Die vragen komen niet van mij, maar van iemand andersquote:Op woensdag 19 september 2007 15:26 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
Dat eerste antwoord klopt niet en die tweede vraagstelling klopt niet omdat het twee verschillende wijzen van ontleden zijn.
Ik weet het wel zeker, in beide gevallen.quote:Op woensdag 19 september 2007 15:38 schreef Lienekien het volgende:
'Scheldend' is een tegenwoordig deelwoord, maar dat is woordbenoeming en niet grammaticale zinsontleding. Volgens mij is het in de zinsontleding een bijwoordelijke bepaling.
Taalkundige ontleding is het benoemen van de woordsoorten, redekundige ontleding het benoemen van de functie van de zinsdelen.
Pope had dus m.i. gelijk met te zeggen dat je twee dingen door elkaar haalt.
'Een handvol' en 'een veertigtal' lijken mij geen bijvoeglijke naamwoorden. 'Handvol' en 'veertigtal' zijn zelfstandige naamwoorden.quote:Op woensdag 19 september 2007 15:28 schreef Viking84 het volgende:
Het gaat even om 'handvol' en 'veertigtal'.
Nee, 'handvol' en 'veertigtal' zijn geen zelfstandige naamwoorden; het zijn telwoorden.quote:Op donderdag 20 september 2007 13:16 schreef Rasing het volgende:
[..]
'Een handvol' en 'een veertigtal' lijken mij geen bijvoeglijke naamwoorden. 'Handvol' en 'veertigtal' zijn zelfstandige naamwoorden.
'Een handvol' lijkt mij een telwoord, maar of iets een zelfstandig naamwoord en een telwoord tegelijkertijd kan zijn, weet ik niet.
Ik zie niet in waarom ik twee dingen door elkaar haal, maar dat zal wel weer aan mij liggen. Ben niet zo helder de laatste tijd (anders had ik deze zinnen hier überhaupt niet gepostquote:Op woensdag 19 september 2007 15:38 schreef Lienekien het volgende:
'Scheldend' is een tegenwoordig deelwoord, maar dat is woordbenoeming en niet grammaticale zinsontleding. Volgens mij is het in de zinsontleding een bijwoordelijke bepaling.
Taalkundige ontleding is het benoemen van de woordsoorten, redekundige ontleding het benoemen van de functie van de zinsdelen.
Pope had dus m.i. gelijk met te zeggen dat je twee dingen door elkaar haalt.
Je eerste antwoord is onvolledig. Je tweede antwoord is volgens mij fout.quote:Op donderdag 20 september 2007 13:31 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Ik zie niet in waarom ik twee dingen door elkaar haal, maar dat zal wel weer aan mij liggen. Ben niet zo helder de laatste tijd (anders had ik deze zinnen hier überhaupt niet gepost).
Iemand legde mij deze zinnen voor met bij de eerste zin de vraag: 'is 'scheldend' een bijwoord of een tegenwoordig deelwoord?' Antwoord: een tegenwoordig deelwoord.
En bij de tweede zin wilde de vragenstelster weten of 'handvol' en 'veertigtal' bijvoeglijke naamwoorden waren of hoofdtelwoorden. Antwoord: hoofdtelwoorden en wel respectievelijk een onbepaald en een bepaald hoofdtelwoord.
Het zijn zelfstandige naamwoorden. Zeg je 'een handvol' (met lidwoord ervoor dus) dan heeft dat dezelfde functie als bijvoorbeeld 'vijf' en zou je het een telwoord kunnen noemen. Maar of dat kan, weet ik niet.quote:Op donderdag 20 september 2007 13:26 schreef Viking84 het volgende:
Nee, 'handvol' en 'veertigtal' zijn geen zelfstandige naamwoorden; het zijn telwoorden.
Je hebt taalkundig en redekundig ontleden. In de zin 'ik loop naar school' is 'ik' zowel onderwerp als een persoonlijk voornaamwoord. Zo is scheldend dus zowel een onvoltooid deelwoord als een bijwoordelijke bepaling.quote:Op donderdag 20 september 2007 13:31 schreef Viking84 het volgende:
Ik zie niet in waarom ik twee dingen door elkaar haal, maar dat zal wel weer aan mij liggen. Ben niet zo helder de laatste tijd (anders had ik deze zinnen hier überhaupt niet gepost).
Daar zijn we het dus niet over eensquote:Op donderdag 20 september 2007 13:38 schreef Rasing het volgende:
Het zijn zelfstandige naamwoorden. Zeg je 'een handvol' (met lidwoord ervoor dus) dan heeft dat dezelfde functie als bijvoorbeeld 'vijf' en zou je het een telwoord kunnen noemen. Maar of dat kan, weet ik niet.
Ja, uiteraard weet ik dat je zowel taalkundig als redekundig kunt ontleden. Maar de vraag was niet of 'scheldend' een tegenwoordig deelwoord of een bijwoordelijke bepaling was, maar of 'scheldend' een bijwoord of een werkwoord was. Mijn reactie op haar was wellicht niet precies genoeg, want een tegenwoordig deelwoord is weliswaar familie van het werkwoord, maar preciezer gezegd is het natuurlijk gewoon een tegenwoordig deelwoord.quote:Je hebt taalkundig en redekundig ontleden. In de zin 'ik loop naar school' is 'ik' zowel onderwerp als een persoonlijk voornaamwoord. Zo is scheldend dus zowel een onvoltooid deelwoord als een bijwoordelijke bepaling.
Waarom?quote:Op donderdag 20 september 2007 13:33 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Je eerste antwoord is onvolledig. Je tweede antwoord is volgens mij fout.
'de handvol'. Ja sorry, maar ik geloof hier dus he-le-maal niets van: het komt zó ongrammaticaal op mij over. Ik sta zo langzamerhand op het punt om een prof bij taalkunde een mailtje te sturenquote:Op donderdag 20 september 2007 13:49 schreef Lienekien het volgende:
Viking, tik voor de grap eens 'handvol' in in www.woordenlijst.org.
Google maar eens op 'substantief' en 'handvol'.quote:Op donderdag 20 september 2007 13:51 schreef Viking84 het volgende:
[..]
'de handvol'. Ja sorry, maar ik geloof hier dus he-le-maal niets van: het komt zó ongrammaticaal op mij over. Ik sta zo langzamerhand op het punt om een prof bij taalkunde een mailtje te sturen.
Het is een heel gewoon zelfstandig naamwoord, en in combinatie met 'een' heeft het ongeveer dezelfde functie als een telwoord.quote:Op donderdag 20 september 2007 14:01 schreef Viking84 het volgende:
Ik denk eigenlijk dat hier sprake is van taalverandering. Dat 'handvol' oorspronkelijk een hoofdtelwoord was, maar dat het steeds meer in combinatie met een bepaald lidwoord wordt gebruikt. De grens tussen hoofdtelwoord en zelfstandig naamwoord vervaagt kennelijk. Wel interessant dit.
Wellichtquote:Op donderdag 20 september 2007 14:25 schreef Lienekien het volgende:
Misschien moet je ook je definitie van zelfstandig naamwoord bijschaven.
Het is net zoiets als 'een kopje koffie'. Een halve handvol, een grote handvol; je kunt er dus ook een bijvoeglijk naamwoord voor zetten (vind ik).quote:Op donderdag 20 september 2007 14:22 schreef Viking84 het volgende:
Ik vind het nog steeds behoorlijk bizar om dit te horen, want ik was er helemaal van overtuigd dat 'handvol' een onbepaald hoofdtelwoord is.
Het kan toch helemaal niet zelfstandig voorkomen? 'De handvol'. Ja, de handvol wat dan? Verder kun je er, zoals ik al zei, ook geen bijvoeglijk naamwoord voor zetten en ook kun je het niet in het meervoud zetten. Als het inderdaad al een zelfstandig naamwoord is, dan is het geen 'heel gewoon' zelfstandig naamwoord, want de kenmerken van zelfstandige naamwoorden die ik hierboven noemde, gaan niet op.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |