quote:
Op maandag 24 september 2007 12:34 schreef dikkedorus het volgende:Ik zie niet echt hoe Fine-Grain betere performance kan geven in games. Verder zijn er maar vier "zware" subtaken die een CPU uitvoert in een game: AI, Physics, Netwerk, Geluid. (iirc) Het probleem is dat twee daarvan zo relatief licht zijn dat ze nooit een core kunnen vullen. Ik zeg niet dat er niets uit quad-core te halen valt vergeleken met een gelijkgeklokte dual-core, maar het zal niet optimaal gebruikt worden in het huidige model.
wat jij beschrijft is juist de coars threading; redelijk simpel gewoon elk deel aan een core toewijzen. Bij Fine-Grain zal bevoorbeeld de "creatie" van het vuur op de ene core draaien, en dan kan ondertussen het berekenen van de belichting op een andere doorgaan. Particle simulation van verschillende bronnen kan je dan over het aantal cpu's spreiden die je beschikbaar hebt.
echt realistisch zal idd nog niet direct bereikbaar zijn, daarvoor zijn de cpu'tjes van vandaag allemaal te zwak om dat in realtime te maken. Physx kaarten zijn leuk, maar hebben maar 1 doel; namelijk het renderen. Eens bevoorbeeld een video gaat encoden staat die kaart (die minstens evenveel kost als de overgang naar een quad) daar gewoon niets te doen, dus op dat vlak vind ik een quad een veel nuttigere investering dan een physx kaart.
Om nog maar even aan te geven dat je met multicore weldegelijk goede gamingresultaten kan halen als de software erop geschreven wordt; de PS3 heeft 8 PSE's zitten, in essentie dus een 8-core (die uiteraard afwijkt van de normale desktop cpu), dus daar wordt wel degelijk gebruik gemaakt van de 8 cores.
Sowieso is nu een quad kopen om je "op de toekomst te richten" niet echt de beste beslissing, binnen dit en volgend jaar ga je die quad's al voor een peuleschil kunnen kopen (AMD komt nl ook uit met quad's binnenkort), en er staat al een nieuwe generatie quad's van intel voor de deur, dus de oude zullen gedumpt worden. Als ik nu voor de keuze stond zou het een gewone e6750 worden; prijsprestatie krijg je zéér veel terug, en die cpu is op zich sterk genoeg. Wil je een bakje die 4 jaar ver alle games op hoge kwaliteit kan spelen zonder dat je moet upgraden, dan moet je een console kopen.
Geluidskaartje zou ik niet doen, met onboard kom je wss ook wel toe.