Dat vroeg ik mij ook al af. Maar het klinkt verder wel goed!quote:Op maandag 5 november 2007 08:52 schreef debuurvrouw het volgende:
En per half jaar omhoog? zit daar ook een rem op? of kan hij dan in theorie met 8 of 9 klaar zijn met de lagere school?
Heerlijk Maneki! Lekker veel lezen is altijd goed. Jeetje AVI 7 in groep 4, Priscil zat in groep 7 toen ze op dat niveau zat. (Is gelukkig helemaal bij getrokken)quote:Op dinsdag 6 november 2007 16:15 schreef Maneki.Neko het volgende:
Oudste leest als een speer..hij zit krap in groep 4 en mag met AVI op niveau 7 lezen
We hebben onlangs de boekenkast van de rommelkamer naar de woonkamer verplaatst en hij maakt daar dankbaar gebruik van, ik heb de hele dag geen kind aan hem
quote:Op dinsdag 6 november 2007 20:52 schreef Spuuglokje het volgende:
Ik ga de neiging om te pochen over het leesniveau van mijn kind(eren) weerstaan.Maar ben dan wel weer zo sneu om dit even te moeten melden
![]()
Hij heeft verder wel wat waar hij keihard aan moet werken, dan ben ik blij dat dit hem zo voor de wind gaat, dat mag toch wel?quote:Op dinsdag 6 november 2007 20:52 schreef Spuuglokje het volgende:
Ik ga de neiging om te pochen over het leesniveau van mijn kind(eren) weerstaan.Maar ben dan wel weer zo sneu om dit even te moeten melden
![]()
Tuurlijk!quote:Op dinsdag 6 november 2007 21:48 schreef Maneki.Neko het volgende:
[..]
Hij heeft verder wel wat waar hij keihard aan moet werken, dan ben ik blij dat dit hem zo voor de wind gaat, dat mag toch wel?
Ik heb je een pm gestuurd om wat uit te leggen.quote:Op dinsdag 6 november 2007 23:33 schreef Maneki.Neko het volgende:
Ja nee zal best niet, laat maar, ik reageerde waarschijnlijk wat overhormonelijk
Dat bedoelde ik met soms.quote:Op woensdag 7 november 2007 10:06 schreef Noli. het volgende:
Kan maar hoeft niet..
Ook je AVI even ophalen?quote:Op woensdag 7 november 2007 10:44 schreef Noli. het volgende:
![]()
* Noli. noteert... Beter leren lezen..![]()
![]()
Volgens mij is AVI een beetje een combi van de moeilijkheidgraad van woorden, de grootte van de letters en hoe snel je kan lezen....quote:Op woensdag 7 november 2007 11:15 schreef Noli. het volgende:![]()
![]()
![]()
![]()
Ik zou eerlijk gezegd niet eens weten hoe die AVI-inschaling precies inelkaar zit.Ik hoop dat wel een keer te horen als Wilyan gaat leren lezen? Of zeg ik nu iets heel doms, want dan ga ik me binnenkort eens even inlezen
quote:Op woensdag 7 november 2007 14:29 schreef lady-wrb het volgende:
heb weer
nooit gooit die zoon van me zijn was zelf in het washok en uitgerekend vanochtend vond hij het nodig om zijn vuile ondergoed daar te deponeren.
mama er liggen twee grote dozen lego op de wasmachine, voor wie zijn die?
en toen moest ik weer wat nieuws verzinnen voor sinterklaas
Het advies bij ons was: als hij 8 is en het lukt nog steeds niet om het terug te schuiven, wordt er wat aan gedaan.quote:Op woensdag 7 november 2007 16:21 schreef Noli. het volgende:
En weer terug...![]()
Oefenen/oprekken...
Beethouden aan de stam van de penis en dan zachtjes de huid terugtrekken. Dan forceer je het verder niet en zou het in principe nog op moeten kunnen/gaan rekken.
Ik heb die arts drie keer gezegd dat dat zoals het nu gaat NIET gaat lukken.Niemand mag langer dan twee seconden aan zijn pimie zitten, ik niet en zelfs hijzelf wil dat niet want dat doet zeer. Zijn pimie stijf maken wil hij niet, want dat doet zeer. Staand plassen wil hij niet, want dan moet hij z'n pimie beethouden. Plassen doet hij dus zittend.
