Je moet dus ook doen alsof de piraten heel slim zijn.quote:Op zondag 16 september 2007 14:31 schreef MouzurX het volgende:
Uhh je weet toch niet wanneer ze voor of tegen stemmen ??![]()
Hij is best te doenquote:
Hoezo niet? volgens mij ben je een beetje informatie vergeten hoor in het raadsel ...quote:Op zondag 16 september 2007 14:42 schreef Mirri het volgende:
[..]
Hij is best te doen![]()
Ik zal een hint geven: Piraat 1 (de jongste) wil niet dat er 2 piraten overblijven, want dan krijgt hij niets.
FAK nu ligt er drinken op mijntoetsenbord!!quote:Op zondag 16 september 2007 14:35 schreef Schunckelstar het volgende:
100 goudstukken voor 5 piraten ....
dat zijn niet zo'n hele goede piraten dan![]()
50% van de stemmen voor is voldoende om het voorstel door te laten gaan. Als 1 piraat afwijzend stemt en de andere piraat voor (zijn eigen voorstel dus), dan gaat het voorstel gewoon door en krijgt de jongste niets. De jongste zal dus altijd vOOr het voorstel van piraat 3 stemmen. Maak nu maar zelf af..quote:Op zondag 16 september 2007 14:43 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Hoezo niet? volgens mij ben je een beetje informatie vergeten hoor in het raadsel ...
Het is een onzin raadseltje. Wat nou als 3 van de piraten principieel voor een "20 goudstukken voor elke piraat" verdeling zijn. Of wat nou als 1 van de piraten lijd aan een psychologische aandoening waarbij hij door het lint gaat als hij zich verongelijkt voelt en de andere piraten in een rode waas van woede aan z'n zwaard rijgt?quote:Op zondag 16 september 2007 14:42 schreef Mirri het volgende:
[..]
Hij is best te doen![]()
Ik zal een hint geven: Piraat 1 (de jongste) wil niet dat er 2 piraten overblijven, want dan krijgt hij niets.
bullshit.., als de 'verdeler' zegt dat hij, en de jongste ieder de helft krijgen, zal die wel voor stemmen, en krijgt dus de middelste niks.quote:Op zondag 16 september 2007 14:42 schreef Mirri het volgende:
[..]
Hij is best te doen![]()
Hoezo krijgt de jongste dan ineens niksquote:Op zondag 16 september 2007 14:46 schreef Mirri het volgende:
[..]
50% van de stemmen voor is voldoende om het voorstel door te laten gaan. Als 1 piraat afwijzend stemt en de andere piraat voor (zijn eigen voorstel dus), dan gaat het voorstel gewoon door en krijgt de jongste niets. De jongste zal dus altijd vOOr het voorstel van piraat 3 stemmen. Maak nu maar zelf af..
Nee, dit moet ik erbij zeggen: de piraten willen zoveel mogelijk voor zichzelf, en ze willen niet doodgeschoten worden. Ze zijn ook heeeel slim.quote:Op zondag 16 september 2007 14:47 schreef KELDER het volgende:
[..]
bullshit.., als de 'verdeler' zegt dat hij, en de jongste ieder de helft krijgen, zal die wel voor stemmen, en krijgt dus de middelste niks.
Omdat 50% van de stemmen voor al voldoende is. Piraat 2 zal dus zeggen: ik krijg alles en jij krijgt niets.quote:Op zondag 16 september 2007 14:47 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Hoezo krijgt de jongste dan ineens niks
Maar de oudste piraat, laat ik hem piraat 5 noemen, is als eerste aan de beurt. Hij heeft alle touwtjes in handen. Uitgaande van de enorme intelligentie van de overige 4 piraten moet hij dan een voorstel doen, waarmee hij niet alleen voorkomt dat hij de pijp uit gaat, maar ook de meeste goudstukken krijgt. Hij moet ervoor zorgen dat 2 van de overige 4 voor zijn voorstel stemt.quote:Op zondag 16 september 2007 14:49 schreef LasTeR het volgende:
Blijkbaar niet want anders zouden ze het wel eerlijk verdelen.
quote:Op zondag 16 september 2007 14:56 schreef nubie het volgende:
Jongste piraat = 1 , oudste = 5
Stel dat de twee jongeste piraten overblijven, zal de een na jongste 100 procent voor zichzelf kiezen en de jongste krijgt dan niets. Piraat 2 is immers zelf 50 procent.
Als 1 zelf dus wat wilt, zal hij met het voorstel van 3 mee moeten gaan. In dit geval zal hij dus meegaan als 3 het volgende voorstelt: 99 procent voor 3, 0 procent voor 2 en 1 procent voor 1.
Dit betekent dus dat 2 niets krijgt en dus met het bod van 4 mee zal moeten gaan. (als hij iets krijgt). 4 zal dus het volgende moeten voorstellen : 99 procent voor 4, 0 procent voor 3, 1 procent voor 2, en 0 procent voor 1. In dit geval krijgen piraat 1 en 3 niets.
5 zal dus het volgende voorstellen : 99 procent voor 5, 0 procent voor 4, 1 procent voor 3, 0 procent voor 2 en 1 procent voor 1.
1,3 en 5 zullen dit voorstel accepteren, dus die wordt ook aangenomen.
Zeik niet. Ik zie 'm voor het eerst en aangezien jij de eerste bent die er over aan het zaniken slaagt, ben ik niet de enige.quote:Op zondag 16 september 2007 21:21 schreef Riparius het volgende:
Overbekend probleem, wordt zelfs in de Wikipedia besproken, en natuurlijk op talloze andere sites. Is het nu zo moeilijk om eens met een origineel wiskundig probleem aan te komen?
Zonder het topic te lezen: naar rato van leeftijd.quote:Op zondag 16 september 2007 14:28 schreef Mirri het volgende:
Er zijn 5 piraten, die mogen een buit van 100 goudstukken verdelen. De oudste onder de piraten mag bepalen hoeveel iedereen krijgt. Dan wordt er democratisch gestemd, (de oudste stemt ook mee). Als het merendeel echter tegen het voorstel is, wordt de oudste doodgeschoten en gaat de 1 na oudste een nieuw voorstel doen. (Bij 2 stemmen tegen 2 gaat het voorstel door.) En zo verder...
Raadsel: Hoe moet de oudste piraat de buit verdelen om ervoor te zorgen dat hij de meeste goudstukken in handen krijgt?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |