Geinig dat vroeg iemand mij ook al vandaag.quote:Op donderdag 20 september 2007 21:15 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Ik doel met uiterlijk vertoon niet de aankleding van een moskee, maar het etaleren van overdadige rijkdom door individuen (die ook moslim zijn).
Ik vroeg het met name omdat volgens mij Mohammed overdadig uiterlijk vertoon afkeurde en een meer ingetogen wijze van leven voorstond. Zo is er volgens mij bijvoorbeeld een verbod om van gouden borden en/ of met gouden bestek te eten (als ik het goed heb). Ook het dragen van hoofdbedekking door vrouwen zou hiermee te maken kunnen hebben. Toch zie je soms bij bepaalde moslims (rijke oliesjeiks) en in bepaalde moslimlanden (bijvoorbeeld het emiraat Dubai van de Verenigde Arabische Emiraten) dat uiterlijk vertoon bij hen voorop lijkt te staan.quote:Op donderdag 20 september 2007 21:58 schreef Burakius het volgende:
[..]
Geinig dat vroeg iemand mij ook al vandaag.
Persoonlijk vindt ik uiterlijk vertoon iets voor de grote massa. Mij boeit het niet veel. Als ik iets heb geleerd in mijn leven is het om mensen niet op hun uiterlijk te beoordelen. Maar helaas is de wereld zo ingesteld, dat je een bepaalde status krijgt als je uiterlijk vertoon ook goed is ( denk aan dikke bakken hebben). En als ze dit zien, dan krijgen ze respect voor je en luisteren ze naar je. In dit geval kan een moslim die welvarend is wel een dikke bak aanschaffen met als doel dat mensen dan wel naar hem luisteren. Het open het hart dan in dit geval. Het is dan makkelijker om de dialoog aan te gaan of om contact te krijgen met deze mensen. Over de exacte regels in de Islam moet ik me nog even verdiepen.
Ja, iemand vermoorden ook maar toch gebeurt hetquote:
Over de gouden borden is nog een leuk verhaaltje met Fatih Sultan Mehmed. Op een dag nodigde hij zijn hoca (leraar) uit. Hij was zo blij dat hij kwam dat hij het beste eten liet maken en al het servies van goud liet zetten. Toen de hoca kwam echter at hij helemaal niets. Waarom eet je niets hoca? De hoca zei: Een sultan hoort te eten zoals zijn volk eet. Muhammad (vzmh) heeft ons geleerd dat je niet van zulks uiterlijk vertoon moet houden. Dat is niet goed.quote:Op donderdag 20 september 2007 22:10 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Ik vroeg het met name omdat volgens mij Mohammed overdadig uiterlijk vertoon afkeurde en een meer ingetogen wijze van leven voorstond. Zo is er volgens mij bijvoorbeeld een verbod om van gouden borden en/ of met gouden bestek te eten (als ik het goed heb). Ook het dragen van hoofdbedekking door vrouwen zou hiermee te maken kunnen hebben. Toch zie je soms bij bepaalde moslims (rijke oliesjeiks) en in bepaalde moslimlanden (bijvoorbeeld het emiraat Dubai van de Verenigde Arabische Emiraten) dat uiterlijk vertoon bij hen voorop lijkt te staan.
Misschien kan Triggershot hier nog wat nader op ingaan, aangezien hij vaak vrij goed weet welke teksten hierover handelen en welke gezichtspunten er dan over bestaan.
Het wordt ze wijsgemaakt. Precies ja.quote:Op donderdag 20 september 2007 22:12 schreef Biefstuk het volgende:
[..]
Ja, iemand vermoorden ook maar toch gebeurt het
Die idioten in die idiote landen worden wijsgemaakt dat ze in het paradijs komen als ze op het knopje drukken.
En toch zijn die zelfopblazers gelovig.
Ik ben natuurlijk in elk geval blij dat zij het bestaan van de Almachtige erkennen. Ook is het natuurlijk zo dat veel moslims, net als veel christenen, proberen oprecht de Almachtige te dienen naar eer en geweten. Qua normen en waarden en levenshouding zijn er eveneens veel overeenkomsten, naast bepaalde verschillen, tussen christenen en moslims. Beiden zien zij in dat enkel leeg materialisme zonder Godsbesef geen heil en een volwaardig leven zal brengen.quote:Op donderdag 20 september 2007 22:18 schreef Burakius het volgende:
[..]
Over de gouden borden is nog een leuk verhaaltje met Fatih Sultan Mehmed. Op een dag nodigde hij zijn hoca (leraar) uit. Hij was zo blij dat hij kwam dat hij het beste eten liet maken en al het servies van goud liet zetten. Toen de hoca kwam echter at hij helemaal niets. Waarom eet je niets hoca? De hoca zei: Een sultan hoort te eten zoals zijn volk eet. Muhammad (vzmh) heeft ons geleerd dat je niet van zulks uiterlijk vertoon moet houden. Dat is niet goed.
En met rijke oliesjeiks noem je dan wel meteen iets he.
Wat betreft de hoofddoeken heeft het niets anders te maken met dat het moet van Allah (leren we via Muhammad (vzmh).).
Mag ik een vraagje aan jou stellen? Dit wou ik altijd wel weten van Christenen dus ik vraag het.
Wat vindt jij eigenlijk van moslims tegenover atheïsten. Dus wat ik bedoel is. Ben je toch blij dat moslims tenminste Godsvrezend zijn? En ook in Isa(vzmh) geloven. ?
p.s.
Ook leuk is dat alle profeten nooit van uiterlijk vertoon hebben gehouden. Daar uit kunnen we al een les uit trekken lijkt me.
Heb je ooit wel eens boeken van Said Nursi gelezen. Deze geniale man ( müceddid volgens vele) competeerde al op zijn 14e tegen de hoogste imams. Hij beschreef de laatste 'era' van de mensheid. In de koran en hadiths filteren we eruit dat Moslims en Christenen samen zullen werken tegen het atheïsme.quote:Op donderdag 20 september 2007 22:48 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Ik ben natuurlijk in elk geval blij dat zij het bestaan van de Almachtige erkennen. Ook is het natuurlijk zo dat veel moslims, net als veel christenen, proberen oprecht de Almachtige te dienen naar eer en geweten. Qua normen en waarden en levenshouding zijn er eveneens veel overeenkomsten, naast bepaalde verschillen, tussen christenen en moslims. Beiden zien zij in dat enkel leeg materialisme zonder Godsbesef geen heil en een volwaardig leven zal brengen.![]()
Moslims kennen Jezus ook, niet als de Zoon van God en Christus (Verlosser), maar enkel als (een belangrijk) profeet. Dat is waarschijnlijk het belangrijkste verschil tussen moslims en christenen.
Met het post scriptum ben ik het overigens helemaal mee eens. Niet het uiterlijk is belangrijk, maar het innerlijk.
Nee, die heb ik niet gelezen. Toevallig stond er vandaag wel een heel stuk in het NRC over het afscheidscollege van Egbert Schuurman, hoogleraar in de Reformatorische Wijsbegeerte en fractievoorzitter van de Christen Unie in de Eerste Kamer, waarin hij pleit voor een pact van christendom en islam tegen cultuurspanningen.quote:Op donderdag 20 september 2007 22:58 schreef Burakius het volgende:
[..]
Heb je ooit wel eens boeken van Said Nursi gelezen. Deze geniale man ( müceddid volgens vele) competeerde al op zijn 14e tegen de hoogste imams. Hij beschreef de laatste 'era' van de mensheid. In de koran en hadiths filteren we eruit dat Moslims en Christenen samen zullen werken tegen het atheïsme.
http://www.nrc.nl/binnenl(...)_voor_pact_met_islamquote:Senator CU pleit voor pact met islam
Door een onzer redacteuren
Rotterdam, 20 sept. Een versterkt christendom en de reformistische islam zouden een „moreel en cultureel pact" moeten sluiten, om de huidige spanning tussen moslims en de verdedigers van de westerse cultuur te verminderen. Dat betoogt Egbert Schuurman, hoogleraar filosofie en tevens fractievoorzitter van de ChristenUnie in de Eerste Kamer.
Volgens Schuurman, die vandaag zijn afscheidsrede uitspreekt als hoogleraar reformatorische wijsbegeerte aan de universiteit van Wageningen, bestaat er „veel overeenstemming” tussen de islamitische en de christelijke kritiek op „uitwassen” van de moderne cultuur, zoals „leeg materialisme” en „de overheersende rol van het technische denken”.
De christelijke en islamitische religie kunnen volgens hem „op hun wijze bijdragen aan een globaliserende cultuur, waarin het leven niet wordt bedreigd, maar verrijkt en waarin meer recht en gerechtigheid wordt gedaan”.
De ethiek van de reformistische islam en de cultuurkritiek van het christendom zouden elkaar volgens hem met name kunnen helpen en versterken in hun zorg om natuur en milieu, om wereldwijde sociale rechtvaardigheid.
Indien een dergelijke levensbeschouwelijke toenadering uitblijft, meent Schuurman, zal „de strijd verhevigen en het islamitisch geweld toenemen.”
Schuurman distantieert zich in zijn rede, over de „uitdaging van de islamitische technologiekritiek”, van de fundamentalistische en gewelddadige islam, maar vestigt zijn hoop op hervormingsgezinde moslims die de moderne cultuur niet afwijzen, maar wel een hernieuwde morele bedding willen geven. Hij sluit daarmee aan bij de traditie van de conservatieve cultuurkritiek in het Westen.
De spanningen tussen de islamitische wereld en de globaliserende technologische cultuur kunnen in zo’n nieuwe „ethisch raamwerk” afnemen, meent Schuurman. Op basis van hun overeenkomstige cultuurkritiek moeten moslims en christenen zich samen daarvoor inzetten. Als je de balans opmaakt blijkt er veel overeenstemming te zijn tussen de islamitische en christelijk-wijsgerige cultuurkritiek. Beide gaan terug op hun religieuze posities. „Hoezeer die religies ook verschillen en onoverbrugbaar zijn, in hun cultureel verzet hebben ze inzake de ethiek veel gemeenschappelijk.”
Buitenlandse moslim.quote:Op donderdag 20 september 2007 23:24 schreef Evil_Jur het volgende:
Met wie voel je meer verwantschap;, een Nederlandse Christen / Agnost / Atheist enz, of een buitenlandse Moslim?
quote:Op donderdag 20 september 2007 23:24 schreef Evil_Jur het volgende:
Met wie voel je meer verwantschap;, een Nederlandse Christen / Agnost / Atheist enz, of een buitenlandse Moslim?
http://www.kuran.nl/kuran/koran_index.htmquote:3:28 Laat de gelovigen geen ongelovigen als vrienden verkiezen boven de gelovigen - en wie dat doet heeft geen deel aan Allah, tenzij gij u zorgvuldig voor hen hoedt. En Allah waarschuwt u voor Hemzelf en tot Allah zullen allen wederkeren.
Je bent verplicht te stoppen dan, doorgaan is geen optie.quote:Op donderdag 20 september 2007 23:31 schreef Deoxyribonucleic het volgende:
dit brand al tijden op me tong, als je als Moslim zijnde ernstig ziek bent/operatie hebt gehad of dergelijke, midden in de Ramadan, moet je dan verplicht door of wordt het je vergeven?
Ik zei toch net als in het christendom is het verboden om afgodsbeelden te eren. Dus een plaatje een spot prent is eigenlijk niks waard iig je mag er heus wat van zeggen maar ligt eraan op wat voor een manier.quote:Op donderdag 20 september 2007 19:37 schreef Burakius het volgende:
[..]
I.p.v. de mens zelf te laten beslissen ( zie aantal doden door alcohol elk jaar) verbied de Islam het totaal. Poefff weg alcohol probleem. Je moet het van de wortels aanpakken. De oorzaak.. niet het gevolg. En btw zelfs al was alcohol goed zou ik het niet drinken omdat het simpelweg verboden is door Allah. Dus het is niet eens onze beweegreden ofzo dat alcohol slecht is.
Btw voor de Christenen is het ook verboden om afgodsbeelden niet te eren en beelden maken van Isa (vzmh). 1 van de 10 geboden. De protestanten houden zich hieraan. En met het beeldje wordt toch hem bedoeld. Het gaat om wat er achter zit.
