abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 4 augustus 2008 @ 23:13:24 #101
62913 Blik
The one and Only!
pi_60563300
quote:
Op maandag 4 augustus 2008 23:01 schreef marsterretje het volgende:

[..]

Niet op iedere straathoek, maar in Antigua e.d. moet dat zeker te vinden zijn. Ik weet in ieder geval zeker dat ze bij Rainbow Reading Room, Antigua (tevens eet-tip, want ook een cafe-restaurant!) LP's hebben.

En als je naar Tikal gaat en in Flores slaapt: bij hostel Los Amigos hebben ze een grote collectie. Hier ook weer een vego eettip trouwens. Hostel wordt gerund door een Nederlander, voor als je medelanders wilt opzoeken/ontlopen. Het vego eten is bizar goed.
Een maaltijd is voor mij compleet zonder vlees of vis, maar bedankt voor de tips . Zal in Antigua zeker rondkijken. Zijn daar ook (net zoals in Azie) straatverkopers met allerlei boeken?
pi_60564664
In Antigua moet je zeker gaan ontbijten/lunchen bij dona Louisa
"If we knew what it was we were doing, it would not be called research, would it?'
  dinsdag 5 augustus 2008 @ 12:26:12 #103
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_60572602
De verhalen over onveiligheid in Guatemala heb ik natuurlijk al eerder gehoord. Dat maakt dat ik ook best heb getwijfeld of ik daar met die kleine naartoe zou gaan (en het maakt dat ik nog steeds grote twijfels heb over het bezoeken van Tikal). Wij hebben gelukkig een kennis wonen in Antigua, waar we kunnen logeren. Dat vind ik wel een heel fijn idee. Vooral ook omdat Guatelmala het eerste land is waar we naartoe gaan. Even rustig binnenkomen is met een peuter in je kielzog geen overbodige luxe denk ik. Maar wél fijn om jullie ervaringen te lezen met betrekking tot de veiligheid daar. In Guatemala city hebben we ook een logeeradres, maar als ik het zo lees, kan ik die stad toch beter overslaan.
  dinsdag 5 augustus 2008 @ 12:33:04 #104
105888 renzell
pi_60572757
quote:
Op maandag 4 augustus 2008 19:08 schreef Vogue het volgende:
Leuk Renzell! 6 dagen Caye Caulker is trouwens wel lang, ook met een kindje. Er is niet zo gek veel te doen.Je kan dan beter 3 dagen naar Caye Caulker gaan en 3 dagen naar Ambergris Caye (San Pedro). Heb je iets meer variatie. De boot naar San Pedro vertrekt iets van 6 keer per dag vanaf Caye Caulker en het is maar iets van 20 minuten varen.
Dat lijkt mij zelf ook. Ik zou dat sowieso combineren met wat andere plaatsen in Belize (dat bedoelde ik ook eigenlijk). Heb jij toevallig vanaf Orange Walk wel eens die boottour gemaakt naar die Maya-site daar in de buurt (Lamanai geloof ik, maar heb de LP niet bij de hand hier, dus weet het even niet zeker)? Dat leek mij leuk om te doen! Dangriga, Plancencia en Punta Gorda eventueel ook, hoewel alledrie die plaatsen waarschijnlijk iets te veel van het goede (en hetzelfde) is.

Wat doe je eigenlijk in Mexico Vogue? En waar woon je precies?
  vrijdag 8 augustus 2008 @ 15:45:18 #105
62913 Blik
The one and Only!
pi_60657804
Hmm, heb net ook de tip gekregen om eventueel naar Honduras te gaan, naar the Bay Islands. Ziet er ook wel erg mooi uit

Weet iemand hoe bereikbaar dat is vanuit Guatemala, en qua prijspeil?
pi_60662927
Ik ben in Honduras op Roatan geweest en op Utila. Beide eilanden zijn leuk als je een duiker bent. Ik vind Belize leuker. De eilanden zijn trouwens wel een stuk groter dan San Pedro en Caye Caulker, het zijn echt Caribische eilanden. Voertaal is er Engels. Utila is meer een backpacker bestemming als Roatan. Op de Bay islands wonen ook garifuna, net als in Livingston. Je kunt de eilanden per boot bereiken vanuit La Ceiba. Er gaat 4 keer per dag een boot dacht ik. Het is behoorlijk lang varen, ik herinner me 2 uur naar Roatan, en de zee is wild. Ik ben nooit zeeziek, maar daar op de boot had ik moeite mijn eten binnen te houden. Je kan ook vliegen vanuit la Ceiba (Isleña Air was dat destijds), maar de vliegtuigen gaan soms niet, zo heb ik eens een hele dag in een plastic kuipstoeltje gezeten op het vliegveldje, er was geen zak te doen en het vliegtuig vloog niet omdat ze geen zin hadden. La Ceiba ligt trouwens in Honduras, ik weet niet hoe de eilanden bereikbaar zijn vanuit Guatemala. Je kan na je bezoek aan Copan misschien 3 of 4 dagen uittrekken om van daaruit via La Ceiba naar Roatan of Utila te gaan.

Renzell, ik woon in de lelijkste stad van Yucatan, haha. Cancun dus. Werk voor een grote online tour operator (B2B wholesaler), waar ik verantwoordelijk ben voor 10 Caribische eilanden. Ik ga daar regelmatig heen en sluit contracten af met hoteliers, die ik dan weer via de website doorverkoop aan kleinere touroperators en travel agencies, wereldwijd. Gelukkig is het maar een uurtje rijden naar Playa del Carmen, dus daar ben ik vaak in de weekends te vinden als ik in Mexico ben. Morgen ga ik er weer heen haha En ach, zó erg is Cancun niet hoor. Het is best een OK stad, niet de mooiste, maar veilig, en je hebt er alles.
pi_60665504
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 18:15 schreef Vogue het volgende:
Ik ben in Honduras op Roatan geweest en op Utila. Beide eilanden zijn leuk als je een duiker bent. Ik vind Belize leuker. De eilanden zijn trouwens wel een stuk groter dan San Pedro en Caye Caulker, het zijn echt Caribische eilanden. Voertaal is er Engels. Utila is meer een backpacker bestemming als Roatan. Op de Bay islands wonen ook garifuna, net als in Livingston. Je kunt de eilanden per boot bereiken vanuit La Ceiba. Er gaat 4 keer per dag een boot dacht ik. Het is behoorlijk lang varen, ik herinner me 2 uur naar Roatan, en de zee is wild. Ik ben nooit zeeziek, maar daar op de boot had ik moeite mijn eten binnen te houden. Je kan ook vliegen vanuit la Ceiba (Isleña Air was dat destijds), maar de vliegtuigen gaan soms niet, zo heb ik eens een hele dag in een plastic kuipstoeltje gezeten op het vliegveldje, er was geen zak te doen en het vliegtuig vloog niet omdat ze geen zin hadden. La Ceiba ligt trouwens in Honduras, ik weet niet hoe de eilanden bereikbaar zijn vanuit Guatemala. Je kan na je bezoek aan Copan misschien 3 of 4 dagen uittrekken om van daaruit via La Ceiba naar Roatan of Utila te gaan.

De Bay Islands waren echt het hoogtepunt van mijn reis! Ik vond het duiken echt ontzettend tof en de eilanden relaxed, veilig en mooi. Vooral het Caraibishe tintje en mooie mannen en vrouwen de hele dag in badkleding waren een groot pre . Wees voorbereid op meer Bob Marley dan je aankan!

Vanuit Guatemala zijn de voornaamste toeristenroutes:
A. Via de grens naar Copan naar San Pedro Sula naar La Ceiba en dan dus de boot. Van Copan - SPS is 4 uur, SPS- LA Ceiba 3 uur.
B. Van Rio Dulce naar de grens naar San Pedro Sula, La Ceiba, boot. Is ook 7 uur ofzo, dus valt allemaal wel mee.

Tip voor bussen: je kunt goedkoop chickenbussen, maar je kunt ook lekker luxe doen: in Honduras zijn de meest luxueuze bussen ooit! Di zijn de maatschappijen Hedman Alas en Viajio (ofzo) Denk: airco, drankjes, hostessen, Lays Chips. Kosten iets meer (5 dollar per uur) maar is het geld waard. Het contrst was wel onthutsend trouwens: in de bus zitten meisjes de Vogue te lezen, terwijl buiten de bekende golfplaten huisjes het landschap bepalen, met autowrakken en haveloze kindertjes.

De boot naar Utila gaat tweemaal per dag, om half 10 en half 4 en kost 400 lempiras (12 Euro, dus veel duurder als in de LP staat!). Naar Roatan gaat hij iig om half 10 en 's middags weet ik het niet. De Utila boot is de laatste tijd vaak stuk. Dan zit je dus een tijdje vast op Utila, maar dan schijnt de meeste niet zo veel te deren, manana manana zeg maar. Dagelijks even informeren of hij weer gaat en anders het vliegtuig nemen (100 dollar ofzo)

Zoals ik eerder schreef ben ik dus weg gegaan uit het tamelijk steel-enthousiaste Guatemala, Utila was mijn volgende stap. Nou dat is dan echt een verademing... Ik hoorde van een stel bij wie hun camera werd gestolen, daar werd 2 man politie op gezet en de omgeving werd uitgekamd. En de daders werden nog gevonden ook.

Anyhow: Bay Islands kan ik dus alleen maar aanraden!

[ Bericht 5% gewijzigd door marsterretje op 09-08-2008 18:55:16 ]
  zaterdag 9 augustus 2008 @ 17:47:45 #108
62913 Blik
The one and Only!
pi_60686670
En hoe zit het qua prijspeil in vergelijking met Belize. Wat kan ik verwachten qua kosten voor een budgethotel op de Bay Islands?
pi_60690472
IK ben zelf niet in Belize geweest, maar ik weet wel dat Belize een stuk duurder is dan Honduras in het algemeen.

Bay Islands is duurder dan de rest van Honduras, maar over het algemeen is het goed te betalen. Op Utila en ik denk ook op Roatan is je accomodatie inbegrepen bij de duikcursus. Als je niet gaat duiken, is het denk ik 6 dollar voor een hostel, 15 voor een tweepersoonskamer in de goedkopere hotels. Een biertje doet een dollar, uit eten 5 dollar voor een hoofdgerecht.

En oja, een kleine nuancering: als je dus niet gaat duiken zijn de Bay Islands niet zo heel erg interessant. Tuurlijk kun je er heerlijk snorkelen en op het strand liggen, maar verder is er niet zo heel veel te doen.
  zondag 10 augustus 2008 @ 12:18:22 #110
62913 Blik
The one and Only!
pi_60702184
quote:
Op zaterdag 9 augustus 2008 20:50 schreef marsterretje het volgende:

En oja, een kleine nuancering: als je dus niet gaat duiken zijn de Bay Islands niet zo heel erg interessant. Tuurlijk kun je er heerlijk snorkelen en op het strand liggen, maar verder is er niet zo heel veel te doen.
Maar dat is op Belize ook zo natuurlijk. Of is daar meer te doen op de eilandjes?
  maandag 11 augustus 2008 @ 09:53:05 #111
105888 renzell
pi_60726040
Wat heerlijk Vogue. En lelijk of niet, slechter dan Eindhoven kan het niet zijn.

@Blik; ik verwacht niet dat er op de eilanden in Belize méér te doen is dan op het strand liggen, duiken, snorkelen, af en toe misschien een wandeling maken, verse vis van de bbq eten en 's avonds met een rum-cola in een salsabar belanden. Maar dat is helemaal niet erg voor een paar dagen, toch?
  maandag 11 augustus 2008 @ 10:32:43 #112
62913 Blik
The one and Only!
pi_60726824
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 09:53 schreef renzell het volgende:
Wat heerlijk Vogue. En lelijk of niet, slechter dan Eindhoven kan het niet zijn.

@Blik; ik verwacht niet dat er op de eilanden in Belize méér te doen is dan op het strand liggen, duiken, snorkelen, af en toe misschien een wandeling maken, verse vis van de bbq eten en 's avonds met een rum-cola in een salsabar belanden. Maar dat is helemaal niet erg voor een paar dagen, toch?
dat is absoluut niet erg voor een paar dagen . Maar zit nu toch een beetje te twijfelen tussen Belize en Honduras. Honduras is een stuk goedkoper en qua reistijd maakt het niet bijster veel uit. Aangezien ik ook naar Copan wil, zou ik daarna direct door kunnen reizen naar de Bay Islands

maar datzelfde geldt natuurlijk ook voor Belize, vanaf Tikal
pi_60743285
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 09:53 schreef renzell het volgende:

Exact!
  maandag 11 augustus 2008 @ 22:07:20 #114
62913 Blik
The one and Only!
pi_60745706
Maar is dat dus ook zo op the Bay Islands te Honduras??
  dinsdag 12 augustus 2008 @ 23:09:52 #115
105888 renzell
pi_60778553
Weet je wat wél zo is denk ik; dat je in Belize veel makkelijker van eiland naar eiland kan (omdat er gewoonweg veel meer kleine eilandjes daar in de regio liggen), en ook naar het vasteland weer. Dat is volgens mij het meest wezenlijke verschil. De vraag is of je dat wilt. En of je wilt duiken natuurlijk. Als je dát wilt, zou ik voor Honduras gaan. Ik ga niet duiken, alleen snorkelen. Daarom kies ik niet voor the Bay Islands en wél voor Belize. Denk ik.

@marsterretje; hoe zit het met die zandvlooien daar (op the Bay Islands) eigenlijk? Ik lees overal dat het er daar van stikt! Maar het zou kunnen dat dat vooral de periode is dat ík ga, namelijk van januari tot maart.

[ Bericht 2% gewijzigd door renzell op 12-08-2008 23:53:39 ]
  woensdag 13 augustus 2008 @ 10:29:10 #116
62913 Blik
The one and Only!
pi_60786969
Dus voor snorkelen is Belize meer geschikt en voor duiken is Honduras beter geschikt. hmm, doet me weer twijfelen.
  woensdag 13 augustus 2008 @ 13:12:16 #117
105888 renzell
pi_60792392
quote:
Op woensdag 13 augustus 2008 10:29 schreef Blik het volgende:
Dus voor snorkelen is Belize meer geschikt en voor duiken is Honduras beter geschikt. hmm, doet me weer twijfelen.
Waarschijnlijk is het snorkelen op Honduras ook prachtig hoor. Waar het mooi duiken is, zal het ook wel mooi snorkelen zijn denk ik zo. Het is alleen wél een feit dat nagenoeg IEDEREEN die op the Bay Islands is, daar een duikcursus doet. Lijkt mij niks, om de enige te zijn die een beetje op dat strand rond blijft hangen. Ik ga in Belize lekker een beetje 'eiland-hoppen' denk ik. En dan af en toe met een snorkel dat water in.
  woensdag 13 augustus 2008 @ 13:14:00 #118
105888 renzell
pi_60792436
Maar; ga je nu wél of niet een duikcursus doen?
  woensdag 13 augustus 2008 @ 13:18:18 #119
62913 Blik
The one and Only!
pi_60792564
twijfelachtig, vind het op zich wel leuk om te doen. Maar het is wel duur enzo . Aan de andere kant zal je het niet echt veel goedkoper kunnen doen dan in Honduras (alleen in Vietnam heb ik het gezien voor 180 dollar) Maar de kans is wel aanwezig dat ik het ga doen.

Aan de andere kant klinkt dat eilandhoppen me ook wel leuk in de oren
pi_60810939
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 23:09 schreef renzell het volgende:
Weet je wat wél zo is denk ik; dat je in Belize veel makkelijker van eiland naar eiland kan (omdat er gewoonweg veel meer kleine eilandjes daar in de regio liggen), en ook naar het vasteland weer. Dat is volgens mij het meest wezenlijke verschil. De vraag is of je dat wilt. En of je wilt duiken natuurlijk. Als je dát wilt, zou ik voor Honduras gaan. Ik ga niet duiken, alleen snorkelen. Daarom kies ik niet voor the Bay Islands en wél voor Belize. Denk ik.

@marsterretje; hoe zit het met die zandvlooien daar (op the Bay Islands) eigenlijk? Ik lees overal dat het er daar van stikt! Maar het zou kunnen dat dat vooral de periode is dat ík ga, namelijk van januari tot maart.
Ik denk dat je helemaal gelijk hebt qua verschil Belize island-hoppen en snorkelen, en Bay Islands voor duiken. Voordat ik er heen ging was ook niet erg enthousiast over dat duiken, het was gewoon iets dat me 'wel geinig leek'. En tja, achteraf was het een van de leukste dingen die ik heb gedaan. De sfeer, nieuwe dingen leren en 's avonds in cafe in een boomhut hangen, ik vond het geweldig.

Tja die zandvliegen . Op Utila was het telkens erg winderig, dus dan zijn ze er niet. Daar er dus ook totaal geen last van gehad. Er werd al veel over verteld, dus ik was erop voorbereid, maar aldaar geen zandvlieg te zien ik dacht de dans te ontnsappen. Maar helaas.... een paar weken later op Bocas in Panama was het he-le-maal raak. Een middag op een steiger gezeten, biertje erbij, en ik heb 200 beten. En die gaan dus pas jeuken op dag 2/3, dus toen was ik al op weg naar huis.Ze zien er ook zo onschuldig uit: het zijn een soort miniscule vliegjes, hebben het meeste weg van een fruitvliegje. En daarvan weet je dat ze niets doen, dus je wuift het een beetje weg. Het jeuken was echt, echt, echt niet leuk, en tot op de dag van vandaag heb ik nog steeds wondjes (we zijn nu eh... 23 dagen later) en ik zag er uit als een melaatse, met honderden bulten. Ik hoop echt dat ze bij jouw een beetje rustig blijven .

Tip: olie. Zonnebrandolie (geen melk, alleen dat oliespul), babyolie, massageolie, dat spul helpt meestal prima. Ze bijten alleen tot een meter hoog, dus insmeren op je onderlichaam als je zit en je hele lichaam als je ligt.
  woensdag 13 augustus 2008 @ 23:08:51 #121
62913 Blik
The one and Only!
pi_60811572
eens kijken of ik mijn vriendin kan overhalen om ons Padi te halen (mits we naar Honduras gaan)
  donderdag 14 augustus 2008 @ 10:37:30 #122
105888 renzell
pi_60819931
Dat duiken heb ik in Thailand al eens gedaan, maar ik ben lichtelijk claustrofobisch en dan blijkt een grot op 20 meter onder de waterspiegel niet de fijnste plek om te vertoeven. Voor mij is het dus (helaas) geen optie om nog eens te doen. Doe maar maar dingen met hoogte. Dingen onder water; brrrr.

Goede tip trouwens; van die olie. Ik heb een kleine gup bij me van twee turven hoog, dus ik hoop inderdáád dat ze zich koest houden, die kleine basterds! Ik ben namelijk ook van plan naar Bocas in Panama te gaan.

Btw; hoe wás Bocas?
pi_60825708
Ik kan je wel aanraden om op de langere afstanden in Belize en Guatemala, de chickenbussen te mijden mits je het geld heb. Het is erg authentiek, maar vaak erg erg oncomfortabel. De linea dorada bussen zijn goede bussen met beenruimte, lekkere stoelen en ze draaien soms wel eens een leuk filmpje. Helemaal niet slecht dus. Prijs valt naar mijn mening best mee ook.

Ik heb in Belize gesnorkeld en dat was echt ubermooi. Walvishaaien, zusterhaaien, pijlstaartroggen, kreeften en alle andere beesten die je mag verwachten bij een mooi rif. Wel is alles in Belize best duur, ook in minder touristische plekken. Zeler pindakaas is in Nederland goedkoper.

Zandvliegen heb je ook in Belize helaas. Sloeg er in een klap 5 dood, maar die steken zijn minder irritant dan muggen.
  donderdag 14 augustus 2008 @ 17:08:32 #124
105888 renzell
pi_60829529
quote:
Op donderdag 14 augustus 2008 14:25 schreef oxylus11 het volgende:
Ik kan je wel aanraden om op de langere afstanden in Belize en Guatemala, de chickenbussen te mijden mits je het geld heb. Het is erg authentiek, maar vaak erg erg oncomfortabel. De linea dorada bussen zijn goede bussen met beenruimte, lekkere stoelen en ze draaien soms wel eens een leuk filmpje. Helemaal niet slecht dus. Prijs valt naar mijn mening best mee ook.

Ik heb in Belize gesnorkeld en dat was echt ubermooi. Walvishaaien, zusterhaaien, pijlstaartroggen, kreeften en alle andere beesten die je mag verwachten bij een mooi rif. Wel is alles in Belize best duur, ook in minder touristische plekken. Zeler pindakaas is in Nederland goedkoper.

Zandvliegen heb je ook in Belize helaas. Sloeg er in een klap 5 dood, maar die steken zijn minder irritant dan muggen.
Oeh, dat snorkelen klinkt goed zeg!

Maar wél een behoorlijk prijsverschil dus. Kun je eens een paar voorbeelden geven? Wat was je per dag ongeveer kwijt in Belize? En was het verschil met Guatemala en Honduras echt zo groot?

[ Bericht 0% gewijzigd door renzell op 15-08-2008 08:39:04 ]
pi_60832441
In Belize heb je voor 10 tot 15 dollar een hoofdmaaltijd. In Guatemala en Honduras ligt dat rond de 5 tot 10 dollar. Dus het is inderdaad wel duurder. Het snorkelen vind ik er geweldig. Ik heb op veel plekken gesnorkeld (Bay islands, Costa Rica, Filipijnen, Marokko, Mexico), maar niets haalde het bij Belize. Voor een snorkeltour betaal je 50 USD ongeveer, als je de meest uitgebreide doet.

Een simpele cabaña met 2 bedden en warm water, maar verder geen extra's, heb je voor 25 USD per nacht.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')