quote:Lewis Hamilton en Fernando Alonso blijven nog enigszins buiten schot. Zij mogen hun punten voor het wereldkampioenschap namelijk wel houden. De McLaren coureurs was namelijk immuniteit beloofd in ruil voor hun volledige medewerking.
Denk dat Alonso toch naar Renault gaat en het hem dus weinig interesseert wat men er bij McLaren van zal vinden. Dit maakt het hem er ook makkelijker op om onder zijn contract uit te komen.quote:Op donderdag 13 september 2007 20:51 schreef -Hans- het volgende:
[..]
Wat zou de rol van Alonso in het laatste zijn geweest? Als blijkt dat dankzij zijn bewijs het McLaren team is bestraft dan is het oorlog. De uitspraak is dan wel geweest, maar de komende dagen zal de spionagezaak nog het gesprek van de dag zijn.
Hij heeft nu een legitieme reden om goedkoop onder zijn contract uit te mogen.quote:Op donderdag 13 september 2007 20:54 schreef ElmarO het volgende:
[..]
Denk dat Alonso toch naar Renault gaat en het hem dus weinig interesseert wat men er bij McLaren van zal vinden. Dit maakt het hem er ook makkelijker op om onder zijn contract uit te komen.
Inderdaad. En het feit dat hij anders wel eens versneld zijn F1-carrière gedag kon zeggen als hij niet mee zou werken. Zal ook gelijk de reden zijn dat Renault zo lang wacht met het aankondigen van zijn rijders voor 2008. Dus ik denk dat een zekere Italiaan (lees Fisichella) hier niet zo heel erg blij mee zal zijn.quote:Op donderdag 13 september 2007 20:55 schreef existenz het volgende:
[..]
Hij heeft nu een legitieme reden om goedkoop onder zijn contract uit te mogen.
Zou best kunnen inderdaad.quote:Op donderdag 13 september 2007 20:54 schreef ElmarO het volgende:
Denk dat Alonso toch naar Renault gaat en het hem dus weinig interesseert wat men er bij McLaren van zal vinden. Dit maakt het hem er ook makkelijker op om onder zijn contract uit te komen.
Ik denk dat Fernando al een tijdje bij McLaren weg wilde en zijn kans zag om de FIA in te lichten over het spionageschandaal zodat hij makkelijker weg kan.quote:
Stephney en Coughlan zouden alleen met Nick Fry hebben gesproken om mogelijk volgend seizoen bij Honda te gaan werken. Verder had Honda er weinig mee te maken. En mochten ze wel documenten hebben, dan hebben ze daar dit seizoen in ieder geval erg weinig mee gedaan of het zijn nog grotere prutsers dan ik dacht.quote:Op donderdag 13 september 2007 21:18 schreef wouter37 het volgende:
Toen de zaak zo'n beetje begon waren er ook geruchten over honda
dat die ook bij "gesprekken" daar heb ik later niks meer van vernomen weet iemand daar nog wat over ?
aha tnxquote:Op donderdag 13 september 2007 21:22 schreef ElmarO het volgende:
[..]
Stephney en Coughlan zouden alleen met Nick Fry hebben gesproken om mogelijk volgend seizoen bij Honda te gaan werken. Verder had Honda er weinig mee te maken. En mochten ze wel documenten hebben, dan hebben ze daar dit seizoen in ieder geval erg weinig mee gedaan of het zijn nog grotere prutsers dan ik dacht.
Wacht maar even de verklaring van de FIA af voordat je met al die speculaties komt. Want zolang de uitleg van de FIA er niet is, kun je alleen maar gissen.quote:Op donderdag 13 september 2007 20:27 schreef Mister_T het volgende:
OK, dit was Formule 1 voor mij! Ik kijk deze sport niet meer!
Mclaren is nu dus schuldig bevonden aan het hebben/gebruiken van illegaal verkregen informatie. De FIA loopt sinds het bekend worden van deze soap te roepen dat mochten zij schuldig bevonden worden zij een schorsing voor 2007 en 2008 tegemoed konden zien. Nu komt echter het puntje bij paaltje komt schorsen we niet omdat we bang zijn het image van de sport naar de klote te helpen., maar omdat we toch iets moeten doen mogen ze geen constructeurs kampioen worden (titel die toch niemand intersseerd) en een boete van 67 miljoen euro (nou die hoest Mercedes wel ff op). Nu mogen de coureurs echter wel kampioen worden in een auto die waarschijnlijk deels is opgebouwd / ontwikkeld met illegaal verkregen informatie. Lekker sportief tegenonver de rest van het veld. Ferrari is redelijk wat persoonlijke info kwijt geraakt en Mclaren mag nog gewoon kampioen worden. Naar mijn mening heeft de FIA de ballen niet om een groot team zoals Mclaren bij de ballen te pakken en ze te schorsen...omdat ze te bang zijn om het imago van de sport te beschadigen. Nee een kampioen in een illegale auto is perfect voor het image voor de sport.
Kortom, dit was voor mij de F1...wat een doorgestoken kaart allemaal! Te veel geld en VEEL TE VEEL politiek!
=edit=quote:Ron Dennis: "Dit hebben we niet verdiend"
Kampioen bij de constructeurs kan McLaren niet meer worden en ook moet het team een boete betalen van honderd miljoen dollar. ,,Een forse straf”, vindt teambaas Ron Dennis. Mogelijk tekent het team beroep aan.
Rond kwart voor acht vanavond werd de aan McLaren opgelegde straf bekendgemaakt. In principe komt het erop neer dat Ferrari hierdoor wereldkampioen wordt bij de constructeurs en dat McLaren opnieuw schuldig is verklaard aan het overtreden van Artikel 151C van de International Sporting Code.
Dit keer volgde er dus ook een straf omdat er meer bewijs voorhanden was. Nadien reageerde een emotionele Ron Dennis in een hotel in Parijs namens McLaren als volgt:
"Het belangrijkste is dat we kunnen racen. Dit weekend, de rest van het jaar en alle volgende seizoenen. Dat betekent dat de coureurs kunnen blijven strijden om de wereldtitel. Echter, na vandaag bij de hoorzitting aanwezig te zijn geweest accepteer ik niet dat we het verdiend hebben om op deze manier te worden bestraft."
"Het bewijs dat vandaag door onze coureurs, engineers en ons management aan de FIA is voorgelegd bewijst duidelijk dat we geen gelekte informatie hebben gebruikt om competitiever te worden."
"Veel ophef is er in de media en vandaag op de hoorzitting geweest over e-mails en sms-berichten tussen onze coureurs onderling. De World Motor Sport Council heeft statements ontvangen van Fernando Alonso, Lewis Hamilton en Pedro de la Rosa waarin door hen categorisch wordt ontkend dat er binnen McLaren Ferrari-data werd gebruikt en dat zij vertrouwelijke informatie hebben doorgespeeld aan het team."
"Ons voltallige team van engineers, dat in totaal uit 140 mensen bestaat, heeft ook verklaringen voorgelegd aan de FIA. Hierin ontkennen zij stuk voor stuk informatie van Ferrari te hebben ontvangen noch gebruikt."
"We hebben nooit ontkend dat er informatie toebehorend aan Ferrari in het persoonlijk bezit was van een teamlid, en bij hem thuis is aangetroffen. De vraag was: is deze informatie vervolgens door McLaren gebruikt? Dat is niet het geval en dat is vandaag ook niet bewezen."
"Ons werd ook constant gevraagd wat de reden was voor Nigel Stepney en Mike Coughlan om deze informatie te verzamelen als McLaren dit toch niet zou gebruiken. Daarover kunnen we slechts speculeren omdat beiden vandaag geen uitsluitsel konden geven, maar we weten wel dat beiden op zoek waren naar een nieuwe werkgever, zoals bevestigd door zowel Honda als Toyota."
"We hebben het niet verdiend om op deze manier te worden bestraft."
"Wat betreft seizoen 2008 verwachten we geen problemen omdat we op geen enkel moment intellectuele eigendommen van andere renstallen hebben gebruikt.”
"We hebben de beste coureurs en de beste auto en we zijn van plan het wereldkampioenschap te winnen.”
Dennis zegt zich geen zorgen te maken over de auto die hij volgend seizoen wil inzetten omdat de MP4-23 eerst een inspectie van de FIA moet doorstaan. De autosportbond wil controleren of er echt geen intellectuele eigendommen van andere teams in de bolide zijn verwerkt. Pas als dat is gebeurd, krijgt McLaren toestemming om haar bolide in te zetten.
Morgen publiceert de FIA haar motivatie voor haar vandaag gedane uitspraak. Aan de hand daarvan besluit McLaren of het hiertegen in beroep gaat.
bron: www.formule1.nl
Dat heb ik dus maar in enkele engelse bronnen gelezen. Niet in de officiele lezing van de WMSCquote:Vergeet niet dat ze in 2009 pas weer mee mogen doen voor punten
Daar hebben ze het helemaal niet over 2008.quote:"The WMSC has stripped Vodafone McLaren Mercedes of all constructors' points in the 2007 FIA Formula One World Championshiop an the team can score no point for the remainder of the season.
O ja? Leg es uit, want hier staat me echt niks van bij.quote:Op donderdag 13 september 2007 22:12 schreef Hari-Bo het volgende:
Belachelijk!
Ferrari kon in 00-04 ongestraft deze praktijken uithalen.![]()
...
Nee het is 100 miljoen dollar minus de reeds verdiende constructeurspunten (wat al zeker de helft van dat bedrag was).quote:Op donderdag 13 september 2007 22:31 schreef NED het volgende:
Aan de punten zit ook geld aan verbonden. Dat geld kunnen ze dus (bovenop die 100 miljoen) ook op hun buik schrijven.
Weet iemand om hoeveel geld het dan zou gaan? Dus het geld wat ze mis lopen door de puntenaftrek van het constructeurskampioenschap?
tis altijd 100 miljoen, dat geld dat ze met die punten verdiend hebben gaat er ook afquote:Op donderdag 13 september 2007 22:31 schreef NED het volgende:
Aan de punten zit ook geld aan verbonden. Dat geld kunnen ze dus (bovenop die 100 miljoen) ook op hun buik schrijven.
Weet iemand om hoeveel geld het dan zou gaan? Dus het geld wat ze mis lopen door de puntenaftrek van het constructeurskampioenschap?
Goede observatie over Spyker, maar ik weet niet zeker of het waar is. McLaren is niet uit het constructeurskampioenschap gegooid (want dan waren gelijk alle sponsor contracten verbroken). Ze verliezen slechts de punten. Ik weet niet wat het Concorde agreement zegt als er twee teams 0 punten hebben. Zeker niet als dat ene team de nr. 1 en 2 van het rijderskampioenschap geleverd heeftquote:Op donderdag 13 september 2007 22:38 schreef Bernard0s het volgende:
Beter voor Spyker! Worden ze minimaal 10e in het constructeurskampioenschap, en dat betekent heel veel geld!
De uitspraak op zich.. Ik weet niet wat ik er van moet denken. Ik wil harde bewijzen horen. Maar het zal vast wel rechtvaardig zijn. Wel mooi dat Hamilton nog kampioen kan worden en nog mooier dat McLaren gewoon blijft bestaan!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |