quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 14:09 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Het is een mooie fictie waarmee je leeft; de werkelijkheid is dat Nederland misschien idd een vliegende start heeft gehad, maar dat de boel behoorlijk ingekakt was toen Napoleon aanklopte. Men sprak van Jan Salie geest. Ook in de 19de eeuw wilde het niet echt vlotten; (apocrief misschien) Heinrich Heine sprak: 'als de wereld vergaat dan ga ik naar Nederland, want daar loopt alles 50 jaar achter'. Een late industrialisatie eind 19de-, begin 20ste eeuw en de aardgasbaten hebben ons er weer een beetje bovenop geholpen....
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 15:56 schreef Ippon het volgende:
[..]
Ik beweer nergens dat het altijd in Nederland een paradijsje was. Maar als het koningshuis ontkent dat de Nederlandse identiteit niet bestaat uit o.a. de strijd naar vrijheid en democratie mogen zij meteen opkrassen. Het Huis van Oranje is juist ontstaan na de rokende puinhopen van die strijd.
Historische onwetendheid moet m.i. keihard afgestraft worden.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 16:01 schreef Monidique het volgende:
[..]
Die strijd ging niet over vrijheid en democratie, maar een monarch die teveel belasting vroeg en zich net iets teveel bemoeide met de Nederlanden.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 16:21 schreef Ippon het volgende:
[..]
Dat is een beperkte visie op de historie. Gisteren bezocht ik nog de Grote Kerk in Dordrecht. Ik heb daar geen Godsbeeld gezien.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Beeldenstorm
http://nl.wikipedia.org/w(...)kerk_%28Dordrecht%29
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 16:23 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ook. En ook geen vrijheid en democratie.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 17:23 schreef Monidique het volgende:
Het is een waar schandaal, ja, Ippon. Zie mij wenen, zie mij treuren, hoor de tranen vallen in een holle ziel. Sla gade de schaduw van walging die over de weiden mijner geest trekt.
quote:Het hemelsche gerecht heeft zich ten langen leste
erbarremt over my en myn benauwde veste,
en arme burgery, en op myn volcx gebed,
en daag'lykse schryen den stad ontzet.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 17:34 schreef Monidique het volgende:
God, je zou maar in de zeventiende eeuw leven en de 'y'-toets op je toetsenbord is kapot.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |