abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_53331196

Welkom in het grote Studeren en stage in het buitenland topic op Fok!

In dit topic kan je dus al je vragen kwijt en ervaringen delen met betrekking tot het studeren en/of stagelopen in het buitenland.

Waar moet je rekening mee houden
Voor alles geldt: begin er vroeg genoeg mee! Alles kost meer tijd dan je denkt

Studie
Hoe het aanmelden voor een studie in het buitenland gaat verschilt nogal per onderwijsinstelling. Meeste universiteiten/hogescholen hebben uitwisselingsprogramma's waarin je mee kan draaien.Daarnaast kan je gaan als "free mover". Dit betekent dat je zelf bepaald waar je heen gaat, maar dan moet je ook ALLES zelf regelen. Zelf contact leggen met de universiteit/hogeschool, zorgen dat je je punten kan meenemen naar Nederland en alle beurzen zal je zelf moeten regelen.

Stage
Voor stages zijn ook veel mogelijkheden in het buitenland. Helaas worden deze minder geregeld door de universiteit/hogeschool. Gelukkig zijn er wel enkele organisaties die dit regelen zoals aiesec(non profit) of Wereldstage Beter, doch duurder.

Huisvesting
Huisvesting voor studenten is in het buitenland vaak heel anders geregeld als in Nederland. Veel buitenlandse universiteiten hebben enorme campussen. Prijzen varieren ook enorm.
Je kan je woonadres gewoon wijzigen via een wijzigingsformulier van de IB-groep. Het is ook handig om een machtiging in te vullen zodat thuisblijvers (bijvoorbeeld je ouders)
hier nog zaken wat betreft de IB-groep kunnen regelen.

Verzekeringen
Je moet natuurlijk goed verzekerd zijn in het buitenland. Soms dekt je doorlopende reisverzekering je verblijf in het buitenland maar vaak niet voor langer dan 3 maanden. de AON is een goedkoop alternatief voor studenten. Je ziektekostenverzekering dekt vaak ook in het buitenland (met vaak een maximum van een jaar). Wat dat betreft hoef je dan geen extra verzekering

Financiën
Heel leuk natuurlijk dat studeren in het buitenland, maar het kost toch veel geld.
Enkele tips:
Veel universiteiten/hogescholen hebben beurzen. Informeer hiervoor bij je eigen onderwijsinstelling. Overige beurzen staan op Beursopener
Lever je OV-jaarkaart in, dan heb je recht op OV vergoeding (80 euro per maand) zie voor meer informatie HIERRRR
Verhuur je kamer onder, spreekt voor zich, hiervoor staan standaardcontracten op kamernet
Sommige uitwisselingsuniversiteiten hebben ook nog beurzen. Dit wordt vaak vergeten maar als uitwisselingsstudent kan je hier recht op hebben.
In veel landen is het moeilijk om geld op te nemen met je bankpas. Daarom is het aan te raden om een creditcard aan te schaffen. Kan je gewoon via je eigen bank regelen. Het is nog wel aan te raden om te kijken welke maatschappij ze mee samenwerken aangezien sommige kaarten niet overal evenveel geaccepteerd worden.

Visum
Voor veel landen heb je een visum nodig om daar voor langere tijd te verblijven. Dit zijn vaak flinke procedures dus begin hier op tijd aan. Het verschilt nogal per land. Vraag informatie aan bij de ambassade van dat land (Overzicht)

Vaccinaties
Voor de wat exotischere bestemmingen moet je inentingen. Kijk op GezondOpReis wat er voor jouw bestemming wordt aangeraden. De meeste GGDs doen deze vaccinaties en veel aanvullende verzekeringen vergoeden dit (gedeeltelijk)

nuttige links
Wilweg, compleet en erg handig overzicht
Isic Student Card

vervolg van deel 5

Wie zit waar?

Avani - Florida
marcofok - Nice
Leinonlein - zat in Duitsland, wil naar Barcelona
superheist - Londen, Ontario (Canada)
japie12 - wil naar Berlijn
Kuno_van_Dijk - Zweden, daarvoor in Beriljn
KraZj - Aruba
Knoekie - Waarschijnlijk New York City
mel723 - Stockholm
Xonide - Spanje
PinPine - Canada
HenkieVdV - Wil naar NY of LA
Fiama - Canada
D1 - Zat in Cambridge
Grumpey - Cambridge
three.doors.up - Atlanta
Underdoggy - Korea
Steincity87 - Springfield
Tha Dijkstra - HongKong
Wouser - Volgend jaar Duitsland
paperboats - Londen
Quasi - Zuid Afrika
YOshi - Seattle
mr.marcus - Zat in Colombia, wil nu naar Spanje of Korea
r2dGeert - Australie
Roosje11 - Manchester
PieterBas - Boras Zweden
Saander - Ierland
ETA - zat voor studie in Italie, nu een stage in Taiwan
Whoopsydaisy - Brussel
Piepje - Siena Italie
Slomy - VS
Inu - Ijsland
MevrouwLili - Noorwegen
SuperHarregarre - wil naar China (waarschijnlijk Shanghai)
annoylikethewink - wil een onderzoeksstage in Amerika (California) doen
Dizzee - wil naar China

Aanvullingen voor deze OP zijn uiteraard welkom.

Het is aardig om te vertellen hoe je bij je stagebedrijf cq studie terecht gekomen bent. En meer picz please.

De OP HIERRRRR te vinden
Met dank aan: Underdoggy & Dizzee

[ Bericht 49% gewijzigd door crossover op 25-09-2007 19:02:32 ]
  donderdag 20 september 2007 @ 16:50:21 #2
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_53331375
tvp als buitenland-stagiar
pi_53331719
TVP vanuit Zweden!

Ik zie alleen dat ik verkeerd in de op sta... dat ik in zweden zat... ik ben alleen gelukkig nog 9 maand hier!
Op donderdag 3 september 2009 23:06 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:
niet? En je hebt er nooit werk van gemaakt? Of vind je haar er niet leuk uitzien.
Op donderdag 3 september 2009 23:10 schreef The_Dean het volgende:
Het is mijn zus, gast.
pi_53332666
tvp vanuit de USA
......
pi_53333226
tvp uit het net droog worden Zweden..

Les 1.. Neem altijd een paraplu mee, als je in Zweden bent

Wolkbreukje over mijn giechel gehad..
Op zondag 26 juli 2009 15:19 schreef The_Dean het volgende:
Wat ben je ook een klier :D
pi_53333351
Whehe, sta nou al in de op
pi_53333356
Ik wil ook in de OP

Ik zit in IJsland, waar je niks hebt aan een paraplu want die waait gewoon keihard weg, dus nat worden zul je
pi_53334400
TVP vanuit Nederland
pi_53334463
Voor de mensen die in Zweden zitten... hoe zijn jullie daar gekomen? Welke organisatie regelt stage/studieplaatsen?

Zelf wil ik óf volgend jaar stage lopen in Scandinavië óf mijn laatste studiejaar afstuderen in Scandinavië. Ik ben nu al een beetje aan het rondkijken, en handige tips zijn altijd welkom
  donderdag 20 september 2007 @ 18:45:44 #10
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_53334512
van de mensen die ik ken die in zweden stage hebben gelopen is Uppsala de studentenstad van het land wat echt een feest schijnt te zijn.....meer weet ik niet van scandinavie
pi_53334641
quote:
Op donderdag 20 september 2007 18:43 schreef Kos_met_de_snor het volgende:
Voor de mensen die in Zweden zitten... hoe zijn jullie daar gekomen? Welke organisatie regelt stage/studieplaatsen?

Zelf wil ik óf volgend jaar stage lopen in Scandinavië óf mijn laatste studiejaar afstuderen in Scandinavië. Ik ben nu al een beetje aan het rondkijken, en handige tips zijn altijd welkom
IJsland is ook een beetje Scandinavië
pi_53336312
tvp vanuit Canada
pi_53337867
Zet mij eens in de OP als 'wil naar China (waarschijnlijk Shanghai)'.
Baat 't niet, schaadt 't niet. Dus slikken, kreng.
pi_53337952
Groetjes uit Noorwegen
(studeer kunstgeschiedenis in Oslo)
pi_53338377
tvp
pi_53338795
quote:
Op donderdag 20 september 2007 18:43 schreef Kos_met_de_snor het volgende:

Ik ben hier als Erasmus student. De UvA heeft afspraken met Stockholm en Göteborg, dus als je voor een van deze koos was het (min of meer) alleen een kwestie van een formulier invullen en inleveren bij Bureau Internationalisering.

Weet niet op welke school/uni jij zit, maar ze hebben er vast wel een internationalisering achtig iets, daar kunnen ze ja vast wel vertellen hoe je iets moet regelen, en wat zij precies voor je kunnen betekenen
pi_53339584
quote:
Op donderdag 20 september 2007 20:34 schreef SuperHarregarre het volgende:
Zet mij eens in de OP als 'wil naar China (waarschijnlijk Shanghai)'.
als iets concreets?
  donderdag 20 september 2007 @ 22:12:21 #18
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_53341150
Indien je zelf een stage wilt regelen met een buitenlandse universiteit naar eigen keuze en voorkeur, dan heb ik nog de volgende tips opgeschreven in het vorige topic:
quote:
Op vrijdag 3 augustus 2007 13:47 schreef Grumpey het volgende:
Tip:
1) Controleer en zoek onderzoek waar je aan de slag kan, wat publiceert de afdeling en in welke journals, stellen ze wat voor in vakgebied, is het onderzoek al gefinancieerd met fundings, hoe groot is afdeling etc.
2) ga mailen met vakgroepen aan universiteiten waar je wel wilt zitten. Vertel wat je doet, wat je kan en wat je wilt. Benadruk dat je ondersteunt wordt door nederlandse fondsen en dat je geen geld kost voor hun. Vaak duurt het dan niet lang dat je ergens aan de slag kan.
3) Stap daarna pas naar je eigen universiteit. Zoek een docent in hetzelfde vakgebied die je erg mag, en die iniatief waardeert en erg fijn in de omgang is. Stap op hem af, en vraag of hij de stageplek wil begeleiden vanuit Nederland. Het kost hem geen moeite, maar hij kan dan garant staan voor de kwaliteit en de zekerheid dat je je studiepunten krijgt.
4) Ga dan pas met coordinator van je master/bachelor-richting praten, en leg het aanbod wat je hebt aan hem voor. Vertel dat je erg gemotiveerd bent, en dat je een begeleider binnen je opleiding hebt om stage te begeleiden. Vaak is de goedkeuring dan nog maar formele kwestie.
5) ga met coordinator internationalisering praten. Vaak doen mensen dit als eerste, je kan het beter tot het laatst bewaren. Hij kan dan informatie geven over fondsen die voor jou handig zijn, en vooral ook informatie over fondsen van de eigen universiteit (want die geven het snelst).

Stap 3 en 4 kan je omdraaien, maar je hebt dus een persoon binnen je opleiding nodig die de stage goedkeurt en de stagebegeleider vanuit nederland wil zijn als de faculteit niet al contacten heeft. Als je stapt naar de bereidwilligste en fijnste docent dan hoeft dit meestal geen probleem te zijn

edit:
om stappenplan even af te maken:
- daarna ga je fondsen aanschrijven en maak je begroting. Zorg ook dat je brieven met handtekeningen heb van begeleider uit Amerika en je nederlandse begeleider, veel fondsen vinden dit essentieel.
- je zegt je OV op, je zoekt iemand die in onderhuur in je kamer wilt
- je regelt kamer via internet in de plek van bestemming
- je regelt je ticket

al met al ben je ongeveer 1-2 maanden bezig met 1e gedeelte (afhankelijk van reactietijden), en 1-2 maanden met het 2e gedeelte. Als je half jaartje van tevoren begint, zal je het zonder enige stress ruim allemaal op tijd af krijgen in mijn ogen En dan zit je wel met een stage in amerika, zonde om het te laten
Misschien toch maar beter om hem nog eens aan te halen omdat de meest voorkomende vraag toch is hoe je een stage regelt, en dit een klein gedeelte van die groep al antwoord geeft
pi_53345921
quote:
Op donderdag 20 september 2007 21:25 schreef Dizzee het volgende:

[..]

als iets concreets?
Nee, nog niet echt. Zit ook weer goed tegen op de Erasmus. Had me ingeschreven voor het tweede deel van de lessen Chinees, gaan ze niet door vanwege gebrek aan animo. Dus nu moet ik weer wat anders vinden.
Baat 't niet, schaadt 't niet. Dus slikken, kreng.
pi_53348588
Ook al is mijn stage pas volgende zomer, ik doe gewoon weer mee aan het topic Plan is dus de US (California).

Iemand die een onderzoeksstage in Amerika doet/heeft gedaan? Ik heb namelijk gelezen dat ze daar alleen onderzoeksstages hebben voor Grad students en dat je daar als masterstudent niet automatisch toe gerekend kunt worden. Iemand daar ervaring mee?
You're saying you don't want my money, you don't want my body, you don't want me working in your ganja fields, you just want me to be happy. Strange.
  vrijdag 21 september 2007 @ 09:46:47 #21
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_53349258
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 09:09 schreef annoylikethewind het volgende:
Ook al is mijn stage pas volgende zomer, ik doe gewoon weer mee aan het topic Plan is dus de US (California).

Iemand die een onderzoeksstage in Amerika doet/heeft gedaan? Ik heb namelijk gelezen dat ze daar alleen onderzoeksstages hebben voor Grad students en dat je daar als masterstudent niet automatisch toe gerekend kunt worden. Iemand daar ervaring mee?
Dat systeem hebben ze hier in engeland ook, ze kennen dat 'vrijwillig' stage lopen bij een onderzoeksafdeling niet echt. En als het al gebeurd, zijn het zomercursussen van fanatieke studenten. Je moet dus gewoon duidelijk uitleggen dat het 4/5/6 maanden duurt, dat je gratis bent, en dat je reeds een hele studie binnen het vakgebied heb afgerond zodat je eventueel ook de expertise hebt.
Omdat je toch gratis bent, happen ze toch wel toe als ze je nodig hebben, ondanks dat je voor hun 'vreemd' bent.
  vrijdag 21 september 2007 @ 21:36:50 #22
159260 qmaxor
\'t leven is mooi!
pi_53367307
Ik ben net terug van 5 maanden Stage in China en 2,5 maand reizen in Azië.

Nu is me dat zo goed bevallen dat ik mijn minor die ik in sep 2008 moet gaan volgen in Zweden wil gaan doen. Ik heb er erg veel goede verhalen over gehoord. Het campus leven zou fantastisch zijn, elke avond feesten en de studie is goed te doen.

Mijn voornaamste reden om een half jaar in het buitenland te studeren is mijn Engels te verbeteren. Ik doe Technische bedrijfskunde, dus kan veel vakken volgen die bij mijn studie passen.

Nu vroeg ik me af naar welke stad kan ik het beste gaan, mij hebben ze verteld dat Stockholm fantastisch moet zijn, 10.000 studenten op een campus!

Nu heeft mijn School (Hogeschool Utrecht) connecties met scholen waar men iets voor mij heeft in de volgende steden:

Kristianstad & Skövde

Hier heb ik nog niks over gehoord. Ik denk dat ik dan ook zelf een universiteit wil contacten of via via iets wil regelen.

Kan iemand mij vertellen hoe ik dit het beste moet doen. Hoeveel collegegeld kost mij dit in Zweden, wat kost een kamer op een campus enz.

Wie zou mij wat meer informatie hierover kunnen geven.

Groetjes Max
pi_53367519
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 21:36 schreef qmaxor het volgende:
--- verhaal ---
Hey max,

Ik zit ook op de Hogeschool Utrecht en op dit moment zit ik via erasmus in Skovde. Het makkelijkste zou zijn voor je, is dat je via het erasmus project naar Zweden gaat, aangezien ze dan alles voor je regelen qua huisvestng, kosten en je krijgt nog geld van de erasmus ook.

Als je het zelf wil proberen dan zou ik inderdaad naar Stockholm of Gotenburg gaan, ga er wel vanuit dat het je heel veel gaat kosten.

Als je vragen hebt stel ze, ik kan je alleen niets vertellen over hoe je het zelf moet regelen via een uni.
niet? En je hebt er nooit werk van gemaakt? Of vind je haar er niet leuk uitzien.
Het is mijn zus, gast.
  vrijdag 21 september 2007 @ 21:55:39 #24
159260 qmaxor
\'t leven is mooi!
pi_53367825
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 21:43 schreef Kuno_van_Dijk het volgende:

[..]

Hey max,

Ik zit ook op de Hogeschool Utrecht en op dit moment zit ik via erasmus in Skovde. Het makkelijkste zou zijn voor je, is dat je via het erasmus project naar Zweden gaat, aangezien ze dan alles voor je regelen qua huisvestng, kosten en je krijgt nog geld van de erasmus ook.

Als je het zelf wil proberen dan zou ik inderdaad naar Stockholm of Gotenburg gaan, ga er wel vanuit dat het je heel veel gaat kosten.

Als je vragen hebt stel ze, ik kan je alleen niets vertellen over hoe je het zelf moet regelen via een uni.
Welke studie volg jij en welke vakken nu in Zweden? Verder daar een beetje leuk uitgaansleven?
pi_53368025
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 21:55 schreef qmaxor het volgende:

[..]

Welke studie volg jij en welke vakken nu in Zweden? Verder daar een beetje leuk uitgaansleven?
Ik doe International Business Management Studies. net echt gerelateerd aan jouwn opleiding dus. Uitgaansleven is tof, maar heel erg duur. voor een biertje betaal je gemakkelijk 4,50 in een normale kroeg. En uitgaansavonden over toegang betalen.
Het is mijn zus, gast.
pi_53379400
In February is het dan eindelijk zover, ik mag op stage. Ik studeer technische bedrijfskunde hbo. Het is een stage van 20 weken en moet een probleem-oplossende stage zijn. Bedrijfskunde is nogal breed dus het kunnen heel veel verschillende stages zijn.
Nu was alleen mijn vraag of er mensen zijn die er bijvoorbeeld al stage hebben gelopen die goede tips of goede adressen hebben. Mijn school heeft helemaal niets, daar wordt je gewoon doorverwezen naar wereldstage, maar dan is het natuurlijk ook nog maar of je geplaats wordt.
Dus hopelijk kan iemand mij en misschien andere ermee helpen!
Alvast heel erg bedankt
I'm gonna make you an offer you can't refuse
pi_53380398
Heb je nou uberhaupt al een plek daar of wat bedoel je moet goede adressen? Bij ons is het op school zo dat de leraar contacten heeft in het buitenland. Daarmee wordt contact opgenomen en dan kan je verder alles regelen.

Reken er wel op dat in Curaçao alles op zijn gemakje gaat en dat de mensen niet echt op tijd, afspraken e.d. letten
pi_53382091
Nee ik heb nog helemaal geen plek, dus bedoel daarmee adressen van stageplaatsen. Bij ons op school is het jammer genoeg allemaal een stuk slechter geregeld
I'm gonna make you an offer you can't refuse
pi_53382398
Pfoe ik denk dat je het dan nog weleens lastig kan gaan krijgen zonder een contactpersoon. Wat ik om mij heen hoor op school is niet al te positief. Mensen nemen het daar niet zo nauw met afspraken en snelheid is daar volgens mij bijna uit den boze. Ik zou proberen om, eventueel via een andere school, een contactpersoon te krijgen. Of via hier
  zaterdag 22 september 2007 @ 17:21:37 #30
191763 r.liong
Kiem Foei & Janet
pi_53384067
quote:
Op zaterdag 22 september 2007 14:27 schreef Bastoenie het volgende:

Reken er wel op dat in Curaçao alles op zijn gemakje gaat en dat de mensen niet echt op tijd, afspraken e.d. letten
Nou...m.i. verzin je graag of heb je ergens "de klepel" gehoord..afijn. Op Curaçao let men wel op de tijd alleen gaat alles daar een tandje lager omdat het Curaçao is en het motto is: " Morgen is er ook nog een dag en het is warm genoeg om je druk te maken " .
verpachten & verpachten
pi_53384824
quote:
Op zaterdag 22 september 2007 17:21 schreef r.liong het volgende:

[..]

Nou...m.i. verzin je graag of heb je ergens "de klepel" gehoord..afijn. Op Curaçao let men wel op de tijd alleen gaat alles daar een tandje lager omdat het Curaçao is en het motto is: " Morgen is er ook nog een dag en het is warm genoeg om je druk te maken " .
Ik ken mensen die er stage hebben gelopen en daar gebeurde met regelmaat dat mensen op de afgesproken niet kwamen opdagen. Of 2 uur later pas of de volgende dag pas, dus nee ik verzin niet graag iets

Oh ja en ik herken het ook van een klasgenoot die zelf daar vandaan komt
pi_53430828
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 22:02 schreef Kuno_van_Dijk het volgende:

[..]

Ik doe International Business Management Studies. net echt gerelateerd aan jouwn opleiding dus. Uitgaansleven is tof, maar heel erg duur. voor een biertje betaal je gemakkelijk 4,50 in een normale kroeg. En uitgaansavonden over toegang betalen.
Zaterdag in Stockholm... 56 kronen voor een biertje neergelegd.. en 120kr entree voor een soort van breezah-tent..

Ze schonken daar Breezers
pi_53433023
quote:
Op maandag 24 september 2007 13:35 schreef PieterBas het volgende:

[..]

Zaterdag in Stockholm... 56 kronen voor een biertje neergelegd.. en 120kr entree voor een soort van breezah-tent..

Ze schonken daar Breezers
Ach, dat is niks Hier betaal je 600 kronen voor een biertje, dat is zo'n 7,50 euro Maar je krijgt wel halve liters... en bij de slijterij is een biertje ongeveer 250 kr en een appelcider 350, dus het is meestal gewoon eerst een feestje bij iemand thuis
pi_53434581
quote:
Op maandag 24 september 2007 15:09 schreef Inu het volgende:

[..]

Ach, dat is niks Hier betaal je 600 kronen voor een biertje, dat is zo'n 7,50 euro Maar je krijgt wel halve liters... en bij de slijterij is een biertje ongeveer 250 kr en een appelcider 350, dus het is meestal gewoon eerst een feestje bij iemand thuis
Ja, wij drinken ook eerst in.. (Doen de Zweden overigens zelf ook) en dan gaan pas de stad in. In Borås was ik laatst 7 euro kwijt voor import bier in een Irish pub (0,5l).

De prijzen zijn echt verschillend.. bij de ene bar betaal je gerust 110 kr voor 2 biertjes.. en bij de volgende (dezelfde bier) maar 88kr
pi_53465646
Kan de OP even worden aangepast? Ik zit niet in Memphis, maar in Springfield. Memphis is een mooie stad (ben er al geweest..) maar m'n vaste stekkie is Springfield..

(tevens tvp..)
pi_53465679
Ik zit zelf op dit moment op Aruba. Maar Arubanen nemen het hier ook niet zo nauw met afspraken, soms heb ik het gevoel dat ik op me stage regelmatig tegen muren aan het oplopen ben. Maar je moet niet vergeten dat er ook veel Nederlanders wonen, die wel een kar willen trekken en waar je gewoon goed mee kan werken.
pi_53466593
quote:
Op zaterdag 22 september 2007 13:43 schreef Ralluv het volgende:
In February is het dan eindelijk zover, ik mag op stage. Ik studeer technische bedrijfskunde hbo. Het is een stage van 20 weken en moet een probleem-oplossende stage zijn. Bedrijfskunde is nogal breed dus het kunnen heel veel verschillende stages zijn.
Nu was alleen mijn vraag of er mensen zijn die er bijvoorbeeld al stage hebben gelopen die goede tips of goede adressen hebben. Mijn school heeft helemaal niets, daar wordt je gewoon doorverwezen naar wereldstage, maar dan is het natuurlijk ook nog maar of je geplaats wordt.
Dus hopelijk kan iemand mij en misschien andere ermee helpen!
Alvast heel erg bedankt
Topic gemerged.
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 18:24 schreef Steincity87 het volgende:
Kan de OP even worden aangepast? Ik zit niet in Memphis, maar in Springfield. Memphis is een mooie stad (ben er al geweest..) maar m'n vaste stekkie is Springfield..

(tevens tvp..)
Volgende keer is de topicreport sneller
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
  dinsdag 25 september 2007 @ 19:46:08 #38
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_53467744
Ralluv, het is natuurlijk gewoon mogelijk om zelf mensen te mailen van bedrijven. Niet geschoten, altijd mis, en zelf-iniatief wordt erg gewaardeerd door zowel je school als je stage-adres. Met een beetje goede indruk kan je gelijk blijven. Ik zou altijd gewoon je eigen stage regelen.
pi_53486975
quote:
Op maandag 24 september 2007 16:07 schreef PieterBas het volgende:

[..]

Ja, wij drinken ook eerst in.. (Doen de Zweden overigens zelf ook) en dan gaan pas de stad in. In Borås was ik laatst 7 euro kwijt voor import bier in een Irish pub (0,5l).

De prijzen zijn echt verschillend.. bij de ene bar betaal je gerust 110 kr voor 2 biertjes.. en bij de volgende (dezelfde bier) maar 88kr
Echt Scandinavisch Vorspiel....
Is hier ook zeer gebruikelijk in Oslo. Tot ze dronken zijn, dan gaan ze de stad in. Heb nog nooit zo veel dronken mensen bij elkaar gezien....

En bier moet je voor 20h kopen, want dan sluit de alcoholverkoop. Op zaterdag zelfs om 18 uur....
  woensdag 26 september 2007 @ 14:26:32 #40
166976 DuvelDuvel
Altijd heet en altijd hype
pi_53487088
hej hej ga volgend jaar hopelijk stage lopen in new york iemand een idee hoe ik aan een leuk appartement kan komen bedankt alvast
#FreeHat
pi_53488265
quote:
Op woensdag 26 september 2007 14:22 schreef MevrouwLili het volgende:

[..]

Echt Scandinavisch Vorspiel....
Is hier ook zeer gebruikelijk in Oslo. Tot ze dronken zijn, dan gaan ze de stad in. Heb nog nooit zo veel dronken mensen bij elkaar gezien....

En bier moet je voor 20h kopen, want dan sluit de alcoholverkoop. Op zaterdag zelfs om 18 uur....
God tot 8 uur doordeweeks en op zaterdag zelfs al op 18 uur...? Her slut het doordeweeks om 6 uur en op zaterdag zelfs al om 3 uur...!
Het is mijn zus, gast.
pi_53489655
Groetjes uit Barcelona

Zit hier van begin september tot en met midden of eind januari.
Heb het via een bemiddelingsbureau gedaan omdat zelf niet lukte. Het kost veel te veel, maar het is het wel waard. Ik vermaak me prima en heb een super tijd hier.
pi_53489781
tvp, heb al eens 3 maanden stage gelopen in China, een tijdje in Litouwen, en ben nu aan het plannen om 6 maanden te gaan studeren in de VS.
pi_53490226
quote:
Op woensdag 26 september 2007 15:08 schreef Kuno_van_Dijk het volgende:

[..]

God tot 8 uur doordeweeks en op zaterdag zelfs al op 18 uur...? Her slut het doordeweeks om 6 uur en op zaterdag zelfs al om 3 uur...!
Hier ook zoiets... Al heb je wel light bier in de supermarkten, dat is 2% ofzo
pi_53490449
quote:
Op woensdag 26 september 2007 16:30 schreef Inu het volgende:

[..]

Hier ook zoiets... Al heb je wel light bier in de supermarkten, dat is 2% ofzo
hier is het zelfs 3,5 %! sta je met wat zweden te drinken (3,5 % bier) na 10 biertjes staan ze al bijna te draaien om hun as, sta ik samen met een NL vriend van mij nog normaal biertjes te drinken echt kut licht spul, gelukkg heb ik nu goedkoop een fles wodka op de kop getikt en gaat een pool me binnenkort leren hoe ik een beetje wodka kan maken en over een maandje ben ik al voor een weekendje in Polen dus ga ik ook weer goedkoop alcohol inslaan!
Het is mijn zus, gast.
pi_53490688
quote:
Op woensdag 26 september 2007 14:26 schreef DuvelDuvel het volgende:
hej hej ga volgend jaar hopelijk stage lopen in new york iemand een idee hoe ik aan een leuk appartement kan komen bedankt alvast
google: relocators
of via craiglist
pi_53490718
quote:
Op woensdag 26 september 2007 16:08 schreef Evil_Jur het volgende:
tvp, heb al eens 3 maanden stage gelopen in China, een tijdje in Litouwen, en ben nu aan het plannen om 6 maanden te gaan studeren in de VS.
is China goed bevallen?
waar zat je precies?
pi_53493046
quote:
Op woensdag 26 september 2007 16:49 schreef Dizzee het volgende:

[..]

is China goed bevallen?
waar zat je precies?
In een klein stadje onder Qingdao, in de Shandong provincie. Ik gaf Engels op een HBO achtige school, samen met nog 3 andere medestudenten van de Lero Engels.

Het is me uitstekend bevallen! Het was mijn eerste keer voor langere tijd in het buitenland, en ik had amper 2 maanden om te beslissen en voorbereiden, maar ik heb er nooit spijt van gehad. Je moet natuurlijk wel openstaan voor de cultuurverschillen, en de leefomstandigheden zijn niet wat je gewend bent. Maar als je een beetje nuchter in het leven staat, ben je snel gewend.

Het blijft een van de meest geweldige ervaringen van mijn leven; de mensen die ik heb ontmoet, de vrienden die ik heb gemaakt, de cultuur, de omgeving en de avonturen. Zoveel mogelijk rondreizen is ook zeker een aanrader!
pi_53514923
quote:
Op woensdag 26 september 2007 15:08 schreef Kuno_van_Dijk het volgende:

[..]

Laatst op de verkiezingsdag werd er gehelemaal geen alcohol verkocht
Maar, als Noren een paar biertjes op hebben zijn ze wel een stuk socialer. Dasn praten ze zelfs....
pi_53521036
tvp vanuit Korea, net een weekje chuseok (thanksgiving) achter de rug, lekker rondgereist en laatste dagen op het stand in Busan gelegen. 28 graden, zon, oftewel typisch herfstweer.
pi_53529748
In het rijtje leuke anekdotes voor later..

Ik kom terug van een weekendje Stockholm.. Erg leuk weekendje, maar ben daar wel gerold.. Gelukkig geen geld van mijn rekening afgehaald.. maar ben wel dus mijn rijbewijs kwijt.. Ik moet terug naar Nederland om een nieuwe rijbewijs aan te vragen.

Maar goed.. weer terug in Borås, denk je even te gaan plassen.. sta je met een wc bril in je hand..

uhmm.. okay

Kreeg ik vandaag te horen wat er gebeurd is.. Dit weekend was in mijn studentenflat een feestje aan de gang en stelletje was zo geil.. dat ze besloten een verdieping hoger te gaan (mijn verdieping) en op een van de wc even de liefde te bedrijven en het ging er zo wild aan toe, dat de wc bril afbrak .

Hoe ga ik dit verklaren aan de verhuurder..
pi_53547726
tvp vanuit Manchester!

Ik kan Manchester echt aan iedereen aanraden. In het zuiden van de stad zitten 2 universiteiten, Uni of Manchester, en Metropolitan University of Manchester. Ik ga naar de Uni of Manchester, die vorig jaar de Times University of the Year award heeft gewonnen.
In het zuiden van Manchester wonen dus enorm veel studenten. Dit gedeelte van de stad heeft zelfs de grootste studentenpopulatie in heel Europa. Bij de introductie werd verteld dat er in het zuiden van de stad wel 100.000 (!!) studenten wonen. In een stad waar 500.000 mensen wonen is dit dus best wel een groot aantal.
Als je op straat loopt zie je echt alleen maar jonge mensen, niet normaal, maar wel heel erg leuk.

Tot nu toe nog niet heel veel verschillen opgemerkt tussen engeland en nederland, wel wat kleine dingen:
- engelsen dragen geen jassen, echt niet! Als we s avonds uitgaan lopen de meisjes gewoon in hempjes en korte rokjes over straat, terwijl het echt ijskoud is!
- er worden geen telefoonnummers uitgewisseld maar alles gaat hier via facebook, "are you on facebook?" is hier synoniem voor "mag ik je nummer?"
- engelsen zijn AARDIG! no offense...maar vergeleken met Nederlanders...wow!

Lessen zijn deze week begonnen, ook daar niet echt heel veel verschil met NL. De werkgroepen zijn wat stiller, hoorde van mijn coordinator hier op de uni dat ze altijd wel blij zijn met Erasmus studenten omdat die de werkgroepen wat levendiger maken, hihi.
Studie last wel wat zwaarder dan in NL, maar daar had ik wel op gerekend.

Nou alleen nog een baantje vinden want Engeland is duuurrrrr.....
the liver is evil, it must be punished
pi_53568226
Wat ik erg heb gemerkt in engeland is dat veel mensen achter je rug om lullen ipv in je gezicht. Nou schijnt dat in het noorden helemaal niet voor te komen, maar het zuiden van engeland is erg in dat opzicht. Noord engeland schijnt heel vriendelijk enzo te zijn
Hier in Ierland heb ik het ook erg naar mijn zin, aardige mensen enzo, tonen intresse in je thuisland enzo dus meteen iets om over te praten
  zaterdag 29 september 2007 @ 15:38:21 #54
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_53568995
engeland is inderdaad verschrikkelijk duur, en dan is Cambridge waar ik zit ook nog eens na london de duurste stad van het land.....

Voor de rest alles wat roosje11 zegt merk ik hier ook. Dat ze bij de eerste de beste zonnestraal al in een korte broek lopen past er wel mooi bij . Daarnaast merk ik hoe enorm ze zich hier aan regeltjes houden. Als je een engelse fietser ziet stopt hij al bij een rood stoplicht van een zebrapad waar niemand oversteekt inclusief helm. Ook het aanvragen van mijn bewijs dat ik geen crimineel verleden heb was een grote rompslomp (Alleen al het feit dat ik dat nodig heb omdat ik onderzoekje doe met mensen zegt ook al iets over het de enorme beperking op gebied van privacy en ethiek hier).
pi_53570634
quote:
Op zaterdag 29 september 2007 15:38 schreef Grumpey het volgende:
engeland is inderdaad verschrikkelijk duur, en dan is Cambridge waar ik zit ook nog eens na london de duurste stad van het land.....

Voor de rest alles wat roosje11 zegt merk ik hier ook. Dat ze bij de eerste de beste zonnestraal al in een korte broek lopen past er wel mooi bij . Daarnaast merk ik hoe enorm ze zich hier aan regeltjes houden. Als je een engelse fietser ziet stopt hij al bij een rood stoplicht van een zebrapad waar niemand oversteekt inclusief helm. Ook het aanvragen van mijn bewijs dat ik geen crimineel verleden heb was een grote rompslomp (Alleen al het feit dat ik dat nodig heb omdat ik onderzoekje doe met mensen zegt ook al iets over het de enorme beperking op gebied van privacy en ethiek hier).
In Zweden lopen de meeste meiden bij 12-13 graden al in hotpants en korte rokjes. Ik ben echt geen koukluns, maar ik ga niet met 13 graden met een beetje zon in een korte broek lopen.

Wij Nederlanders hanteren vaak de regel "Fuck you, we're Dutch' en "Rules are meant to be broken". De Engelsen in mijn flat kijken de Nederlanders vaak met verbazing aan... Rood licht bij een zebra.. komt er geen verkeer aan, dan steken we toch gewoon over..

Zweden houden zich graag aan de regels en zelfs bureaucratischer dan Duitsland en Nederland.
Volgens mij heeft Duitsland zelfs een regel in een industrieel handboek staan.. "Als er geen regels zijn, maak eerst regels en ga dan pas verder".
  zondag 30 september 2007 @ 11:39:45 #56
167419 Leinonlein
Exit AMS, Enter BLN
pi_53584890
Yes, ik mag volgens semester (waarschijnlijk) afstuderen in het buitenland . Ben nu vast vakken aan het inhalen die ik eigenlijk volgend semester zou moeten volgen, ik moet alleen nog zorgen dat mijn derde jaar helemaal is afgerond (erasmus cijfers staan na een jaar nog steeds niet op intranet *boos*).

Ben begonnen met Spaans leren en mijn CV is af, vandaag lekker brieven schrijven
Levenswerk: Berlijn Blog.
pi_53594665
ik zit momenteel in londen om voor 3,5 maand aan het university college london (ucl) te studeren. het geld vliegt werkelijk mijn portemonnee uit (maar dat viel te verwachten natuurlijk), maar ik heb het erg naar mijn zin. morgen is mijn zomervakantie dan toch echt voorbij, in tegenstelling tot de mensen in nederland die al weer een maand bezig zijn

volgens mij is trouwens de reden voor het feit dat veel mensen 's avonds zonder jas rondlopen (hier ook) dat garderobes in clubs zo duur zijn. ik vind 2 pond betalen voor enkel je jas ook erg duur, maar om nu 's nachts een uur (ik loop bijna alles omdat ik zo centraal woon) in de kou in een shirtje zonder mouwen rond te gaan lopen... nee.
  zondag 30 september 2007 @ 19:31:42 #58
128088 Masanga
Hakuna matata!
pi_53597446
Vanaf februari tot en met juni zal ik in Trnava (Slovakije) zitten om mijn masterdiploma ingenieur in de elektrotechniek optie automatisering te vervolmaken. Als student in België moet ik wel zeggen dat het meeste door mijn hogeschool wordt geregeld. Dat heeft voordelen (je moet zelf je niet veel aantrekken van administratie enzo), maar ik kon slechts uit 4 ( ) bestemmingen kiezen.

Een klasgenoot doet zijn eindwerk bvb in La Palma, op de sterrenwacht, maar die moet zelf maar af en toe daar zien te geraken om verder te werken, terwijl hij elke week op school wordt verwacht voor labo's.
When all things seem to end, the future still remains..
pi_53627347
Hey! Heeft iemand ervaring met deze stagebemiddelaars: http://www.wereldstage.com/ ?

Vandaag heb ik een gesprek gehad met mijn opleiding/docent, en die zijn geen voorstanders van een stage in Scandinavië. Voor mijn studierichting zijn er te weinig goede stageplaatsen waar je later echt iets aan hebt, is hun mening(en ik vertrouw ze:p). Dat is wel jammer, maar niet teleurstellend. Er zijn andere landen waar wel stages mogelijk zijn.

Verder heeft mijn opleiding geen contacten met andere opleidingen in het buitenland. Een minor kan ik wel lopen, maar ik ga liever voor een stage. Een engelstalig land heeft nu mijn voorkeur.
  maandag 1 oktober 2007 @ 21:49:51 #60
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_53627764
wat dacht je van engeland
pi_53664937
In verband met de Internationalisering is het nu mogelijk voor studenten van mijn afdeling in het 3e jaar een semester stage te lopen in het buitenland, en in het 4e jaar een semester te studeren aan een universiteit in het buitenland. Ik helemaal in de glorie

Hoor ik twee dagen later dat dit niet voor Accountancy studenten geldt omdat die elke week tijdens hun stage en in het 4e jaar tijdens hun minor een dag op school moeten komen voor een verplicht blok
you and I ain't done Zeke!
  woensdag 3 oktober 2007 @ 12:40:47 #62
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_53665718
jemig, en je kan niet de minor gewoon een jaar later doen ofzo? Dat je alleen nog even je minor haalt aan het begin van het 5e jaar? Zo'n ramp is dat nou ook weer niet enzo..

edit: lijkt mij nogal suf om iets wat je heel erg leuk lijkt te laten schieten voor de rest van je leven door 1 simpel verplicht onderdeel wat je altijd nog kan volgen, je leeft (en studeert) maar 1x natuurlijk
pi_53667443
quote:
Op maandag 1 oktober 2007 21:32 schreef Kos_met_de_snor het volgende:
Hey! Heeft iemand ervaring met deze stagebemiddelaars: http://www.wereldstage.com/ ?
Een vriend van me heeft er ervaring mee, is kneiterduur maar wel goed. Waarom zoek je zelf overigens niet iets?
  woensdag 3 oktober 2007 @ 14:20:27 #64
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_53667822
1475 euro voor iets wat ik met 10 mailtjes geregeld had

beetje overdreven in mijn ogen, wel gouden markt
pi_53669749
Kreeg vanmorgen een mailtje van school.. dat je in aanmerking kan komen voor een Master beurs in het Zweden..

Ik heb gewoon via school en een beetje zelf initatief geregeld.. School gaf het voorzetje en ik deed eigenlijk de rest
pi_53709038
ik heb een vraag:
Ik wil mischien volgend schooljaar in Chili een studie op een universiteit volgen. Maar dan wel de volledige 4 jaar. Nu weet ik dat je dan toch studiefinanciering kan krijgen. Maar ik vroeg me af of het bedrag aan studiefinanciering afhangt van de studiekosten of dat gewoon het bedrag in euros dat je in NL zou krijgen omgerekend wordt naar de lokale munteenheid?
pi_53711261
Gewoon het bedrag dat in euro's zou krijgen.
  vrijdag 5 oktober 2007 @ 09:36:40 #68
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_53713480
oftewel,nog verdraait gunstig in het geval van Chili. Zeker ook omdat je je OV kan laten uitbetalen, en dat je sowieso 339,97 krijgt zonder cent terug te hoeven betalen als je in 4 jaar klaar bent.
pi_53716911
Hebben jullie ook (gehad) dat als je eenmaal iets in het buitenland gedaan hebt je nog een keer wilt?

Ik zit nu op stage in Barcelona, ben er nog geen twee maanden, maar toch zit ik al wel te denken of het misschien mogelijk is later nog een keer iets te gaan doen. Weet niet of ik het dan doe, maar toch...
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 12:08 schreef Johnns het volgende:
In verband met de Internationalisering is het nu mogelijk voor studenten van mijn afdeling in het 3e jaar een semester stage te lopen in het buitenland, en in het 4e jaar een semester te studeren aan een universiteit in het buitenland. Ik helemaal in de glorie

Hoor ik twee dagen later dat dit niet voor Accountancy studenten geldt omdat die elke week tijdens hun stage en in het 4e jaar tijdens hun minor een dag op school moeten komen voor een verplicht blok
Bij mij kon het eerst ook niet met de minor, maar na wat praten met de leraren kon het wel. Het is alleen maar goed voor je ontwikkeling, dus waarom zouden ze dat tegen houden?
pi_53717500
Hey, dit topic had ik nog niet gevonden!
Ik zit nu voor een semester in Göteborg, Zweden via Erasmus en bevalt goed
Wat ik hierboven lees is wel waar ja: zie hier nog steeds zweden in korte broek lopen, maar ook genoeg zweden met dikke sjaal en muts. Erg vreemd gezicht
Light thinks it travels faster than anything, but it is wrong. No matter how fast light travels it finds the darkness has always got there first and is waiting for it.
  vrijdag 5 oktober 2007 @ 13:07:51 #71
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_53718612
JeroenV, ik heb zelfs zoiets van: Het is een keertje leuk, maar vind het studeren in nederland ook erg leuk dus ik hoef niet perse nog iets ofzo. Ik ga wel weer reizen, maar dat vond ik altijd wel leuk
pi_53735924
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 11:57 schreef JeroenV het volgende:
Hebben jullie ook (gehad) dat als je eenmaal iets in het buitenland gedaan hebt je nog een keer wilt?

Ik zit nu op stage in Barcelona, ben er nog geen twee maanden, maar toch zit ik al wel te denken of het misschien mogelijk is later nog een keer iets te gaan doen. Weet niet of ik het dan doe, maar toch...
[..]

Bij mij kon het eerst ook niet met de minor, maar na wat praten met de leraren kon het wel. Het is alleen maar goed voor je ontwikkeling, dus waarom zouden ze dat tegen houden?

Ik zit er idd over na te denken om nog een keer zoiets te gaan doen. Ik doe nu een semester studeren, maar een stage lijkt me ook nog leuk. Maar goed, ik heb niet echt concrete plannen Als ik in Nederland zou blijven, zou ik het ook goed vinden, want daar heb ik het ook wel naar m'n zin
Het doet er niet toe wie ik ben, maar wie ik wil zijn.
  zaterdag 6 oktober 2007 @ 01:08:11 #73
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_53735952
Ik ga afstuderen in Kenia, Nairobi
  zaterdag 6 oktober 2007 @ 20:33:40 #74
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_53749673
Welke studie, welke universiteit en pas je op dat je niet bestolen wordt in nairobbery?
pi_53749955
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 12:19 schreef Mr._T-Rex het volgende:
Wat ik hierboven lees is wel waar ja: zie hier nog steeds zweden in korte broek lopen, maar ook genoeg zweden met dikke sjaal en muts. Erg vreemd gezicht

Hey, dan zit ik vlakbij jou in de buurt . (Borås) en ja, ik sta hier ook een beetje van te kijken. Meiden in korte rokjes en hotpants bij 12 graden en mensen die al met dikke handschoenen lopen.
pi_53750790
Het bedrijf in New York waar ik stage wil gaan lopen heeft nu geen vacatures voor internships. Ik ga in ieder geval nog wel proberen om het voor elkaar te krijgen.

En anders wordt het waarschijnlijk 6 maanden San Francisco
pi_53756909
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 12:08 schreef Johnns het volgende:

Gruwelijk nieuws mensen. Ik heb even contact gehad met de mensen die gaan over het Internationaliseringsbeleid, en guess what: Ik mag toch naar het buitenland Zowel tijdens de stage (1 semester) in het derde jaar, als 1 semester uitwisseling aan een buitelandse universiteit in het 4e jaar
you and I ain't done Zeke!
pi_53758264
Als je zo'n stage gaat lopen in het buitenland, moet je dan vooraf een woonadres vinden, of komt het soms voor dat er al iets geregeld wordt?
pi_53759506
quote:
Op zaterdag 6 oktober 2007 20:45 schreef PieterBas het volgende:

[..]

Hey, dan zit ik vlakbij jou in de buurt . (Borås) en ja, ik sta hier ook een beetje van te kijken. Meiden in korte rokjes en hotpants bij 12 graden en mensen die al met dikke handschoenen lopen.

Mocht je in de buurt zijn, drop me a message. Mini-Fok-meet
Light thinks it travels faster than anything, but it is wrong. No matter how fast light travels it finds the darkness has always got there first and is waiting for it.
pi_53759570
quote:
Op zondag 7 oktober 2007 11:35 schreef Mr._T-Rex het volgende:

[..]

In dat geval wil ik het ook horen, dan kom ik ook even langs!
Het is mijn zus, gast.
  zondag 7 oktober 2007 @ 11:48:36 #81
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_53759720
quote:
Op zondag 7 oktober 2007 09:58 schreef Wiehoe het volgende:
Als je zo'n stage gaat lopen in het buitenland, moet je dan vooraf een woonadres vinden, of komt het soms voor dat er al iets geregeld wordt?

Als je gaat studeren aan de universiteit dan is het via de universiteit vaak te regelen, in ieder geval voor tijdelijk onderkomen.

Voor gewoon stages aan bedrijven kan je het beste gewoon via internet aan de slag. Er is veel te regelen via internet. Ideaal is, en daar kom ik nu pas achter, dat je iets regelt voor de eerste week en dat je dan in die eerste week gewoon aan het zoeken gaat voor onderkomen. Veel internetadvertenties van gastgezinnen/studenten kamerverhuur willen graag hun huurder in levende lijve ontmoeten. Maar goed, dit is niet altijd nodig natuurlijk, dus je kan ook al vanaf thuis gewoon lekker aan de slag gaan.

Reken er wel op dat je meer betaald dan mensen normaal in het land doen, puur omdat je niet echt in de positie zit om alleen het beste van het beste te hoeven accepteren. Maar gewoon een kamer van 15m2 en een badkamer keuken gebruik in een rustige buurt is vrij makkelijk te vinden vaak, is mijn ervaring.
pi_53759880
Oke bedankt Het leek me leuk om stage te gaan lopen in Zambia. Het is dan wel handig om vooraf te weten of je onderdak kan krijgen
pi_53759944
quote:
Op zondag 7 oktober 2007 11:35 schreef Mr._T-Rex het volgende:

[..]

Zal ik doen
  zondag 7 oktober 2007 @ 12:42:43 #84
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_53760749
quote:
Op zondag 7 oktober 2007 11:57 schreef Wiehoe het volgende:
Oke bedankt Het leek me leuk om stage te gaan lopen in Zambia. Het is dan wel handig om vooraf te weten of je onderdak kan krijgen

Zambia is natuurlijk wel een ander verhaal dan een Westers land. Wil je op het platteland of in de stad gaan zitten?
pi_53761445
Nou ja, de stageplek waar ik misschien heen ga, is een project dat te maken heeft met het Ministry of Science Technology and Vocational Training. Dus dat zou waarschijnlijk in een stad zijn.
  zondag 7 oktober 2007 @ 13:12:11 #86
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_53761478
quote:
Op zaterdag 6 oktober 2007 20:33 schreef nickybol het volgende:
Welke studie, welke universiteit en pas je op dat je niet bestolen wordt in nairobbery?

Environmental Science, Universiteit Wageningen. Ja, ik zal opletten Schijnt inderdaad nogal een crimineel boeltje te kunnen zijn daar ja..
pi_53770526
Heeft iemand hier ervaringen met een technische stage in Indonesie?
Ik wil dit misschien volgend jaar doen en wil dit dan waarschijnlijk via wereldstage regelen...
Ik hoor dat ze erg duur zijn... kan iemand mij hier meer over vertellen die zijn/haar stage ook via wereldstage heeft geregeld? Ik heb zelf ook al het internet uitgepluist maar kan moeilijk info vinden over een stage in Indonesie...
pi_53773822
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 11:57 schreef JeroenV het volgende:

[..]

Sterker nog, ik ben nu bezig mijn verblijf met een semster te verlengen tot 1 studiejaar. Het bevalt erg goed hier! (=Noorwegen, Oslo) Later terugkomen was qua beurs erg lastig, dus was dit de betere oplossing.
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 12:19 schreef Mr._T-Rex het volgende:

He, ik was vorige week nog In Göteborg . De Zweden waren zo moelijk nog meer Barbie en Ken dan de Noren. Was een leuke stad, uitgaan op de Aveny was erg ehm, Scandinavisch zullen we maar zeggen. Maar had een leuke avond in de Lounge(s)...
  zondag 7 oktober 2007 @ 22:15:13 #89
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_53777046
quote:
Op zondag 7 oktober 2007 18:32 schreef OctaviaNus het volgende:
Heeft iemand hier ervaringen met een technische stage in Indonesie?
Ik wil dit misschien volgend jaar doen en wil dit dan waarschijnlijk via wereldstage regelen...
Ik hoor dat ze erg duur zijn... kan iemand mij hier meer over vertellen die zijn/haar stage ook via wereldstage heeft geregeld? Ik heb zelf ook al het internet uitgepluist maar kan moeilijk info vinden over een stage in Indonesie...

Stages worden niet 'aangeboden' op internet, daar moet je zelf achteraan. Dus je mailthet bedrijf/instelling en je zegt dat je graag (gratis!!) een half jaar voor ze zou willen werken. Dan leg je uit wat voor soort werkzaamheden je kan verrichten, en wat voor expertise jij wil leren van hun. Vaak snappen ze heus wel wat een stage inhoud dus zoveel woorden hoef je er ook weer niet aan kwijt. Vaak lukt het wel binnen een mailtje of 10. En dan moet je het even kortsluiten met je eigen opleidinginstelling.

Zo'n bedrijf als wereldstage vraagt voor dezelfde werkzaamheden 1475 euro. Ieder zijn eigen mening, maar ik vind dat best veel geld voor iets dat je zelf ook kan regelen. Daarnaast moet je het gegelen met je eigen instelling alsnog zelf doen van hun.

Maar ze zullen hun werk vast wel goed doen, daar niet van. (wie niet, voor zoveel geld :p )
  zondag 7 oktober 2007 @ 22:30:10 #90
181454 PinPine
Have to return some videotapes
pi_53777554
Afgelopen vrijdag een definitieve bevestigingsbrief gekregen van de University of Lethbridge Canda.

3 jan is het vlieg vlieg naar Canada
God Dammit Loch Ness Monster, I ain't gonna give you no tree fiddy!
pi_53868781
gefeliciteerd ik hoop dat je de voorbereiding goed door komt en een leuke tijd krijgt
  donderdag 11 oktober 2007 @ 19:57:05 #92
167419 Leinonlein
Exit AMS, Enter BLN
pi_53869930
quote:
Op zondag 7 oktober 2007 18:32 schreef OctaviaNus het volgende:
Een vriendin van mij heeft stage gelopen bij wereldstage zélf en het is wel allemaal goed geregeld maar het wil nog wel eens voorkomen dat ze iets vinden wat onder je niveau is, dus let daar wel even op!

Gisteren was de buitenlandmanifestatie op de HvA, erg leuk om al die mensen te vertellen over Berlijn haha. Heb gelijk weer de kriebels om weg te gaan
Levenswerk: Berlijn Blog.
  donderdag 11 oktober 2007 @ 23:40:40 #93
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_53875908
komende zaterdag een beurs van mijn eigen uni in Londen, en aangezien ik wel vaker voor 'voorlichting' werk, en ik qua reiskosten wel goedkoop ben, vroegen ze of ik even wil helpen daar...

...mijn werk komt me achternagevlogen
pi_53878434
quote:
Op vrijdag 28 september 2007 16:41 schreef Roosje11 het volgende:
tvp vanuit Manchester!

Ik kan Manchester echt aan iedereen aanraden. In het zuiden van de stad zitten 2 universiteiten, Uni of Manchester, en Metropolitan University of Manchester. Ik ga naar de Uni of Manchester, die vorig jaar de Times University of the Year award heeft gewonnen.
In het zuiden van Manchester wonen dus enorm veel studenten. Dit gedeelte van de stad heeft zelfs de grootste studentenpopulatie in heel Europa. Bij de introductie werd verteld dat er in het zuiden van de stad wel 100.000 (!!) studenten wonen. In een stad waar 500.000 mensen wonen is dit dus best wel een groot aantal.
Als je op straat loopt zie je echt alleen maar jonge mensen, niet normaal, maar wel heel erg leuk.

Tot nu toe nog niet heel veel verschillen opgemerkt tussen engeland en nederland, wel wat kleine dingen:
- engelsen dragen geen jassen, echt niet! Als we s avonds uitgaan lopen de meisjes gewoon in hempjes en korte rokjes over straat, terwijl het echt ijskoud is!
- er worden geen telefoonnummers uitgewisseld maar alles gaat hier via facebook, "are you on facebook?" is hier synoniem voor "mag ik je nummer?"
- engelsen zijn AARDIG! no offense...maar vergeleken met Nederlanders...wow!

Lessen zijn deze week begonnen, ook daar niet echt heel veel verschil met NL. De werkgroepen zijn wat stiller, hoorde van mijn coordinator hier op de uni dat ze altijd wel blij zijn met Erasmus studenten omdat die de werkgroepen wat levendiger maken, hihi.
Studie last wel wat zwaarder dan in NL, maar daar had ik wel op gerekend.

Nou alleen nog een baantje vinden want Engeland is duuurrrrr.....
Leuk dat je het naar je zin hebt! Manchester is leuk!!! Hoe vind je het nightlife daar?

En hoe vind je 't niveau van de uni daar verder? Woon je in een Hall of Residence?
You gotta learn to live
and live and learn
pi_53884122
Nightlife bevalt me heel erg. Moet wel even wennen aan dat het allemaal wat eerder begint. In Amsterdam ga ik nooit voor 11 uur savonds de deur uit en ben ik nooit voor 1 uur in een club, maar hier gaan de clubs al om 2 uur dicht, en je moet eigenlijk wel om 8 uur in de pub zijn om echt wat van de avond mee te kijgen. Ik ben tot nu toe nog niet echt veel in clubs geweest, een keer in Tiger tiger, en afgelopen woensdag in de M2, bij de Athletic Union, echt heel erg leuk. Ben eigenlijk vooral bij huis feestjes en in pubs geweest, love the Footage!
Ik vind het niveau van de uni tot nu toe een beetje tegenvallen. De professoren lezen de hoorcolleges gewoon voor! geen spontaniteit, dat vind ik een beetje jammer. Wat wel anders is dan in a'dam is dat de professoren hier ook werkgroepen geven, dat heb ik in amsterdam nog niet meegemaakt.
Ik woon idd in een hall of residence, whitworth park, aan oxford road. De locatie is echt perfect, vlakbij waar mijn lessen zijn en vlakbij supermarkten, rusholme, curry mile en met de bus ben je binnen 5 min. in het centrum.
Ben jij zelf ook in Manchester geweest?

Waar ik wel echt van baal, is dat die stomme UvA nog steeds(!!) niet die Erasmus beurs heeft gestort, ik heb t gewoon nodig nu, ik zit hier al een maand!. Hebben meer mensen die nu in het buitenland zitten de beurs nog niet ontvangen?
the liver is evil, it must be punished
  vrijdag 12 oktober 2007 @ 12:55:23 #96
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_53884228
Aan de VU krijg je de beurs pas achteraf, na een samenvattingkje van je verrichte werkzaamheden en resultaten.
Maar goed, cambridge zit niet in de erasmus, en ik krijg vanuit de uni een compensatie tegemoetkoming (die evenhoog is). Misschien dat het dan anders is natuurlijk.
pi_53884414
Ik zit nu bijna 2 maanden in Korea, ik moet zeggen de cultuurshock is over, de eerste extase heeft nu wel beetje plaatsgemaakt voor dagelijkse sleur en begin ook wel dingen aan NL te missen nu. Nog steeds geweldige tijd hier maar puur volgens het behaviour boekje het dipje na je eerst 2 maanden. De tentamens komen er nu aan, niets is meer echt nieuw en nu moet je jezelf gaan vermaken. De lokale kroegjes ook wel gezien nu. Zal na de tentamen tijd wel over zijn hoop ik.
pi_53884701
quote:
Op vrijdag 12 oktober 2007 13:03 schreef Underdoggy het volgende:
Ik zit nu bijna 2 maanden in Korea, ik moet zeggen de cultuurshock is over, de eerste extase heeft nu wel beetje plaatsgemaakt voor dagelijkse sleur en begin ook wel dingen aan NL te missen nu. Nog steeds geweldige tijd hier maar puur volgens het behaviour boekje het dipje na je eerst 2 maanden. De tentamens komen er nu aan, niets is meer echt nieuw en nu moet je jezelf gaan vermaken. De lokale kroegjes ook wel gezien nu. Zal na de tentamen tijd wel over zijn hoop ik.
Ik weet precies wat je bedoeld! Zeker nu ik veel moet studeren en dus veel op m'n kamer zit hier.
  vrijdag 12 oktober 2007 @ 13:53:40 #99
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_53885328
Ook zonder cultuurschok krijg je die 2 maanden dreun wel, alleen in iets mindere mate. Ik heb vooral het gevoel dat ik veel leuke dingen in Nederland mis, die nu allemaal plaats vinden (feestjes van vrienden etc.). Ook al zijn de feestjes hier ook leuk, je denkt er toch aan. Maar goed, het is nog altijd een achtergrond gevoel en mezelf kennende zal het nooit de overhand nemen
pi_53886098
Ook hier ben ik het mee eens
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')