Hoe kan een mens nou over goed en fout beslissen als het uit gaat van eigen morele verzonnen waardes en niet vanuit de waardes die God geeft(heeft gegeven via de Qur'an). Jij stelt jezelf een beetje boven God dan zeg maar als in: Ja God heeft slechte en geode dingen gezet op aarde en ik mag een beetje lukraak gaan raden welke goed en slecht is. En dan krijg je dus geval als in Rusland waar veel Christenen zich doodzuipen. Beter voorkom je het hele probleem. En dit is wat er in de Islam gebeurt.
Als ik hier ook antwoord op mag geven... Alleen als er ook geweld tegen jou wordt gebruikt. Daarmee bedoel ik niet dat je bijvoorbeeld je vader moet terugslaan als hij je een draai om je oren geeft, maar als je bijvoorbeeld op straat fystiek wordt aangevallen door een vreemde, of in oorlogstijd (wanneer je land wordt aangevallen).quote:Op donderdag 20 september 2007 23:33 schreef Rizzy-Li het volgende:
[..]
Gelijk weer een vraag wanneer vindt jij geweld kunnen ?
buitenlandse moslimquote:Op donderdag 20 september 2007 23:24 schreef Evil_Jur het volgende:
Je moet altijd het probleem bij zijn wortels aanpakken. Totaal afgodsbeelden verbieden punt. Dan krijg je ook geen probleem dat het enige kans heeft. Zo ook dus in de Islam. Het is verboden, en het beledigd ons. En ze bedoelen de profeet als ze iets tekenen.quote:Op donderdag 20 september 2007 23:33 schreef Rizzy-Li het volgende:
[..]
Ik zei toch net als in het christendom is het verboden om afgodsbeelden te eren. Dus een plaatje een spot prent is eigenlijk niks waard iig je mag er heus wat van zeggen maar ligt eraan op wat voor een manier.
Bij christendom is het zo ze aten van de appel.Toen kregen ze besef van het verschil van goed en slecht. De bijbel is een wegwijzer. Aan jou om je leven goed te leven. En dat doen veel ook niet maarja wie ben ik om dat te zeggen ?De bijbel en ook de Koran is soms te vaag (de verhalen niet de geboden) om echt antwoorden te geven. Dat is juist de hele bedoeling.
Mensen zijn naar evenbeeld gemaakt van god. We kunnen veel. Dus dat kunnen we ook.
Alleen er zijn zoveel mensen wie zegt wat goed of fout is ? Daar moet je achterkomen.
Zeg ik dat ik alles weet ?Ik zeg niet dat ik moet raden ik moet het onderzoeken voor mezelf als ik het niet weet. Door middel van de bijbel en door je geloof in jezelf te volgen.En ook het leven en wat er op je pad komt. Overal moet je van leren.
Gelijk weer een vraag wanneer vindt jij geweld kunnen ?
Ik vind dat de moslims hier niet zo heftig op moeten reageren. Ook al is het beledigend voor ons. Als we hier namelijk niet zo veel belangstelling aan hechten, waait de hype weer snel over omdat één zo'n zielige cartoon geen aandacht krijgt. De mensen die die cartoons maken zijn gewoon zielige aandachtsvragers. Laat ze maar doen wat ze willen. Als de moslims op een andere manier reageren dan ze verwacht hadden, zullen niet steeds meer cartoonisten de kop opsteken om een anti-Islam cartoon te tekenen. Moslims moeten niet de heft in eigen hand nemen en deze personen bedreigen. We moeten het overlaten aan Allah (cc) zoals Hij dat van ons vraagt.quote:Op vrijdag 21 september 2007 06:50 schreef Burakius het volgende:
[..]
Je moet altijd het probleem bij zijn wortels aanpakken. Totaal afgodsbeelden verbieden punt. Dan krijg je ook geen probleem dat het enige kans heeft. Zo ook dus in de Islam. Het is verboden, en het beledigd ons. En ze bedoelen de profeet als ze iets tekenen.
Bronquote:De Heilige Koran zegt tegen moslims:
1. "Gij zult zeker veel ergerlijk gepraat horen van degenen aan wie het Boek vóór u is gegeven en van degenen die polytheïsten zijn. En indien gij geduldig zijt en u (voor het kwaad) hoedt, waarlijk, dit is een van de zaken tot (welke) besloten (behoort te worden)." (3:185)
2. "Vele van de volgelingen van het Boek wensen u, nadat gij gelovig zijt geworden, weer tot ongelovigen te maken ... maar wees genadig en vergeef". (2:109)
In verband met deze verzen, staat in de Hadies-verzameling van Bochari:
"De boodschapper van God en zijn Metgezellen, zijn gewend de polytheïsten en de volgelingen van voorgaande boeken te vergeven, zoals God hun dat heeft bevolen, en zij zijn gewend geduld te tonen na het aanhoren van pijnlijke woorden." – Boek: Uitleg van de Koran, hoofdstuk 16 onder Soera 3.
Wat de Heilige Profeet betreft, God zegt in de Koran:
1. Verdraag geduldig wat zij zeggen." (20:130 en 50:39)
2. Gehoorzaam de ongelovigen en de huichelaars niet, en sla geen acht op hun aanstotelijk gepraat." (33:48)
In alle bovenstaande verzen, wordt moslims geleerd hun gevoelens van pijn en boosheid geduldig te verdragen en de beschuldiging te negeren.
Een ander vers dat hier een beetje over gaat is als volgt:
"En indien gij hen tot de leiding nodigt, horen zij niet; en gij ziet hen naar u kijken, toch zien zij niet. Houdt u aan vergiffenis en beveel het goede en wend u af van de onwetenden". (7:198 -199)
Dit betekent dat, wanneer wij met mensen moeten omgaan die onvoorwaardelijk vooringenomen en onwetend zijn, en bijgevolg niet in staat zijn om de leiding te begrijpen, wij ons niet moeten overgeven aan boosheid, geweld en kwaadheid jegens hen. We moeten hen met vergiffenis behandelen, onze plicht doen door onszelf eenvoudige goedheid op te leggen en ons dan van hen afwenden, door de zaak in handen van Allah over te laten.
Deze wereld kan je niet veranderen dus protesteren heeft geen zin. Dat is ook juist de bedoeling dat het leven moeilijk is. Maar door geweld wordt het nog moeilijker door eigen doen.quote:Op vrijdag 21 september 2007 06:50 schreef Burakius het volgende:
[..]
Je moet altijd het probleem bij zijn wortels aanpakken. Totaal afgodsbeelden verbieden punt. Dan krijg je ook geen probleem dat het enige kans heeft. Zo ook dus in de Islam. Het is verboden, en het beledigd ons. En ze bedoelen de profeet als ze iets tekenen.
Bij de Islam is het zo. Een sinaasappel heeft vitaminen. Een persoon die dit weet en een sinaasappel eet krijgt die vitaminen binnen. Wat hij ook doet. En een persoon die dit niet weet krijgt deze vitaminen ook binnen. Allah heeft voor ons goed en slecht geschapen en ons getoond in de Qur'an waar we vandaan moeten blijven. Een mens is niet capabel op eigen morele waardes te beslissen wat goed en slecht is. Helemaal al in deze era waar goed en slecht wordt bepaald door atheïsten in dit land en niet meer door Christen (ja wel een vleugje Christendom van oudsher).
En hoe rijm je dit met niet alles zomaar geloven?quote:Op vrijdag 21 september 2007 06:50 schreef Burakius het volgende:
[..]
Bij de Islam is het zo. Een sinaasappel heeft vitaminen. Een persoon die dit weet en een sinaasappel eet krijgt die vitaminen binnen. Wat hij ook doet. En een persoon die dit niet weet krijgt deze vitaminen ook binnen. Allah heeft voor ons goed en slecht geschapen en ons getoond in de Qur'an waar we vandaan moeten blijven. Een mens is niet capabel op eigen morele waardes te beslissen wat goed en slecht is. Helemaal al in deze era waar goed en slecht wordt bepaald door atheïsten in dit land en niet meer door Christen (ja wel een vleugje Christendom van oudsher).
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |