abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_53236838
Zou Turkije wel of niet onderdeel moeten worden van de EU?
Wie is voor en wie is tegen?
the god from which all light emanates
the sun god because of his warmth and compassion for the people who worshipped him
  maandag 17 september 2007 @ 09:39:02 #2
155694 Paulus-de-Boskabouter
Vandaag zonder rode puntmuts
pi_53237014
Tegen
Paulus mist zijn vriendjes uit het bos....
pi_53237020
quote:
Op maandag 17 september 2007 09:39 schreef Paulus-de-Boskabouter het volgende:
Tegen
En waarom ben jij tegen?
the sun god because of his warmth and compassion for the people who worshipped him
pi_53237089
tegen!

Turkij ligt ten eerst al in azie, om paar vierkante km na
pi_53237136
quote:
Op maandag 17 september 2007 09:42 schreef Keiichi het volgende:
tegen!

Turkij ligt ten eerst al in azie, om paar vierkante km na
Hajime mashite Keiichi,

Het ligt inderdaad deels in azië maar een groot gedeelte ligt ook in Europa.
Wat zouden de nadelen zijn?Dat er diverse Turken non stop de grens over komen?
  † In Memoriam † maandag 17 september 2007 @ 09:53:39 #6
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_53237337
De EU afschaffen dan hoef je de keuze ook niet meer te maken.
Carpe Libertatem
pi_53237387
Tegen. Ten eerste ligt het in Azie en ten tweede is het een moslimstaat.
pi_53237415
quote:
Op maandag 17 september 2007 09:55 schreef Fastmatti het volgende:
Tegen. Ten eerste ligt het in Azie en ten tweede is het een moslimstaat.
Dan spreken we toch gewoon af dat het in Europa ligt, dan is dat probleem opgelost.
pi_53237593
Opzich is Turkije vergeleken met andere moslimlanden erg modern
pi_53237635
Steek die EU toch es waar de zon niet schijnt.
Everything Is About Sex Except Sex. Sex Is About Power
  maandag 17 september 2007 @ 10:08:20 #11
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_53237684
quote:
Op maandag 17 september 2007 10:04 schreef Nohochacyum het volgende:
Met de nieuwe President moeten we maar even afwachten of dat zo blijft...
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_53237691
quote:
Op maandag 17 september 2007 10:04 schreef Nohochacyum het volgende:
Omdat het leger ingrijpt als ze dreigen een moslimstaat te worden. Turkije zit gewoon in een flinke spagaat. Als moslimstaat hoort het niet bij de EU, maar als het militaire dictatuur ook niet.
  maandag 17 september 2007 @ 10:10:59 #13
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_53237729
quote:
Op maandag 17 september 2007 09:53 schreef Boze_Appel het volgende:
De EU afschaffen dan hoef je de keuze ook niet meer te maken.
Terug naar de E.E.G!

Dan kan Turkije er ook wel bij.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  maandag 17 september 2007 @ 10:14:10 #14
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_53237795
quote:
Op maandag 17 september 2007 09:56 schreef Monidique het volgende:

[..]

Dan spreken we toch gewoon af dat het in Europa ligt, dan is dat probleem opgelost.
Ja inderdaad, enigzins vreemd argument. Ongeveer van dezelfde strekking als Ijsland mag niet bij de EU want het is een eiland.

Verder ben ik wel tegen Turkije in de EU om meerdere redenen.

1 Zou armste land van de EU worden. Hoewel het niet veel verschild met Roemenie maar toch.
2 Zeer veel inwoners, dus politiek gezien meteen een grootmacht.
3 Onstabiele situatie in Turkije, pas nog met nieuwe president etc.
4 Grote cultuurverschillen.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_53237833
quote:
Op maandag 17 september 2007 10:14 schreef BlaZ het volgende:

1 Zou armste land van de EU worden. Hoewel het niet veel verschild met Roemenie maar toch.
Ik denk dat je eerst het Europese subsidiesysteem moet herzien, voor je Turkije toelaat.
  maandag 17 september 2007 @ 10:22:24 #16
105262 Peder
Pardon my French,Im Dutch
pi_53237960
tegen.....Reden: omdat het kan!
The best sex is suprise sex! ... unless you're in prison.
Definition of a slut: A girl who tries wearing a tampon, but it keeps falling out!
pi_53237999
quote:

[..]

Ja inderdaad, enigzins vreemd argument. Ongeveer van dezelfde strekking als Ijsland mag niet bij de EU want het is een eiland.

Daar heb je helemaal gelijk in.
pi_53238024
Zijn er ook nog voordelen?
pi_53238028
quote:
Op maandag 17 september 2007 09:30 schreef Nohochacyum het volgende:
Zou Turkije wel of niet onderdeel moeten worden van de EU?
Wie is voor en wie is tegen?
Wat vind je er zelf van?
Op zaterdag 15 augustus 2009 23:05 schreef eer-ik het volgende:
Ik vind je sig nogal denigrerend.
pi_53238076
quote:

[..]

Ik denk dat vooral punt 2 erg zwaar weegt in de beslissing Turkije al dan niet toe te laten.
Een grote bevolking betekent ook dat de stem van het volk/land veel zwaarder telt.
Je ziet het nu ook wel bij Polen. Daar wonen ± 40 miljoen mensen en daar probeert Polen meteen gebruik van te maken.
pi_53238209
quote:
Op maandag 17 september 2007 10:24 schreef OA het volgende:

[..]

Wat vind je er zelf van?
Om eerlijkt te zijn ben ik ook tegen.
Je ziet al hoe het gaat met al die polen die het land binnen komen wandelen zonder problemen.
Ik vroeg me eigenlijk af of er ook mensen voor zijn.
  maandag 17 september 2007 @ 10:42:17 #22
pi_53238422
quote:
Op maandag 17 september 2007 10:26 schreef OA het volgende:

[..]

Ik denk dat vooral punt 2 erg zwaar weegt in de beslissing Turkije al dan niet toe te laten.
Een grote bevolking betekent ook dat de stem van het volk/land veel zwaarder telt.
Je ziet het nu ook wel bij Polen. Daar wonen ± 40 miljoen mensen en daar probeert Polen meteen gebruik van te maken.
Ze probeerden ivm subsidies zelfs inwoners mee te tellen die niet geboren zijn vanwege slachtoffers tijdens de 2e wereldoorlog.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_53238558
quote:
Op maandag 17 september 2007 10:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ze probeerden ivm subsidies zelfs inwoners mee te tellen die niet geboren zijn vanwege slachtoffers tijdens de 2e wereldoorlog.
Meen je dat?
Zullen wij dan ook iedereen meetellen die ooit op een niet natuurlijke wijze is doodgegaan?

Turkije gaat dan ook vast alle Turken meetellen die verspreid over de wereld wonen?
pi_53238622
Tegen. Reden? Zie andere posters.
My friends just came back from a planet where the dominant lifeform had no bilateral symmetry, and all I got was this stupid F-Shirt.
Waarom vandaag doen als je het morgen ook kan uitstellen?
pi_53238648
We hoeven jullie (eu) niet. Lator, opgelost slotje.
Min-e zei het volgende: Als jij een vrouw was geweest, was je echt een slet geweest..
pi_53238810
quote:
Op maandag 17 september 2007 10:51 schreef ClioSporT het volgende:
We hoeven jullie (eu) niet. Lator, opgelost slotje.
Vindt jij dat Turkijke onderdeel zou moeten worden van Europa?
  maandag 17 september 2007 @ 10:59:26 #27
56749 BlaZ
pi_53238855
quote:
Op maandag 17 september 2007 10:16 schreef Monidique het volgende:

[..]

Ik denk dat je eerst het Europese subsidiesysteem moet herzien, voor je Turkije toelaat.
Ken er de in en outs niet echt van het subsidiesysteem, maar anders hadden ze dit toch al herzien bij toetreding de Oost-Europese landen?
pi_53239019
quote:
Op maandag 17 september 2007 10:57 schreef Nohochacyum het volgende:

[..]

Vindt jij dat Turkijke onderdeel zou moeten worden van Europa?
Nee, we hoeven jullie niet. Heel simpel, als bulgarije wel goed genoeg is voor de eu en Turkije niet dan zegt dat genoeg over de intentie van de eu bobo's.
Ga voor de gein eens op vakantie in bulgarije, dan snap je wel wat ik bedoel.
Min-e zei het volgende: Als jij een vrouw was geweest, was je echt een slet geweest..
  maandag 17 september 2007 @ 11:08:02 #29
56749 BlaZ
pi_53239063
quote:
Op maandag 17 september 2007 11:06 schreef ClioSporT het volgende:

[..]

Nee, we hoeven jullie niet. Heel simpel, als bulgarije wel goed genoeg is voor de eu en Turkije niet dan zegt dat genoeg over de intentie van de eu bobo's.
De cijfers spreken in het voordeel van Bulgarije.....
Mja Oost Turkije en Istanbul is natuurlijk ook wereld van verschil.

Overigens was ik ook tegen toetreding Bulgarije, Roemenie puur vanwege te arm. Croatie had wel mijn goedkeuring
pi_53239242
quote:
Op maandag 17 september 2007 10:24 schreef Nohochacyum het volgende:
Zijn er ook nog voordelen?
Vrij verkeer van goederen , dus kunnen we vanuit de vakantie gewoon extra veel nep spul meenemen
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_53239314
Als bulgarije met z'n 7.5 miljoen inwoners niet eens modern kan zijn.

Istanbul alleen al zit op 11 miljoen. Ankara, Izmir, Bursa en nog een hele zooi miljoenensteden niet meegerekend.

Ik ben door Bulgarije heen gereden tijdens m'n trip naar Turkije, heb maar 5 km snelweg gezien. Dat land leeft nog in de middeleeuwen, maar dankzij de EU straks wel modern ja.
  maandag 17 september 2007 @ 11:27:54 #32
56749 BlaZ
pi_53239560
quote:
Op maandag 17 september 2007 11:18 schreef ClioSporT het volgende:
Als bulgarije met z'n 7.5 miljoen inwoners niet eens modern kan zijn.

Istanbul alleen al zit op 11 miljoen. Ankara, Izmir, Bursa en nog een hele zooi miljoenensteden niet meegerekend.

Ik ben door Bulgarije heen gereden tijdens m'n trip naar Turkije, heb maar 5 km snelweg gezien. Dat land leeft nog in de middeleeuwen, maar dankzij de EU straks wel modern ja.
Snelwegen en dichtbevolkt betekend niet per definitie welvarend natuurlijk. Als je dat wel denkt kan ik je Bangladesh aanraden

Instanbul is een redelijk moderne stad. Ankara is bijvoorbeeld al een stuk armer. Maar toch is het gemiddeld inkomen zeer laag in Turkije dus dan is er buiten de grote steden grote armoede.

Nog even opgezocht, gemiddeld inkomen in Istanbul ligt 2,5x hoger als gemiddeld in Turkije.
Instanbul mag wat mij betreft dus bij de EU
pi_53239774
Er zijn wel degelijk belangrijke redenen om vóór een toetreding van turkije tot de EU te zijn...

als je bv de Eu enkel ziet als enkel een economisch samenwerkingsverband zonder verdere 'politieke eenwording' dan behoort Turkije er zeker bij en heeft het ongekende voordelen gewoonweg een breder economische speelruimte te hebben.

Toetreding van Turkije tot de Eu zou betekenen dat je alle pogingen om tot een snelle europese 'eenwording' en nauwee politieke samenwerking te komen voorlopig op koud ijs moet zetten (voor zeker 15 tot 20 jaar) en de EU enkel een economisch samenwerkingsverband kan zijjn... welke erop gericht zal zijn om een de hele europese gemeenschappelijke makr t en zone een gelijkwaardig economisch niveau te laten hebben...
(dus zowel Bulgarije, Roemenie, Tukije en evt ook Servie en de vroeger joegoslavische gebieden ... zelfs mogelijkerwijze Oekraine erbij)

de EU zou dan voor Turkije een duidelijk stabiliserende factor zijn en voorkomen dat instabiliteit uit het midden-oosten makkelijk kan overslaan op Turkije...

ieder idee over politieke eenwording kun je dan niet meer serieus nemen omdat de politieke (en juridisch-conceptuele) afstand dan enorm zou zijn, en voorlopig zéker onoverbrugbaar.. iig binnen één generatie...

Ik geloof wel date r een brede groep mensen is die ook precies zulke ideeen heeft bij de EU... om deze enkel te zien als 'economisch samenwerkingsverband en er géén verdere politieke macht aan te verlenen...
Wat me altijd verbaast is dat juist die mensen het meest rabiaat tégen toetreding van Turkije lijken te zijn ... dit terwijl toetreding van Turkije ook direkte garantie zou bieden dat een eventuele politieke eenwording op een 'gelijk' niveau op voorhand al mislukt
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_53239809
quote:
Op maandag 17 september 2007 11:06 schreef ClioSporT het volgende:

[..]

Je hebt wel gelijk!
  maandag 17 september 2007 @ 11:38:41 #35
189810 Jo3pM3lo3n
Ik ben Joep Meloen
pi_53239812
Tegen.

Ik kan geen enkel voordeel bedenken, behalve dat het een dikkere vinger oplevert in de moslimpap. En laat ik die pap nu helemaal niet lusten...
"Kop houwe, anders sla ik hem er af."
  maandag 17 september 2007 @ 11:42:11 #36
130955 Floripas
Blast from the past
pi_53239887
Tegen.
Prinicpieel: mensenechtenschendingen.
Pragmatisch: ik hoef samen met Polen en Italie niet nog een enorme stapel kiezers erbij die conservatief, nationalistisch, anti-feministisch en rechts zijn.

Waar het ligt vind ik geen argument. Die opdeling van continenten is dik kunstmatig. Verder is het ook geen islamitische staat.
  maandag 17 september 2007 @ 11:47:16 #37
189810 Jo3pM3lo3n
Ik ben Joep Meloen
pi_53240012
Volgens mij is er helemaal niemand voor. Behalve politici die in een goed blaadje willen staan bij de Amerikanen. Bijna alle politici dus.
pi_53240068
quote:
Op maandag 17 september 2007 11:42 schreef Floripas het volgende:
Waar het ligt vind ik geen argument. Die opdeling van continenten is dik kunstmatig. Verder is het ook geen islamitische staat.
Maak er een christenunie van zou ik zeggen.
  maandag 17 september 2007 @ 11:53:53 #39
56749 BlaZ
pi_53240143
quote:
Op maandag 17 september 2007 11:37 schreef RM-rf het volgende:

Wat me altijd verbaast is dat juist die mensen het meest rabiaat tégen toetreding van Turkije lijken te zijn ... dit terwijl toetreding van Turkije ook direkte garantie zou bieden dat een eventuele politieke eenwording op een 'gelijk' niveau op voorhand al mislukt
Dat klopt ja, wel is het natuurlijk dat Turkije op zijn vroegst rond 2020 zou kunnen toetreden. Die politieke eenwording kan tegen die tijd best al lang gerealiseerd zijn.
  maandag 17 september 2007 @ 11:55:00 #40
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_53240170
mhoaw, bij een referendum zou ik wel voorstemmen.

Ik ben principieel voor samenwerking, en als we turkije kunnen moderniseren tot een goed draaiende economie en mooie demcratie (en problemen zoals cyprus, turkmenistan etc. kunnen oplossen) dan zie ik ook de voordelen wel in hoor.

Er zouden twee soorten van samenwerking moeten zijn, een economische en een zoals we die nu hebben. Het opdragen van onze regels aan andere landen (en andersom) zou lastig worden met verschillende cul;turen, maar zeker nederland zou wel gebaat zijn bij een extra handelsmarkt van tigmiljoen mensen.
  maandag 17 september 2007 @ 11:56:42 #41
189810 Jo3pM3lo3n
Ik ben Joep Meloen
pi_53240211
quote:
Op maandag 17 september 2007 11:55 schreef Grumpey het volgende:
maar zeker nederland zou wel gebaat zijn bij een extra handelsmarkt van tigmiljoen mensen.
Alsof we nu niet met die Turken kunnen handelen.
  maandag 17 september 2007 @ 11:58:04 #42
pi_53240244
quote:
Op maandag 17 september 2007 11:37 schreef RM-rf het volgende:
[...]
Toetreding van Turkije tot de Eu zou betekenen dat je alle pogingen om tot een snelle europese 'eenwording' en nauwee politieke samenwerking te komen voorlopig op koud ijs moet zetten (voor zeker 15 tot 20 jaar) en de EU enkel een economisch samenwerkingsverband kan zijjn... [...]
Ik ben VOOR!
  maandag 17 september 2007 @ 11:58:40 #43
130955 Floripas
Blast from the past
pi_53240254
quote:

Ik ben principieel voor samenwerking, en als we turkije kunnen moderniseren tot een goed draaiende economie en mooie demcratie (en problemen zoals cyprus, turkmenistan etc. kunnen oplossen) dan zie ik ook de voordelen wel in hoor.
Als dit zou lukken zou ik niet tegen zijn.
  maandag 17 september 2007 @ 12:00:19 #44
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_53240293
quote:
Op maandag 17 september 2007 11:56 schreef Jo3pM3lo3n het volgende:

[..]

Alsof we nu niet met die Turken kunnen handelen.
nu zijn we niet echt geliefd ofzo, als er nu een nieuwe bank daar iets kan opkopen wordt dat beschermd door de overheid en zijn er overal transactiekosten. De regels van de EU maken dat wel mogelijk.
  maandag 17 september 2007 @ 12:01:00 #45
189810 Jo3pM3lo3n
Ik ben Joep Meloen
pi_53240308
quote:

Ja, zo lust ik er nog wel tien. Onder vergelijkbare voorwaarden kunnen Iran, Afghanistan en Noord-Korea er ook wel bij. Als als als...
  maandag 17 september 2007 @ 12:01:19 #46
56749 BlaZ
pi_53240313
Zolang er zowieso nog veto rechten zijn. Zal er altijd wel een veto tegen Turkse toetreding zijn denk ik. Cyprus , Griekenland of een ander land met een rechtse / christelijke regering.

Verdere economische samenwerking is altijd gewenst.
  maandag 17 september 2007 @ 12:03:01 #47
189810 Jo3pM3lo3n
Ik ben Joep Meloen
pi_53240344
quote:
Op maandag 17 september 2007 12:00 schreef Grumpey het volgende:

[..]

nu zijn we niet echt geliefd ofzo, als er nu een nieuwe bank daar iets kan opkopen wordt dat beschermd door de overheid en zijn er overal transactiekosten. De regels van de EU maken dat wel mogelijk.
Oh, je bedoelde helemaal niet 'handel drijven', maar 'de hele boel opkopen'. Zeg dat dan meteen!

Nee, nogal wiedes dat de Turken niet staan te springen als een buitenlandse bank daar een beetje komt shoppen en de krenten uit de pap haalt.
  maandag 17 september 2007 @ 12:03:43 #48
130955 Floripas
Blast from the past
pi_53240359
quote:
Op maandag 17 september 2007 12:01 schreef Jo3pM3lo3n het volgende:

[..]

Ja, zo lust ik er nog wel tien. Onder vergelijkbare voorwaarden kunnen Iran, Afghanistan en Noord-Korea er ook wel bij. Als als als...
Ja, dit. Ik zie het zo snel nog niet gebeuren.

Als je trouwens echt links een loer wil draaien, zou je voor Turkije in de EU moeten zijn. Nergens zijn ze zo rechts en anti-links als daar, en de elite is ook nog eens rabiaat anti-moslim.
Je hebt er islamitisch rechts en Ataturks rechts. KirzimiBiyaz was beide.
  maandag 17 september 2007 @ 12:03:54 #49
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_53240362
overigens zie ik echt wel de voordelen van die regelende EU waar iedereen op loopt te pissen. De snelweg bij Polen bijvoorbeeld die dwars door natuurgebied zou gaan. Het verbieden van overheidssteun bij slecht werkende bedrijven, het op de begroting letten van elk land. Het feit dat we nu niet zoveel last hebben van de stagnerende wereldeconomie geeft wel aan dat het economische beleid van de EU op zich een goede basis heeft.
  maandag 17 september 2007 @ 12:04:51 #50
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_53240383
quote:
Op maandag 17 september 2007 12:03 schreef Jo3pM3lo3n het volgende:

[..]

Oh, je bedoelde helemaal niet 'handel drijven', maar 'de hele boel opkopen'. Zeg dat dan meteen!

Nee, nogal wiedes dat de Turken niet staan te springen als een buitenlandse bank daar een beetje komt shoppen en de krenten uit de pap haalt.
ik snap je punt niet. Het is niet dat er iemand slechter van wordt ofzo.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')