Peuterpuberteit, wie heeft dat woord eigenlijk verzonnen?
![]()
Léon heeft echt de laatste tijd van die buien, argghh!
Meldde ik vorige week al iets, gister was het weer zover.
Meneer wilde niet naar bed. Dus ik hem opgetild.
"NEE IK WIL LOPEN!!"
Dus neergezet en hij laat zich languit op de vloer vallen om niet meer in actie te komen.
Dus weer opgetild, hele drama herhaalt zich tot boven aan de trap. Daar neergezet, o nee het herhaalde zich tot in de badkamer. Daar stort hij zich wederom ten gronde.
"Léon ga je zelf beginnen met tandenpoetsen of moet mama het doen?"
Geen reactie. Nogmaals gevraagd en nog geen reactie. Dus begon ik maar.
Drama wederom. Gillen, schoppen en jawel slaan.
"Als je dat nog een keer doet krijg je geen verhaaltje."
Je zag hem zijn opties overwegen en besloot toch maar niet te slaan. Maar tandenpoetsen ho maar. Dus uiteindelijk in de houtgreep moeten houden om zijn tanden te poetsen. Dat is gelijk het enige voordeel van als ze overstuur zijn, de mond staat wagenwijd open om te gillen/huilen.
![]()
"WAAROM DOE JE DAT NOUHOU???"
"Omdat je niet luistert. Ga je nu plassen?"
En wederom stort meneer zich theatraal op het badmatje. Opgepakt pyamabroek en onderbroek omlaag en op de wc gezet.
"NEEHEE, IK WIL STOER PLASSEN!!"
"Dus je gaat het wel zelf doen?"
Onverstaanbaar gemopper.
Dus meneer stond om te gaan plassen, zegt hij uit giftigheid: "Ik ga niet in de wc plassen, ik plas lekker over jou heen."
![]()
(niet lachen Dutsj, want hij meent het)
Dus kordaat voor de w.c. geplant en hij ging zowaar in de wc plassen.
Al die tijd heeft hij gegild en gehuild.
"IK WIL EEN VERHAALTJE."
"Die krijg je ook wel, als je maar luistert."
Weer worden opties afgewogen en hij kiest toch eieren voor zijn geld. Eindelijk is hij wat rustiger geworden en neemt plaats op zijn bed. Maar niet bij mij op schoot.
Snik, snik: "Waarom deed je dat nou?"
"Wat?"
"Mij zo vasthouden?" snik
Toen wilde hij wel luisteren wat ik te zeggen had en kroop toch bij mij op schoot voor het verhaaltje.
Heftig hoor, vind ik zoiets.
Vanmorgen kroop hij bij ons in bed en papa trok hem lekker tegen zich aan. Maar ik voelde al snel in het donker een handje naar mijn gezicht zoeken. En hoe een warm lijfje zich tegen me aan nestelde.
"Mama, zijn we weer vriendjes?"
![]()
Ja lief, hele dikke.