We moesten het maar aan Wilyan uitleggen en dan moest dat maar gewoon doen.![]()
Mijn antwoord: Sorry.. Maar ķk ken mijn zoon langer dan vandaag.![]()
Als het over een jaar niet beter is mochten we terug komen.
Ik durf het echt niet aan om het op te rekken. Zeker niet omdat ons eerder van meerdere (deskundige) kanten is verteld dit juist nooit te doen.
Volgens deze arts moest dat op deze leeftijd nog wel kunnen.
Ik weet het niet meer hoor..
quote:Op donderdag 8 november 2007 07:32 schreef wendytje het volgende:
(ik lees dit maar niet terug...).
Qua luisteren in ieder egval wel - als we iets zeggen tegen elkaar terwijl ze met iets anders bezig is, dan krijg je dat soms later plotseling te horenquote:Op woensdag 7 november 2007 09:57 schreef Spuuglokje het volgende:
[..]
Ik heb je een pm gestuurd om wat uit te leggen.
Bright, soms lijkt het of een kind zich niet kan concentreren, maar ondertussen weet hij of zij precies wat er gebeurt. Doet het gewoon andere dingen erbij. Net als een kind waarvan je denkt dat het niet naar je luistert, maar achteraf blijkt dat het alles heeft meegekregen.
De tafeltjes leren ze bij rekenen. Dus 1x1= 1, 2x1=2 en dat gaat zo door tot 10x10=100.quote:Op donderdag 8 november 2007 10:32 schreef bixister het volgende:
sjeekiebeekie, noemen ze dat tegenwoordig 'tafeltjes'?![]()
quote:LEENDERT WITVLIET
HUN SCHOOL
Op vrijdag staan de brugklassers
bij hun oude school, terug op de basis
dag meester, dag juf,
de meester vraagt dan hoe het gaat
daarginds
en laat ze op het plein
met de bekende tegels, de groene banken
tegen rozenbottels, de beweging
om het heen en weer van de meesters en de juf, ze zijn weer terug,
en spelen mee met de nieuwe zesde klas,
met hartstocht, met inzet.
Dan gaat de bel en weer
trekt de tijd een streep
een rafelige grens
en opeens staan
brugklassers niet weten wat te doen,
met de hele lange middag doen,
op het lege plein, hun plein.
Van achter, ramen klinken tafels.
Eens zo klein. Hun school.
Ja, ben ook erg blij dt t nu wat aan t bijtrekken is!quote:Op donderdag 8 november 2007 11:50 schreef Rewimo het volgende:
Dat lijkt me wel lastig als ze qua sociaal-emotioneel en leervermogen zo verschillen, vamperotica. Hoewel Christan verreweg de jongste van de klas is (toen hij op school kwam kreeg hij te horen: jij bent 6, moet jij niet in de eerste klas zitten?) kan hij in de klas gewoon meekomen op beide vlakken. Het scheelt misschien dat hij vrij groot is voor zijn leeftijd en in dat opzicht niet "het kleintje" van de klas is.
[kommaneukmode]hmmz, die komma mag wel weg volgens mij, die maakt er een heel vreemde zin van...quote:Op donderdag 8 november 2007 20:03 schreef Pruk het volgende:
Hier ook gewoon "tafels".
[..]
Van achter, ramen klinken tafels.
[..]
quote:Op donderdag 8 november 2007 21:36 schreef bixister het volgende:
[..]
[kommaneukmode]hmmz, die komma mag wel weg volgens mij, die maakt er een heel vreemde zin van...
oh en vamp, het is christan, met maar 1 i.![]()
[/knm]
in elk geval: fijn dat er ook hier en daar nog gewoon van 'tafels' gesproken wordt.![]()
('t is natuurlijk maar net wat je gewend bent, maar ik snap de verkleining gewoon niet hier. zeggen ze bij jullie dan ook 'sommetjes maken'? en 'worteltjes trekken?' 'staartjesdelingen'? of 'staartdelinkjes'? 'breukjes'?
Hier wordt ook alles gelezen... tot de achterkant van het pak hagelslag aan toequote:Op donderdag 8 november 2007 22:13 schreef Stout het volgende:
Hier gewoon tafels, Merijn heeft die van 5 binnen, die van Tien volgende week
Rewimo ! Wat leuk om wat van je te horen en geweldig dat het zo goed gaat !
Hier ook een thuislezer, hij leest echt alles (beide heren eigenlijk)
Daar staat ook van alles achterop!quote:Op donderdag 8 november 2007 22:24 schreef Spuuglokje het volgende:
De Ruijter hagelslag vind ik gelukkig lekkerder.
* Loedertje remt even af in deze thread.quote:Op donderdag 8 november 2007 21:36 schreef bixister het volgende:
. zeggen ze bij jullie dan ook 'sommetjes maken'? en 'worteltjes trekken?' 'staartjesdelingen'? of 'staartdelinkjes'? 'breukjes'?
* Loedertje is vóór staartdelingenquote:http://www.wiskunst.nl/wiskunde%5Cstaartdelen.html
Stap 1: schrijf de deling op en trek daaronder een streep, met haaks daarop aan de rechter zijde een andere (verticale) streep
Stap 2: schrijf daaronder het getal op wat gedeeld moet worden, dus het deeltal (37723)
Stap 3: zoek het grootste getal dat keer de deler (7) nog (net) kleiner (of gelijk aan) is dan de eerste twee cijfers van het deeltal (37xxx), schrijf dat rechts van de verticale lijn
Stap 4: vul dat getal aan met dezelfde hoeveelheid nullen als er cijfers achter de eerste twee cijfers van het deeltal (37xxx) staan (3 dus)
Stap 5: vermenigvuldig het gevonden getal met de deler (7) en schrijf dit onder het deeltal (37723)
Stap 6: trek beide getallen van elkaar af
Stap 7: herhaal Stap 3 t/m Stap 6 met het gevonden verschil totdat het verschil kleiner is dan de deler (7)
Stap 8: tel alle getallen aan de rechterkant van de verticale streep bij elkaar op
Stap 9: de som is de uitkomst van de deling
ik vond staartdelingen al moeilijk, maar dit snap ik helemaal nietquote:Op donderdag 8 november 2007 23:45 schreef Loedertje het volgende:
[..]
* Loedertje remt even af in deze thread.
Ik heb begrepen dat je in het primaire onderwijs geen staartdelingen meer mag toepassen bij deelsommen.
Ze doen nu iets op de Montessori-achtige wijze.
Met duizendtallen, hondertallen e.d.
[..]
* Loedertje is vóór staartdelingen
En sinterklaas heeft toch wel een TomTom hoop ikquote:Op vrijdag 9 november 2007 07:50 schreef Rewimo het volgende:
Wel op Christans schoolWe vieren gewoon Sinterklaas hier hoor. Zo ver zitten we niet van de grens
Staartdelingen zijn landelijk afgeschaftquote:Op vrijdag 9 november 2007 12:23 schreef Ticootje het volgende:
Hier ook geen staartdelingen meer. Maar van de nieuwe methode snap ik nog minder dan de staartdelingen.
Ik ben nooit heel sterk geweest in rekenen...
quote:Op vrijdag 9 november 2007 12:21 schreef Pruk het volgende:
Jeps, klopt helemaal. Geen staartdelingen meer. Het probleem van de staartdelingen was dat je regelrecht de fout inging als je niet het hoogst mogelijke getal nam. Nu maakt het niet uit welk getal je eraf trekt, je maakt namelijk een tabel en aan de rechterkant kan je vervolgens optellen hoevaak je je getal eraf hebt kunnen trekken
Maar geen flauwe mopjes.quote:Op donderdag 8 november 2007 22:33 schreef vamperotica het volgende:
[..]
Daar staat ook van alles achterop!
Aus bei mit von zu gegenüber nach seitquote:Op vrijdag 9 november 2007 13:17 schreef Icaä het volgende:
Volgens mij is het onderwijs een beetje doorgeslagen in de wil om dingen te kunnen begrijpen, in plaats van uit je hoofd leren.
Sommige dingen lenen zich nou eenmaal niet voor begrijpen. DIe moet je dus gewoon kénnen.
Aus bei mit nach zeit von zu (+3). Bis durch für gegen ohne um (=4). An auf hinter in neben über unter zwischen vor (+3 of +4).![]()
Geloof ik. Maar dat is wel een jaar of 25 geleden hoor
Precies, maar je weet ze wel nog. En dat heb ik dus ook. Datzelfde geldt toch ook gewoon voor de tafels. 3x9=27. Dat is gewoon zo. Dat moet je gewoon weten. En als je dat weet dan weet je ook dat 27/9=3 en 27/3=9. Dat komt dan vanzelf als de basis maar goed is. En verder weet je dan ooit ook nog dat tot de tweede macht hetzelfde is als het getal x zichzelf. de 3m2 is hetzelfde als 3x3=9. Maar, goed we zullen het wel merken. Ik merk zelf dat ik door het niet leren van de tafels veel te kort kom en het ook erg jammer vind dat het niet tot mijn parate kennis behoord. Ik heb er wel trucjes voor, maar het is niet fijn. 3x9 is voor mijn niet meteen 27. Nee dat is eerder 2x9=18 + 9. Dus een extra denkstap. Ik heb groep 5 (gedeelte), 6 en 7 niet in Nederland gevolgd.quote:Op vrijdag 9 november 2007 13:17 schreef Icaä het volgende:
Volgens mij is het onderwijs een beetje doorgeslagen in de wil om dingen te kunnen begrijpen, in plaats van uit je hoofd leren.
Sommige dingen lenen zich nou eenmaal niet voor begrijpen. DIe moet je dus gewoon kénnen.
Aus bei mit nach zeit von zu (+3). Bis durch für gegen ohne um (=4). An auf hinter in neben über unter zwischen vor (+3 of +4).![]()
Geloof ik. Maar dat is wel een jaar of 25 geleden hoor
nee, maar wel net zo irritant als het opgelezne wordt door een 6 jarig monster!! En daarna proberen of het ook op de kop kan.... En natuurlijk was t pak toen niet dichtquote:
quote:Op vrijdag 9 november 2007 14:15 schreef vamperotica het volgende:
[..]
nee, maar wel net zo irritant als het opgelezne wordt door een 6 jarig monster!! En daarna proberen of het ook op de kop kan.... En natuurlijk was t pak toen niet dicht
quote:Op vrijdag 9 november 2007 14:18 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Fantastisch, dit had een actie van Priscil kunnen zijn.
Dat is soms zo'n vreselijke kluns. En meestal kan ze er echt niet aan doen, maar ze hoeft maar aan dingen te denken en ze gaan kapot, vallen om, enz...
Van de vaderquote:Op vrijdag 9 november 2007 14:24 schreef vamperotica het volgende:
[..]
![]()
![]()
Ik ben niet de enige met van die stuntelkampioenen in huis!!!
het is alleen zoooooow jammer dat het hier zoooow duidelijk is van wie ze t hebben....
Ach ja, ook dat ken ik.quote:
Hoe komt dat gat in je broek??quote:Op vrijdag 9 november 2007 14:36 schreef Rewimo het volgende:
Of hagel op je brood doen en dan ligt ineens het halve pak op je boterham... "Ik kon er echt niks aan doen, het ging vanzelf!"
Splinternieuwe witte zomerbroek.... Gravel/grindpad...Spelende kinderen... BAF.... Hoop gebrul... bebloed gat in broek.... NOUHOU wohordt mijn mamaaaaa booohooos....quote:Op vrijdag 9 november 2007 14:42 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Hoe komt dat gat in je broek??
"Welk gat?? Oh.... ja...... Die zat er opeens!"
Het grappige is dat kinderen die het óók niet snappen wél een deling d.m.v. een staartdeling kunnen maken als de uitleg daarbij goed is mįįr het kind mag dit absoluut niét toepassen op school...quote:Op vrijdag 9 november 2007 12:23 schreef Ticootje het volgende:
Hier ook geen staartdelingen meer. Maar van de nieuwe methode snap ik nog minder dan de staartdelingen.
Ik ken alleen "t fokschaap...quote:Op vrijdag 9 november 2007 16:26 schreef debuurvrouw het volgende:
Het zala aan mij liggen hoor, maar ik krijg steeds meer het gevoel dat kinderen onderschat worden. Iets uit je hoofd leren is zielig?? Hier trouwens wel gewoon drillen van de tafels.
Maar dan nog iets.. Taalregels. Letterdief? Petten- rokken afspraak?? Plaagletters??????![]()
Wat is er mis met een "gewone" uitleg? Ik kan mij niet heugen dat ik dit soort uitleg kreeg, en zó lang is dat niet geleden.... En zoveel fouten maak ik nou ook weer niet.![]()
Maar goed, ik word ook niet gehinderd door enig didactisch inzicht...![]()
quote:Op vrijdag 9 november 2007 16:28 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Ik ken alleen "t fokschaap...
Wat zijn plaagletters?? Word ik nu echt oud?
Ik zeg toch echt "wolf" en geen wollufquote:Op vrijdag 9 november 2007 16:37 schreef debuurvrouw het volgende:
kijk eens wat ik vind
op plaagletter dus wel....![]()
ja, klopt ja...quote:Op vrijdag 9 november 2007 16:38 schreef Syrena het volgende:
Letterdief is toch dat boom - bomen wordt (letterdief pikt een o)?
jurruk...quote:Op vrijdag 9 november 2007 16:40 schreef Syrena het volgende:
[..]
Ik zeg toch echt "wolf" en geen wolluf
en dit leren ze dus zo op school.quote:Op vrijdag 9 november 2007 16:46 schreef E.T. het volgende:
Sommige dingen moet je 6x lezen voor ik uberhaupt doorheb wat ze bedoelen..
Degene die die regeltjes daar neer heeft gezet, had EN een ernstig spraakgebrek EN sprak 3 dialecten door elkaar heen volgens mij![]()
Dat heet hier ABNquote:Op vrijdag 9 november 2007 17:08 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
en dit leren ze dus zo op school.![]()
ik vind het niet gek dat mijn kind het niet snapt én dat het spellingsniveau na groep 4 (bij ons op school) dramatisch daalt.
De juf heeft een accent als de dames van Zaai.... tenenkrommend gewoon...![]()
een heule echtequote:
quote:
ow, ook bij julliequote:Op vrijdag 9 november 2007 17:51 schreef Noli. het volgende:
Ik heb hier dus op school project-werkjes van groep 8 zien hangen waar dus echt stukjes tekst in half Frysk (Fries bestaat officieėl niet meer), half Nederlands was..![]()
Woensdag is hier ook Fryske dei..
Ik vind het best dat ze Fries leren maar als het ten koste van het Nederlands gaat kom ik in actie!![]()
![]()
Net als kinderen op de PSZ die me gewoonweg niet begrepen als ik een ouderochtend mee moest draaien..Triest gewoon..
![]()
drie provincieenpunt...quote:Op vrijdag 9 november 2007 18:35 schreef Noli. het volgende:
Ha! Ik ben dus niet de enige die zich daar (flink) over op kan winden.
(waar woon jij dan? Wij nabij een grote koekjesfabriek 14 km. boven L'warden)
quote:Hoor je u op een lage stemtrap,
dan schrijf je een e
Helaas moet ik dat bevestigen. Want volgens deze dame is Fleur ouder als Maud. En heeft ze d'r tas bij. Heb ze d'r brood op en ken alles wel gewoon doorgaan.quote:Op vrijdag 9 november 2007 21:08 schreef Leah het volgende:
Het niveau van de pabostudenten schijnt schijnt ook niet zo best te zijn.
Regel is dat bijvoeglijk naamwoord zo kort mogelijk (met zo min mogelijk letters) wordt geschreven. Dus: het grote kind. En niet het grootte kind.quote:Op vrijdag 9 november 2007 21:00 schreef chacama het volgende:
En waar ik de meeste moeite mee heb en had is hoe zat/zit het met grote, grootte en grote.
Ben zeker niet tegen vernieuwing. Sterker: ik pleit ervoor. Maar als vernieuwing een verslechtering inhoudt (het spellingsniveau loopt sterkt terug) denk ik dat je wel kritisch mag zijn. En dat is dan ook niet "verkeerd " of "slecht"quote:Op vrijdag 9 november 2007 19:49 schreef Razztwizzle het volgende:
Wat een gezever hier zeg, alsof het werkt een kind te leren dat "er één klinker in het midden van een woord met een lange klank wegvalt als je het woord in het meervoud zet". Er is niets mis met de fantasie en het voorstellingsvermogen wat een kind nog heeft aan te spreken door dingen als 'letterzetters' en 'klinkerdieven'. En dat de f de letter van fietspomp is en net zo klinkt als het geluid wat zo'n ding maakt leerde ik 20 jaar geleden ook al, of leerden jullie alle letters droog van een papiertje zonder enige hulp of leuke voorbeelden erbij?
Bereid je maar vast voor op de middelbare school, waar dingen ook veranderd zijn t.o.v. vroeger. Dat maakt niet dat ze 'verkeerd' of 'slecht' zijn.
Weet je wat ik nog het ergste vind (als oud-PABOer), dat ik straks mijn kind moet toevertrouwen aan mijn ex-klasgenoten terwijl ik weet dat ze simpelweg slecht zijn in bepaalde vakken (en dan echt niet alleen rekenen en Nederlandsquote:Op vrijdag 9 november 2007 21:08 schreef Leah het volgende:
Het niveau van de pabostudenten schijnt schijnt ook niet zo best te zijn.
dat heb ik nou ook....... een klasgenoot vroeg zonder blikken of blozen wie saddam houssein in godsnaam wasquote:Op zondag 11 november 2007 14:07 schreef Pruk het volgende:
[..]
Weet je wat ik nog het ergste vind (als oud-PABOer), dat ik straks mijn kind moet toevertrouwen aan mijn ex-klasgenoten terwijl ik weet dat ze simpelweg slecht zijn in bepaalde vakken (en dan echt niet alleen rekenen en Nederlands).
Helaas zegt ouderdom ook niet alles, er zijn zat herintreders op de PABO die ook geen verstand van zaken hebben
(Overigens ben ik ook niet in alle vakken goed hoor, maar taal en rekenen gingen mij prima af en ik heb de verplichte toetsen allemaal met vlag en wimpel gehaald zonder ze tig keer over te moeten doen)
maar misschien kon ze het vervolgens wel foutloos spellenquote:Op zondag 11 november 2007 16:57 schreef wendytje het volgende:
[..]
dat heb ik nou ook....... een klasgenoot vroeg zonder blikken of blozen wie saddam houssein in godsnaam was![]()
Er zijn heel veel verschillende manieren om het te spellen, dat heeft te maken met dat je het vanuit het Arabisch op verschillende manieren kan vertalenquote:Op zondag 11 november 2007 18:08 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
maar misschien kon ze het vervolgens wel foutloos spellen
dank je Purkquote:Op zondag 11 november 2007 18:24 schreef Pruk het volgende:
[..]
Er zijn heel veel verschillende manieren om het te spellen, dat heeft te maken met dat je het vanuit het Arabisch op verschillende manieren kan vertalenNet zoals de ene krant Darfoer gebruikt en de andere krant Darfur
Oh, ik wel als ik in mijn enthousiasme in mijn platte taaltje verval. Maar dat is Rotterdams dialectquote:Op vrijdag 9 november 2007 16:40 schreef Syrena het volgende:
[..]
Ik zeg toch echt "wolf" en geen wolluf
en wat zijn de smoesjes?quote:Op maandag 12 november 2007 19:39 schreef Rewimo het volgende:
De laatste tijd komt Christan steeds uit bed met een of ander smoesje. Zijn we helemaal niet gewend van hem, hoe krijgen we dat er weer uit? Iemand tips?
geen idee of het bij oudere kinderen ook werkt, maar bij de opvoedcursus die ik heb gedaan vertelden ze over peuters/kleuters: geen licht maken, fluisteren, rust uitstralen en met zo min mogelijk aandacht weer in bed leggen.quote:Op maandag 12 november 2007 21:30 schreef Rewimo het volgende:
Last van een mugUit bed gevallen
Plassen natuurlijk. En nog tig dingen meer, hij heeft een heel repertoir
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |