abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57459210
thaleia, ik ben het helemaal met die leraren eens en ik vind ook dat ik hoor te gaan. Maar ik vind het ook nogal wat dat ik waarschijnlijk de enige docent van mijn school ben die gaat en het is ook nogal wat om te zeggen: ik blijf vandaag thuis in Den Haag, want ik wil demonstreren. Ik vind dat wel treurig, want als puntje bij paaltje komt, blijk ik dan toch precies hetzelfde gedrag te vertonen als de meeste andere docenten. En dat is erg, omdat ik hen tot nu toe altijd passief gedrag verweet.

Dilemma's, dilemma's. .
The real is always way ahead of what we can imagine.
  woensdag 19 maart 2008 @ 09:24:20 #202
331 Merel
Be here now.
pi_57470116
't Is dat ik die dag echt niet kan, maar anders was ik toch wel even gegaan om mijn oud-collega's uit Den Haag te steunen hoor
"I have learned now that while those who speak about one's miseries usually hurt , those who keep silent hurt more." - C.S. Lewis
pi_57526203
hey mensen ik heb al eerder in dit topic gepost dat ik er over zat te denken de lerarenopleiding duits te gaan volgen, maar ik twijfel of ik beter voltijd of duaal kan gaan doen. Ik ben 18 als ik van school kom, het leek mij vanzelfsprekend voltijd te gaan alleen merk ik wel dat ik de schoolbanken nogal zat ben vooral omdat ik eerst mn vmbo-diploma heb gehaald en daarna nog jaar door ben gegaan voor mn havo dus ik ben er nu wel echt aan toe om te gaan werken, ander minpunt aan voltijd is dat ik geen geld heb en ik dus gelijk al een lening af zou moeten sluiten. Dat zouden dus 2 pluspunten zijn voor duaal maar ik twijfel of je wel gelijk na je havo voor de klas kan gaan staan, tuurlijk hoef je niet gelijk zelfstandig les te geven maar is mijn duits goed genoeg en kan je gelijk na je havo al "goed"lesgeven???? iemand ervaring met voltijd/duaal??bij duits of een ander vak?
  vrijdag 21 maart 2008 @ 19:56:50 #204
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_57526550
Reactie op de brief van het Min. van OCW
quote:
Het Actieplan Leerkracht van Nederland behelst een financiering, die oploopt tot 1,1 miljard euro per jaar in 2020, en niet 1 miljard voor de gehele periode tot 2020, zoals in een ingezonden stuk in de Volkskrant (20 maart) stond.

Dat schrijft Monique Vogelzang, directeur van de directie Leraren van het ministerie van OCW, in onderstaande ingezonden brief in de Volkskrant van 21 maart.

Leraren van het Aloysiuscollege in Den Haag hebben aangekondigd op woensdag 26 maart een actiedag te organiseren tegen het Actieplan Leerkracht van Nederland. Gisteren meldde een van de docenten van het Aloyisiuscollege in de Volkskrant dat er een miljard euro per jaar nodig zou zijn voor het lerarenbeleid, terwijl daarentegen de regering slechts een miljard totaal beschikbaar zou stellen voor de gehele periode tot 2020.

Dit is gelukkig een misverstand. Het voorliggende Actieplan Leerkracht van Nederland behelst een financiering die oploopt tot 1,1 miljard per jaar in 2020, en reeds tot ruim 0,7 miljard per jaar aan het eind van deze kabinetsperiode (2011). Dit alles is overigens extra geld, bovenop cao-stijgingen. Met de vakbonden en werkgevers wordt dezer weken open overlegd over de precieze invulling van het actieplan.

Monique Vogelzang
Directeur Directie Leraren
Ministerie van OCW
Life is what you make it.
pi_57526911
Check de site van Beter Onderwijs Nederland voor een verslag van wat Vogelzang nog meer allemaal heeft uitgekraamd afgelopen week
pi_57529411
tvp!
  zondag 23 maart 2008 @ 16:21:08 #207
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_57559980
quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 19:40 schreef star01 het volgende:
ik twijfel of je wel gelijk na je havo voor de klas kan gaan staan, tuurlijk hoef je niet gelijk zelfstandig les te geven maar is mijn duits goed genoeg
Op de opleiding zal heus wel aandacht besteed worden aan het verbeteren van je Duits. Je begint met het geven van lesdelen, bijvoorbeeld de introductie, of het uitleggen van een grammaticaal onderdeeltje. Dan kun je zelf ook een beetje wennen aan het idee hoe is het is om aan de andere kant van de klas te staan.
quote:
en kan je gelijk na je havo al "goed"lesgeven??
Tja, er zijn mensen die zelfs na 30 jaar nog niet "goed" kunnen lesgeven... De een heeft het meteen al in zijn vingers, de ander krijgt het in zijn vingers tijdens de opleiding, een derde zal het misschien wel nooit in de vingers krijgen.. Gedurende je opleiding zul je meer handvaten en truuks leren om "goed" te leren lesgeven. Het meeste leer je in de praktijk, door dingen die je in de les gebeuren.
.
pi_57586474
quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 19:40 schreef star01 het volgende:
hey mensen ik heb al eerder in dit topic gepost dat ik er over zat te denken de lerarenopleiding duits te gaan volgen, maar ik twijfel of ik beter voltijd of duaal kan gaan doen. Ik ben 18 als ik van school kom, het leek mij vanzelfsprekend voltijd te gaan alleen merk ik wel dat ik de schoolbanken nogal zat ben vooral omdat ik eerst mn vmbo-diploma heb gehaald en daarna nog jaar door ben gegaan voor mn havo dus ik ben er nu wel echt aan toe om te gaan werken, ander minpunt aan voltijd is dat ik geen geld heb en ik dus gelijk al een lening af zou moeten sluiten. Dat zouden dus 2 pluspunten zijn voor duaal maar ik twijfel of je wel gelijk na je havo voor de klas kan gaan staan, tuurlijk hoef je niet gelijk zelfstandig les te geven maar is mijn duits goed genoeg en kan je gelijk na je havo al "goed"lesgeven???? iemand ervaring met voltijd/duaal??bij duits of een ander vak?
Ik weet niet waar je wil gaan studeren...maar in Utrecht is 'duaal' en 'voltijd' hetzelfde..... Houdt in dat je ook meteen stage gaat lopen...meteen in jaar 1.
Je kunt dan wel kiezen tussen duaal/voltijd en deeltijd. Deeltijd is 1 dag school, 4 dagen werken. Dat zou ook nog eens ergens anders kunnen, bij een bank ofzo. Je hoeft maar weinig stage te lopen. Totaal 4 jaar is 26 lesdagen!!!!
I ♥ PB
pi_57590249
Meestal kun je duaal alleen starten wanneer je al voldoende EVC's (eerder verworven competenties) kan aandragen. In Nijmegen moet je in ieder geval 100 ects al kunnen aantonen, dat kan je zeker niet als je 18 bent en net van de havo af komt rollen. Voltijd lijkt me dan ook een stuk relevanter in jouw situatie, star01.
pi_57591040
Ik heb deze week een soort van sollicitatie gedaan naar een middelbare school in de buurt. Ze hebben altijd vraag naar oproepdocenten, en er stond tevens een vacature op de site qua vakgebied van mijn studie. Komend blok hoop ik mijn bachelor te behalen aan de Universiteit. Ik twijfel om de educatieve master te gaan doen

Aangezien er ook stond dat academici mochten reageren heb ik de stap maar eens gewaagd. Ben benieuwd of ze verdere informatie willen zien
What else are you gonna do on a Saturday? Sit in your fuckin' armchair wankin' off to Pop Idols?
pi_57596012
Hmmm ik twijfel tussen de lerarenopleiding Nederlands en Maatschappijleer.
Hoe zit het tegenwoordig met de zogenaamde bevoegdheid die je kunt behalen, dus dat je bijvoorbeeld naast Nederlands ook maatschappijleer mag/kunt geven?
pi_57598174
quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 11:19 schreef parselmouth het volgende:
Hmmm ik twijfel tussen de lerarenopleiding Nederlands en Maatschappijleer.
Hoe zit het tegenwoordig met de zogenaamde bevoegdheid die je kunt behalen, dus dat je bijvoorbeeld naast Nederlands ook maatschappijleer mag/kunt geven?
In Nijmegen werkt dat niet meer helaas. Het is dus kiezen voor één vak. In je minor kun je wel eventueel al een half jaar inlopen op het tweede vak dat je dan duaal kunt volgen in de avond.
pi_57695589
Hier kun je een paar gesprekken zien met onderwijsmensen, opgenomen tijdens de manifestatie afgelopen woensdag in Den Haag. Met name de rector van het Veurs Lyceum (Kees Booij) spreekt erg gepassioneerd, en Sywert van Lienden van het LAKS houdt voor een zeventienjarige een wel erg goed verhaal.
pi_57731019
pff, iemand nog tips hoe je lessen aan brugklassen het beste kan opbouwen?
Ik heb wegens ziekte een brugklas erbij, voor 5 lessen per week, en ik moet er heel erg aan wennen..
Dus ik zoek tips hoe ik het voor hun ook behapbaar kan maken..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_57768354
Even spammen: http://onderwijsinactienu.hyves.nl

teigan, wat is precies het probleem met die klas? Dat het nu niet 'behapbaar' voor ze is? Wat precies? Komt de stof in te grote eenheden? Moeten ze te lang achter elkaar hetzelfde doen?

Is moeilijk om iets over te zeggen zonder meer info over hoe en wat...

Een voordeel heb je alvast wel: dat is 1 klas die je vijf uur in de week hebt? Dat is wel lekker ruim, vijf lessen per week. Dat schept wel mogelijkheden om de stof in kleine stukjes te hakken en te varieren met werkvormen.:
pi_57773370
het is een zwakke vmbo klas, en ze vinden science saai. Ze hebben volgens mijn collega ook gewoon weinig eerder ervaringen om lesstof aan op te hangen.
En het is wel een heel lief klasje, maar ik moet er zelf ook erg aan wennen dat ik dingen dus eigenlijk veel simpeler moet maken en er ook op moet letten dat ik niet te moeilijke woorden gebruik..
En wat mij erg opvalt, ze zijn snel afgeleid lijkt het, en dan vooral als er agenda's en dingen op tafel liggen die ze niet nodig hebben.

Dus ik denk dat ik daar vandaag eens mee ga beginnen, alleen de spullen op tafel die ze nodig hebben, en eens kijken of het dan beter gaat.
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_57773909
quote:
Op woensdag 2 april 2008 07:59 schreef teigan het volgende:
het is een zwakke vmbo klas, en ze vinden science saai. Ze hebben volgens mijn collega ook gewoon weinig eerder ervaringen om lesstof aan op te hangen.
Maar dit is natuurlijk ook een geweldig startpunt: je kunt alle kanten met ze op, je begint vanaf nul.
Je gaat ze dus vooral leren dat science NIET saai is. . Als het verder een lief klasje is, kun je prima experimenteren. Bij science denk ik dan aan allerlei onderzoekjes/proefjes doen. Je kunt eens kijken of je korte filmpjes kunt gebruiken, misschien wel dingen die op het eerste gezicht niets met het vak te maken hebben maar waar jij dan een verhaal aan vastknoopt. Of andere, verrassende invalshoeken waarmee je hun aandacht trekt. En laat ze vooral veel doen.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_57774095
Ik ben daar dus ook inderdaad een beetje naar aan het kijken nu mane. Het jammere is dat ik de invaller ben, en het met hun normale docent allemaal wel heel leuk liep. En de leerlingen roepen dan ook regelmatig dat zij het leuker deed etc.
En ik had een overzichtje gekregen van wat ze wel en niet hebben gedaan, dus daar basseer ik mijn les op, en dan blijkt dat dus steeds niet te kloppen..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_57977193
Brr, even iets van me afschrijven hier. M'n lessen lopen allemaal prima, dat is verder geen probleem en ik vind steeds meer dat ik het leukste beroep op aarde heb .

Maar.. Deze week werd ik erg overdonderd door het bericht dat een jongen uit een derde klas VWO (niet een klas die ik heb, maar ik zie ze natuurlijk wel veel in het leerdomein) verschrikkelijk werd/wordt gepest door zijn "vrienden". Het is een klein groepje jongens dat erg hecht leek te zijn, en waar ik dat nooit achter had gezocht, en het grijpt me veel meer persoonlijk aan dan ik had verwacht.

Ik ben boos dat ik het niet heb gezien (wat natuurlijk zinloos is, want geen enkele docent had het door), en ik ben verdrietig dat zo'n leuke jongen het slachtoffer van zo'n stel etters wordt. En ik krijg het maar niet uit m'n hoofd, ik hoop zo dat hij wat steviger in z'n schoenen komt te staan en dat hij gaat beseffen dat hij er ook mag zijn en veel meer waard is dan die jongens die z'n "vrienden" moeten voorstellen. Heel lastig vind ik dit, en dan ben ik nog niet eens docent of mentor van die klas! Het komt natuurlijk door de domeinopzet van mijn school dat ik er dan toch bij betrokken raak, maar gewoon het feit dat het je zo in je ziel raakt, zoiets, herkent iemand dat?

Maandag zie ik hun mentor en hebben we afgesproken het er eens over te hebben, hoe hij daar als mentor mee omgaat e.d. - dat lijkt me wel eens goed om te horen, want het lijkt me echt heel lastig.
pi_57983750
Ja, er zijn nu eenmaal leerlingen en situaties die je persoonlijk kunnen raken: dat is toch ook juist mooi, vind ik. Dat betekent dat je hart hebt voor je vak, dat je verantwoordelijkheid voelt, dat je betrokken bent, etc. Verder kun jij hier niet zoveel mee. Behalve natuurlijk: een extra oogje in het zeil houden, extra alert zijn, én die jongen positieve aandacht geven. Vaak complimentjes, schouderklopjes geven, even een knikje tussendoor, via oogcontact een steuntje geven of wat dan ook. Vragen hoe het met hem is. Het kan heel subtiel zijn denk ik, maar in ieder geval die jongen het gevoel geven dat je hem ziet.

Ik ziet zelf ook een beetje met iets. Er is binnen een Havo 4 klas één meisje die me echt hoofdbrekens bezorgd. Het is verreweg de meest negatieve leerling van die groep en ze trekt andere meiden met zich mee. Zij voert een heel persoonlijke strijd met/tegen mij. Dit gaat heel ver. Op subtiele wijze (zoals alleen vrouwen dat kunnen) maakt ze mij voortdurend belachelijk naar haar vriendinnen toe. Ze zit alleen maar dit maakt voor haar werkwijze niet zoveel uit. Wat ik zeg, doe, bewegingen die ik maak: ze doet ze na op momenten dat ik het net niet kan zien (denkt zij), ze maakt heel zacht opmerkingen over mijn kleding of over hoe ik iets zeg of doe. Soms kan ik die dan toch net nog horen of verstaan (dat doet ze bewust natuurlijk). Allemaal zeer infantiel. Het is eigenlijk gewoon een soort pestgedrag, zoals meisjes dat onderling heel erg kunnen doen, maar dit is op mij gericht. Ik heb echt van alles al geprobeerd bij haar. Streng zijn, aardig zijn, één op één gesprekken gedaan, maar het dringt allemaal niet tot haar door. Vaak negeer ik haar, omdat ik weet dat het haar te doen is om mijn reactie. Maar ik kan haar natuurlijk maar tot op zekere hoogte negeren..ze zit tenslotte in mijn klas en gedraagt zich eigenlijk uiterst onbeschoft.

Streng zijn lijkt vooral averechts te werken; daarmee maak ik haar strijd alleen maar nog sterker: die wordt dan nog meer gevoed. Maar als ik aardig ben, of probeer op een ander niveau contact te maken, lijkt het ook geen effect te hebben. Ik richt me na al een tijd vooral op de andere meisjes om wel een goed contact met hen op te bouwen (dat lukt wel redelijk) met het idee dat ik dat negatieve meisje op die manier isoleer, zodat zij alleen komt te staan en de lol er echt af is.

Iemand nog tips?
The real is always way ahead of what we can imagine.
  vrijdag 11 april 2008 @ 15:34:50 #221
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_57983951
Lijd je er vooral zelf onder of heeft de klas er ook last van?
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_57984538
Ze leidt anderen wel af met haar gedrag, ja. Als dit te erg wordt, in mijn ogen, dan spreek ik haar aan. Of ik spreek de andere leerlingen aan dat ze zich niet door haar moeten laten afleiden. Ze is er in ieder geval op uit om mij van mijn stuk te brengen en de les te verstoren.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_57984903
poeh, heb je het ook wel met de mentor van dat meisje besproken dan?

Ik merk het betrokken raken bij leerlingen ook best wel hoor. Vorig jaar zag ik een jongen steeds stiller worden, en nu ik hem halverwege het jaar weer kreeg schrok ik er echt van, hij isoleerde zichzelf helemaal. Maar ik probeer wel er niet te lang over te piekeren, dat schiet niet op.
Wat ik nu wel doe, is elke les wel even aandacht aan hem besteden, zodat hij weet dat ik hem in ieder geval wel zie zeg maar..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_57985380
quote:
Op vrijdag 11 april 2008 16:14 schreef teigan het volgende:
poeh, heb je het ook wel met de mentor van dat meisje besproken dan?
Achja, die mentor is een economie leraar die zich eigenlijk zo min mogelijk bezig wil houden met de leerlingen uit zijn klas. Hij erkent dat het een lastige leerling is, maar hij laat het voor wat het is. Van collega's hoor ik dat ze vorig jaar in de derde veel heibel heeft geschopt. Het is een beruchte leerling. Bij mannelijke docenten gedraagt ze zich wel beter. Kennelijk is het iets met andere vrouwen waar ze last van heeft. Bovendien, ik kan er andere mensen bij betrekken, maar het is toch iets tussen haar en mij.

Soms zeg ik niets, maar kijk ik haar alleen maar aan. Dat vindt ze héél ongemakkelijk, ze weet dan geen raad met zichzelf. Dan vind ik haar eigenlijk lief/sneu. Maar die kwetsbaarheid wil ze dan meteen weer overschreeuwen met stoerdoenerij.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_57985463
Zo'n mentor is heel vervelend..

Ik had het vorig jaar met een klas, die mentor wilde er ook niet zoveel aan doen, en als ik dan klaagde, kreeg ik te horen dat die-en-die de klas wel stil wist te houden, maar dat was dan ook een goede docent...
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_57985681
Oh, dat is een gemene opmerking om te maken!

