abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_53351888
Ik begrijp niet dat de kinderbijslag nog steeds niet volledig inkomensafhankelijk is gemaakt. Ik begrijp al helemaal niet dat mensen met een tonnensalaris nog uberhaupt voor kinderbijslag in aanmerking komen

Kan iemand mij uitleggen waarom we dit stelsel zo lang in stand willen houden? Het is toch gewoon onbetaalbaar aan het worden?

Mijn voorstel is deze: maak het stelsel volledig inkomensafhankelijk. En geen kinderbijslag meer voor gezinnen met een (gezamenlijk) inkomen vanaf 1.5 modaal. Naast het argument van redelijkheid en betaalbaarheid vind ik het nog steeds een eigen verantwoordelijkheid als mensen kinderen nemen.

Hoe denkt u over dit vraagstuk? Heeft u alternatieven?
pi_53352010
1.5 modaal is tegenwoordig helemaal niet zo veel hoor.

Trouwens, wat denk je dat je aan kinderbijslag krijgt. Zo'n vetpot is het ook weer niet.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_53352044
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 11:44 schreef Ticootje het volgende:

Trouwens, wat denk je dat je aan kinderbijslag krijgt. Zo'n vetpot is het ook weer niet.
Nog steeds een aardig bedrag hoor. Maar dan nog: heeft iemand met een tonnensalaris dit werkelijk nodig? Dat is nu mijn punt. Kan dus makkelijk op worden bezuinigd.
  vrijdag 21 september 2007 @ 11:46:44 #4
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_53352067
Voor max 3 kinderen kinderbijslag, en daarboven zoek je het zelf maar uit.
Of is het ter discussie stellen van deze door de Duitsers in 1941 geīntroduceerde fokpermie een taboe?

En nivelleren is voer voor jaloerse dommen.

Hoeveel mensen verdienen er nu 'tonnen"?
Al deze regeltjes zijn er om ambtenaren aan het werk/aan de macht te houden, die geld schuiven van mensen die ¤40000 verdienen: vieze vuile kapitalisten, aso's (bijna net zo erg als de Joden in 1941!? ) naar mensen die ¤20000 per jaar verdienen: aardige bloemenmensjes die het allemaal niet meer aankunnen( bvk. al generaties lang hulpbehoevend)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 21 september 2007 @ 11:46:55 #5
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_53352071
Tonnensalaris != 1.5 maal modaal
pi_53352106
Hyperdude, dat vind ik een goede oplossing.

En Echtgaaf, een aardig bedrag?? Voor mijn dochter ontvang ik 250 euro per kwartaal... Zoveel is dat echt niet hoor.
pi_53352127
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 11:46 schreef Swetsenegger het volgende:
Nee inderdaad.

Laat ik de vraag maar stellen -> Wat is een modaal inkomen?
pi_53352139
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 11:46 schreef Swetsenegger het volgende:
Heb ik dat gesteld?
pi_53352168
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 11:48 schreef Ticootje het volgende:

En Echtgaaf, een aardig bedrag?? Voor mijn dochter ontvang ik 250 euro per kwartaal... Zoveel is dat echt niet hoor.
nou ja, ik weet ook wel dat je daar geen kind van kan onderhouden. Maar eerlijk: moet iemand met een inkomen van ¤100.000 daarvoor in aanmerking komen?
pi_53352179
Ik vind wel dat arme gezinnen meer toeslag moeten ontvangen dan de niet arme gezinnen.
Dat is nu volgens mij ook het plan.
pi_53352231
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 11:50 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

nou ja, ik weet ook wel dat je daar geen kind van kan onderhouden. Maar eerlijk: moet iemand met een inkomen van ¤100.000 daarvoor in aanmerking komen?
Jij stelt in je eerste post dat gezinnen met een gezamelijk inkomen van meer dan 1,5 modaal geen kinderbijslag meer zouden moeten ontvangen.

Nu zeg je als iemand 100.000 euro verdient, dat is 3x modaal. Daar zit nogal een verschil hoor.

Helemaal eerlijk is het systeem niet, maar ik vind niet dat je de hard werkende burger overal maar op moet korten.
pi_53352255
Hoewel ik kan zien waar kje vandaan komt ben ik het niet met je eens.
net zoals stufie , basisbeurs niet inkomensafhankelijk is kun je dit niet doen uit een gelijkheidsbeginsel.

Ook hier in Irl is kinderbijslag gelijk over alle inkomens, maar huursubsidie ed toewijzing van woonruimte is wel inkomens en aantal kinderen afhankelijk.

Kortom hier hebben we nu het verschijnsel Neucken voor een groter huis.
Eeen kind meer betekend een groter huis toegewezen krijgen.

Nu is de kinderbijslag in NL echt een lachertje (zeker gezien de prijsstijgingen bij jullie sinds de euro)
Maar ik zie bepaalde figuren toch echt in staat 8 kinderen te nemen als financiering.

Voor welk je toch in iedergeval niet weer een kinderwagen hoeft te kopen, welk prima in de babykleertjes van de eerste passen , zo niet peuter en kleuterkleertjes)

Ik denk dat men maar eens moet stoppen met het geven van kinderbijslag aan kinderen met een dubbele nationaliteit. (En voor alle duidelijk dat betekend dat ik het zelf ook niet kan aanvragen)

Het stoppen van uitkeren kinderen in het buitenland van ouders met een dubbelle nationaliteit.

En een algemene betere besteding van belastinggeld (stoppen met het financieren van allerlij kunstzinnigen en minderheden)

Ik ben van mening dat een kind het beste af is, zeker de eerstre paar jaar, met een van de ouders thuis, maar financieel is dat voor velen niet een haalbaar.
Een-inlomens geziinen zouden ook beter zijn voor de werkgelegenheid over het complete spectrum genomen, maar dan moegen die gezinnen (thuisblijvende ouder) best een beetje vanuit de overheid gesponsord worden)

Muslims are the only people who make a lesbian feminist look moderate.
  vrijdag 21 september 2007 @ 11:54:01 #13
172669 Papierversnipperaar
Cafeīne is ook maar een drug.
pi_53352258
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 11:48 schreef Ticootje het volgende:

Als het toch niks is kunnen we het net zo goed ....

Afschaffen!
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_53352306
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 11:52 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Jij stelt in je eerste post dat gezinnen met een gezamelijk inkomen van meer dan 1,5 modaal geen kinderbijslag meer zouden moeten ontvangen.

Nu zeg je als iemand 100.000 euro verdient, dat is 3x modaal. Daar zit nogal een verschil hoor.
Ik zoek even naar de achterkant van het gelijk. Die 1.5 is maar een voorbeeld. Mag wmb ook gerust 2 x modaal zijn. Het gaat maar even dat er een bovengrens is.

Maar dan nog kan je wel vinden in 3 x modaal als bovengrens. Uberhaupt een bovengrens?
quote:
Helemaal eerlijk is het systeem niet, maar ik vind niet dat je de hard werkende burger overal maar op moet korten.
Ik vind die hardwerkende nederlander zo langszamerhand een karikatuur aan het worden.
pi_53352315
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 11:44 schreef Ticootje het volgende:

Modaal= ¤30.000 oftewel NFL456.000 dat geloof je toch niet.

Ik denk dat ik eens een polletje start
Muslims are the only people who make a lesbian feminist look moderate.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 21 september 2007 @ 11:56:26 #16
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_53352330
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 11:48 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Heb ik dat gesteld?

