quote:
DEN HAAG - De VVD-fractie beraadt zich donderdag over uitspraken van Tweede Kamerlid en voormalig minister Rita Verdonk. De VVD-politica heeft eerder deze week opnieuw kritiek geuit op de koers van haar partij.
Bronnen in de VVD houden er rekening mee dat partijleider Mark Rutte zal aandringen op het vertrek van Verdonk. Hij heeft haar na eerdere aanvaringen al gewaarschuwd dat hij geen afwijkende geluiden van haar meer zou accepteren.
Aanleiding voor de fractievergadering is een bericht in De Telegraaf. Die krant meldde donderdag dat Verdonk maandag tijdens een besloten diner heeft gezegd: "De VVD is onzichtbaar in het vreemdelingendebat en daar moeten wij wat aan doen".
Zij benadrukte toen ook achter partijleider Mark Rutte te staan
Dat maakt de weg vrij voor een "grote" liberale stroming, echt rouwig zou ik er dan als ex-VVD lid ook niet over zijn als dit scenario werkelijkheid wordt.quote:Op donderdag 13 september 2007 13:29 schreef Nakur_de_Islani het volgende:
Zelf denk ik dat de VVD door midden wordt gescheurd als Rita weg moet. En ze zal vast een aantal zetels mee nemen.
Het artikel uit de telegraaf.quote:’VVD onzichtbaar in vreemdelingendebat’
Verdonk uit weer kritiek
door Martijn Koolhoven
UTRECHT, donderdag
Rita Verdonk heeft opnieuw kritiek op de koers van de VVD. De liberale politica vindt dat haar partij in het debat over het vreemdelingenvraagstuk de ’bal’ is kwijtgeraakt aan de PVV van Geert Wilders.
Voorheen bepaalde de oud-minister van Vreemdelingenzaken vooral zelf het vreemdelingendebat, maar nadat zij de strijd om het VVD-lijsttrekkerschap verloor aan Mark Rutte, werd na een aantal incidenten afgesproken dat zij zich in het openbaar niet meer over dit dossier zou uitlaten. ’Luisteren of ophoepelen’, had Rutte toen dreigend gezegd.
Moordkuil
Tijdens een besloten diner, maandagavond in het Utrechtse restaurant Wilhelminapark, maakte de populaire politica van haar hart echter geen moordkuil. „De VVD is onzichtbaar in het vreemdelingendebat en daar moeten we wat aan • Goed doen”, zo hield ze haar toehoorgezond ders tijdens een toespraak voor. Verdonk, die werd vergezeld door een voorlichtster van de VVD-fractie, was uitgenodigd door de Utrechtse vastgoedadvocaat mr. Dion Bartels.
Het Kamerlid benadrukte wel dat ze achter partijleider Mark Rutte staat, maar gaf ook onverholen kritiek op de koers van de partij in het vreemdelingendebat.
Congres
Rutte liet gisteren via een woordvoerder weten niet te willen reageren. De opmerkingen van Verdonk komen aan de vooravond van het VVDcongres, dat zaterdag wordt gehouden. Daar staat onder meer het rapport van de commissieDekker over de laatste verkiezingen op de agenda.
De Groep Verdonk?quote:Op donderdag 13 september 2007 13:32 schreef Chewie het volgende:
[..]
Dat maakt de weg vrij voor een "grote" liberale stroming, echt rouwig zou ik er dan als ex-VVD lid ook niet over zijn als dit scenario werkelijkheid wordt.
Waar ik vooral nieuwsgierig naar ben in die situatie: Sluit Rita zich aan bij Wilders of laat ze een goed hard en duidelijk correct rechts tegen geluid horen? Waarbij nuances en politiek de boven toon voert?quote:Op donderdag 13 september 2007 13:32 schreef Chewie het volgende:
[..]
Dat maakt de weg vrij voor een "grote" liberale stroming, echt rouwig zou ik er dan als ex-VVD lid ook niet over zijn als dit scenario werkelijkheid wordt.
Nee, voorlopig zit ze gewoon alleen. Als het meezit nog 3 jaar.quote:Op donderdag 13 september 2007 13:41 schreef Chewie het volgende:
[..]
De resten van de VVD, + D66 en wellicht nog wat van PvdA en GL
Verdonk verwijder je niet zo maar, die is zo koppig als maar kan. Ik denk zelf dat ze haar zetel en die van de harde rechterkant van de VVD mee neemt. EN dan is de VVD in eens nog een stuk kleiner. En denk ook niet dat ze zich bij Wilders aansluit. Ze wil zelf aan het roer staan.quote:Op donderdag 13 september 2007 13:33 schreef mazeind het volgende:
De VVD kan maar één ding doen: Verdonk verwijderen. Dat zal wel weer een hoop heisa opleveren in de publiciteit, maar op de lange termijn is het de beste keuze. Verdonk gaat niet over naar Wilders, dus dat betekent dat zij volledig zal verdwijnen uit de politiek. Over drie maanden is zij dan niet langer meer een potentiële schadepost.
Ik zie Verdonk dan ook niet als aanstichter van een liberale stroming, hoe jij dat er nu weer uithaalt ontgaat me dan ook volledig.quote:Op donderdag 13 september 2007 13:43 schreef SCH het volgende:
[..]
Nee, voorlopig zit ze gewoon alleen. Als het meezit nog 3 jaar.
Voorlopig zijn er geen verkiezingen.
Ik denk trouwens niet dat er veel mensen van de partijen die jij noemt, zich bij haar aansluiten. Welke GL-ers zijn loyaal aan Verdonk?
Als ze een partij begint dan wordt het iets tussen VVD en Wilders en dat lijkt me voor links een zegen en voor Wilders een ramp.
En exit VVD, want Verdonk zal wel wat zetels mee nemen.quote:Op donderdag 13 september 2007 13:40 schreef SCH het volgende:
Het crisisberaad is nu gaande. Rutte kan het niet maken opnieuw met een compromis te komen dus het zal nu wel echt exit Verdonk zijn.
Ik dacht dat jij reageerde op mijn Groep Verdonk? Wat bedoel je dan?quote:Op donderdag 13 september 2007 13:47 schreef Chewie het volgende:
[..]
Ik zie Verdonk dan ook niet als aanstichter van een liberale stroming, hoe jij dat er nu weer uithaalt ontgaat me dan ook volledig.
Er zijn duidelijke afspraken geweest waar verdonk zich aan committeerde. Ik vind dit voorval ook niet zo schokkend, Rutte had eerder zijn ballen moeten laten zien.quote:Op donderdag 13 september 2007 13:47 schreef RM-rf het volgende:
Volgens mij zit hier eerder een overenthousiaste journalist achter, of het is an sich al spin... dan kan het van twee kanten komen, ofwel een anti-verdonk-fractie binnen de VVD die haar eruit probeert te wippen... óf ze wil eigenlijk zelf gewipt worden, maar dan op 'oneigenlijke' gronden, zodat ze later kan klagen zo gemeen behandelt te zijn...
In dat geval wordt domweg een jorunalist 'opdracht' gegeven bepaalde dingen te suggereren..
De restanten van de VVD (dus - Verdonk + eventuele andere afsplitster) + D66 en eventueel aangevuld met enkele PvdA'ers en GL. zie mijn eerste reactiequote:Op donderdag 13 september 2007 13:47 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik dacht dat jij reageerde op mijn Groep Verdonk? Wat bedoel je dan?
Ik denk dat het dit keer serieus is als ik de geluiden uit Den Haag hoor.quote:Op donderdag 13 september 2007 13:47 schreef Sidekick het volgende:
Storm in een glas water.
But then again, dat dacht ik wel meer over zaken die toch gingen ontploffen.
Aha. Maar Verdonk is toch eerder een restant van de VVD straks. De VVD gaat gewoon door, die valt niet uit elkaar vermoed ik.quote:Op donderdag 13 september 2007 13:49 schreef Chewie het volgende:
[..]
De restanten van de VVD (dus - Verdonk + eventuele andere afsplitster) + D66 en eventueel aangevuld met enkele PvdA'ers en GL. zie mijn eerste reactie
Wel als er teveel kamerleden meegaan met Verdonkquote:Op donderdag 13 september 2007 13:51 schreef SCH het volgende:
[..]
Aha. Maar Verdonk is toch eerder een restant van de VVD straks. De VVD gaat gewoon door, die valt niet uit elkaar vermoed ik.
Verwacht je dat? Ik denk niet meer dan een stuk of 3 op dit moment.quote:Op donderdag 13 september 2007 13:52 schreef Chewie het volgende:
[..]
Wel als er teveel kamerleden meegaan met Verdonk
Mhaw, het is inderdaad wel zo dat er strakke rigide regels zijn gemaakt binnen de VVD over partijdiscipline. Het kan zijn dat ze het volgens die afspraken toetsen en concluderen dat ze weg moet. Maar volgens een normaal referentiekader zijn de uitspraken normale input in een discussie binnen een partij.quote:Op donderdag 13 september 2007 13:49 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik denk dat het dit keer serieus is als ik de geluiden uit Den Haag hoor.
Maar je weet het nooit met die gekke club.
Nee maar de reactie waar ik in eerste instantie op reageerde ging daarvan uit.quote:Op donderdag 13 september 2007 13:53 schreef SCH het volgende:
[..]
Verwacht je dat? Ik denk niet meer dan een stuk of 3 op dit moment.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |