abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 26 september 2007 @ 15:42:13 #1
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_53489164
De grafische aankleding is nog onderweg!

Nu het constructeurskampioenschap beslist is zijn alle ogen gericht op het kampioenschap bij de coureurs. Met slechts twee punten verschil voert Lewis Hamilton het klassement aan. Fernando Alonso is zijn voornaamste bedreiging terwijl ook Kimi Raikkonen nog steeds kans maakt op de titel. Felipe Massa lijkt te zijn afgehaakt.

Het circuit

Het circuit is gelegen naast de imposante Fuji-berg. Meer is er eigenlijk niet bekend over het circuit, dat eigendom is van Toyota.

Het circuit beschikt over het langste rechte stuk van alle circuits op de kalender. Het is ongeveer 1,5 kilometer lang. Het baanoppervlak schijnt redelijk glad te zijn waardoor de auto laag afgesteld kan worden. Over het gripniveau is weinig tot niets bekend. De afstelling is een compromis tussen neerwaartse druk en luchtweerstand. Dankzij het lange rechte stuk wil je eigenlijk met weinig downforce rijden, maar het middenstuk van het circuit vereist echter veel downforce. Dankzij het lange rechte stuk zal de motor zwaar worden belast.

De historie

In het verleden werd de Japanse GP verreden op het circuit van Suzuka. Dit jaar staat echter Fuji op de kalender, een baan waar de F1 al dertig niet meer is geweest. Fuji was wel gastheer van de allereerste en tweede Japanse GP ooit. In 1976 en 1977 streek het F1-circus al neer naast de indrukwekkende berg.
In 1976 was de race het toneel voor de ontknoping in het kampioenschap. Na een incidentrijk seizoen kwam Niki Lauda in Japan met drie punten voorsprong op naaste rivaal James Hunt. In de kwalificatie was Mario Andretti beide titelkandidaten te snel af. Hunt kwalificeerde zich als tweede en Lauda als derde. Op de dag van de race was er veel discussie of de race wel van start kon gaan, gezien de slechte weersomstandigheden. De wedstrijdleiding besloot te racen met goedkeuring van alle coureurs. Bij de start was Hunt het beste weg, hij pakte de leiding voor Watson en Andretti. Lauda was teruggevallen tot het middenveld. In de tweede ronde stuurde Lauda zijn Ferrari 312T2 echter de pits in, hij weigerde onder deze omstandigheden verder te racen. Dit betekende dat Hunt genoeg zou hebben aan een top-4 finish om de wereldtitel veilig te stellen. Hunt verspeelde echter zijn leidende positie in de laatste tien ronden. Eerst werd hij gepasseerd door Depailler en Andretti om later met een lekke achterband de pits op te zoeken. Als vijfde kwam hij terug op de baan achter Depailler (die hetzelfde probleem kende, Alan Jones en Clay Regazzoni. Met nog één ronde te gaan wist Hunt Jones en Regazzoni te passeren nadat Depailler een ronde eerder hetzelfde deed. Hunt finishte als derde en stelde zijn wereldtitel zeker.

In 1977 kende de race een dramatischer verloop. Gilles Villeneuve raakte van de baan na een botsing met Ronnie Peterson. De Canadees raakte hierbij twee toeschouwers die het ongeval niet overleefden. De F1 zou Japan de eerstkomende tien jaar niet meer aandoen.

In 2006 werd Damon Hill de eerste tweede-generatie wereldkampioen F1. Zijn concurrent om de titel, Jacques Villeneuve, had een slechte start en werd tijdens zijn opmars gestuit door een afgebroken achterwiel. Hill werd geen moment bedreigd en kon ongestoord de race uitrijden.

In 1997 was de race een stuk spectaculairder. Villeneuve kon in Japan kampioen worden maar negeerde in de vrije trainingen een gele vlag, iets wat hem vaker was overkomen. De wedstrijdleiding besloot de Canadees te diskwalificeren voor de race, maar Williams ging in beroep. Villeneuve mocht van start gaan en de straf werd na de race vastgesteld. Ferrari was de grote verassing tijdens deze race. Eddie Irvine werd als haas gebruikt voor Michael Schumacher. Toen de Duitser Irvine eenmaal was gepasseerd was hij voor de concurrentie niet meer te achterhalen. Villeneuve kende problemen met zijn pitstop en finishte als vijfde. Hij werd achteraf alsnog uit de uitslag geschrapt vanwege het incident met de gele vlag.

Ook in 1998 werd de titelstrijd beslist in het land van de rijzende zon. Mika Hakkinen had vier punten voorsprong op Schumacher toen de f1-karavaan in Japan neerstreek. Schumacher trainde zich echter naar de pole position. Op de startgrid liet de Duitser zijn motor afslaan waardoor hij de race als laatste moest aanvangen. Schumacher baande zich een weg naar de derde plek alvorens zijn linkerachterband de geest gaf. Hakkinen werd wereldkampioen. Ook in 1999 werd Hakkinen kampioen. Deze keer was het Eddie Irvine die de Fin het vuur na aan de schenen legde. Hakinnen was veel sneller dan de Ferrari-coureurs en won voor Schumacher en Irvine.

In 2000 was het Ferrari die voor het eerst sinds 21 jaar het wereldkampioenschap voor zich opeiste. Michael Schumacher verslaat Hakkinen in een tactisch duel en haalt zijn derde titel binnen. In 2001 borduurde Ferrari voort op de fundering welke in 2000 werd gelegd. Reeds voor de Japanse GP is het kampioenschap beslist. Ook deze race werd een prooi voor de Duitser, voor Juan Pablo Montoya en David Coulthard. In 2002 is het wederom de Duitser die deze maal gevolgd wordt door Rubens Barrichello.

In 2003 was het kampioenschap nog niet beslist. Schumacher kwam in Japan aan met negen punten voorsprong op Kimi Raikkonen. Een achtste plek was voor de Duitser genoeg om de titel veilig te stellen. In de kwalificatie kende de Duitser echter pech met de weersomstandigheden waardoor hij vanuit het achterveld moest startten. In de race leek het alsof Schumacher zijn zenuwen niet in bedwang had; hij stapelde fout op fout. Met moeite wist Schumacher wel de benodigde achtste plaats te veroveren. Het was achteraf niet noodzakelijk, Barrichello won de race voor Raikkonen.

In 2005 was de race het hoogtepunt van het seizoen, ondanks dat het kampioenschap reeds beslist was in het voordeel van Fernando Alonso. Dankzij een natte kwalificatie vinden we Schumacher, Raikkonen en Alonso in het middenveld terug op de startgrid. Zowel Raikkonen als Alonso lieten zien over een echte racersmentaliteit te beschikken. Meest aansprekende actie was de inhaalactie van Alonso op Schumacher. In de razendsnelle 130R-bocht haalt de Spanjaard Schumacher op fabelachtige wijze in. In de laatste ronde verspeelde Fisichella de overwinning, na een knappe inhaalactie van Raikkonen die de race won.

Vorig seizoen

De kwalificatie in Japan is een makkelijke prooi voor de Ferrari's. Massa pakt de eerste startplaats en krijgt Michael Schumacher naast zich. De tweede startrij is verrassend voor de Toyota's van Ralf Schumacher en Trulli, terwijl beide Renaults op de derde startrij staan. Räikkönen belandt op een beschamende elfde plaats, teamgenoot De la Rosa komt zelfs niet verder dan positie dertien.

Alonso is er alles aan gelegen om zo snel mogelijk bij Schumacher in de buurt te komen en pakt bij de start direct de vierde plaats. Ralf Schumacher blijkt echter een taaie kluif om in te halen en pas in de dertiende ronde lukt het de Spanjaard de derde plaats te pakken. Het verschil met Schumacher en Massa is beperkt gebleven en na een vroege pitstop van Massa, rijdt Alonso op de tweede plaats. Dat blijft ook de situatie na beide series pitstops, tot de Ferrari van Schumacher opeens een grote rookpluim vertoont en de Duitser de wagen aan de kant moet zetten. Een zeldzaam motordefect bij de betrouwbaarste auto van het veld kost Schumacher vrijwel zeker zijn achtste wereldtitel. Christijan Albers heeft ook pech: zijn aandrijfas breekt en slaat zijn complete rechterachterwielophanging weg. Mark Webber voegt zich ook bij het lijstje uitvallers door zijn Williams de bandenstapels in te spinnen. Alonso scoort een belangrijke overwinning: met nog één race op de kalender heeft hij nu tien punten voorsprong op Schumacher.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_53489294
Na teleurstellend kijkplezier de afgelopen jaren, ben ik sinds Belgie officieel afgehaakt bij de F1.. een van mijn eerste races die ik keek crashte Senna. en sinds dat ongeluk ben ik altijd een enthousiast kijker geweest.. maar helaas is het seizoen en de lol er van af..
Rookworst zonder "R" is ookworst!
  woensdag 26 september 2007 @ 15:52:46 #3
65960 sanger
pi_53489390
quote:
Op woensdag 26 september 2007 15:47 schreef Bdijk het volgende:
Na teleurstellend kijkplezier de afgelopen jaren, ben ik sinds Belgie officieel afgehaakt bij de F1.. een van mijn eerste races die ik keek crashte Senna. en sinds dat ongeluk ben ik altijd een enthousiast kijker geweest.. maar helaas is het seizoen en de lol er van af..
Ik vind het op zich nog wel meevallen.....

De spanning op de baan is er in ieder geval niet minder om.
pi_53489932
Fuji Regen Hamilton die Alonso eraf kegelt om leider in t WK te blijven

Gezocht: vrijwilliger die mij op zondag me bed uit wil bellen (Sanger, is je broer niet beschikbaar?).
quote:
Op woensdag 26 september 2007 15:47 schreef Bdijk het volgende:
Slim om dan te posten in t topic, verschijnt het elke keer weer in je lijst

[ Bericht 1% gewijzigd door Atreidez op 26-09-2007 16:23:16 ]
Where facts are few, experts are many.
  woensdag 26 september 2007 @ 16:17:21 #5
106054 goldhorn
Too much, yet too Little
pi_53489934
De laatste paar races, waren er inderdaad weer leuke acties op de baan.....
Zit dan ook vol smart te wachten op Japan....
Lijkt me een geweldige baan met dat lange rechte stuk, en een redelijk bochtige middenstuk...
Benieuwd wie de beste afstelling kan vinden.
pi_53490032
Hopelijk kimi op 1 massa op 2 gevolgd door alonso en hamilton, dit is goed voor de spanning in het kampioenschap.

Ik ben verschrikkelijk benieuwd naar de race, er is 30 jaar niet gereden dus is er geen data, een enkele coureur heeft recente ervaringen met de baan, wie weet is dit om te zetten in een voordeel.
I killed. But I didn't just kill fifty, I didn't kill a hundred. I killed TEN thousand! And I was good at it. It wasn't for vengeance, it wasn't for greed. It was because...I liked it
Let us leave, no trace of tears upon our dead faces
pi_53490140
quote:
Op woensdag 26 september 2007 16:21 schreef ArcticBlizzard het volgende:
Ik ben verschrikkelijk benieuwd naar de race, er is 30 jaar niet gereden dus is er geen data, een enkele coureur heeft recente ervaringen met de baan, wie weet is dit om te zetten in een voordeel.
Toyota heeft er met een F1 gereden

F3 reed er ook, dus Sutil heeft ook ervaring. Overigens zei Kovalainen dat t maar 9 bochten waren, dus dat er in baankennis weinig voordeel zou zitten.
pi_53490246
Ik hoop dat kimi nog wat dichterbij het WK weet te kruipen.
Last.FM. The Funk Might Fracture Your Nose
Summer 2008: Pinkpop (Landgraaf), Hard Rock Calling (London), Sziget (Budapest)
pi_53490523
quote:
Op woensdag 26 september 2007 16:26 schreef Atreidez het volgende:

[..]

Toyota heeft er met een F1 gereden

[afbeelding]

F3 reed er ook, dus Sutil heeft ook ervaring. Overigens zei Kovalainen dat t maar 9 bochten waren, dus dat er in baankennis weinig voordeel zou zitten.
Een recht stuk van bijna 1.5 km, het langste van de huidige circuits, en er mogen misschien niet zo veel bochten inzitten, scherp zijn de meeste wel. Lijkt me moeilijk om een goede afstelling te vinden.

Het is het testcircuit van toyota toch?
I killed. But I didn't just kill fifty, I didn't kill a hundred. I killed TEN thousand! And I was good at it. It wasn't for vengeance, it wasn't for greed. It was because...I liked it
pi_53490654
quote:
Op woensdag 26 september 2007 16:30 schreef SlaggY het volgende:
Ik hoop met je mee.
Zou de spanning wel ten goede komen!
Op zaterdag 15 augustus 2009 23:05 schreef eer-ik het volgende:
Ik vind je sig nogal denigrerend.
pi_53490703
quote:
Op woensdag 26 september 2007 16:41 schreef ArcticBlizzard het volgende:

[..]

Een recht stuk van bijna 1.5 km, het langste van de huidige circuits, en er mogen misschien niet zo veel bochten inzitten, scherp zijn de meeste wel. Lijkt me moeilijk om een goede afstelling te vinden.

Klopt.
pi_53490727
quote:
Op woensdag 26 september 2007 16:41 schreef ArcticBlizzard het volgende:
Nee, volgens mij mag een circuit wat op de kalender staat geen testcircuit zijn van 1 team Weet niet zeker. Maar het is wel gerenoveerd met Toyota gelden ja. De keer dat ze er reden was volgens mij met een officieele test voor het circuit. Had niks met de auto specifiek te maken.

Mooie foto trouwens:
  woensdag 26 september 2007 @ 17:39:43 #13
65960 sanger
pi_53491922
Het circuit is eigendom van Toyota indd. De baan wordt gebruikt in het kader van Toyota Motorsport activiteiten, niet puur voor de F1 stal.

Overigens is Suzuka van Honda

Sutil en Yamamoto zijn de twee mannen met ervaring op dit circuit. Beiden redelijk recent (Formule Nippon).
  woensdag 26 september 2007 @ 17:40:50 #14
65960 sanger
pi_53491952
quote:
Op woensdag 26 september 2007 16:17 schreef Atreidez het volgende:
Gezocht: vrijwilliger die mij op zondag me bed uit wil bellen (Sanger, is je broer niet beschikbaar?).
Durf ik niet te zeggen... Je hebt zijn nummer toch? Sms hem anders effe.
  woensdag 26 september 2007 @ 19:45:29 #15
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_53495000
quote:
Mja als Kimi kampioen wordt kan ik er nog wel mee leven. Zolang Hamilton het maar niet wordt.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  woensdag 26 september 2007 @ 20:25:36 #16
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_53496131
tvp

sanger PM
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
pi_53496659
Komt Suzuka nog terug in de F1?
Dat was toch een van de topcircuits in het circus.
Wie dit leest is gek
pi_53503871
Om het jaar, dus de ene keer in fuji de andere keer is het Suzuka.
  donderdag 27 september 2007 @ 08:19:36 #19
65960 sanger
pi_53506512
En dan vanaf 2010 pas weer.
  donderdag 27 september 2007 @ 08:20:09 #20
65960 sanger
pi_53506519
quote:
Op woensdag 26 september 2007 20:25 schreef WEST het volgende:
sanger PM
check
  donderdag 27 september 2007 @ 09:15:18 #21
106054 goldhorn
Too much, yet too Little
pi_53507234
Suzuka was idd altijd een mooie race...
Ben benieuwd of Fuji ook zo hoog scored...
  donderdag 27 september 2007 @ 09:34:41 #22
65960 sanger
pi_53507609
quote:
Op donderdag 27 september 2007 09:15 schreef goldhorn het volgende:
Suzuka was idd altijd een mooie race...
Ben benieuwd of Fuji ook zo hoog scored...
Op zich l,eent de baan zich wel voor inhalen als ik het goed heb begrepen.
pi_53508225
quote:
Op woensdag 26 september 2007 17:39 schreef sanger het volgende:
Het circuit is eigendom van Toyota indd. De baan wordt gebruikt in het kader van Toyota Motorsport activiteiten, niet puur voor de F1 stal.

Overigens is Suzuka van Honda

Sutil en Yamamoto zijn de twee mannen met ervaring op dit circuit. Beiden redelijk recent (Formule Nippon).
Herr Ralf heeft er ook ooit Nippon gereden toch of was dat nog op het oude circuit??
pi_53510008
quote:
Hoop het ook. Dus nog drie keer dezelfde uitslag van de top 4 als op Spa graag. Al mag McLaren natuurlijk ook uitvallen.
quote:
Op donderdag 27 september 2007 09:34 schreef sanger het volgende:

[..]

Op zich l,eent de baan zich wel voor inhalen als ik het goed heb begrepen.
Het lange rechte stuk leent zich er ook wel voor denk ik.
  donderdag 27 september 2007 @ 11:16:17 #25
65960 sanger
pi_53510100
quote:
Op donderdag 27 september 2007 11:13 schreef ElmarO het volgende:

[..]

Hoop het ook. Dus nog drie keer dezelfde uitslag van de top 4 als op Spa graag. Al mag McLaren natuurlijk ook uitvallen.
Graag zelfs
quote:
Het lange rechte stuk leent zich er ook wel voor denk ik.
Denk het ook wel, mede dankzij de bocht die erna komt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')