Je stelt dat tonnensalarissen het niet nodig hebben en vervolgens stel je als bovengrens 1.5 maal modaal voor.
Dus in ieder geval suggereer je een associatie.
  vrijdag 21 september 2007 @ 11:56:48 #17
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_53352346
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 11:53 schreef desiredbard het volgende:
...
Ik denk dat men maar eens moet stoppen met het geven van kinderbijslag aan kinderen met een dubbele nationaliteit. (En voor alle duidelijk dat betekend dat ik het zelf ook niet kan aanvragen)

Het stoppen van uitkeren kinderen in het buitenland van ouders met een dubbelle nationaliteit.
...
Hoewel ik zelf vind dat kinderbijslag beter helemaal kan worden afgeschaft ben ik het hier niet mee eens.
Zolang je in NL belasting betaalt, heb je oa. recht op kinderbijslag; of je kinderen nu in Monaco of Marokko leven.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_53352348
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 11:50 schreef Ticootje het volgende:
Ik vind wel dat arme gezinnen meer toeslag moeten ontvangen dan de niet arme gezinnen.
Dat is nu volgens mij ook het plan.
Was het plan maar is volgens mij intussen van tafel na de politieke beschouwingen.
pi_53352386
Kan iedereen die het over de hard werkende burger heeft (en denkt dat alleen mensen die 60.000 euro verdienen hard werken) een nekschot krijgen.
Het slaat natuurlijk nergens op dat mensen die een ton verdienen kinderbijslag krijgen, maar het inhouden van kinderbijslag voor die paar procent van de bevolking (5% max denk ik) levert niet zoveel geld op dat de modaal en minder-mensen er iets aan hebben.
pi_53352447
Ik vind denk het plan van het kind gebonden budget een beter plan is. Ik moet wel even opzoek naar wat het inhoud...
pi_53352521
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 11:56 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Je stelt dat tonnensalarissen het niet nodig hebben en vervolgens stel je als bovengrens 1.5 maal modaal voor.
Dus in ieder geval suggereer je een associatie.
Die grens is discutabel en wat willekeurig. Het gaat erom dat er ergens wmb een bovengrens moet zijn.
pi_53352528
Waarom maak je het niet lineair afhankelijk dan?
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_53352555
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 11:58 schreef Fides het volgende:
Kan iedereen die het over de hard werkende burger heeft (en denkt dat alleen mensen die 60.000 euro verdienen hard werken) een nekschot krijgen.
Het slaat natuurlijk nergens op dat mensen die een ton verdienen kinderbijslag krijgen, maar het inhouden van kinderbijslag voor die paar procent van de bevolking (5% max denk ik) levert niet zoveel geld op dat de modaal en minder-mensen er iets aan hebben.
Hoe kom je erbij dat 5% van de bevolking meer dan 100.000 verdient?? Waar is je bron?
pi_53352565
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 12:00 schreef Ticootje het volgende:
Ik vind denk het plan van het kind gebonden budget een beter plan is. Ik moet wel even opzoek naar wat het inhoud...
Dat lijkt mij ook. dit is iig een inkomensafhankelijke component. Wat mij betreft wordt dan de kinderbijslag helemaal afgeschaft.
pi_53352567
dit is niet zozeer een financiele keuze wat mij betreft, maar meer een principiele keuze.

de vraag die men zich dient te stellen is of men een belastingstelsel wil waarin op basis van inkomen/vermogen/etc een keuze wordt gemaakt voor een bepaald belastingpercentage, zonder dat verder enige zaken inkomensafhankelijk zijn, ofwel dat een keuze wordt gemaakt voor een (veelal lager) belastingpercentage, waarbij vervolgens veel zaken zoals ziektekosten, kinderbijslag, etc inkomensafhankelijk zijn.

mijns inziens is dit laatste geen goed idee, omdat het onhelderheid schept met betrekking tot de werkelijke belastingen. immers kan men het inkomensafhankelijk maken van de belastingdienst en de zorgkosten zonder enige bezwaren zien als een belastingverhoging voor rijkeren. wanneer men dit doel nastreeft is het daarom logischer om gewoon de belastingen te verhogen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')