abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 18 september 2007 @ 14:28:24 #1
81028 ScudRaket
Fanatiek nachtbaggeraar
pi_53270612
If it has a grass wicket, play cricket! (Nee, dit slaat niet op het spelletje!)
Lullo scrotum ejaculatio est.
Hattrick: Ladderzatsquad (208243)
pi_53270673
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 14:24 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Context is zeker duidelijk ja: hij wil iets uitleggen en jij gaat zitten mierenneuken om een spelfout, want inhoudelijk reageren doe je niet.
Jij hebt het duidelijk niet begrepen dus, .
  dinsdag 18 september 2007 @ 14:31:38 #3
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_53270689
Los van de vraag of het nu studievertraging oplevert of dat je er een netwerk aan overhoudt of niet, begint het toch allemaal met de vraag of je bij zo'n club wil horen. Ik ken wel aardig wat mensen die bij een Corps zijn gegaan, en vaak gingen ze erin met een wat laconieke houding. Over de mores werden grapjes gemaakt en al die tradities werden niet zo serieus genomen.

Maar hoe langer ze erop zitten hoe fanatieker ze worden over de kapstok waar je je jas ophangt, of dat soort rare dingen. Het is volgens mij wel echt zo dat als je bij een corps lid wordt, je horizon en sociale contacten versmald worden. Je gaat voornamelijk om met mede-leden en de cultuur die er heerst wordt steeds meer geïnternaliseerd.

Ik vind dat een serieus nadeel van corpora. Het beperkt je ontwikkeling en langzaam maar zeker verander je in een stereotype. Dat is niet iets wat je iemand kan verwijten, het is een heel natuurlijk proces. Maar voor mij zou dat een reden zijn om nooit bij een corps te gaan: het vooruitzicht dat je zelf over drie jaar ook zo'n typetje bent.
pi_53270752
Oh, het is ineens naar een fabeltje gedegradeerd?
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
  dinsdag 18 september 2007 @ 14:34:55 #5
81028 ScudRaket
Fanatiek nachtbaggeraar
pi_53270761
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 14:31 schreef Hephaistos. het volgende:
Maar hoe langer ze erop zitten hoe fanatieker ze worden over de kapstok waar je je jas ophangt, of dat soort rare dingen. Het is volgens mij wel echt zo dat als je bij een corps lid wordt, je horizon en sociale contacten versmalt worden. Je gaat voornamelijk om met mede-leden en de cultuur die er heerst wordt steeds meer geinternaliseerd.

Ik vind dat een serieus nadeel van corpora. Het beperkt je ontwikkeling en langzaam maar zeker verander je in een stereotype. Dat is niet iets wat je iemand kan verwijten, het is een heel natuurlijk proces. Maar voor mij zou dat een reden zijn om nooit bij een corps te gaan: het vooruitzicht dat je zelf over drie jaar ook zo'n typetje bent.
Je zegt dat je in een studentenvereniging een stereotype verandert. Dat is verre van waar. Er zijn genoeg mensen, sterker nog, het grootste gedeelte van, de leden die de stereotype dichtgetiktheid identificeren en zich ervan distantiëren. Het is wel leuk om alle paupers (i.e. de niet-leden) uit te dagen en ze uit te lachen _!
  dinsdag 18 september 2007 @ 14:36:15 #6
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_53270793
Leuk topic is dit, vooral die corpslullo's die met hart en ziel hun kansloze vereniginkje blijven verdedigen .
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  dinsdag 18 september 2007 @ 14:37:12 #7
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_53270819
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 14:34 schreef ScudRaket het volgende:

[..]

Je zegt dat je in een studentenvereniging een stereotype verandert. Dat is verre van waar. Er zijn genoeg mensen, sterker nog, het grootste gedeelte van, de leden die de stereotype dichtgetiktheid identificeren en zich ervan distantiëren. Het is wel leuk om alle paupers (i.e. de niet-leden) uit te dagen en ze uit te lachen _!
Nogmaals, als ik in mijn eigen sociale netwerk kijk naar de mensen die lid zijn geworden is wat je zegt echt niet van toepassing. Ik denk dat jij zelf ook voornamelijk met mede-leden omgaat in je vrije tijd. Alleen al dat je het grappig vind om jezelf voor lul te zetten om opzettelijk het dichtgetikt-stereotype uit te dragen zegt mij genoeg eigenlijk.
  dinsdag 18 september 2007 @ 14:39:23 #8
81028 ScudRaket
Fanatiek nachtbaggeraar
pi_53270886
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 14:34 schreef Ferdo het volgende:
Oh, het is ineens naar een fabeltje gedegradeerd?
Ehmm, bij mijn vereniging (geen Corps!), zijn er in de laatste jaren meerdere "verhalen" geweest die gewoon niet klopten. Het AD en de Volkskrant hebben allebei een rectificatie moeten publiceren, simpelweg omdat alle omstreden "events" niet waar waren. En natuurlijk druipt het sarcasme eraf wanneer een interne commissie de "misstanden" onderzoekt.

Geloof me, de universiteit heeft ook een onderzoeksmechanisme in werking, en ik heb nog niets over de TU gehoord. Een studentenvereniging is pas echt fucked als de universiteit hen uitsluit van universitaire activiteiten als bijv de introductieweek.

Kortom, een bekende storm in een glas water.
  dinsdag 18 september 2007 @ 14:41:13 #9
81028 ScudRaket
Fanatiek nachtbaggeraar
pi_53270936
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 14:37 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Nogmaals, als ik in mijn eigen sociale netwerk kijk naar de mensen die lid zijn geworden is wat je zegt echt niet van toepassing. Ik denk dat jij zelf ook voornamelijk met mede-leden omgaat in je vrije tijd. Alleen al dat je het grappig vind om jezelf voor lul te zetten om opzettelijk het dichtgetikt-stereotype uit te dragen zegt mij genoeg eigenlijk.
Ik ga met genoeg leden en niet-leden om. Zowel van mijn eigen (geen Corps) als van andere verenigingen (o.m. van Corpora)
  dinsdag 18 september 2007 @ 14:42:28 #10
81028 ScudRaket
Fanatiek nachtbaggeraar
pi_53270969
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 14:39 schreef ScudRaket het volgende:
Een studentenvereniging is pas echt fucked als de universiteit hen uitsluit van universitaire activiteiten als bijv de introductieweek.
Dat is in Rotterdam overigens pas 1x gebeurd.
  dinsdag 18 september 2007 @ 14:42:43 #11
85169 Zhenar
Thundercatz, Ho
pi_53270977
OMG, altijd weer die discussie over ontgroeningen en studentenverenigingen

Jongens, leg je er gewoon bij neer: je komt er noooooit uit. Mensen die ontgroening gelopen hebben zien er met name de positieve kanten van en mensen die dat niet hebben gedaan zullen het altijd maar kneuzig blijven vinden. Dat heet nu cognitieve dissonantie reductie. Discussiëren hierover heeft geen zin, want je praat toch langs elkaar heen.
[b]Op maandag 12 december 2005 22:25 schreef MissBliss het volgende:[/b]
Ik sta in niemands sig ;(
  dinsdag 18 september 2007 @ 14:43:26 #12
81028 ScudRaket
Fanatiek nachtbaggeraar
pi_53270999
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 14:42 schreef Zhenar het volgende:

Jongens, leg je er gewoon bij neer: je komt er noooooit uit. Mensen die ontgroening gelopen hebben zien er met name de positieve kanten van en mensen die dat niet hebben gedaan zullen het altijd maar kneuzig blijven vinden. Dat heet nu cognitieve dissonantie reductie. Discussiëren hierover heeft geen zin, want je praat toch langs elkaar heen.
Eigenlijk heb je nog gelijk ook
  dinsdag 18 september 2007 @ 14:44:03 #13
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_53271017
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 14:41 schreef ScudRaket het volgende:

[..]

Ik ga met genoeg leden en niet-leden om. Zowel van mijn eigen (geen Corps) als van andere verenigingen (o.m. van Corpora)
Dacht dat je lid van Corps was Tegenvaller hoor, dit
  dinsdag 18 september 2007 @ 14:44:40 #14
81028 ScudRaket
Fanatiek nachtbaggeraar
pi_53271034
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 14:37 schreef Hephaistos. het volgende:
Alleen al dat je het grappig vind om jezelf voor lul te zetten om opzettelijk het dichtgetikt-stereotype uit te dragen zegt mij genoeg eigenlijk.
Hehe, de vraag is wie zichzelf nou voor lul zet.
  dinsdag 18 september 2007 @ 14:45:02 #15
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_53271041
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 14:42 schreef Zhenar het volgende:

Je hoeft toch ook niet te discussieren om eruit te komen? Als we dat gaan doen kunnen we 98% van de topics wel sluiten...
pi_53271096
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 14:36 schreef Falco het volgende:
Leuk topic is dit, vooral die corpslullo's die met hart en ziel hun kansloze vereniginkje blijven verdedigen .
Ook leuk dat burgers en niet leden hier hun vooroordelen blijven plaatsen
  dinsdag 18 september 2007 @ 14:49:35 #17
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_53271158
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 14:44 schreef ScudRaket het volgende:

[..]

Hehe, de vraag is wie zichzelf nou voor lul zet.
Nou, laten we het eens analyseren

IN THE BLUE CORNER:
Een paar gasten die een biertje aan het drinken zijn. Ze zijn geen lid en vinden het allemaal onzin. Leden vinden ze maar een stel balletjes, maar ze laten ze lekker gaan tenzij ze zelf geprovoceerd worden.

IN THE RED CORNER:
Een groepje corps-leden die overdreven formeel gekleed gaan. Ze schreeuwen verdacht veel naar elkaar en maken bijdehandte opmerkingen over voorbijgangers, die ze dan als pauper of knor bestempelen.

Als ik moet kiezen weet ik het wel hoor. Go Blue!
  dinsdag 18 september 2007 @ 14:51:31 #18
85169 Zhenar
Thundercatz, Ho
pi_53271209
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 14:45 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Je hoeft toch ook niet te discussieren om eruit te komen? Als we dat gaan doen kunnen we 98% van de topics wel sluiten...
Nou... als het doel niet is om "er uit te komen", dan is het ook geen discussie, maar gewoon een opeenhoping van meningen. (Zoals hier eigenlijk )
Als je op iemand reageert, dan doe je dat om dat standpunt te bevestigen of ontkrachten (meestal het tweede ). Je probeert dus anderen van jouw visie te overtuigen. En in een goede discussie doet men ook zijn best om het standpunt van de ander begrijpen en tot een gemeenschappelijke visie te komen, dan wel door de ander over te halen tot de eigen visie, dan wel door de eigen visie aan te passen. Maar dat zal hier toch nooit gebeuren
  dinsdag 18 september 2007 @ 14:56:11 #19
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_53271340
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 14:49 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Nou, laten we het eens analyseren

IN THE BLUE CORNER:
Een paar gasten die een biertje aan het drinken zijn. Ze zijn geen lid en vinden het allemaal onzin. Leden vinden ze maar een stel balletjes, maar ze laten ze lekker gaan tenzij ze zelf geprovoceerd worden.

IN THE RED CORNER:
Een groepje corps-leden die overdreven formeel gekleed gaan. Ze schreeuwen verdacht veel naar elkaar en maken bijdehandte opmerkingen over voorbijgangers, die ze dan als pauper of knor bestempelen.

Als ik moet kiezen weet ik het wel hoor. Go Blue!
So true . Tijd geleden raakte ik een deur aan van een sociëteit, die een beetje naar binnen bewoog daardoor. Ik weet niet waarom, volgens mij om mijn evenwicht te bewaren ofzo, het ging per ongeluk iig. Komt er zo'n woeste lullo uitgestormd: "WAT! WAAROM RAAK JE ONZE DEUR AAN? WAAROM? VIND JE DAT NORMAAL OFZO" Ik zo: "Chill chill man, niks aan de hand ", bleef ie maar boos doen en wou gaan matten ofzo . Kwam er een andere kerel van een andere studentenvereniging aan vanuit een andere deur, die vroeg wat er aan de hand was enzo. Afijn, toen konden we weer weggaan en gingen zij twee verder bakkeleien over dat de deur van hun sociëteit was aangeraakt .
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  dinsdag 18 september 2007 @ 14:57:22 #20
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_53271371
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 14:51 schreef Zhenar het volgende:

[..]

Nou... als het doel niet is om "er uit te komen", dan is het ook geen discussie, maar gewoon een opeenhoping van meningen. (Zoals hier eigenlijk )
Als je op iemand reageert, dan doe je dat om dat standpunt te bevestigen of ontkrachten (meestal het tweede ). Je probeert dus anderen van jouw visie te overtuigen. En in een goede discussie doet men ook zijn best om het standpunt van de ander begrijpen en tot een gemeenschappelijke visie te komen, dan wel door de ander over te halen tot de eigen visie, dan wel door de eigen visie aan te passen. Maar dat zal hier toch nooit gebeuren
Ik heb de illusie allang opgegeven dat op een massaal forum als Fok zo'n houding de boventoon gaat voeren in een topic. Om visies aan te passen is een sfeer van vertrouwen nodig en dat is gewoon niet iets dat snel zal gebeuren op een masaal forum als Fok, wellicht alleen tussen de regulars die al jaren met elkaar van mening wisselen.

Overigens denk ik niet dat standpunten star blijven na dit soort discussies, het zal alleen op de korte termijn niet meteen toegegeven worden. Standpunten komen niet samen in een dag, maar vaak wel in 5 of 6 jaar... Dat maakt zelfs hier discussieren tot (iets) meer dan puur tijdverdrijf, hoewel ik het zelf meestal wel zo benader.
  dinsdag 18 september 2007 @ 14:59:11 #21
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_53271424
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 14:56 schreef Falco het volgende:

[..]

So true . Tijd geleden raakte ik een deur aan van een sociëteit, die een beetje naar binnen bewoog daardoor. Ik weet niet waarom, volgens mij om mijn evenwicht te bewaren ofzo, het ging per ongeluk iig. Komt er zo'n woeste lullo uitgestormd: "WAT! WAAROM RAAK JE ONZE DEUR AAN? WAAROM? VIND JE DAT NORMAAL OFZO" Ik zo: "Chill chill man, niks aan de hand ", bleef ie maar boos doen en wou gaan matten ofzo . Kwam er een andere kerel van een andere studentenvereniging aan vanuit een andere deur, die vroeg wat er aan de hand was enzo. Afijn, toen konden we weer weggaan en gingen zij twee verder bakkeleien over dat de deur van hun sociëteit was aangeraakt .
Geniaal...

En mijn punt is dus dat als mensen net bij een Corps zitten dat soort mores nog wel kunnen relativeren. Maar hoe langer ze er zitten, hoe meer ze worden als die idioot die jij beschrijft. Hoe sneu...
  dinsdag 18 september 2007 @ 15:10:52 #22
85169 Zhenar
Thundercatz, Ho
pi_53271731
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 14:57 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Ik heb de illusie allang opgegeven dat op een massaal forum als Fok zo'n houding de boventoon gaat voeren in een topic. Om visies aan te passen is een sfeer van vertrouwen nodig en dat is gewoon niet iets dat snel zal gebeuren op een masaal forum als Fok, wellicht alleen tussen de regulars die al jaren met elkaar van mening wisselen.

Overigens denk ik niet dat standpunten star blijven na dit soort discussies, het zal alleen op de korte termijn niet meteen toegegeven worden. Standpunten komen niet samen in een dag, maar vaak wel in 5 of 6 jaar... Dat maakt zelfs hier discussieren tot (iets) meer dan puur tijdverdrijf, hoewel ik het zelf meestal wel zo benader.
Ik denk niet dat het alleen om vertrouwen gaat, maar met name om de insteek van de deelnemers. Ik vind het zelf belangrijk om open te staan voor andere meningen/visies. En ik vind discussies met mensen die daar ook zo over denken meestal prettiger dan disccussies met mensen die alleen hun eigen punt (keer op keer) proberen te maken. Al kunnen discussies met dat soort mensen ook erg leuk zijn (eigenlijk praktisch elke discussie op Fok! ).

Maar hier is het gewoon een beetje sneu: er zijn twee partijen die alleen maar bezig zijn met zichzelf goed over zichzelf te laten voelen. Corpsleden (en soortgenoten) verdedigen hun ontgroening en hun vereniging met hand en tand, want als een ontgroening en/of vereniging echt voor ruggegraatloze meelopers is, dan zouden ze dat zelf ook zijn en dat kan toch niet?!
Iets soortgelijks geldt voor niet-leden: die lezen negatieve berichtgeving over een groep die toch al vaak negatief wordt belicht in de media. Ze grijpen deze gelegenheid aan om te roepen dat ze maar wat blij zijn dat ze niet bij die groep horen, want dat betekent dat ze het toch maar goed getroffen hebben.

In plaats van dat iemand blijk geeft van enige nuance Maar dat is op Fok! bijna altijd teveel gevraagd, vrees ik
pi_53271910
ah gossie de weekopdracht van de ontgroening voor de feuten luidt:

"verdedig overal en altijd je corpse en zorg dat de negatieve publiciteit ophoud!"
  dinsdag 18 september 2007 @ 15:25:22 #24
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_53271989
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 15:10 schreef Zhenar het volgende:

[..]

Ik denk niet dat het alleen om vertrouwen gaat, maar met name om de insteek van de deelnemers. Ik vind het zelf belangrijk om open te staan voor andere meningen/visies. En ik vind discussies met mensen die daar ook zo over denken meestal prettiger dan disccussies met mensen die alleen hun eigen punt (keer op keer) proberen te maken. Al kunnen discussies met dat soort mensen ook erg leuk zijn (eigenlijk praktisch elke discussie op Fok! ).

Maar hier is het gewoon een beetje sneu: er zijn twee partijen die alleen maar bezig zijn met zichzelf goed over zichzelf te laten voelen. Corpsleden (en soortgenoten) verdedigen hun ontgroening en hun vereniging met hand en tand, want als een ontgroening en/of vereniging echt voor ruggegraatloze meelopers is, dan zouden ze dat zelf ook zijn en dat kan toch niet?!
Iets soortgelijks geldt voor niet-leden: die lezen negatieve berichtgeving over een groep die toch al vaak negatief wordt belicht in de media. Ze grijpen deze gelegenheid aan om te roepen dat ze maar wat blij zijn dat ze niet bij die groep horen, want dat betekent dat ze het toch maar goed getroffen hebben.

In plaats van dat iemand blijk geeft van enige nuance Maar dat is op Fok! bijna altijd teveel gevraagd, vrees ik
Maar die insteek waarmee je een discussie ingaat is juist rechtstreeks terug te leiden op dat vertrouwen. Mensen zijn alleen bereid hun mening op losse schroeven te zetten als anderen dat ook doen, en ze het niet ingepeperd krijgen als ze hun mening herzien. Fok is daar te groot en anoniem voor, er is altijd wel iemand als de kippen bij om het je in te peperen als je je mening herziet.

Ik persoonlijk vind dat niet erg, tegengestelde meningen zijn ook leuk. Opinievorming kan ook prima plaatsvinden door extreme meningen tegenover elkaar te zetten. Overigens vind ik mijzelf uiterst genuanceerd, maar dat terzijde
  dinsdag 18 september 2007 @ 15:34:27 #25
85169 Zhenar
Thundercatz, Ho
pi_53272156
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 15:25 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Maar die insteek waarmee je een discussie ingaat is juist rechtstreeks terug te leiden op dat vertrouwen. Mensen zijn alleen bereid hun mening op losse schroeven te zetten als anderen dat ook doen, en ze het niet ingepeperd krijgen als ze hun mening herzien. Fok is daar te groot en anoniem voor, er is altijd wel iemand als de kippen bij om het je in te peperen als je je mening herziet.

Ik persoonlijk vind dat niet erg, tegengestelde meningen zijn ook leuk. Opinievorming kan ook prima plaatsvinden door extreme meningen tegenover elkaar te zetten. Overigens vind ik mijzelf uiterst genuanceerd, maar dat terzijde
Ik vind internetdiscussies ook wel degelijk interessant, maar ik vind ze (voor mezelf) het minst leerzaam.

Overigens zou ik juist denken dat mensen sneller bereid zijn hun eigen mening "op losse schroeven" te zetten op een anoniem forum: je lijdt immers geen gezichtsverlies als je "de discussie verliest". Maar misschien hecht men toch best wel wat waarde aan hun "internetimago"... nu ik er over nadenk: uiteindelijk komt het natuurlijk allemaal op zelfbeeld aan. Mensen zijn gewoon bang dat dát wordt aangetast in een online discussie! Dan is vertrouwen inderdaad toch het probleem: dat je probeert e.e.a. van de andere kant te bekijken en dat men dan meteen schreeuwt: "ZIEJEWEL IK HEB GELIJK EIKEL!" ofzo

Maar goed, het ging over studentenverenigingen/ontgroeningen enzo
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')