OK, wat langzamer dan.
De discussie opvoeding (nurture) vs vererving (nature) loopt natuurlijk al heel lang. Volgens mij worden in onderzoeken naar die verhouding scores gevonden die lopen van 20% vs 80 % tot 80 % vs 20 %, dus samengevat ongeveer half om half opvoeding en vererving.
Als je een slimme, taaie eeneiïge tweeling zou scheiden en de ene helft ervan in Nederland zou zetten en de andere helft bij de bosjesmannen, wordt de een een universitair hoofddocent en de ander een intelligente bosjesman of -vrouw (als zijn lichaam het aankan!!). En als je ze dan van plaats laat ruilen, gaan ze allebei dood.
In beide omgevingen is intelligentie een voordeel boven domheid. En in beide omgevingen zullen intelligente mensen zich snel en goed aanpassen. Maar als de omgeving drastisch verandert, zullen ze toch sneven.
Daarom is de vraag van TS (werkt de evolutie op dit moment niet omgekeerd?) ook niet zomaar te beantwoorden. Want we zijn weilswaar heel goed aangepast aan het leven in Nederland in deze tijd, maar we weten niet, wat in de toekomst voor ons ligt.
Juist onze aanpassing aan het huidige leven kon ons wel eens de kop kosten als dat omklapt. Buiten mijn broers, een even oude vriendin en een oude man, ken ik niemand die goed kan spitten. En mijn vader kon nog stropen en jagen, maar verder ken ik niemand meer die dat nog kan.
Welke factoren over 500 jaar het overleven of ten onder gaan van de mensheid hebben bepaald, is nu echt niet te zeggen. De vraag is zinloos, want alleen de tijd zal het antwoord leren.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)