De toegang ontzegt je tot de les?quote:Op donderdag 20 september 2007 20:09 schreef NJlo het volgende:
[..]
'je' Is in dit geval lijdend voorwerp..
Als een eer zien.... Da's 'n goeiequote:Op donderdag 20 september 2007 19:52 schreef MrMars het volgende:
Ik zal dan ook niet schromen om ernstige taalfouten zoals o.a. de d/t-fouten te benoemen en verbeteren en als ze me dan een taalmierenneuker of iets dergelijks noemen zal ik dat als een eer zien.
Daarom is er zowel een taal- als rekentoets. Sterker nog, taal wordt op 2 aparte onderdelen getoetst.quote:Op donderdag 20 september 2007 19:52 schreef MrMars het volgende:
Er zijn tegenwoordig zelfs leraren, die verkeerd spellen.
Op de PABO willen ze toekomstige leraren -laat me niet lachen- van school sturen omdat ze niet goed genoeg kunnen rekenen, maar aan de taalvaardigheid mag ook wel iets gedaan worden.
Dat kan (bijvoorbeeld twee letters omgedraaid), een t teveel of te weinig heeft niks met typfouten te maken.quote:Op donderdag 20 september 2007 20:36 schreef Tuvai.net het volgende:
Mensen die overvloedig veel spelfouten maken zijn erg, mensen die zeiken over spelfouten zijn nog erger. Als je grote lappen forummateriaal typt dan heb je altijd wel kans dat d'r een tiepvaud tussen zit, lees d'r over heen en zeik niet zo. Als het nou een post in BrEeZaH, opzettelijk verkeerde en/of tokkietaal is, is het natuurlijk een ander verhaal en verdient de eigenaar ervan een corrigerende tik.
quote:Op donderdag 20 september 2007 16:17 schreef Ambrosius het volgende:
[..]
Op het intranet van m'n opleiding staat het volgende:
De studenten die hun collegegeld nog niet hebben betaald, moeten dit zo spoedig mogelijk doen. Als je niet betaald, word je de toegang tot de les ontzegd..
'de toegang' is hier weldegelijk het onderwerp. Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijdend_voorwerp:quote:Op donderdag 20 september 2007 20:16 schreef Aibmi het volgende:
[..]
De toegang ontzegt je tot de les?![]()
Het woord 'je' in 'word je de toegang tot de les ontzegd' kan ook zonder veel problemen weggehaald worden, dan is duidelijk te zijn dat 'de toegang' onderwerp is en 'word' dus met -dt geschreven moet worden.quote:Passief maken:
Jij wordt door mij geslagen.
De betekenis van de zin als geheel is nauwelijks veranderd, maar nu is 'jij' onderwerp geworden.
Word je geslagen?quote:Op donderdag 20 september 2007 20:54 schreef vdveen het volgende:
-knip-
"De toegang wordt ontzegd" Passieve zinquote:Op donderdag 20 september 2007 20:16 schreef Aibmi het volgende:
[..]
De toegang ontzegt je tot de les?![]()
Helemaal mee eens en welkom (:quote:Op donderdag 20 september 2007 20:54 schreef vdveen het volgende:
Kan het niet laten om even te reageren...
[..]
[..]
'de toegang' is hier weldegelijk het onderwerp. Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijdend_voorwerp:
[..]
Het woord 'je' in 'word je de toegang tot de les ontzegd' kan ook zonder veel problemen weggehaald worden, dan is duidelijk te zijn dat 'de toegang' onderwerp is en 'word' dus met -dt geschreven moet worden.
'je' lijkt me hier het meewerkend voorwerp, alhoewel de schoolregel van 'aan' ervoor zetten niet helemaal lekker opgaat.
En ja, ik heb me hier speciaal voor geregistreerd![]()
Maar,quote:Op donderdag 20 september 2007 21:00 schreef NJlo het volgende:
[..]
"De toegang wordt ontzegd" Passieve zin
"De toegang wordt je/jou ontzegd" je = lijdend voorwerp
'de toegang tot de les ontzegd' is geen voltooid deelwoord.quote:Op donderdag 20 september 2007 20:57 schreef Aibmi het volgende:
[..]
Word je geslagen?
Word je de toegang tot de les ontzegd?
Wat is het verschil tussen deze 2 zinnen?![]()
Onduidelijk, maar "Je" is nog steeds lijdend voorwerp. Er had net zo goed (zoniet beter) kunnen staan:quote:Op donderdag 20 september 2007 21:02 schreef Aibmi het volgende:
[..]
Maar,
Je wordt de toegang ontzegd is ook mogelijk. Wat is hier nou het geval?![]()
ik denk dat de verwarring komt omdat je twee zinsconstructies hebt die inhoudelijk hetzelfde betekenen. Namelijk:quote:Op donderdag 20 september 2007 21:05 schreef vdveen het volgende:
[..]
'de toegang tot de les ontzegd' is geen voltooid deelwoord.
Hij wordt geslagen.
De toegang wordt (je) ontzegd.
Als bladiebla, wordt (je) de toegang ontzegd.
Je is niet het onderwerp?quote:Op donderdag 20 september 2007 21:08 schreef Aibmi het volgende:
[..]
ik denk dat de verwarring komt omdat je twee zinsconstructies hebt die inhoudelijk hetzelfde betekenen. Namelijk:
Je wordt de toegang ontzegd, en
De toegang wordt je ontzegd.
Ik ben van mening dat het hier het eerste geval is, omdat 'je' voor 'de toegang' staat, en is je dus het onderwerp, en is het 'word'.
Heequote:Op donderdag 20 september 2007 16:17 schreef Ambrosius het volgende:
[..]
Op het intranet van m'n opleiding staat het volgende:
De studenten die hun collegegeld nog niet hebben betaald, moeten dit zo spoedig mogelijk doen. Als je niet betaald, word je de toegang tot de les ontzegd..
Bedankt voor het welkom trouwensquote:Op donderdag 20 september 2007 21:07 schreef NJlo het volgende:
[..]
Onduidelijk, maar "Je" is nog steeds lijdend voorwerp. Er had net zo goed (zoniet beter) kunnen staan:
"Jou wordt de toegang ontzegd"
quote:Op donderdag 20 september 2007 21:04 schreef Aibmi het volgende:
Volgens mij had er volgens jullie redenering 'Wordt de toegang je ontzegd' moeten staan, maar ik kan abuis zijn
Of 'Je' aan het begin van de zin staat maakt niet zoveel uit dunkt me. Het gezegde blijft bestaan uit worden en ontzeggen. Dit gezegde hoort niet bij 'je' lijkt me; de toegang kan ontzegd worden, maar een persoon niet.quote:Op donderdag 20 september 2007 21:08 schreef Aibmi het volgende:
[..]
ik denk dat de verwarring komt omdat je twee zinsconstructies hebt die inhoudelijk hetzelfde betekenen. Namelijk:
Je wordt de toegang ontzegd, en
De toegang wordt je ontzegd.
Ik ben van mening dat het hier het eerste geval is, omdat 'je' voor 'de toegang' staat, en is je dus het onderwerp, en is het 'word'.
Is het geen meewerkend voorwerp?quote:Op donderdag 20 september 2007 21:18 schreef Aibmi het volgende:
[..]
Volgens mij wel. Voor onderbouwing moet je de post die je citeerde maar eens doorlezen.
1) Het onderwerp komt in zo'n constructie altijd na het werkwoord.quote:Op donderdag 20 september 2007 21:19 schreef vdveen het volgende:
Of 'Je' aan het begin van de zin staat maakt niet zoveel uit dunkt me. Het gezegde blijft bestaan uit worden en ontzeggen. Dit gezegde hoort niet bij 'je' lijkt me; de toegang kan ontzegd worden, maar een persoon niet.
Als er 'wordt de toegang je ontzegd' had gestaan wel, maar er staat 'word je de toegang ontzegd'.quote:Op donderdag 20 september 2007 21:20 schreef MacKniver het volgende:
[..]
Is het geen meewerkend voorwerp?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |