abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_53860508
quote:
Op donderdag 11 oktober 2007 09:53 schreef Monolith het volgende:

[..]

Heb je de meta analyse die ik eerder in dit topic postte niet gelezen?
Ja, maar ik vond de uitkomst niet zo heel schokkend, eerlijk gezegd.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_53860792
quote:
Op donderdag 11 oktober 2007 12:00 schreef onemangang het volgende:

[..]

Gebedsgenezers zijn al uit en te na onderzocht, neem bijvoorbeeld dit boek:
http://www.amazon.com/Faith-Healers-James-Randi/dp/0879755350

Kort filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=qJ3Ko0XnPRc
Dat filmpje is al gepost. Maar dat er een 'faker' tussen zit wil natuurlijk niks zeggen over al die duizenden anderen die het doen, zonder 'oortje' in.
En dat einde van dat filmpje, dat had ik sowieso nog nooit gezien. Dat opereren zonder 'messen', valt niet echt onder gebedsgenezing denk ik.

Ik snap niet waarom er nog nooit een echte wetenschapper naar die Joshua is gegaan. Hij is best bekend, ook in Nederland, en vrijwel iedereen die er geweest is geeft aan dat er ECHT wonderen gebeuren. Alle zieken die daar komen hebben een doktersverklaring bij zich (dat is verplicht), er is geen podium, het kost geen geld, je kan overal bij staan. Lijkt mij ideaal om eens te onderzoeken.

Ik ben benieuwd hoe wetenschappers bepaalde facetten van 'gebedsgenezing' verklaren. In vrijwel alle filmpjes die ik heb gepost zie je dat de 'zieken' fysiek heel sterk reageren op de woorden en gebaren van de 'genezer'. Zonder dat hij ze aanraakt kan hij bepaalde reacties 'triggeren'. In die docu van de EO over Johsua zag je hem langs een groep kankerpatienten lopen, hij bewoog wat met zijn handen, schreeuwde Jezus en ze vielen allemaal spontaan om.
Die jongen met kanker in zijn been begint 'leeg te lopen' zonder dat hij werd aangeraakt. Die vrouw met de verbrande huid begon spontaan te bloeden, etc. Ik ben benieuwd of daar ook een wetenschappelijke verklaring voor is.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
pi_53860960
quote:
Op donderdag 11 oktober 2007 12:12 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Ja, maar ik vond de uitkomst niet zo heel schokkend, eerlijk gezegd.
Ik ook niet, dat was het hele punt nou juist. Een echt significant effect leek er niet te zijn.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_53861323
quote:
Op donderdag 11 oktober 2007 12:25 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Ik snap niet waarom er nog nooit een echte wetenschapper naar die Joshua is gegaan. Hij is best bekend, ook in Nederland, en vrijwel iedereen die er geweest is geeft aan dat er ECHT wonderen gebeuren. Alle zieken die daar komen hebben een doktersverklaring bij zich (dat is verplicht), er is geen podium, het kost geen geld, je kan overal bij staan. Lijkt mij ideaal om eens te onderzoeken.

Omdat ze de uitkomst al weten. Gebedsgenezing is al onderzocht.
quote:
k ben benieuwd hoe wetenschappers bepaalde facetten van 'gebedsgenezing' verklaren. In vrijwel alle filmpjes die ik heb gepost zie je dat de 'zieken' fysiek heel sterk reageren op de woorden en gebaren van de 'genezer'. Zonder dat hij ze aanraakt kan hij bepaalde reacties 'triggeren'. In die docu van de EO over Johsua zag je hem langs een groep kankerpatienten lopen, hij bewoog wat met zijn handen, schreeuwde Jezus en ze vielen allemaal spontaan om.

Die jongen met kanker in zijn been begint 'leeg te lopen' zonder dat hij werd aangeraakt. Die vrouw met de verbrande huid begon spontaan te bloeden, etc. Ik ben benieuwd of daar ook een wetenschappelijke verklaring voor is.
Leuke trucjes, maar daar wordt je kanker niet veel beter van. De populariteit van Joshua echter ...
pi_53864356
quote:

[..]

Dat filmpje is al gepost. Maar dat er een 'faker' tussen zit wil natuurlijk niks zeggen over al die duizenden anderen die het doen, zonder 'oortje' in.
En dat einde van dat filmpje, dat had ik sowieso nog nooit gezien. Dat opereren zonder 'messen', valt niet echt onder gebedsgenezing denk ik.

Die man is echt wel allang onderzocht hoor. De methodes die hij hanteert zijn gewoon dezelfde als die James Randi in zijn boek behandeld. Een combinatie van suggestie, placebo en doodordinaire goocheltruuks die leken die in wonderen geloven al snel als 'wonderen' zien. De truuk van Randi in dat filmpje heb ik wel degelijk toegepast gezien bij diverse 'gebedsgenezers' uit m.n. de Filipijnen. Wat voor gelovigen een sensatie lijkt te zijn is dat niet voor de serieuze wetenschapper. Laat hem maar eens een geamputeerde arm aan laten groeien. Of is God daartoe niet in staat? Waarom niet?
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
pi_53866242
quote:
Op donderdag 11 oktober 2007 15:28 schreef onemangang het volgende:

[..]

Die man is echt wel allang onderzocht hoor. De methodes die hij hanteert zijn gewoon dezelfde als die James Randi in zijn boek behandeld.
Ummm... wat is je bron? Door wie is hij onderzocht? En hoe komen ze aan deze conclusie?
quote:
Een combinatie van suggestie, placebo en doodordinaire goocheltruuks die leken die in wonderen geloven al snel als 'wonderen' zien. De truuk van Randi in dat filmpje heb ik wel degelijk toegepast gezien bij diverse 'gebedsgenezers' uit m.n. de Filipijnen.
Dat zou kunnen, ik ken die methode niet. Kijk dat Randi die Popoff en wat Filipijnse gebedsgenezers heeft ontmaskerd zegt natuurlijk niet veel. Er zijn duizenden andere gebedsgenezers (waarvan ook een deel die helemaal niet in de publiciteit treedt). Stel je voor dat ik een boek publiceer waar ik een paar psychologen beschuldig van fraude en bedrog, geldt dit dan ook voor alle psychologen? Vind ik niet echt een wetenschappelijke mindset.
quote:
Wat voor gelovigen een sensatie lijkt te zijn is dat niet voor de serieuze wetenschapper. Laat hem maar eens een geamputeerde arm aan laten groeien. Of is God daartoe niet in staat? Waarom niet?
Niet weer die site.
Ik ken trouwens een meisje die een auto-ongeluk heeft gehad en daarbij een been heeft verloren. Zij kent deze site ook en ergert zich dood eraan. Zij is christen en vind zichzelf allesbehalve zielig omdat ze maar één been heeft, ze bidt dan ook nooit of het been er weer aan mag groeien.
En ik heb geen idee of het bij anderen wel is gebeurd, ik heb het zelf nooit meegemaakt, maar ik sluit het niet uit. Er zijn gekkere dingen gebeurd...
pi_53876713
quote:
Op donderdag 11 oktober 2007 17:01 schreef koningdavid het volgende:
Ik ken trouwens een meisje die een auto-ongeluk heeft gehad en daarbij een been heeft verloren. Zij kent deze site ook en ergert zich dood eraan. Zij is christen en vind zichzelf allesbehalve zielig omdat ze maar één been heeft, ze bidt dan ook nooit of het been er weer aan mag groeien.
En ik heb geen idee of het bij anderen wel is gebeurd, ik heb het zelf nooit meegemaakt, maar ik sluit het niet uit. Er zijn gekkere dingen gebeurd...
Ik ken een man die op een mijn is gaan staan en beide onderbenen verloren heeft. Zijn protheses passen niet goed, dus hij heeft vaak veel pijn. Hij is zeer gelovig moslim. Een tante had een ziekte waardoor ze steeds slechter kon bewegen en ze werd verzorgd door een andere tante. Op het bidprentje van de eerste stond: "Ik had zo graag eens vrijuit met gave ledematen door het park gedanst." Een vriend heeft een dwarslaesie en zit in een rolstoel. Zijn handen zijn al misvormd.
Geen van allen vindt/vond zichzelf zielig. Dat kan ook niet, want als je iets onherstelbaars hebt en jezelf toch zielig vindt, ga je er aan onderdoor.
Mijn tante heeft zo'n periode gehad en kwam eenvoudig tot de conclusie, dat jezelf beklagen geen zin heeft en het probleem alleen maar groter maakt.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_53876793
zelfmedelijden komt dan ook vrijwel niet voor in de natuur
pi_53876991
quote:

[..]

Ik snap niet waarom er nog nooit een echte wetenschapper naar die Joshua is gegaan.
Ik snap niet dat Joshua nooit naar een echte wetenschapper is gegaan. Hij kan namelijk zo een miljoen krijgen en het aan alle Christenen die hij kent uitdelen.

http://www.randi.org/research/index.html
  vrijdag 12 oktober 2007 @ 07:05:10 #260
35706 Binsentu
Ik wil een frikandel speciaal
pi_53878797
Waar heel veel mensen geen rekening mee houden is dat als het allemaal waar zou zijn je alle natuurkundige boeken de prullenbak in kan flikkeren. Kun je helemaal overnieuw beginnen.
pi_53879080
quote:
Op vrijdag 12 oktober 2007 07:05 schreef Binsentu het volgende:
Waar heel veel mensen geen rekening mee houden is dat als het allemaal waar zou zijn je alle natuurkundige boeken de prullenbak in kan flikkeren. Kun je helemaal overnieuw beginnen.
Alle natuurkundige boeken in de prullebak is weer wat overdreven maar er zal dan het e.e.a. aangepast, verwijderd of herzien moeten worden inderdaad.
Geen probleem toch?
There is no love sincerer than the love of food.
pi_53886873
laat ze eerst maar met bewijzen komen
pi_53887302
quote:
Niet weer die site.
Ik heb er eigenlijk nog geen antwoord van gelovigen op gezien. Blijkbaar weten gelovigen zelf ook wel dat ze God niet hoeven te vragen om een been terug te laten groeien, want dat gebeurt toch niet. Maar vragen om kanker te verwijderen kan dan weer wel. Alsof er een soort scheidingslijn is tussen wat je wel en niet kan verwachten. En heel toevallig begint die scheidingslijn bij zaken die vanzelf ook weg kunnen gaan. Dan krijg je die typische nietszeggende quotes: het zou kunnen, ik weet het ook niet, etcetera.
quote:
Er zijn gekkere dingen gebeurd...
Niet echt eigenlijk.
"Make money. Make more money. Make other people produce so as to make more money."
Hubbard Communications Office Policy Letter (9 March 1972)
pi_53922094
Er zit altijd een verschil tussen ziek zijn en je ziek voelen. Ik heb in mijn tijd als klinisch laborant bij mensen die zich lekker voelden bewijzen gevonden van een terminale ziekte, en andersom bij mensen die zich doodziek voelden geen enkele pathologie kunnen aantreffen.

Religie gaat nooit zozeer over de werkelijkheid op zich, maar altijd over de beleving daarvan. En aangezien gebedsgenezing(-spogingen) zich op beleving richten hebben ze religieus gezien zeer zeker zin.

Medisch natuurlijk geen ene ruk.
"thats a pile of goatshit what you're saying mister master...and a large pile too" schreef Burakius die maandagmorgen
pi_53988237
Hoi Niet gelovige, gelovigen.
Ik zelf heb in mijn verleden een uitrede gekend, waar ik met niemand kon over spreken.
Een jaar geleden werd mij een boek gegeven, Op blote voeten door Australië van Marlo Morgan.
Het boek gaat over een Amerikaanse dokter die de wondere van ons mens mag aanschouwen.
Open beenbreuk hersteld op een nacht de dokter staat versteld hoe zij door oerklanken onze water stof tot het versnelde herstel laten worden.
Het boek verteld wat wij innerlijk weten, en door onze liefde naar elkaar te beleven uit vriendschap, zouden wij niet verloren zijn wat de natuur ons toelaat.
In het kind was ik liefde naar het ouder worden leer ik niet te zijn wat ik als kind was.
warmHart
eerlijkheid!!!
behoefd geen leugens,
om gelukkig te zijn.
pi_53988836
pi_53991933
quote:
Op woensdag 17 oktober 2007 13:41 schreef warmHart het volgende:
Ik zelf heb in mijn verleden een uitrede gekend, waar ik met niemand kon over spreken.
Een jaar geleden werd mij een boek gegeven, Op blote voeten door Australië van Marlo Morgan.
Het boek gaat over een Amerikaanse dokter die de wondere van ons mens mag aanschouwen.
Open beenbreuk hersteld op een nacht de dokter staat versteld hoe zij door oerklanken onze water stof tot het versnelde herstel laten worden.
Het boek verteld wat wij innerlijk weten, en door onze liefde naar elkaar te beleven uit vriendschap, zouden wij niet verloren zijn wat de natuur ons toelaat.
In het kind was ik liefde naar het ouder worden leer ik niet te zijn wat ik als kind was.
warmHart
En maak er nu eens een logisch leesbaar verhaaltje van
pi_57932550
Het is allemaal kracht van suggestie en het placebo effect. Doordat je met meerdere mensen gaat bidden en er ook nog in gelooft dat je zal kunnen genezen laat je je stress varen, wat veelal voor de helft van de problemen veroorzaakt. Stress kan je spieren zo op spanning zetten dat je altijd pijn voelt, als die stress loslaat lijkt het alsof je genezen bent.

Goed voorbeeld, (zijn duizenden van deze verhalen), een sterk gelovige dame gaat naar de kerk en er wordt voor haar gebeden. Ze heeft een tumor in haar rug en kan eigenlijk niet meer lopen. Ze voelde zich zo goed en fijn door alle liefde om haar heen en ze staat op en loopt een rondje, iedereen verbaasd en klappen. 2 dagen later is deze vrouw dood, doordat ze is gaan lopen scheurde de tumor en einde verhaal. Kracht van suggestie mensen is heel erg sterk.

http://www.gebedsgenezing.nl/index.php?option=com_content&task=blogsection&id=17&Itemid=45
Dit is een site waar wel een aantal "wonderlijke" verhalen staan. Zijn toch doktersfoto's gemaakt en dergelijke. Vraag me af waarom dit nooit op internet is getoond. Het bewijs schijnt er te zijn, maar waar is het!?

[ Bericht 21% gewijzigd door bigore op 09-04-2008 13:03:57 ]
  woensdag 9 april 2008 @ 13:53:08 #269
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_57933775
quote:
warmHart
Je weet dat Marlo Margon een bekend uit-haar-duim-zuigster is die naast ‘Mutant message from down under’ ook ‘Message from farewell’ heeft geschreven. De aboriginals zijn haar al spuugzat omdat ze maar blijft claimen dat ze met hen heeft samengeleefd, of althans, dat sterk suggereert.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_57934625
quote:

[..]

Ummm... wat is je bron? Door wie is hij onderzocht? En hoe komen ze aan deze conclusie?
http://www.solcon.nl/apge(...).nietnaar.ven.nd.htm

van een gelovige site notabene.

Ik zit even beetje te zoeken, maar als je goed zoekt kom je ook wel vreemde dingen tegen die aangeven dat er wel onverklaarbare dingen lijken te gebeuren.

dit verhaal kwam ik tegen en las het even en door en dacht, bullshit!
http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?t=3112&postdays=0&postorder=asc&&start=0

totdat ik verder ging zoeken, ik bedoel, als het erasmus dit heeft meegemaakt moet er ook wat over gezegd zijn. Nou ja dus, het schijnt toch een waar gebeurd verhaal te zijn:

http://www.ad.nl/binnenland/1227458/Dankdienst_na_Godswonder.html

Eigenlijk zou ik dit als ongelovige voor gebedsgenezing tot in de puntjes moeten uitzoeken en kijken hoe het echt gaat en contact moeten hebben met de behandelende artsen van het ziekenhuis.

[ Bericht 24% gewijzigd door bigore op 09-04-2008 15:05:15 ]
pi_57936205
quote:
warmHart
mijn hoofd is er een keer afgeschoten en die groeide in een halve nacht alweer terug
  woensdag 9 april 2008 @ 16:35:11 #272
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_57937075
quote:
Op woensdag 9 april 2008 14:33 schreef bigore het volgende:
totdat ik verder ging zoeken, ik bedoel, als het erasmus dit heeft meegemaakt moet er ook wat over gezegd zijn. Nou ja dus, het schijnt toch een waar gebeurd verhaal te zijn:

http://www.ad.nl/binnenland/1227458/Dankdienst_na_Godswonder.html

Eigenlijk zou ik dit als ongelovige voor gebedsgenezing tot in de puntjes moeten uitzoeken en kijken hoe het echt gaat en contact moeten hebben met de behandelende artsen van het ziekenhuis.
Uhm, ze is genezen van "posttraumatische dystrofie".

Volgens de site van de vereniging van patienten :
"Posttraumatische dystrofie is een, tot op heden onbegrepen, ziektebeeld."

Als het ziektebeeld onbegrepen is, valt er ook geen uitspraak over de genezing te doen - men weet immers niet wat een normale genezing zou zijn, dus ook niet of een genezing paranormaal / religieus geinspireerd zou zijn.

Verder blijkt uit het nalezen van http://nl.wikipedia.org/wiki/Posttraumatische_dystrofie
dat het zeer mogelijk voor een groot deel een psychische oorzaak heeft,
wat zou verklaren waarom iemand die gelooft na een gebedsdienst opeens geen last meer heeft.

Dat ze genezen is geloof ik dus wel, maar dat een gebedsdienst er iets mee te maken heeft gehad op een andere manier dan dat ze over haar eigen psychische blokkade heen stapte ?
Voor mij is dit geen bewijs daarvan.
zzz
pi_57937227
quote:
Op woensdag 9 april 2008 16:35 schreef L.Denninger het volgende:

[..]

Uhm, ze is genezen van "posttraumatische dystrofie".

Volgens de site van de vereniging van patienten :
"Posttraumatische dystrofie is een, tot op heden onbegrepen, ziektebeeld."

Als het ziektebeeld onbegrepen is, valt er ook geen uitspraak over de genezing te doen - men weet immers niet wat een normale genezing zou zijn, dus ook niet of een genezing paranormaal / religieus geinspireerd zou zijn.

Verder blijkt uit het nalezen van http://nl.wikipedia.org/wiki/Posttraumatische_dystrofie
dat het zeer mogelijk voor een groot deel een psychische oorzaak heeft,
wat zou verklaren waarom iemand die gelooft na een gebedsdienst opeens geen last meer heeft.

Dat ze genezen is geloof ik dus wel, maar dat een gebedsdienst er iets mee te maken heeft gehad op een andere manier dan dat ze over haar eigen psychische blokkade heen stapte ?
Voor mij is dit geen bewijs daarvan.
Maar toch zegt het ziekenhuis dat ze genezen is, door middel van foto's kunnen ze zien dat alles "nieuw" is aangemaakt. Ik weet niet of het ziekenhuis dit ook stelt, maar goed. Als het tussen je oren zit had ze ook gewoon fysiek gezond moeten zijn en dat was ze klaarblijkelijk niet.
  woensdag 9 april 2008 @ 16:53:21 #274
31101 _Led_
pi_57937471
quote:
Op woensdag 9 april 2008 16:41 schreef bigore het volgende:

[..]

Maar toch zegt het ziekenhuis dat ze genezen is, door middel van foto's kunnen ze zien dat alles "nieuw" is aangemaakt. Ik weet niet of het ziekenhuis dit ook stelt, maar goed. Als het tussen je oren zit had ze ook gewoon fysiek gezond moeten zijn en dat was ze klaarblijkelijk niet.
Zoals ik het begrijp was ze fysiek brak omdat ze door die aandoening steeds minder zin had om te bewegen vanwege de pijn.

Het ziekenhuis zegt dat ze geen verklaring hebben voor de genezing, that's all.
En dat is ook niet zo verwonderlijk bij een ziekte waarvan niet zo veel bekend is, behalve dat de kans groot is dat de oorzaak ook in psychische hoek gezocht moet worden.

Het ziekenhuis doet nergens uitspraken over al-dan-niet onmogelijke instantane teruggroei van afgebroken weefsels; dat is een verhaal dat compleet van de gelovige familie zelf af komt.

Als je dit artikel doorleest, kun je naar mijn mening tussen de regels door lezen dat de artsen proberen simpelweg geen gelovigen voor het hoofd te stoten, en daarom zo min mogelijk er over willen zeggen.

http://www.kontekstueel.nl/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=146&Itemid=5
quote:
Eerst gaf dr. A.A. Teeuw zijn advies op de opiniepagina: ‘Ga nuchter om met genezingswonderen’ (RD 2 april 2007). Deze scribent is arts in verpleeghuis Salem in Ridderkerk en wordt als terzake deskundig genoemd vanwege het feit dat hij de auteur is van een boekje over ‘Genezing op het gebed’. Naar zijn waarneming is er in veel gemeenten verwarring ontstaan door enkele bijzondere genezingswonderen. Nu is het niet zijn bedoeling cynisch te reageren, maar het gaat wel om ‘bepaalde ziekten met een hoog psychogeen gehalte’. Nadrukkelijk geeft hij te kennen veel moeite te hebben met de uitdrukking dat een ziekte ‘tussen de oren’ zit. Bij alle ziekten is er volgens de arts een psychogene component. Maar wat betekent dit voor genezingswonderen? Niemand moet namelijk denken dat zijn opmerking bedoeld is als een aanval op gebedsgenezing, ‘alsof ik het bestaan van wonderen betwijfel’. We moeten echter het advies van Petrus serieus nemen en dat betekent - volgens dokter Teeuw - dat we nuchter moeten omgaan met genezingswonderen. ‘Ik ontken niet dat God wonderen kan doen en doet. Ik geloof eveneens in de kracht van het gebed. Maar misschien werkt de Heere op een andere wijze dan tot dusver wordt voorgesteld. Ik denk bijvoorbeeld aan Joni Eareckson.’ Zoals bekend is deze vrouw verlamd als gevolg van een dwarslaesie. ‘In één van haar boeken, ‘De tranen van God’, schrijft ze over de genade die God haar heeft gegeven, ondanks haar rolstoel en handicap. Zij laat iets zien van wat navolging en kruisdragen betekent. Juist in deze menselijke zwakheid komt de kracht van het Evangelie openbaar. Dat is het grootste wonder.’
Je kunt dit lezen zoals je zelf wilt natuurlijk.
Naar mijn mening zegt de arts gewoon dat geloof en gebed een mens psychisch kracht kan geven - niet dat het op zichzelf een fysiek onmogelijk wonder kan verrichten.
zzz
pi_57953215
quote:
Op woensdag 9 april 2008 16:53 schreef L.Denninger het volgende:

[..]

Zoals ik het begrijp was ze fysiek brak omdat ze door die aandoening steeds minder zin had om te bewegen vanwege de pijn.

Het ziekenhuis zegt dat ze geen verklaring hebben voor de genezing, that's all.
En dat is ook niet zo verwonderlijk bij een ziekte waarvan niet zo veel bekend is, behalve dat de kans groot is dat de oorzaak ook in psychische hoek gezocht moet worden.

Het ziekenhuis doet nergens uitspraken over al-dan-niet onmogelijke instantane teruggroei van afgebroken weefsels; dat is een verhaal dat compleet van de gelovige familie zelf af komt.

Als je dit artikel doorleest, kun je naar mijn mening tussen de regels door lezen dat de artsen proberen simpelweg geen gelovigen voor het hoofd te stoten, en daarom zo min mogelijk er over willen zeggen.

http://www.kontekstueel.nl/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=146&Itemid=5
[..]

Je kunt dit lezen zoals je zelf wilt natuurlijk.
Naar mijn mening zegt de arts gewoon dat geloof en gebed een mens psychisch kracht kan geven - niet dat het op zichzelf een fysiek onmogelijk wonder kan verrichten.
Ah ok, dank voor de uitleg. Moest eerlijk zeggen dat ik best wel even in de war was/ben door het verhaal. Ik geloof namelijk echt niet in wonderlijke genezingen. Ik moest even achter m'n oren krabben. Maar had ook nog niet echt door wat post-traumatische distrofie inhield.

[ Bericht 0% gewijzigd door bigore op 10-04-2008 11:26:00 ]
  donderdag 10 april 2008 @ 11:37:49 #276
31101 _Led_
pi_57953603
quote:
Op donderdag 10 april 2008 11:20 schreef bigore het volgende:

[..]

Ah ok, dank voor de uitleg. Moest eerlijk zeggen dat ik best wel even in de war was/ben door het verhaal. Ik geloof namelijk echt niet in wonderlijke genezingen. Ik moest even achter m'n oren krabben. Maar had ook nog niet echt door wat post-traumatische distrofie inhield.
Daarom is het altijd belangrijk om niet elk artikel klakkeloos aan te nemen, maar te zorgen dat je een beetje context krijgt
zzz
pi_58222482
Aangezien ik behoorlijk in christelijke kringen verkeer hoor ik dus regelmatig verhalen. Soms denk ik dan wel van, zouden al deze mensen liegen? Of zien ze juist dingen omdat ze dat graag willen zien?
Me vriendin gaat bijvoorbeeld regelmatig naar een voorganger van de kerk die ook gebedsgenezingen door heel de wereld bijwoont.
Gister kwam ze thuis met een verhaal waar ik dan denk, zit die pastoor nou keihard te liegen of is er echt iets?
Die beste man was vorige week naar rusland geweest en daar bij een gebedsgenezingsessie geweest. Daar was een vrouw met een huidkankergezwel op haar gezicht van haar voorhoofd tot bijna in der nek. Toen ze op het podium stond zag hij dus de kankergezwel letterlijk verdwijnen in 1 a 2 minuten, haar gezicht was daarna als een pasgeboren huid, zo gaaf.

Dan vraag ik me af, wat is het nut van zo'n pastoor om te liegen(liegen mag niet als christen namelijk), als ie dingen ziet omdat ie dat graag wilt zien dan is het wel een heel vreemd iets wat ie ziet. En er zijn zoveel van zulke verhalen, zijn alle christenen dan gek in de kop of hebben wij zo'n grote plank voor de kop dat we dit gewoon niet willen accepteren?
  dinsdag 22 april 2008 @ 11:27:20 #278
31101 _Led_
pi_58222685
Mwah, als ze dat 1x live op televisie zouden doen zou het Christendom opeens een hoop meer aanhangers krijgen.

En iedereen weet dat het Christendom daar op het ogenblik om zit te springen, omdat het nou niet bepaald hard gaat met de uitbreiding van het Christendom.

Dus waarom gebeurt dat niet ?
(Uitgezonderd de amerikaanse charlatans die vaak genoeg ontmaskerd worden en zelf leven in rijkdom uiteraard )
zzz
  dinsdag 22 april 2008 @ 11:32:43 #279
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_58222801
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 11:27 schreef L.Denninger het volgende:
Mwah, als ze dat 1x live op televisie zouden doen zou het Christendom opeens een hoop meer aanhangers krijgen.

En iedereen weet dat het Christendom daar op het ogenblik om zit te springen, omdat het nou niet bepaald hard gaat met de uitbreiding van het Christendom.

Dus waarom gebeurt dat niet ?
(Uitgezonderd de amerikaanse charlatans die vaak genoeg ontmaskerd worden en zelf leven in rijkdom uiteraard )
Omdat dat blijkbaar niet de uitbreiding is waar God op zit te wachten. Je moet niet op een menselijk manier kijken naar zoiets. Wij denken, hoe meer hoe beter maar God blijkbaar niet. Daar kun je ook wel voorbeelden van vinden in de bijbel, toen waren er ook mensen die alleen maar achter Jezus aan liepen door zijn wonderen en dat wilde hij niet.
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
  dinsdag 22 april 2008 @ 11:34:37 #280
31101 _Led_
pi_58222835
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 11:32 schreef maok het volgende:

[..]

Omdat dat blijkbaar niet de uitbreiding is waar God op zit te wachten. Je moet niet op een menselijk manier kijken naar zoiets. Wij denken, hoe meer hoe beter maar God blijkbaar niet. Daar kun je ook wel voorbeelden van vinden in de bijbel, toen waren er ook mensen die alleen maar achter Jezus aan liepen door zijn wonderen en dat wilde hij niet.
Maar hij verricht wel wonderen, maar dus alleen voor mensen die al in hem geloofden voor ze het wonder nodig hadden ofzo ?
zzz
pi_58222969
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 11:18 schreef bigore het volgende:
Aangezien ik behoorlijk in christelijke kringen verkeer hoor ik dus regelmatig verhalen. Soms denk ik dan wel van, zouden al deze mensen liegen? Of zien ze juist dingen omdat ze dat graag willen zien?
Me vriendin gaat bijvoorbeeld regelmatig naar een voorganger van de kerk die ook gebedsgenezingen door heel de wereld bijwoont.
Gister kwam ze thuis met een verhaal waar ik dan denk, zit die pastoor nou keihard te liegen of is er echt iets?
Die beste man was vorige week naar rusland geweest en daar bij een gebedsgenezingsessie geweest. Daar was een vrouw met een huidkankergezwel op haar gezicht van haar voorhoofd tot bijna in der nek. Toen ze op het podium stond zag hij dus de kankergezwel letterlijk verdwijnen in 1 a 2 minuten, haar gezicht was daarna als een pasgeboren huid, zo gaaf.
Dat soort verhalen worden praktisch nooit hard gemaakt. Bovendien kan in dit verhaal de pastoor nog zo integer zijn, maar kunnen die Russen simpelweg de boel hebben opgelicht.
quote:
Dan vraag ik me af, wat is het nut van zo'n pastoor om te liegen(liegen mag niet als christen namelijk), als ie dingen ziet omdat ie dat graag wilt zien dan is het wel een heel vreemd iets wat ie ziet.
Er zijn heel veel verhalen. Evenzoveel verhalen van moslims die iets dergelijks meemaken, mensen die er heilig van overtuigd zijn dat ze ontvoerd zijn door buitenaardse wezens, etcetera. Ik kan me best een reden voorstellen dat de beste man liegt. Hij kan bijvoorbeeld overtuigd zijn van het feit dat het wenselijk is dat mensen bidden of dat gebedsgenezing werkt en dat mensen daarom aangemoedigd moeten worden om te bidden. Ik heb wel eens een aantal verhalen gelezen van atheïstische priesters, die prediken omdat ze geloven nuttig achten.
Het is toch erg vreemd dat er blijkbaar zulke wonderbaarlijke gebeurtenissen plaatsvinden als het spontaan verdwijnen van een kankergezwel en dat dit niet medisch gedocumenteerd wordt? Lijkt me toch dat haar artsen een behoorlijk interessant medisch geval zouden hebben. Het blijft echter altijd bij verhalen.
quote:
En er zijn zoveel van zulke verhalen, zijn alle christenen dan gek in de kop of hebben wij zo'n grote plank voor de kop dat we dit gewoon niet willen accepteren?
Er zijn inderdaad heel veel verhalen. Verhalen zijn dan ook een enorm overschat concept. Een aardig voorbeeld dat Sagan geeft in The demon haunted world m.b.t. tot bedevaarden naar Lourdes is dat er weliswaar mensen spontaan genezen van kanker na een trip naar Lourdes, maar dat dit percentage lager ligt dan het gemiddelde aantal spontane genezingen van kanker.
pi_58223099
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 11:18 schreef bigore het volgende:

Dan vraag ik me af, wat is het nut van zo'n pastoor om te liegen(liegen mag niet als christen namelijk), als ie dingen ziet omdat ie dat graag wilt zien dan is het wel een heel vreemd iets wat ie ziet. En er zijn zoveel van zulke verhalen, zijn alle christenen dan gek in de kop of hebben wij zo'n grote plank voor de kop dat we dit gewoon niet willen accepteren?
Ik kan me deze vraag wel voorstellen. Zelf heb ik dat ook wel een beetje. Ik heb zelf nooit een wonder meegemaakt. Je hoort wel eens van mensen, die je wel een bepaalde autoriteit geeft, dat er echt dingen gebeuren, maar het zo wel fijn zijn om het gewoon zelf eens te zien. Als christen heb ik misschien sneller de neiging te geloven dat het wel gebeurt, omdat ik geloof dat God het zou kunnen doen. Tegelijk kan ik met de scepticus meevoelen als hij eerst wat goed gedocumenteerde genezingen wil zien.

Ik verwacht eigenlijk wel dat dat meer zal gebeuren, als genezingen echt wonderbaarlijk zijn. Op Youtube staan wel wat video's maar het is toch onduidelijk wat er nou precies aan de hand is. Nu bijna iedereen met camera's rondloopt (in telefoons) gaan er vast wel dingen worden vastgelegd. (De echte scepticus laat zich hier natuurlijk niet door overtuigen, maar iemand die de mogelijkheid openlaat dat het mogelijk waar is, misschien wel)
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
  dinsdag 22 april 2008 @ 11:50:49 #283
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_58223178
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 11:34 schreef L.Denninger het volgende:

[..]

Maar hij verricht wel wonderen, maar dus alleen voor mensen die al in hem geloofden voor ze het wonder nodig hadden ofzo ?
Nee dat denk ik niet maar ik denk niet dat het bedoeling is dat mensen hem alleen als een soort wonder doener gaan zien maar juist zijn grootheid door de wonderen. Er staat ook in de bijbel dat je een dode kan zien op staan en het toch niet wil/kan geloven. (waarmee ik dus wil zeggen dat een wonder op tv geen garantie geeft voor mensen die gaan geloven)

Hij zal er vast nog meer bedoeling mee hebben dan alleen grootheid laten zien, maar ik kan alleen voor mij persoonlijk spreken. Toen God mij heeft genezen (zie eerder in dit topic) was dit voor mij persoonlijk een grote boost voor mijn geloof, Hj liet mij zien dat God niet afhankelijk is van ons gebed (hoeveelheid en tijd ofzo), Hij dingen doet volgens zijn plan en niet het onze. Hij heeft me hierdoor ook laten zien dat ik niet alles hoef te snappen maar het gewoon mag aannemen.
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
pi_58223325
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 11:47 schreef Dwerfion het volgende:
Ik verwacht eigenlijk wel dat dat meer zal gebeuren, als genezingen echt wonderbaarlijk zijn. Op Youtube staan wel wat video's maar het is toch onduidelijk wat er nou precies aan de hand is. Nu bijna iedereen met camera's rondloopt (in telefoons) gaan er vast wel dingen worden vastgelegd. (De echte scepticus laat zich hier natuurlijk niet door overtuigen, maar iemand die de mogelijkheid openlaat dat het mogelijk waar is, misschien wel)
M.i. is een 'echte scepticus' iemand die consequent sceptisch is. Ik krijg het idee dat Christenen eerder geneigd zijn bewijs voor 'gebedsgenezing' aan te nemen dan 'bewijs' voor genezing d.m.v. een of ander ritueel van een inheemse stam, new age-achtig gedoe, vermeende genezingen op basis van Scientology 'technieken', etcetera. Neem nou die tumor die spontaan verdween binnen een aantal minuten. Ik zou toch zeggen dat mevrouw voordat ze naar die gebedsgenezing ging medische hulp ontving. Ze zal toch immers op de een of andere manier hebben moeten weten dat het een kankergezwel betrof. Dan kunnen die artsen toch gewoon rapporteren wat de huidige situatie is? Een gezwel is immers maar een deel van de kanker die ze heeft. Is deze volledig verdwenen? Zijn er andere ongebruikelijke fysiologische kenmerken?
pi_58223581
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 11:58 schreef Monolith het volgende:

[..]

M.i. is een 'echte scepticus' iemand die consequent sceptisch is. Ik krijg het idee dat Christenen eerder geneigd zijn bewijs voor 'gebedsgenezing' aan te nemen dan 'bewijs' voor genezing d.m.v. een of ander ritueel van een inheemse stam, new age-achtig gedoe, vermeende genezingen op basis van Scientology 'technieken', etcetera.
Ik denk dat dat wel voor veel mensen wel klopt. Maar mensen die al dat soort genezingen hebben onderzocht zullen daar vermoedelijk wat genuanceerder over spreken. (Geen idee hoeveel dat er eigenlijk zijn)
quote:
Neem nou die tumor die spontaan verdween binnen een aantal minuten. Ik zou toch zeggen dat mevrouw voordat ze naar die gebedsgenezing ging medische hulp ontving. Ze zal toch immers op de een of andere manier hebben moeten weten dat het een kankergezwel betrof. Dan kunnen die artsen toch gewoon rapporteren wat de huidige situatie is? Een gezwel is immers maar een deel van de kanker die ze heeft. Is deze volledig verdwenen? Zijn er andere ongebruikelijke fysiologische kenmerken?
Helemaal met je eens. Maar de consequent sceptisch persoon zal dan toch nog niet gaan zeggen dat God het deed? (Dus als het wel goed gedocumenteerd is)
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_58223897
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 12:09 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Ik denk dat dat wel voor veel mensen wel klopt. Maar mensen die al dat soort genezingen hebben onderzocht zullen daar vermoedelijk wat genuanceerder over spreken. (Geen idee hoeveel dat er eigenlijk zijn)
Geen idee, ik heb nog nooit echt serieuze onderzoeken naar dit soort gevallen. Wel heb ik in dit of een ander topic een aantal meta-analyses die onderzoeken naar de effect van 'bidden voor andere mensen' evalueerden en daar bleek er toch geen significant effect te detecteren. In dergelijke onderzoeken wordt er dan meestal naast een groep mensen waarvoor zonder hun medeweten (om placebo effecten te voorkomen) gebeden vergeleken een aantal controlegroepen.
quote:
[..]

Helemaal met je eens. Maar de consequent sceptisch persoon zal dan toch nog niet gaan zeggen dat God het deed? (Dus als het wel goed gedocumenteerd is)
Dat is een conclusie die je voor jezelf moet trekken natuurlijk. Ik denk dat de mate waarin men die conclusie zal trekken ook erg afhankelijk is van 'de mate van onwaarschijnlijkheid'. Zoals ik al aanhaalde komt spontane ('natuurlijke') genezing van kanker gewoon voor (kans van 1 op 1.000.000 ofzo). Als ik echter voorgaande voorbeeld lees, dan is dat geval echter wel erg vreemd omdat de tumor zichtbaar verdween in minuten. Volgens mij werkt spontane genezing niet zo snel bij kanker. Heb je The demon haunted world van Carl Sagan gelezen? Hij schets daarin een goed beeld van de 'echte scepticus'.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')