Ik vestig mijn hoop eigenlijk zelden op de mentor, zeker als ik van die mentor een niet al te hoge pet op heb. Meestal kom je er vanzelf achter van welke collega's je het moet hebben. Bij die mensen ga ik dan raad halen. Wat zouden zij doen in die situatie? Ik heb een paar van die collega's en daar heb ik wel wat aan.

Er is zelfs een mentor van een tweede klas die niet kan lesgeven, hij heeft ordeproblemen in zijn eigen klas dus. Die leerlingen komen dan naar mij en een andere collega als er problemen zijn. Dat is behoorlijk treurig natuurlijk, maarrrrr hij krijgt waarschijnlijk dit jaar zijn tweede negatieve beoordeling en dan zal hij een andere baan moeten gaan zoeken.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  zaterdag 12 april 2008 @ 14:44:34 #227
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_58003203
Dat is het probleem dat sommige mensen mentor *moeten* worden, terwijl ze het niet willen of kunnen. Eerder in deze topic-reeks hebben we het daar ook al eens over gehad.
.
pi_58135484
Wow! Er was een doorbraak deze week. Of: het zelfreinigend vermogen van een klas. .

Deze week heb ik tentamens besproken in Havo 4. Beetje lastig vaak, omdat die over het algemeen - en zeker dit jaar - niet erg goed gemaakt worden. Gemiddelde van een 5,3.

Vooral voor dit lastige meisje is dat de ideale gelegenheid om weer haar ongenoegens naar mij kenbaar te maken. Dus: het was een slecht tentamen, te streng nagekeken en het is belachelijk en oneerlijk. Etc.

Toen ze dit klassikaal weer ging doen, dacht ik: laat haar maar een beetje uitrazen, ik concentreer me op de andere leerlingen die wel gewone, normale vragen stellen. En toen, terwijl ik dus bij mijn bureau een aantal vragen met een paar leerlingen besprak, werd het lastige meisje door twee vriendinnen aangesproken op haar gedrag. Die andere meisjes vonden dat ze té ver ging, en kwamen voor mij op. . De les daarna kwamen twee meisjes die bij haar in de buurt zitten voor de les naar me toe met de vraag of ze ergens anders mogen zitten, waar ze geen last hebben van haar, en zich kunnen concentreren op de les. Gevolg: zij is nu inderdaad geïsoleerd, heeft geen draagvlak meer en de lessen verlopen héél rustig. Toen ze in een volgende les deze week nog een opmerking over het tentamen maakte in de trant dat het allemaal niet deugde etc. , begon de klas massaal te zuchten. Jaaaa, nu weten we het wel.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_58137185
Als aanstaande docent heb ik wat advies nodig van andere aanstaande docenten. De sfeer binnen mijn vaksectie is nogal vervelend. Er wordt heel negatief gedaan over de school, over leerlingen en vaak ook over collega's van binnen de sectie. Men doet ook vaak erg vervelend en sarcastisch tegen elkaar.
Een van de docenten begint nu ook al zo tegen mij te doen, terwijl ik hem echt niets misdaan heb. Tot nu toe vond ik hem juist de aardigste en enthousiastste van het hele stel en dacht ik dat wij echt een 'klik' hadden. Ik ben nu bang dat ik meegezogen ga worden in deze negatieve spiraal. Ik vind het hele gebeuren ontzettend demotiverend en ik wil graag weten zou kunnen doen om dit negatieve gedrag een halt toe te roepen.
pi_58137211
Hebben jullie trouwens ook ervaringen met zo'n negatieve sfeer? Is dit op veel scholen zo?
pi_58137848
Binnen secties kan het soms op een vervelende manier aan toe gaan. Die ervaring heb ik ook. Advies wat ik je kan geven: ga vooral je eigen gangetje, hou je afzijdig van het negatieve gepraat (over elkaar en leerlingen) en zoek collega's binnen de school met wie je wel op een positieve manier kan praten.
Als iemand echt vervelend, sarcastisch, negatief tegen je doet, zou je het ook eens kunnen benoemen. Je grenzen daarin stellen of in ieder geval wel expliciet maken dat jij je niet prettig voelt in die sfeer. Zonder beschuldigend naar iemand te wijzen, maar in het algemeen. Ik denk niet dat je daarmee iets zult veranderen, maar dan heb je het tenminste wel duidelijk benoemd.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_58138121
Ik heb geen ervaring met een negatieve vaksectie, al moet ik toegeven dat ik vorig jaar ook weinig met de vaksectie te maken had, er zijn bijna geen parallelgroepen hier. Ik kan met mijn collega's die hetzelfde vak geven goed overweg, en het lijkt mij vreselijk als dat niet zo is.
Je kan het proberen te benoemen, is het iets wat ook bij de andere vaksecties zo is?

Ik heb een zware week achter de rug. Was ik in mijn LIO jaar heel veel met mezelf bezig, en of ik het wel kon(onterechte angst), nu ben ik dus een stap verder, en ben ik veel meer bezig met orde. De orde in mijn lessen laat nog wel te wensen over, en dat komt vooral omdat ik moeite heb met de grenzen aangeven, misschien ook wel omdat ik ze voor mijzelf nog niet goed vast heb staan. Nu had ik een vmbo 3 klas die erg lastig was gisteren, en ik had gisteravond een plan van aanpak. Dat moest ik vanmorgen ook uitvoeren, en het maakte de sfeer in de les een stuk rustiger. Twee van de drukste jongens, die mij steeds aan het testen waren, heb ik op de gang gezet en daar laten werken, omdat ze niet rustig wilden worden nadat ik ze gewaarschuwd had. Dat gaf een stuk rust in de klas, waardoor de uitleg ook gewoon beter ging lopen. Het was een fijn gevoel dat het ook zo kon.

Nu nog even iets voorbereiden voor de eindexamentraining die ik tussen de bedrijven door ook nog geef, en dan is daar morgen de laatste dag van, en heb ik een blok iets meer rust.. Ik hoef dan alleen in de meivakantie nog 6 dagen te draaien.
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  vrijdag 18 april 2008 @ 16:31:12 #233
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_58139367
Dat negatieve ken ik wel. Dat zul je op elke school wel hebben. Dat zijn de cynische, über-kritische, knotterende docenten die alleen maar kunnen klagen over hoe slecht de leerlingen van tegenwoordig wel niet zijn. Ooit waren ze misschien de vooruitstrevende docenten, maar denk dat ze ergens afgeknapt zijn. Of ze zijn per ongeluk ooit het onderwijs in gerold.

Wat kun je er tegen doen? In ieder geval proberen om niet mee te gaan in die negatieve spiraal en de collega's te zoeken die wel positief tegen de zaken aan kijken. Dan vinden de knotterpotten ook geen weerwoord meer en is de lol er voor hen snel van af.

"Mentaal gepensioneerd" heb ik laatst als term gehoord.
.
pi_58139561
Whahaa! Das een goeie, die moet zal ik delen met mn mede-LIO's op de uni.
pi_58140274
Ik heb een baan.

Voor 't komend schooljaar, 20 lesuren op een school die op 20 minuten fietsen ligt. Alleen HAVO/Atheneum/Gymnasium en een hele leuke sfeer. Dinsdag gesprek gehad, woensdag gebeld dat ze me erg graag wilden hebben. .

Verder nu m'n LIO-stage afmaken, het loopt allemaal prima, vooral met m'n V5 heb ik heerlijke lessen, en ook zo fijn dat je gerust eens wat dieper op een onderwerp in kan gaan met zo'n klas, en dat ze dan ook echt heel gepassioneerd meedenken en discussieren. Dat zijn echt de leukste lessen . Vind het natuurlijk erg jammer dat ik niet op deze school kan blijven, maar er zijn simpelweg geen uren en m'n nieuwe baan lijkt me ook een hele spannende uitdaging.

Er zijn bij ons in de sectie geen problemen of wrijvingen, maar wel tussen de sectie en de schoolleiding. De schoolleiding heeft "besloten" de talen te periodiseren in de onderbouw. Dat houdt in dat de leerlingen zes weken Frans, dan zes weken Duits en dan zes weken Engels krijgen. Het idee is: in die periode pak je de betreffende taal zo goed aan dat het veel meer beklijft dan wanneer je alle talen twee uur in de week geeft. Het werkt alleen niet, de leerlingen vergeten het, de docenten staan onder hoge druk in die zes weken er heel veel doorheen te "jassen", en er zijn geen onderhoudstaken bedacht om de leerlingen het weer een beetje bij te laten houden. De school zegt nu "we gaan er toch mee door" (na een rampzalig jaar), de sectie zegt "no way". Ik sta hier als LIO-stagiair natuurlijk best wel buiten, en ik geef ook geen les in de onderbouw, maar het is toch een behoorlijk conflict en roept heftige reacties op.
pi_58140603
Welke opleiding volg jij momenteel als ik zo vrij mag zijn? Ik neem tenminste aan dat LIO stage nog betekent dat je leraar in opleiding bent?

Zat vandaag bij een werkgroep van mijn studie (geschiedenis) en meisje vertelde dat ze nu ook enkele uren per week een mavo/havo brugklas les gaf. In principe nog onbevoegd natuurlijk, maar zij is ongeveer even ver als ik. Nog 3 vakken + scriptie en dan klaar met bachelor. Mocht ik dit jaar mijn bachelor afronden, dan voel ik er veel voor om duaal aan master te gaan beginnen. Hier in de buurt heb ik al enkele deeltijd vacatures gezien in het vakgebied geschiedenis. Bij 1 school heb ik een tijd geleden al een sollicitatie verstuurt, maar nooit iets op gehoord.
What else are you gonna do on a Saturday? Sit in your fuckin' armchair wankin' off to Pop Idols?
pi_58140605
Ook hier nog gefeliciteerd met je baan!!!

Ik ben ook aan het rondkijken nu, ik heb nu een invalbaan, en die is straks afgelopen..
Ik kwam wel een baan tegen op een school die mij wat lijkt, maar het is fulltime, en dat lijkt me voor mijzelf nog helemaal niet verstandig om te doen..
Ik ga denk ik wel een brief sturen, en gewoon zien of ik uitgenodigd word..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_58143851
Hee, ja, gefeliciteerd Razztwizzle!

Ik ken het ook vooral van vaksectie vs. schoolleiding en ik moet zeggen, ik vind dat mijn vaksectie vaak een punt heeft hoor Ach en echt negatief is het bij ons ook niet, het is meer dat we er bij een goed glas wijn hard om lachen wat die idioten in Den Haag c.q. in de schoolleiding ons nu weer menen te moeten opdringen, en strategieen verzinnen om ons er zoveel mogelijk aan te onttrekken. Wat dat betreft hoor ik op m'n 33e al meer bij de 'oudere docenten', niet qua bitterheid of qua 'mentaal gepensioneerd', maar wel qua 'reken maar dat ik verdomd goed weet hoe ik m'n vak moet geven en dat ik me niet door papieren helden allerlei onzin door de strot ga laten duwen'



mane, wat mooi dat het vanzelf zo is gelopen! Wel jammer voor dat meisje dat ze zo negatief is, maar wel fijn dat het niet meer totaal de sfeer in de klas bepaalt, en dat jij nu weer aan die klas kunt denken als aan die klas, zeg maar, in plaats van met dat meisje als sfeerbepalend middelpunt.
  vrijdag 18 april 2008 @ 22:32:20 #239
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_58148757
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 19:38 schreef thaleia het volgende:
het is meer dat we er bij een goed glas wijn hard om lachen wat die idioten in Den Haag c.q. in de schoolleiding ons nu weer menen te moeten opdringen, en strategieen verzinnen om ons er zoveel mogelijk aan te onttrekken. Wat dat betreft hoor ik op m'n 33e al meer bij de 'oudere docenten', niet qua bitterheid of qua 'mentaal gepensioneerd', maar wel qua 'reken maar dat ik verdomd goed weet hoe ik m'n vak moet geven en dat ik me niet door papieren helden allerlei onzin door de strot ga laten duwen'
Dat heb ik ook, maar wat ik bij ons vaak hoor is wél die verbitterdheid. "Ze letten niet op!", "Ze maken hun huiswerk niet", "Laatst heb ik weer vijf minuten wachten voordat het stil was.. ze dóen toch ook helemaal niks meer...", etc... dat geneuzel... Bij mij werken dezelfde leerlingen gewoon okee...
.
pi_58158754
Ik hen dinsdagmiddag sollicitatie op mijn huidige stageplek, voor een echte baan voor volgend jaar!!
Ik ben nu al sinds vrijdagochtend zenuwachtig!! En dat terwijl de school mij heeft gevraagd (onee, dringend verzocht ) om te blijven en te solliciteren.
Ik solliciteer voor Nederlands en Engels, betekent dus dat er 2 collega's NL bij zitten, 2 collega's EN, 1 collega MR en de adjunt directeur. Dolle boel zo'n gesprek

Nu maar hopen op het beste! Wat moet ik aan.................
I ♥ PB
  maandag 21 april 2008 @ 21:56:51 #241
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_58212589
Kan je geen kledingadvies geven, maar een net mantelpakje is misschien een beetje teveel van het goede In ieder geval succes morgen!
.
pi_58219090
quote:
Op maandag 21 april 2008 21:56 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Kan je geen kledingadvies geven, maar een net mantelpakje is misschien een beetje teveel van het goede In ieder geval succes morgen!
Haha, ik heb niet eens een mantelpakje!! Maar, ik ga wel wat netter dan normaal ja...
Gister nog voorbereid, toen dacht ik dat alles goed zou komen... Maar, net wakker geworden en een lekker gedroomd (eerde nachtmerrie!) over vanmiddag.. nu ben ik weer onzeker!!!

Zo eng kan het toch niet zijn?

Maar thanks voor het succes wensen, ik heb het nodig!
I ♥ PB
pi_58219351
succes miss-scofield.

Ik moet ook aan de bak, gisteren achter een vacature aangebeld, en nu helemaal enthousiast. Dus ik ga vandaag eens kijken of ik een goede brief in elkaar kan draaien.
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  dinsdag 22 april 2008 @ 08:24:11 #244
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_58219406
quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 11:19 schreef parselmouth het volgende:
Hmmm ik twijfel tussen de lerarenopleiding Nederlands en Maatschappijleer.
Hoe zit het tegenwoordig met de zogenaamde bevoegdheid die je kunt behalen, dus dat je bijvoorbeeld naast Nederlands ook maatschappijleer mag/kunt geven?
In Amsterdam is het zo dat je dat alleen kunt doen binnen een kader. Voor maatschappijleer houdt dat in dat je een deelbevoegdheid geschiedenis, economie of aardrijkskunde kunt halen. Voor Nederlands weet ik het niet zeker maar dat was dacht ik, Frans, Engels of Duits.

Maatschappijleer in Amsterdam is trouwens een aanrader! Heel heel heel veel lezen, erg zwaar, ontzettend veel mensen vallen af. Maar een kleine groep docenten, losse omgang, diep in de stof, breed en veel en veel vrijer dan de meeste HBO opleidingen. Je moet echter wel van lezen houden en dit ook snel kunnen doen anders val je het eerste jaar al af vanwege de hoeveelheden stof en de grote van de tentamens en onderzoeken die je moet doen.
pi_58231894
Zo, sollicitatiegesprek voorbij!! Het ging gewoon goed, was wel zenuwachtig maar volgens m'n collega's viel het niet erg op.
Ik vond het erg vreemd om tegenover m'n collega's (waar ik al twee jaar mee omga) te zitten en een serieus, professioneel gesprek te voeren.

Er is alleen één probleem., msischien kunnen jullie helpen. Ik wil graag 20 uur in de week werken, 10 uur NE en 10 uur EN (mag ook 8 om 12 zijn). Nu hebben ze op school niet zoveel uur beschikbaar, of iig, dat is nog niet bekend. Nu heb ik er over nagedacht, en vind ik het ook geen probleem om 15 uur te geven. Maar, dat weten ze op school niet. Zal ik nu mailen om dat te zeggen, of moet ik afwachten tot morgen, dan krijg ik de uitslag.

Maar dan is de kans er dat ze zeggen, sorry, er waren niet genoeg uren die aan je eisen voldoen en we hebben iemand anders aangenomen. Dan ben ik al te laat!!!
I ♥ PB
pi_58232456
Ik zou gewoon even afwachten. Zo snel zal er toch niet iemand anders aangenomen worden? En ik kan me niet voorstellen dat ze jou daar zo op afwijzen zonder het eerst nog eens met je te overleggen.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_58236160
Thanks! Ik ga idd nog maar even wachten... nog even over slapen wat ik moet doen. Anders ga ik morgenochtend wel naar de adjunct-directeur..om het te vertellen.

Thanks anyway!
I ♥ PB
pi_58238157
Ik denk ook dat ik zou afwachten. Met een beetje mazzel creeren ze een paar uurtjes extra voor je (d.m.v. mentoraat e.d.).

Zo hee, vandaag was ik voor 1 keer even de georganiseerde docent. In het uur voorafgaand aan de les waarin ik een video wilde laten zien heb ik zowaar
- de video gehaald
- de band goed gezet

Dat lijkt niks, maar voor mij is het ongekend. Normaliter kom ik haastig, te laat en verwaaid aan in de les, omdat ik veel van gebouw moet wisselen, en dan sommeer ik twee leerlingen om die video te halen, en een ander om de film spelend te krijgen. En dan kunnen we een kwartier na aanvang van de les eindelijk eens beginnen

Deze week is echt heerlijk: er vallen wat lessen uit, en omdat de toetsweekcijfers gisteren moesten worden ingeleverd, is er nauwelijks nakijkwerk

Heb genoeg te doen (er ligt een stapel werkstukken al vanaf januari te wachten en er moet nog flink wat lesmateriaal in elkaar gedraaid worden voor de komende periode, maar nu KAN het tenminste. Nu is daar zowaar gewoon tijd voor. Fantastisch
pi_58256671
Vandaag de uitslag gehad.. ik ben wel aangenomen ( ), maar ik doe het niet..
Er is 5 uur voor Ne en 10 uur EN, maar dat is 10 uur vervanging zwangerschapsverlof. Dat betekent dat ik in december geen EN meer kan geven, en dat ik dan voor 5 uur naar school moet komen. Ik heb daar geen zin in, er zijn hier in de buurt vast genoeg vacatures die wel aan mijn eisen voldoen. Bovendien wil ik meer uren NE geven...

Ik baal er wel echt ontzetttend van, ik had die baan zo graag gewild!!!
Het voelt ook alsof ik ben afgewezen, terwijl dat niet zo is!!
I ♥ PB
pi_58259156
miss-scofield, jammer dat het niet aan je eisen voldoet, maar het is toch wel leuk dat je aangenomen zou zijn als je zou willen.

ik moet morgen op sollicitatiegesprek, en ik vind het toch wel weer erg spannend.
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')