quote:
Sneijder is de speelsheid voorbij
Door MAARTEN WIJFFELS
MADRID - Over zijn status bij Real Madrid zegt Wesley Sneijder na één jaar Spanje: ,,In het begin moest je zelf maar zien dat je op het veld kwam. Nu zeggen Raúl en Guti in de kleedkamer: ‘Kom Wes, we moeten trainen’.''
'Toen ik tekende heb ik hier tegen de mensen intern gezegd: Ik wil komend seizoen niet worden vergeleken met David Beckham. We kunnen allebei een vrije trap nemen en ik krijg zijn rugnummer 23, maar we zijn wel compleet verschillende voetballers. Kijk wat míjn kwaliteiten zijn, laat me een seizoen meedraaien en trek dan je conclusie: is het de investering waard geweest of niet?''
Nu het debuutseizoen van Wesley Sneijder bij Real Madrid zijn einde nadert, is het tijd om de balans op te maken. Hij kan tevreden zijn, denkt de bijna 24-jarige voetballer zelf. ,,De naam Beckham is na zes wedstrijden nooit meer gevallen. Ondanks dat ik de vergelijking zelf dus al meteen had afgekapt, is dat tóch leuk om te merken.''
Een dag na de 4-1 zege op FC Barcelona heeft Sneijder thuis bij kunnen komen van alle indrukken en vermoeienissen van de laatste week. Voor de tweede keer na het veroveren van de Spaanse titel heeft de selectie van Real gisteren tot diep in de nacht feestgevierd. Vandaag is een vrije dag. Dus was er tijd om bij te slapen en met zoon Jessey naar de dokter te gaan. Het ventje heeft oorontsteking en is blij dat zijn papa een dag niet hoeft te werken.
Het is een jaar geworden om met voldoening op terug te kijken, beseft Sneijder, die als debutant in 38 van de 50 officiële duels van Real heeft meegespeeld. In 34 ervan was hij zelfs basisspeler. Hij maakte acht doelpunten, op één na de meeste van alle middenvelders in de Primera División. ,,Daarom voelt het dat ik écht mijn aandeel heb in deze titel. Ze kunnen zeggen dat ze tevreden over je zijn, maar je wilt zoiets voelen. Dat zit hem in de speelminuten die je krijgt, maar het zit hem ook in kleine alledaagse dingen.
,,Om een voorbeeld te geven: gingen we in het begin trainen, dan moest je zelf maar zien dat je op het veld kwam. Nu zeggen jongens als Raúl en Guti in de kleedkamer: 'Kom Wes, we moeten trainen.' Begrijp je? Als nieuwe speler word je er niet gelijk bij getrokken, dat moet je zelf afdwingen.''
In één seizoen is de beste speler van de eredivisie een voetballer geworden voor de Europese top. Het gaat plotseling heel snel met een talent dat in zijn eerste drie, vier seizoenen bij Ajax steeds maar kleine stapjes in zijn ontwikkeling maakte. Sneijder was geen Van Persie of Robben, die al op hun 19de werden weggeplukt door Arsenal en Chelsea. ,,Op mijn 19de had ik het in het buitenland niet kunnen maken,'' stelt hij eerlijk.
In de eerste drie, vier jaar eredivisie heeft hij veel dingen bij moeten leren. Sneijder was een talent dat altijd alleen maar aan aanvallen dacht. ,,Dat brengt de jeugdopleiding van Ajax nou eenmaal met zich mee. Je bent vaak zoveel beter dan je tegenstander. Eenmaal in het eerste was ik nog steeds heel speels. En eigenwijs.''
In zijn biografie Dit is mijn wereld zegt Guus Hiddink rake woorden over het bewustwordingsproces bij jonge topspelers. De kern, zegt de ex-coach van ondermeer Real Madrid, is toch: zien ze het? ,,Heel sec gesteld: weten ze waarvoor de club hen heeft ingehuurd? Wat hun job is? Waarvoor ze betaald worden? Spelers die dat inzicht niet ontwikkelen, zijn niet geschikt voor de top.''
Sneijder: ,,Bij mij zie je de ontwikkeling goed terug in mijn vrije trappen. Tegenwoordig moet elke vrije trap rendement hebben. Dat eis ik van mezelf. Daarom trap ik ze alleen nog maar met rechts. In mijn eerste eredivisiejaren trapte ik ook geregeld met links. Even laten zien dat ik dat ook kon. Een afzwaaier? Jammer dan. Met die onzin ben ik op een gegeven moment gekapt.''
En een gevalletje zoals met Wesley Sonck, een ordinaire ruzie voor de camera over een vrije trap, kan dat hem nog overkomen? ,,Dat heb je dit seizoen ook niet meer gezien. En ik zeg je: het zal ook in de toekomst niet meer gebeuren. Zulke dingen kwamen voort uit frustratie over een te hoog verwachtingspatroon. Rafael (Van der Vaart,red.) en ik moesten als jonge spelers het elftal dragen bij Ajax. Maar dat kon nog helemaal niet.''
Het winnen van prijzen vieren ze bij Real Madrid traditiegetrouw op het sprookjesachtige Plaza de Cibeles. Aanvoerder Raúl drapeerde er ook dit jaar weer een clubsjaal om de hals van Cibeles, de godin van de vruchtbaarheid. Tegen dat decor, omringd door tienduizenden uitzinnige fans, was parkeerplaats P2 zondagnacht ver weg voor Sneijder. P2 was de plek waar hij in 2004 zijn eerste en enige landstitel met Ajax vierde. Op het inderhaast opgebouwde podium werden de Ajacieden één voor één naar voren gehaald, om zich met de kampioenschaal in de hand te laten vieren.
,,Hoe mooi ik P2 ook vond, deze titelviering was zo anders. Er is niet één speler apart naar voren geroepen, de hele nacht is het team gevierd. Dat team is onze kracht geweest en het ontbreken van de juiste teamgeest is hét probleem van Barcelona.
,,Je zag het woensdagavond weer bij de 4-1 nederlaag tegen ons. Bij aanvallen van hun gingen er zes, zeven spelers mee. Bij balverlies bleven ze allemaal voorin hangen. Dat kun je je niet meer permitteren nu het spel zo snel op en neer gaat. Wij hadden er tegen dit Barcelona zeker negen moeten maken.''
Het is een interessant punt. Zondagavond zei bondscoach Marco van Basten bij Voetbal Insite dat hij veel liever een speler als Sneijder in zijn elftal heeft dan bijvoorbeeld de Italiaan Pirlo. De reden: Sneijder is even creatief, maar verdedigt beter mee.
,,Ik heb die uitzending niet gezien,'' zegt de middenvelder van Oranje. ,,Maar ik heb het er met Van Basten al eerder over gehad. Hij ziet wat ik zelf ervaar: ik maak de laatste tijd veel meer meters in wedstrijden. Na een afgeslagen aanval even drie, vier meter teruglopen om weer in positie te staan. Oók dat hoort erbij. Drie keer verzaken en 100.000 toeschouwers fluiten je uit.''
Op voorhand zeg je: het biedt hoop voor de EK-zomer van Oranje. Al is er wel één wezenlijk verschil tussen de situatie bij Real en die bij het Nederlands elftal. In Madrid is Sneijder een gewaardeerde speler, maar mannen zoals Raúl, Casillas en Van Nistelrooy staan altijd nog hoger in de hiërarchie. Bij Oranje zijn hij, Van Persie en Van der Vaart dé oogappels van de bondscoach. Wie garandeert dat de verleiding straks niet te groot wordt om de teamgedachte te laten varen en voor eigen glorie te gaan?
,,Ik zie dat niet gebeuren,'' zegt Sneijder. ,,Juist Van der Vaart en Van Persie ervaren ook hoe het is om in de top onderdeel te zijn van een team. In vergelijking met het WK zijn we twee jaar ouder. We kunnen met Oranje het EK tot iets leuks maken, maar alleen als we samenwerken en de kwaliteiten bundelen.
,,En hoe ver we dan kunnen komen, hangt weer af van de vorm van een paar individuen. Iemand zal al het teamwork wel steeds moeten afmaken. Ik ben vooral benieuwd of dat we dáár met een kleine kern van spelers in slagen.''
Het EK wordt zijn derde eindtoernooi. Het moet nog blijken of hij een toernooivoetballer is: ,,In 2004 en 2006 kon ik dat verschil nog niet maken, maar ik had wel het gevoel dat ik beide keren groeide in het toernooi.''