Vrijheidsberoving mag niet zomaar. Dat heet 'gijzelen', en gijzelen mag alleen de overheid (d.m.v. een gerechtelijk bevel en de politie). Als een ander het doet, zonder gerechtelijk bevel, heet het 'ontvoering', en dat is een zeer ernstig feit. De politie had aan jou moeten vragen of je aangifte wilde doen van de ontvoering en de mishandeling, ze hebben daar ZEKER wel wat mee te maken.
Heb je aangifte gedaan toen de politie er was? Zo niet, dan alsnog doen, of je het nou kan bewijzen of niet.
Ook het geweld van je collega, dat mag natuurlijk niet. Ook aangifte van doen.
Ik lees even tussen de regeltjes door... Je baas z'n ene werkgever kan de betalingstermijn op een auto niet betalen. Een andere werkgever van je baas heeft financieele problemen. Een derde werkgever gebruikt gewoon geweld als je baas daar om roept.
(ik gebruik het woord 'baas' hier voor 'rechterhand van de baas', want blijkbaar houdt de echte baas zich niet bezig met de dagelijkse gang van zaken en is de rechterhand de leider).
Klinkt als een bedrijf dat geleid wordt door een onscrupuleuze vrouw. Daarnaast zijn er blijkbaar geldproblemen, loopt iedereen op zijn laatste tanden en zijn er mensen die erg ver willen gaan om in de gratie te blijven. Ergens proef ik een paar familiebanden.
Maar inderdaad vind ik het ook niet handig dat je hier je naam noemt en de naam van het bedrijf (in je email adres). Dat kan nog vervelende gevolgen voor je krijgen (wat denk je van een aanklacht op grond van gemiste inkomsten door deze melding).
Daarnaast is je verhaal op punten waar je best wel over had uit kunnen wijden juist nogal vaag, waardoor je veel ruimte voor interpretatie overlaat (ik heb je er net één gegeven).
Opsomming:
- Je kunt je baas aanklagen op grond van ontvoering, hoe kort dat ook was.
- Je kunt je collega aanklagen voor mishandeling.
- Het geschil had gewoon onderling opgelost kunnen worden, maar die rechterhand van de baas moest zich er mee bemoeien waardoor dat onmogelijk werd (zei ik al dat ik een familieband proefde?).
- Burgerarrest is bullshit, dat kan pas wanneer je iets strafbaars gedaan hebt. Je hebt de wet nog niet overtreden als je een betalingstermijn mist.
Bedenk wel dat je in je eentje tegenover hen staat. Zij kunnen elkaar makkelijk indekken. Dat mag natuurlijk niet. Maar in feite mag alles zo lang niet bewezen kan worden dat je het gedaan hebt. Als er niks bewezen kan worden is er geen zaak.
Heel verhaal. Bedenk wel dat ik geen jurist ben maar ook gewoon werknemer (ok, juristen zijn meestal ook werknemers
![]()
). Dus ik KAN het mis hebben...