abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 19 november 2007 @ 13:56:50 #296
27454 InTrePidIvity
Looks like it's broken...
pi_54715913
Er wordt hier een beetje voorbij gegaan aan het begrip 'auteursrecht'. Als je de link die Tweek gaf (http://johnaugust.com/archives/2007/why-writers-get-residuals) even had doorgelezen, dan zie je hoe de constructie precies tot stand is gekomen. Schrijvers dragen de rechten van hun creatieve werk over aan de studio, in ruil voor een percentage van de opbrengsten. Het is dus niet zo dat ze in een zelfde situatie zitten als Breuls die voor een bedrijf een programma maakt. Die hebben vanaf het begin af aan al de rechten in handen, terwijl dat bij een auteur net even anders ligt.

De WGA heeft ermee ingestemd om deze constructie te gebruiken, waar tegenover stond dat de studio's verder mogen doen wat ze willen met het geschreven materiaal zolang ze over de winsten die ze maakten (in eerste instantie ging het dus over VHS) maar een afgesproken bedrag teruggaven aan de schrijvers. Met de opmars van het internet is er voor de studio's een volledig nieuwe bron van inkomsten tevoorschijn gekomen, maar die niet in de oude onderhandelingen is meegenomen. Hierdoor is het mogelijk voor de studio's om de oude afspraken te misbruiken voor eigen gewin, terwijl de schrijvers hier niets van terugkrijgen.

En de overige cast-leden die niet zo'n regeling hebben getroffen met de studio's vind ik vrij simpel te verklaren: een goed belichte film kan je niet verkopen aan adverteerders, een goed geschreven verhaal wel.
...it's rielie broken... It's rielie, rielie broken... Let's go wecycle!
[Tournament] Beste Remake
  Admin maandag 19 november 2007 @ 13:59:04 #297
725 crew  Breuls
Bad Wolf
pi_54715979
Er is wel een verschil tussen film en TV. Als je een staff writer ben is dagelijks aanwezig zijn en meedenken/schrijven gewoon je baan. Da's niet enorm veel anders dan dat ik naar kantoor ga en code ga zitten tikken.

Nieuwsje overigens: Matt Lucas en David Walliams meldden vanmorgen op BBC Radio 1 dat de Amerikaanse versie van Little Britain (wist niet eens dat ze daarmee bezig waren) on hold staat door de staking.
I am a leaf on the wind.
Watch how I soar.
  Redactie Frontpage maandag 19 november 2007 @ 14:00:28 #298
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_54716018
maar wat verdienen ze nu bruto? 65.000 dollar? is toch een netto maandsalaris van 4000 dollsr ofzo?
  Admin maandag 19 november 2007 @ 14:15:12 #299
725 crew  Breuls
Bad Wolf
pi_54716319
Geen idee. Dat verschilt volgens mij in wat je positie is. Staff writer, freelance, wel of geen credits, etcetera. Zou het thuis even op moeten zoeken.
I am a leaf on the wind.
Watch how I soar.
  Redactie Frontpage maandag 19 november 2007 @ 14:23:47 #300
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_54716500
Is iedereen nou verplicht zich aan te sluiten bij de bond en mee te doen aan de staking

En de schrijvers kunnen toch thuis verderwerken en straks een bonus ontvangen?
pi_54716988
quote:
Op maandag 19 november 2007 14:23 schreef SunChaser het volgende:
Is iedereen nou verplicht zich aan te sluiten bij de bond en mee te doen aan de staking

schrijvers van South Park hebben ervoor gekozen om gewoon niet mee te doen en geen lid te zijn..
Alex Pastoor:
"Een uitslag is altijd terecht, of het nou verdiend is of onverdiend"
Martin Verkerk:
''Ik bepaal of ik win of verlies. Als ik goed speel dan win ik, als ik slecht speel dan is de kans dat ik verlies aanwezig.''
  Admin maandag 19 november 2007 @ 15:30:05 #302
725 crew  Breuls
Bad Wolf
pi_54717982
quote:
Op maandag 19 november 2007 14:23 schreef SunChaser het volgende:
Ik weet niet precies hoe het zit, maar sommige bedrijven nemen je niet aan als je geen lid bent. Waarom weet ik niet, en of dat ergens is vastgelegd ook niet.
quote:
Yup. Dat kan; je kunt volgens mij gewoon thuis iets gaan doen en na de staking inleveren,
I am a leaf on the wind.
Watch how I soar.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')