abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 18 september 2007 @ 22:07:51 #1
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_53284711
Een paar taalvraagjes die op een ander forum aan mij werden gesteld. Ik weet het antwoord eigenlijk niet (zeker), dus vandaar dat ik ze hier ook even post .

"Is in de zin 'Scheldend liep hij weg' het woord 'scheldend' nou een bijwoord (want het zegt iets over de gesteldheid) of een werkwoord (want het een tegenwoordig deelwoord)? Of is het allebei goed?"

Dit is duidelijk een tegenwoordig deelwoord. Een bijwoord is immers geen werkwoord. Maar toch vind ik het niet zo gek dat de vragensteller denkt dat het een bijwoord is. Een bijwoord kan immers iets zeggen over de manier waarop iets gebeurt en dat is in dit geval niet zo.

"Is in 'een handvol pinda's' een handvol een onbepaald hoofdtelwoord of is het een bijvoeglijk naamwoord? En hoe zit het met 'een veertigtal bladzijden'?

'handvol' = onbepaald; 'veertigtal' = bepaald (bij onbepaalde vnw kun je niet aan het hoofdtelwoord aflezen om welke hoeveelheid het gaat).

Is er iemand die dit even kan bevestigen? Mijn dank is groot .

[ Bericht 3% gewijzigd door Viking84 op 18-09-2007 22:24:39 ]
Niet meer actief op Fok!
  woensdag 19 september 2007 @ 15:16:10 #2
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_53301258
Laat maar. Ben er al uit .

Toch bedankt voor niets .
Niet meer actief op Fok!
pi_53301518
Dat eerste antwoord klopt niet en die tweede vraagstelling klopt niet omdat het twee verschillende wijzen van ontleden zijn.
pi_53301529
Eigenlijk wou ik vragen: Wat is volgens jou het antwoord?
  woensdag 19 september 2007 @ 15:28:53 #5
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_53301604
quote:
Op woensdag 19 september 2007 15:26 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
Dat eerste antwoord klopt niet en die tweede vraagstelling klopt niet omdat het twee verschillende wijzen van ontleden zijn.
Die vragen komen niet van mij, maar van iemand anders .
Het gaat even om 'handvol' en 'veertigtal'. En waarom klopt die eerste niet? Het is toch een tegenwoordig deelwoord of zie ik nu iets over het hoofd .
Niet meer actief op Fok!
  woensdag 19 september 2007 @ 15:38:34 #6
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_53301891
'Scheldend' is een tegenwoordig deelwoord, maar dat is woordbenoeming en niet grammaticale zinsontleding. Volgens mij is het in de zinsontleding een bijwoordelijke bepaling.

Taalkundige ontleding is het benoemen van de woordsoorten, redekundige ontleding het benoemen van de functie van de zinsdelen.

Pope had dus m.i. gelijk met te zeggen dat je twee dingen door elkaar haalt.

[ Bericht 39% gewijzigd door Lienekien op 19-09-2007 15:54:02 ]
The love you take is equal to the love you make.
pi_53315341
quote:
Op woensdag 19 september 2007 15:38 schreef Lienekien het volgende:
'Scheldend' is een tegenwoordig deelwoord, maar dat is woordbenoeming en niet grammaticale zinsontleding. Volgens mij is het in de zinsontleding een bijwoordelijke bepaling.

Taalkundige ontleding is het benoemen van de woordsoorten, redekundige ontleding het benoemen van de functie van de zinsdelen.

Ik weet het wel zeker, in beide gevallen.
pi_53315351
Hij liep scheltent weg
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
  donderdag 20 september 2007 @ 13:16:22 #9
41051 Rasing
Taalnazis vereinigt euch!
pi_53325541
quote:
Op woensdag 19 september 2007 15:28 schreef Viking84 het volgende:
Het gaat even om 'handvol' en 'veertigtal'.
'Een handvol' en 'een veertigtal' lijken mij geen bijvoeglijke naamwoorden. 'Handvol' en 'veertigtal' zijn zelfstandige naamwoorden.

'Een handvol' lijkt mij een telwoord, maar of iets een zelfstandig naamwoord en een telwoord tegelijkertijd kan zijn, weet ik niet.
Ten es gheen wondere, dat mi tderuen grief gheeft:
Niemant en scheet gheerne van dat hi lief heeft.
  donderdag 20 september 2007 @ 13:26:25 #10
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_53325812
quote:
Op donderdag 20 september 2007 13:16 schreef Rasing het volgende:

[..]

'Een handvol' en 'een veertigtal' lijken mij geen bijvoeglijke naamwoorden. 'Handvol' en 'veertigtal' zijn zelfstandige naamwoorden.

'Een handvol' lijkt mij een telwoord, maar of iets een zelfstandig naamwoord en een telwoord tegelijkertijd kan zijn, weet ik niet.
Nee, 'handvol' en 'veertigtal' zijn geen zelfstandige naamwoorden; het zijn telwoorden.
Niet meer actief op Fok!
  donderdag 20 september 2007 @ 13:31:45 #11
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_53325946
quote:
Op woensdag 19 september 2007 15:38 schreef Lienekien het volgende:

Ik zie niet in waarom ik twee dingen door elkaar haal, maar dat zal wel weer aan mij liggen. Ben niet zo helder de laatste tijd (anders had ik deze zinnen hier überhaupt niet gepost ).

Iemand legde mij deze zinnen voor met bij de eerste zin de vraag: 'is 'scheldend' een bijwoord of een tegenwoordig deelwoord?' Antwoord: een tegenwoordig deelwoord.

En bij de tweede zin wilde de vragenstelster weten of 'handvol' en 'veertigtal' bijvoeglijke naamwoorden waren of hoofdtelwoorden. Antwoord: hoofdtelwoorden en wel respectievelijk een onbepaald en een bepaald hoofdtelwoord.
Niet meer actief op Fok!
  donderdag 20 september 2007 @ 13:33:35 #12
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_53325991
quote:
Op donderdag 20 september 2007 13:31 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Ik zie niet in waarom ik twee dingen door elkaar haal, maar dat zal wel weer aan mij liggen. Ben niet zo helder de laatste tijd (anders had ik deze zinnen hier überhaupt niet gepost ).

Iemand legde mij deze zinnen voor met bij de eerste zin de vraag: 'is 'scheldend' een bijwoord of een tegenwoordig deelwoord?' Antwoord: een tegenwoordig deelwoord.

En bij de tweede zin wilde de vragenstelster weten of 'handvol' en 'veertigtal' bijvoeglijke naamwoorden waren of hoofdtelwoorden. Antwoord: hoofdtelwoorden en wel respectievelijk een onbepaald en een bepaald hoofdtelwoord.
Je eerste antwoord is onvolledig. Je tweede antwoord is volgens mij fout.
  donderdag 20 september 2007 @ 13:38:19 #13
41051 Rasing
pi_53326110
quote:
Op donderdag 20 september 2007 13:26 schreef Viking84 het volgende:
Nee, 'handvol' en 'veertigtal' zijn geen zelfstandige naamwoorden; het zijn telwoorden.
Het zijn zelfstandige naamwoorden. Zeg je 'een handvol' (met lidwoord ervoor dus) dan heeft dat dezelfde functie als bijvoorbeeld 'vijf' en zou je het een telwoord kunnen noemen. Maar of dat kan, weet ik niet.
quote:
Op donderdag 20 september 2007 13:31 schreef Viking84 het volgende:
Je hebt taalkundig en redekundig ontleden. In de zin 'ik loop naar school' is 'ik' zowel onderwerp als een persoonlijk voornaamwoord. Zo is scheldend dus zowel een onvoltooid deelwoord als een bijwoordelijke bepaling.

[ Bericht 6% gewijzigd door Rasing op 20-09-2007 14:14:28 ]
  donderdag 20 september 2007 @ 13:48:14 #14
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_53326389
quote:
Op donderdag 20 september 2007 13:38 schreef Rasing het volgende:
Het zijn zelfstandige naamwoorden. Zeg je 'een handvol' (met lidwoord ervoor dus) dan heeft dat dezelfde functie als bijvoorbeeld 'vijf' en zou je het een telwoord kunnen noemen. Maar of dat kan, weet ik niet.
Daar zijn we het dus niet over eens . Er zijn allemaal eisen waaraan een zelfstandig naamwoord moet voldoen en als we 'een handvol' aan die eisen gaan onderwerpen, dan kun je moeilijk blijven volhouden dat er sprake is van een zelfstandig naamwoord.

Zo heeft 'een handvol' op zichzelf geen betekenis. Men zal vragen: 'Een handvol WAT'?
Als antwoord op de vraag: "Hoeveel pinda's heb jij?" kun je wel reageren met "een handvol" (maar dat is dus een elliptische respons).
Daarnaast kun je er geen bepaald lidwoord voor zetten: "het handvol" / "de handvol"
Ook kun je er geen bijvoeglijk naamwoord voor zetten.
quote:
Je hebt taalkundig en redekundig ontleden. In de zin 'ik loop naar school' is 'ik' zowel onderwerp als een persoonlijk voornaamwoord. Zo is scheldend dus zowel een onvoltooid deelwoord als een bijwoordelijke bepaling.
Ja, uiteraard weet ik dat je zowel taalkundig als redekundig kunt ontleden. Maar de vraag was niet of 'scheldend' een tegenwoordig deelwoord of een bijwoordelijke bepaling was, maar of 'scheldend' een bijwoord of een werkwoord was. Mijn reactie op haar was wellicht niet precies genoeg, want een tegenwoordig deelwoord is weliswaar familie van het werkwoord, maar preciezer gezegd is het natuurlijk gewoon een tegenwoordig deelwoord.
Niet meer actief op Fok!
  donderdag 20 september 2007 @ 13:48:41 #15
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_53326402
quote:
Op donderdag 20 september 2007 13:33 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Je eerste antwoord is onvolledig. Je tweede antwoord is volgens mij fout.
Waarom? .
Niet meer actief op Fok!
  donderdag 20 september 2007 @ 13:49:48 #16
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_53326431
Viking, tik voor de grap eens 'handvol' in in www.woordenlijst.org.
  donderdag 20 september 2007 @ 13:51:27 #17
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_53326472
quote:
Op donderdag 20 september 2007 13:49 schreef Lienekien het volgende:
Viking, tik voor de grap eens 'handvol' in in www.woordenlijst.org.
'de handvol'. Ja sorry, maar ik geloof hier dus he-le-maal niets van: het komt zó ongrammaticaal op mij over. Ik sta zo langzamerhand op het punt om een prof bij taalkunde een mailtje te sturen .
Niet meer actief op Fok!
  donderdag 20 september 2007 @ 14:00:56 #18
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_53326694
quote:
Op donderdag 20 september 2007 13:51 schreef Viking84 het volgende:

[..]

'de handvol'. Ja sorry, maar ik geloof hier dus he-le-maal niets van: het komt zó ongrammaticaal op mij over. Ik sta zo langzamerhand op het punt om een prof bij taalkunde een mailtje te sturen .
Google maar eens op 'substantief' en 'handvol'.
  donderdag 20 september 2007 @ 14:01:23 #19
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_53326709
Ik denk eigenlijk dat hier sprake is van taalverandering. Dat 'handvol' oorspronkelijk een hoofdtelwoord was, maar dat het steeds meer in combinatie met een bepaald lidwoord wordt gebruikt. De grens tussen hoofdtelwoord en zelfstandig naamwoord vervaagt kennelijk. Wel interessant dit .
Niet meer actief op Fok!
  donderdag 20 september 2007 @ 14:07:53 #20
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_53326866
Als ik de paragrafen over bepaalde en onbepaalde hoofdtelwoorden in de ANS nog eens lees, is het mij een raadsel hoe je erbij bent gekomen om 'handvol' een hoofdtelwoord te noemen.
  donderdag 20 september 2007 @ 14:09:50 #21
41051 Rasing
pi_53326917
quote:
Op donderdag 20 september 2007 14:01 schreef Viking84 het volgende:
Ik denk eigenlijk dat hier sprake is van taalverandering. Dat 'handvol' oorspronkelijk een hoofdtelwoord was, maar dat het steeds meer in combinatie met een bepaald lidwoord wordt gebruikt. De grens tussen hoofdtelwoord en zelfstandig naamwoord vervaagt kennelijk. Wel interessant dit .
Het is een heel gewoon zelfstandig naamwoord, en in combinatie met 'een' heeft het ongeveer dezelfde functie als een telwoord.

Zou het zelfstandig naamwoord achter 'handvol' van oorsprong een genitief zijn geweest? Een handvol van pinda's? Een handvol graans?
  donderdag 20 september 2007 @ 14:22:04 #22
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_53327219
Ik vind het nog steeds behoorlijk bizar om dit te horen, want ik was er helemaal van overtuigd dat 'handvol' een onbepaald hoofdtelwoord is.
Het kan toch helemaal niet zelfstandig voorkomen? 'De handvol'. Ja, de handvol wat dan? Verder kun je er, zoals ik al zei, ook geen bijvoeglijk naamwoord voor zetten en ook kun je het niet in het meervoud zetten. Als het inderdaad al een zelfstandig naamwoord is, dan is het geen 'heel gewoon' zelfstandig naamwoord, want de kenmerken van zelfstandige naamwoorden die ik hierboven noemde, gaan niet op.
Niet meer actief op Fok!
  donderdag 20 september 2007 @ 14:25:04 #23
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_53327297
Misschien moet je ook je definitie van zelfstandig naamwoord bijschaven.
  donderdag 20 september 2007 @ 14:29:34 #24
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_53327421
quote:
Op donderdag 20 september 2007 14:25 schreef Lienekien het volgende:
Misschien moet je ook je definitie van zelfstandig naamwoord bijschaven.
Wellicht .
Ik mail de prof even (Hoeksema).
Niet meer actief op Fok!
  donderdag 20 september 2007 @ 14:29:54 #25
41051 Rasing
pi_53327428
quote:
Op donderdag 20 september 2007 14:22 schreef Viking84 het volgende:
Ik vind het nog steeds behoorlijk bizar om dit te horen, want ik was er helemaal van overtuigd dat 'handvol' een onbepaald hoofdtelwoord is.
Het kan toch helemaal niet zelfstandig voorkomen? 'De handvol'. Ja, de handvol wat dan? Verder kun je er, zoals ik al zei, ook geen bijvoeglijk naamwoord voor zetten en ook kun je het niet in het meervoud zetten. Als het inderdaad al een zelfstandig naamwoord is, dan is het geen 'heel gewoon' zelfstandig naamwoord, want de kenmerken van zelfstandige naamwoorden die ik hierboven noemde, gaan niet op.
Het is net zoiets als 'een kopje koffie'. Een halve handvol, een grote handvol; je kunt er dus ook een bijvoeglijk naamwoord voor zetten (vind ik).

Meervoud kan inderdaad niet. 'Twee handen vol pinda's' zou ik ervan maken, maar dus niet 'twee handvollen pinda's'. Dus helemaal gewoon is het niet nee, maar ook niet uniek: woorden als 'vent', 'rommel' en 'vee' hebben ook geen meervoud. Een financiën en hersenen hebben geen enkelvoud.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')