op het prechristelijke, maw, het voelt voor veel noord/westeuropeanen natuurlijker om iets te doen wat nog gedeeltelijk in je eigen roots zit. (en het boeddhisme zit dat niet)
In Amerika en Latijns Amerika leven de indianen nog onder de bevolking en is het heel toegankelijk, in Europa wordt het complexer. Maar de groeperingen zijn er wel degelijk en nu met internet en de handel in spirituele dingen in de steeds meer globaliserende wereld.. Het is zoveel makkelijker toegankelijk.
Mensen worden wakker, dagelijks, met de behoefte hun spiritualiteit te ontdekken, in te vullen. Ze gaan opzoek, zoeken in verschillende hoeken, en komen daarin ook het paganisme tegen, waarin ze zich vervolgens verdiepen. Als het hen aanspreekt, dan verdiepen ze zich daar meer in. Sommige mensen kunnen zichzelf er zo in vinden dat ze zich bij een bepaalde stroming aansluiten, of simpelweg alles van die stroming willen weten. Dan kom je vanzelf terecht bij de mythologien en probeer je de mythologien te verklaren dan wel de relevantie voor je eigen leven op te zoeken. Veel mensen zien odin, wodan, wat dan ook, als bepaalde krachten die zich voordoen in het leven. Niet een kerel met een hamer en een arreslee of iets dergelijks, maar herkennen het leven in de symbolische waarde van het mythologische schepsel. En DAAR geloven ze vervolgens in, hechten ze waarde aan. Er zijn mensen die zich sterk identificeren met Wodan omdat hij synoniem aan een energetische kracht is die ze in hun eigen leven of levensloop herkennen. En zo werkt het, more or less. Je wordt niet koud wakker met het idee 'vandaag geloof ik in Wodan', er zit een heel proces achter. Het zijn stappen op je eigen spirituele pad.
Overigens weet ik niet veel van Wodan en Odin en weet ik veel wat. ik ben momenteel nogsteeds meer van de processen, nog niet van de inhoud. Komt vast ooit nog weleens, maar is nu niet belangrijk voor me. Veel pagans weten hier echter heel veel van af. Ik ken veel mensen die random dingen uit de Edda (Noors) of Mabinogion (keltisch) kunnen quoten en de symboliek erachter uitvoerig kunnen verklaren. Wel interessant, maar je moet er maar van houden.
Hiermee vat je prachtig samen wat het neopaganisme in werkelijkheid is. Het neopaganisme is een manifestatie van het individualisme en de geestelijke luiheid. Men wil zonder door anderen bedachte levensregels leven, gaat niet meer uit van wat met de traditie is overgeleverd en wat voor het samenleven wenselijk is. Grondig onderzoek en beschouwing zijn daarbij ondergeschikt aan de persoonlijke beleving: wat er in het verleden uitgedacht is, is immers niet meer relevant, daar de wereld 'ook zo enorm anders' is.quote:Op woensdag 19 maart 2008 22:26 schreef releaze het volgende:
ze zijn wars van regeltjes, dogma's en dingen, wars van anderen die hen vertellen hoe ze zouden moeten leven (maw, de side-effects van het christendom van voor de ontkerkelijking). Hoe het toen beleefd werd is bijzaak, het is niet belangrijk voor hun persoonlijke beleving nu. Wat dat betreft zijn we nu ook 'neo-pagans'. (...) De wereld is ook zo enorm anders, wij zijn zulke andere wereldbewoners, het valt niet klakkeloos over te nemen.
De moderne mens wil zich niet meer onderwerpen aan leergezag. Waarom zou ik in de leer gaan bij oude denkers, het gaat immers toch om wat ik denk?quote:Overigens zijn er wel spirituele groeperingen online die wel uitgaan van de religie zoals dat vroeger beleefd werd, of in ieder geval, hoe zij denken hoe dat vroeger beleefd werd. Het zijn meestal geen fijne plekken om te vertoeven, omdat veel van de discussies gaan over 'nee ik heb gelijk! nee hij heeft gelijk! Nee zo hoort het, want dit onderzoek zegt zus! Nee dat is het, want mijn zus is hogepriesteres dus zo!'
En andere groeperingen onderkennen dat het allemaal persoonlijk is, en zoeken gemeenschappelijke grond waaruit ze iets organiseren. Zo zit ik bij een cross-pagan groep waar iedereen zich algemeen pagan noemt, waar mensen zitten vanuit verschillende pagan disciplines, en de bijeenkomsten iedere keer een ander tintje hebben. Dan weer gemixt, dan weer wicca, dan weer druidisch, dan weer meer shamanstisch... gewoon iets wat ons allen aanspreekt. Persoonlijk is voor het overgrote gedeelte van de moderne pagans het sleutelwoord.
Maar dat lijkt me een onterechte generalisatie, aangezien men wel degelijk denkt terug te grijpen op een oude traditie, terecht of niet. Bovendien hebben ook die individualistische paganisten blijkbaar een zekere gemeenschapszin, gezien de bijeenkomsten van cross-pagan-groepen waarvan hierboven sprake is.quote:Op donderdag 20 maart 2008 12:37 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Hiermee vat je prachtig samen wat het neopaganisme in werkelijkheid is. Het neopaganisme is een manifestatie van het individualisme en de geestelijke luiheid. Men wil zonder door anderen bedachte levensregels leven, gaat niet meer uit van wat met de traditie is overgeleverd en wat voor het samenleven wenselijk is. Grondig onderzoek en beschouwing zijn daarbij ondergeschikt aan de persoonlijke beleving: wat er in het verleden uitgedacht is, is immers niet meer relevant, daar de wereld 'ook zo enorm anders' is.
[..]
De moderne mens wil zich niet meer onderwerpen aan leergezag. Waarom zou ik in de leer gaan bij oude denkers, het gaat immers toch om wat ik denk?
Bedankt voor de uitleg, ik kan me er wel vagelijk iets bij voorstellen. Het is misschien vergelijkbaar met het idee bij de Grieken en Romeinen dat alle volkeren grotendeels dezelfde goden vereren, maar dat deze goden bij elk volk onder andere namen bekend zijn (Hermes-Mercurius-Toth-Wodan e.d.). Misschien is dat ook wel eigen aan polytheïsme.quote:
Neopaganisten zijn doorgaans slecht bekend met de voor-christelijke natuurgodsdiensten. Hun beeld ervan is het product van de Romantische herwaardering van de voor-christelijke 'oerbeschaving', een herwaardering die uitblinkt door een Rousseauiaanse verheerlijking van het primitieve en de natuur. Niks geen hoge beschaving en diepgravende filosofische geschriften: liever rituelen in de natuur en een wereldbeschouwing waarin indianenwijsheid en Germaanse mythologie over elkaar heen buitelen.quote:Op donderdag 20 maart 2008 19:24 schreef Iblardi het volgende:
Maar dat lijkt me een onterechte generalisatie, aangezien men wel degelijk denkt terug te grijpen op een oude traditie, terecht of niet.
De mens weet slecht wat goed voor hem is, dat moet hem bijgeleerd worden door opvoeding en intellectuele verdieping. De verwerping hiervan in de jaren '60, toen men ging doen waar men zich schijnbaar gelukkig bij voelde, heeft mede de samenleving opgezadeld met waanideeën en een mentaliteit van 'vrijheid en zelfontplooiing boven alles'. Het neopaganisme is een manifestatie van deze schadelijke mentaliteit. Daarbij bedrijft men in neopaganistische en 'spirituele' kringen vaak de astrologie en legt men tarot-kaarten, bezigheden die tegen Jomanda-achtige oplichtingspraktijken en leugens aanschurken, maar bovenal de menselijke geest verkwanselen.quote:Dat neemt natuurlijk niet weg dat pagans vooral dat moeten doen waar ze zich gelukkig bij voelen. Ik zie niet in hoe het schadelijk zou zijn voor de samenleving, zolang er tijdens die bijeenkomsten tenminste geen bloed wordt gedronken en geen kleine kinderen worden gegeten.
Tegenwoordig ben ik me wat meer aan het verdiepen in de psychologie van Jung. ik vind het zeer complexe materie om zowel te lezen, begrijpen als reproduceren dus het volgende is mijn huidige interpretatie.quote:Op donderdag 20 maart 2008 19:34 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Bedankt voor de uitleg, ik kan me er wel vagelijk iets bij voorstellen. Het is misschien vergelijkbaar met het idee bij de Grieken en Romeinen dat alle volkeren grotendeels dezelfde goden vereren, maar dat deze goden bij elk volk onder andere namen bekend zijn (Hermes-Mercurius-Toth-Wodan e.d.). Misschien is dat ook wel eigen aan polytheïsme.
Wat ik helder wil krijgen is dat het neopaganisme een projectie van het moderne Romantische denken op pre-christelijke natuurreligie waar weinig over bekend is. Hun religie (voor zover je over religie kan spreken) is dus niet een navolging van de oude traditie, maar een product van de moderne mentaliteit waarin individualisme en de verwerping van institutie en traditie centraal staat. Het is dan ook geen verrassing dat menig (oudere) neopaganist christelijk opgevoed is, in de jeugd flink gerebelleerd heeft tegen het gezag en niet thuis is in de rijke ideeëngeschiedenis van de Westerse beschaving.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 13:23 schreef releaze het volgende:
Dus, ik weet niet wat je wil horen, wat je helder wil krijgen, of dat je vooral alleen je eigen standpunt duidelijk wil maken, in dat laatste geval zou ik het fijn vinden te weten hoe jij aan het beeld van je neopagans komt, ik ben wel benieuwd.
tot ongeveer de helft van je reply kan ik me wat in vinden, (er zullen weinig neopagans zijn die zullen ontkennen dat de roots van het moderne paganisme (de heropleving) in de tijd van de romantiek liggen, dat is onder ons algemeen bekend), de rest vind ik erg een persoonlijke mening, die ik niet deel.quote:Op zaterdag 22 maart 2008 15:26 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Wat ik helder wil krijgen is dat het neopaganisme een projectie van het moderne Romantische denken op pre-christelijke natuurreligie waar weinig over bekend is. Hun religie (voor zover je over religie kan spreken) is dus niet een navolging van de oude traditie, maar een product van de moderne mentaliteit waarin individualisme en de verwerping van institutie en traditie centraal staat. Het is dan ook geen verrassing dat menig (oudere) neopaganist christelijk opgevoed is, in de jeugd flink gerebelleerd heeft tegen het gezag en niet thuis is in de rijke ideeëngeschiedenis van de Westerse beschaving.
(bijna) niemand zal het nog praktiseren, hetgeen op den duur geldt voor elke religie. Maar ik denk wel dat de verhaalvertelling doorgegeven wordt en dat de toegang tot deze ideeën blijft bestaan.quote:Op vrijdag 28 september 2007 09:16 schreef Gewas het volgende:
Zijn er nog mensen die hierin geloven?
En denken jullie dat het Germaans Polytheisme ooit zal terugkeren?
Wel, de Germaanse taal lijkt in ieder geval zelfs hier nog niet dood te zijn...quote:Op vrijdag 28 september 2007 09:16 schreef Gewas het volgende:
En denken jullie dat het Germaans Polytheisme ooit zal terugkeren?
Maar de mensen die er aan doen zijn raar.quote:Op donderdag 20 maart 2008 19:46 schreef OldJeller het volgende:
Die natuurgodsdiensten zijn mooi.
Dat is met alle godsdiensten zo, ik zou dr zelfs iedere vorm van 'fan-gedrag' onder scharen; mensen die hun persoonlijkheid lijken te definieren aan de hand van de 'gemeenschap' waartoe ze behoren én daarbij kennelijk publiekelijk een soort van bevestiging in zoeken door het openbaar visueel zich te presenteren als 'behorende-tot-die-en-die-groep'.quote:Op donderdag 19 juni 2008 12:59 schreef nietzman het volgende:
[..]
Maar de mensen die er aan doen zijn raar.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |