abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 12 september 2007 @ 20:21:55 #1
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_53130265
(dit gaat niet over muziek)

In de nieuwe clip van Korn (evolution) komt naar voren dat mensen dommer worden. De evolutie heeft ons tot mens gebracht en nu het "survival of the fittest" principe door de mens de das om wordt gedaan gaan we achteruit in de evolutie. Wij gaan weer naar het niveau aap...

http://www.youtube.com/watch?v=VntFEWF8I8A

Meningen?
heitieh
pi_53130446
dat wisten ze al langer hoor.
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
pi_53130471
Ik kan Korn niet zo serieus nemen denk ik. Maar, ik denk dat het nooit lang meer kan duren voor we weer untermenschen en ubermenschen krijgen. Want alles wat zwak is blijft leven, en ik denk dat de sterksten de zwakken misbruiken om zelf nog sterker te komen (ok, nu klink ik wel heel erg diepgaand voor mijn Fok-niveau).
Vivre
pi_53130485
Er bestaat geen achteruitgang in evolutie, alleen aanpassing en selectie. Als dom zijn voordeel biedt en geselecteerd wordt zullen mensen inderdaad dommer worden
  woensdag 12 september 2007 @ 20:31:55 #5
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_53130592
quote:
Op woensdag 12 september 2007 20:27 schreef MouzurX het volgende:
dat wisten ze al langer hoor.
Voor mij is het idee ook niet nieuw, maar wel opvallend dat het nu al in een videoclip naar voren komt.

Waarom krijgen mensen met een lager iq eigenlijk meer kinderen? hmm kortzichtigheid, denk ik... Vraag ik me ook af van mensen in sloppenwijken. Denken die mensen niet na over in welke omstandigheden ze een kind laten opgroeien? Laatst op tv een gezin in een of andere sloppenwijk: 11 kinderen... pfff Waar gaan we heen in deze wereld.
heitieh
  woensdag 12 september 2007 @ 20:33:06 #6
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_53130638
quote:
Op woensdag 12 september 2007 20:28 schreef cikolata het volgende:
Er bestaat geen achteruitgang in evolutie, alleen aanpassing en selectie. Als dom zijn voordeel biedt en geselecteerd wordt zullen mensen inderdaad dommer worden
Dat is het punt net. Er is geen evolutie meer bij mensen, omdat wij er zelf in om rommelen...
heitieh
  woensdag 12 september 2007 @ 20:50:14 #7
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_53131160
quote:
Siamo Tutti Antifascisti!
pi_53131351
Zie Idiocracy
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  woensdag 12 september 2007 @ 21:00:43 #9
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_53131517
quote:
Op woensdag 12 september 2007 20:33 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Dat is het punt net. Er is geen evolutie meer bij mensen, omdat wij er zelf in om rommelen...
Ooit wel eens darwin awards gelezen? Alleen maar omdat de selectiedruk is verlaagd (op dit moment) betekend niet dat evolutie er zomaar mee gestopt is. Evolutie zal pas stoppen als we onszelf onstervelijk maken (wat nooit gaat gebeuren dus want, ruimte tekort => oorlog).

Populaties die explosief groeien zullen hun ecosysteem uitputten en vervolgens sterven en ruimte maken voor de overlevenden van die situatie.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  woensdag 12 september 2007 @ 21:04:20 #10
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_53131653
quote:

[..]

* Recent Evolution of Humans
* Lactose Tolerance in East Africa Points to Recent Evolution
* Human Genome Shows Proof of Recent Evolution, Survey Finds
* Examples of Beneficial Mutations in Humans

Het is maar hoe je kijkt he - we zijn al een tijdje aan het evolueren, dus dat het lijkt dat we nu 'stilstaan' is mischien te wijten aan de korte tijdsspanne dat je als mens op deez aardkloot mag vertoeven.

'Achteruitgang' heeft in evolutionair opzicht geen betekenis. Dat een vis zijn gezichtsvermogen verliest als hij generaties lang in een grot leeft lijkt achteruitgang, tot je je beseft dat het aanleggen van ogen enorm veel energie kost. In een omgeving waar je voedsel schaars is, geen licht om te gebruiken, is dat een voordeel.
pi_53131854
quote:

[..]

Zo lang mensen verschillend zijn, doodgaan en vermenigvuldigen, is er evolutie.
pi_53132657
quote:
Op woensdag 12 september 2007 20:31 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Voor mij is het idee ook niet nieuw, maar wel opvallend dat het nu al in een videoclip naar voren komt.

Waarom krijgen mensen met een lager iq eigenlijk meer kinderen? hmm kortzichtigheid, denk ik... Vraag ik me ook af van mensen in sloppenwijken. Denken die mensen niet na over in welke omstandigheden ze een kind laten opgroeien? Laatst op tv een gezin in een of andere sloppenwijk: 11 kinderen... pfff Waar gaan we heen in deze wereld.
Wat het ook is, qua voortplanting zou je hen "fitter" kunnen beschouwen dan mensen die minder fokken.
pi_53132761
noitulovE
Maar ik zag haar eerst, op de kermis in Boekel!
pi_53135628
quote:

[..]

Er is wel evolutie. Evolutie is simpelweg de verandering in de frequentie van alleles in populaties. Stompzinnige bewering zoals in de OP zijn gebaseerd op het idee dat de evolutietheorie op de een of andere manier zou stellen dat de mens steeds slimmer / beter zou moeten worden.

'Rommelen' doen we trouwens zelf al duizenden jaren, kijk maar eens naar gedomesticeerde dieren. Daar is eigenlijk ook een vorm van 'kunstmatige selectie' aanwezig.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_53138072
quote:
Op woensdag 12 september 2007 20:21 schreef Joooo-pi het volgende:
(dit gaat niet over muziek)

In de nieuwe clip van Korn (evolution) komt naar voren dat mensen dommer worden. De evolutie heeft ons tot mens gebracht en nu het "survival of the fittest" principe door de mens de das om wordt gedaan gaan we achteruit in de evolutie. Wij gaan weer naar het niveau aap...

http://www.youtube.com/watch?v=VntFEWF8I8A

Meningen?
Die argumenten in het begin van de clip waarom mensen dommer zouden worden kloppen niet:

1) Omdat mensen met een lager IQ meer kinderen krijgen, daalt het IQ van de mensheid.

Fout, omdat het fenomeen 'regressie naar het midden' voorkomt dat het een neerwaartse spiraal wordt. Kinderen nemen de genetische eigenschappen van de ouders 'in mindere mate' over. Tevens lijkt mij 'intelligentie' een weinig penetrante eigenschap.

2) Omdat de medische hulp zo goed is, daalt het IQ van de mensheid.

Fout, ik snap de link niet eens tussen medische hulp en IQ Waarschijnlijk iets in de trant van...´we houden zo de zwakkere broeders in stand´. Je houdt inderdaad zo mutaties en andere genetische ´afwijkingen´ in leven, maar dit heeft natuurlijk niets te maken met intelligentie. Als ze doelen op de enigerlei erfelijke aandoeningen die mentale retardatie veroorzaken, dan vind ik het wel erg ver gezocht.

3) Omdat we geen natuurlijke vijanden hebben, daalt het IQ van de mensheid.

Fout. Dit is de term evolutie en survival of the fittest compleet verkeerd toepassen. Intelligentie is namelijk ook evolutie. We hebben geen natuurlijke vijanden, omdat we zo intelligent geworden zijn en hierdoor hebben we betere overlevingskansen. Waarom zou de natuur ervoor kiezen om ons te degraderen tot apen als we dan weer natuurlijk vijanden hebben en daarmee onze overlevingskansen weer doet afnemen.

De mannen van Korn zoeken spijkers op laag water.
I feel kinda Locrian today
pi_53138127
quote:
Op woensdag 12 september 2007 21:34 schreef HenkvandenTillaart het volgende:
noitulovE
Ik denk inderdaad dat dat de enige manier is om deze stelling op zinnige wijze enig waarheidsgehalte toe te dichten.
  donderdag 13 september 2007 @ 08:22:14 #17
130955 Floripas
Blast from the past
pi_53138186
quote:

[..]

Onzin. We zijn (redelijk) monogame groepsdieren, in ons sexuele gedrag is niet zo gek veel veranderd.
  donderdag 13 september 2007 @ 08:22:47 #18
130955 Floripas
Blast from the past
pi_53138193
quote:
Op woensdag 12 september 2007 20:55 schreef bijdehand het volgende:
Zie Idiocracy
Mensen die met een film komen als bewijs voor iets wetenschappelijks
  donderdag 13 september 2007 @ 08:24:14 #19
130955 Floripas
Blast from the past
pi_53138206
quote:
Op donderdag 13 september 2007 08:09 schreef starla het volgende:

[..]

Die argumenten in het begin van de clip waarom mensen dommer zouden worden kloppen niet:

1) Omdat mensen met een lager IQ meer kinderen krijgen, daalt het IQ van de mensheid.

Fout, omdat het fenomeen 'regressie naar het midden' voorkomt dat het een neerwaartse spiraal wordt. Kinderen nemen de genetische eigenschappen van de ouders 'in mindere mate' over. Tevens lijkt mij 'intelligentie' een weinig penetrante eigenschap.

2) Omdat de medische hulp zo goed is, daalt het IQ van de mensheid.

Fout, ik snap de link niet eens tussen medische hulp en IQ Waarschijnlijk iets in de trant van...´we houden zo de zwakkere broeders in stand´. Je houdt inderdaad zo mutaties en andere genetische ´afwijkingen´ in leven, maar dit heeft natuurlijk niets te maken met intelligentie. Als ze doelen op de enigerlei erfelijke aandoeningen die mentale retardatie veroorzaken, dan vind ik het wel erg ver gezocht.

Fout. Dit is de term evolutie en survival of the fittest compleet verkeerd toepassen. Intelligentie is namelijk ook evolutie. We hebben geen natuurlijke vijanden, omdat we zo intelligent geworden zijn en hierdoor hebben we betere overlevingskansen. Waarom zou de natuur ervoor kiezen om ons te degraderen tot apen als we dan weer natuurlijk vijanden hebben en daarmee onze overlevingskansen weer doet afnemen.
Dit, dit, geweldig.

Overigens was Darwin in het geheel geen voorstander van eugenetica bij mensen.
pi_53142397
quote:
Op donderdag 13 september 2007 08:09 schreef starla het volgende:

De mannen van Korn zoeken spijkers op laag water.
Bovendien klopt de bewering dat we geen 'natuurlijke vijanden' totaal niet. Ik ken er wel een paar duizend die toch vrij dodelijk zijn. Hier heb je er een paar.
Edit: Bovendien is de selectiedruk afhankelijk van de omgeving, waarvan 'natuurlijke vijanden' maar een klein onderdeel zijn.
pi_53142485
quote:
Amen.
  donderdag 13 september 2007 @ 21:11:57 #22
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_53155804
Misschien is het beter om te stellen dat het niet om evolutie gaat, maar om een trend. De trend dat, oa. door huidige medische kennis, de intelligentie van de mensheid gaat dalen... Je kunt je daar natuurlijk zorgen om maken, wat ik wel enigszins doe...

(ohja, wat Korn vergeet: het gemiddelde iq gaat nooit dalen, want dat moet altijd 100 zijn... )
heitieh
pi_53156007
quote:
Op donderdag 13 september 2007 21:11 schreef Joooo-pi het volgende:
Misschien is het beter om te stellen dat het niet om evolutie gaat, maar om een trend. De trend dat, oa. door huidige medische kennis, de intelligentie van de mensheid gaat dalen...
Verklaar u nader.
  donderdag 13 september 2007 @ 21:18:25 #24
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_53156025
quote:
Op woensdag 12 september 2007 21:34 schreef HenkvandenTillaart het volgende:
noitulovE
Nooit to love ...

da's zielig..
heitieh
  donderdag 13 september 2007 @ 21:21:07 #25
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_53156106
quote:
Op donderdag 13 september 2007 21:17 schreef starla het volgende:

[..]

Verklaar u nader.
Verklaring zoals ongeveer in de clip van korn naar voren komt.

Mensen uit de hogere sociale klasse krijgen (veel) minder kinderen dan mensen in de lagere sociale klasse.

klinkt wat oneerbiedig, maar het gaat om het idee....
heitieh
pi_53156190
quote:
Op donderdag 13 september 2007 21:21 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Mensen uit de hogere sociale klasse krijgen (veel) minder kinderen dan mensen in de lagere sociale klasse.
hoge sociale klasse ≠ hoog IQ

voorbeeldje: Paris Hilton's leeftijd zal ooit haar IQ overschrijden...
  donderdag 13 september 2007 @ 21:44:53 #27
130955 Floripas
Blast from the past
pi_53156871
quote:
Op donderdag 13 september 2007 21:11 schreef Joooo-pi het volgende:
Misschien is het beter om te stellen dat het niet om evolutie gaat, maar om een trend. De trend dat, oa. door huidige medische kennis, de intelligentie van de mensheid gaat dalen... Je kunt je daar natuurlijk zorgen om maken, wat ik wel enigszins doe...
Door goede medische zorg en medische kennis van voeding stijgt ons IQ alleen maar.
  donderdag 13 september 2007 @ 21:49:49 #28
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_53157048
quote:
Op donderdag 13 september 2007 21:44 schreef Floripas het volgende:

[..]

Door goede medische zorg en medische kennis van voeding stijgt ons IQ alleen maar.
oké, mijn eigen stelling is misschien discutabel, maar die van jou nog meer....

Waarom zou je iq stijgen door betere voeding en medische kennis... Of wil je gen-technologie toepassen op onze hersenen!
heitieh
  donderdag 13 september 2007 @ 21:52:02 #29
130955 Floripas
Blast from the past
pi_53157117
quote:
Op donderdag 13 september 2007 21:49 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

oké, mijn eigen stelling is misschien discutabel, maar die van jou nog meer....

Waarom zou je iq stijgen door betere voeding en medische kennis... Of wil je gen-technologie toepassen op onze hersenen!
Je wordt niet geboren met iq X. Je iq wordt beinvloed door scholing en je algemene welbevinden. Welvaart = hoger iq.
pi_53157315
quote:
Op donderdag 13 september 2007 21:52 schreef Floripas het volgende:

[..]

Je wordt niet geboren met iq X. Je iq wordt beinvloed door scholing en je algemene welbevinden. Welvaart = hoger iq.
Je wordt wel geboren met bepaalde intelligentie. Van domme mensen kun je geen slimme mensen maken, slimme mensen kun je niet dom maken.
Tuurlijk is het wel te ontwikkelen, maar alleen als iemand er aanleg en motivatie voor heeft. Of kan iedereen Einstein worden?
  donderdag 13 september 2007 @ 22:02:04 #31
130955 Floripas
Blast from the past
pi_53157441
quote:
Op donderdag 13 september 2007 21:58 schreef cikolata het volgende:

[..]

Je wordt wel geboren met bepaalde intelligentie. Van domme mensen kun je geen slimme mensen maken, slimme mensen kun je niet dom maken.
Lees je eens in. We worden elke generatie wel tien iqpunten slimmer in Nederland.
  donderdag 13 september 2007 @ 22:03:28 #32
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_53157492
quote:

[..]

volgens mij wordt je geboren met iq = x +/- alfa, waarbij alfa een verstoringsfactor is die beinvloed kan worden door opvoeding en opleiding...

In erbarmelijke omstandigheden wordt het -/- alfa en in goede omstandigheden +/+ alfa...

Dit correspondeert met de stelling uit OP.
heitieh
pi_53157517
quote:
Op donderdag 13 september 2007 22:02 schreef Floripas het volgende:

[..]

Lees je eens in. We worden elke generatie wel tien iqpunten slimmer in Nederland.
Dat betekent nog niet dat intelligentie oneindig flexibel is
  donderdag 13 september 2007 @ 22:04:27 #34
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_53157539
quote:
Op donderdag 13 september 2007 22:02 schreef Floripas het volgende:

[..]

tot nu toe wel, maar er zou wel eens een kentering aan kunnen komen...
heitieh
  donderdag 13 september 2007 @ 22:19:12 #35
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_53158028
quote:
Op donderdag 13 september 2007 21:24 schreef starla het volgende:

[..]

Hopen we dat niet allemaal? Bij Paris zal het alleen wat sneller gebeuren. Maar goed: Haar leeftijd zal kort daarna boven haar schoenmaat komen.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  donderdag 13 september 2007 @ 22:25:11 #36
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_53158217
quote:
Op donderdag 13 september 2007 22:19 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Hopen we dat niet allemaal? Bij Paris zal het alleen wat sneller gebeuren. Maar goed: Haar leeftijd zal kort daarna boven haar schoenmaat komen.
voor sommigen is dat niet realistisch...
heitieh
pi_53159862
quote:
Op donderdag 13 september 2007 21:58 schreef cikolata het volgende:

[..]

Tuurlijk is het wel te ontwikkelen, maar alleen als iemand er aanleg en motivatie voor heeft. Of kan iedereen Einstein worden?
Natuurlijk kan niet iedereen een nieuwe Einstein worden. Je kunt nog zo gestimuleerd worden in je opvoeding, maar een bepaald deel van bijvoorbeeld wiskundig inzicht of taalgevoel is ook gewoon genetisch.
pi_53159903
quote:
Op donderdag 13 september 2007 21:24 schreef starla het volgende:

[..]

hoge sociale klasse ≠ hoog IQ

Volgens mij doet het dat nu al!
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_53161683
quote:
Op donderdag 13 september 2007 21:21 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

klinkt wat oneerbiedig, maar het gaat om het idee....
Ja, vast wel.
En?
Zijn mensen uit de lagere sociale klassen gemiddeld dommer dan mensen uit hogere klassen?
Mijn vaders familie is al vanaf 1600 boer op het zand in Brabant, dus niet bepaald rijk of hogere klasse. Toch zijn ik en mijn broers en zussen allemaal zonder problemen in staat om af te studeren en drie van de negen hebben dat ook moeiteloos gedaan. De anderen kozen liever andere beroepen.
En hier had ik een fruitkweker, wiens intelligentie ik erg hoog achtte en docenten die grote sukkels waren.

En los daarvan: misschien blijkt binnenkort wel, dat intelligentie helemaal geen overlevingsfactor meer is. Maar resistentie tegen een bepaalde ziekte en laten mongolen die nou wel hebben en mensen met hoger IQ niet. Evolutie zie je pas achteraf!
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_53162230
Mensen zijn goede na-apers.
Dus als je met mensen optrekt die dom verdrag vertonen is de kans groot dat jij hetzelfde gaat doen.

In elk geval onze levenswijze kan op deze manier niet doorgaan en dat is in mij ogen ''dom gedrag'' en en zoiets als ''evolutie omgekeerd''.

Indianen waren een stuk beschaafder en wijzer dan de hedendaagse westerse mens in elk geval.
  vrijdag 14 september 2007 @ 06:08:53 #41
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_53163223
quote:
Op vrijdag 14 september 2007 01:15 schreef Aasgier het volgende:
Indianen waren een stuk beschaafder en wijzer dan de hedendaagse westerse mens in elk geval.

Ja want die leefden in totale harmonie met de natuur etc.
Now I'm walking on the sunnyside of the street
  vrijdag 14 september 2007 @ 06:57:35 #42
13250 Lod
Sapere aude!
pi_53163284
quote:
Op woensdag 12 september 2007 20:31 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Waarom krijgen mensen met een lager iq eigenlijk meer kinderen? hmm kortzichtigheid, denk ik...
Mensen met hoger iq zijn over het algemeen veel meer bezig met werk en carrière. Kinderen passen daar minder bij. De rest zuipt en neukt zich suf en als ze zwanger raken krijgen ze mooi kinderbijslag.

Maar dat denk ik dan.
GNU Terry Pratchett
  vrijdag 14 september 2007 @ 06:58:04 #43
13250 Lod
Sapere aude!
pi_53163290
quote:
Op vrijdag 14 september 2007 06:08 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Ja want die leefden in totale harmonie met de natuur etc.
Laat hem nou in die illusie.
GNU Terry Pratchett
pi_53163476
quote:

[..]

Dit is niet helemaal waar

In hoeverre deze theorie nog geaccepteerd is weet ik niet, maar dit is wat ik geleerd heb tijdens een jaartje psychologie op de uni.
  vrijdag 14 september 2007 @ 08:57:16 #45
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_53164143
Scholing + opvoeding zijn wel degelijk van invloed op je IQ, om maar even een voorbeeldje te noemen: Je moet tenminste kunnen lezen om uberhaupt een IQ test te maken. Een IQ test is daarom ook niet zo nuttig om de inteligentie van, laten we zeggen, een bosjesman op papoea nieuw-guinea te meten.
pi_53171080
quote:
Op vrijdag 14 september 2007 00:41 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Ja, vast wel.
En?
Zijn mensen uit de lagere sociale klassen gemiddeld dommer dan mensen uit hogere klassen?
Mijn vaders familie is al vanaf 1600 boer op het zand in Brabant, dus niet bepaald rijk of hogere klasse. Toch zijn ik en mijn broers en zussen allemaal zonder problemen in staat om af te studeren en drie van de negen hebben dat ook moeiteloos gedaan. De anderen kozen liever andere beroepen.
En hier had ik een fruitkweker, wiens intelligentie ik erg hoog achtte en docenten die grote sukkels waren.

En los daarvan: misschien blijkt binnenkort wel, dat intelligentie helemaal geen overlevingsfactor meer is. Maar resistentie tegen een bepaalde ziekte en laten mongolen die nou wel hebben en mensen met hoger IQ niet. Evolutie zie je pas achteraf!
de overlevingskans is het grootst bij degene die zich het snelst kunnen aanpassen bij verandering en dus stabiel blijven.
  vrijdag 14 september 2007 @ 13:57:17 #47
130955 Floripas
Blast from the past
pi_53171178
quote:
Op vrijdag 14 september 2007 07:45 schreef starla het volgende:

[..]

Dit is niet helemaal waar

In hoeverre deze theorie nog geaccepteerd is weet ik niet, maar dit is wat ik geleerd heb tijdens een jaartje psychologie op de uni.
Waar staat dat dat aangeboren is?
Het is inderdaad omstreden.

De gangbare opvatting in de wetenschap (heb ik mogen leren naar aanleiding van een recent topic) is dat het een combinatie van nature en nurure is.
  vrijdag 14 september 2007 @ 15:00:51 #48
130955 Floripas
Blast from the past
pi_53173085
quote:
Op vrijdag 14 september 2007 08:57 schreef wijsneus het volgende:
Scholing + opvoeding zijn wel degelijk van invloed op je IQ, om maar even een voorbeeldje te noemen: Je moet tenminste kunnen lezen om uberhaupt een IQ test te maken. Een IQ test is daarom ook niet zo nuttig om de inteligentie van, laten we zeggen, een bosjesman op papoea nieuw-guinea te meten.
Bosjesmannen wonen in zuidelijk Afrika.
  vrijdag 14 september 2007 @ 15:02:21 #49
130955 Floripas
Blast from the past
pi_53173102
quote:
Op vrijdag 14 september 2007 06:57 schreef Lod het volgende:

[..]

Mensen met hoger iq zijn over het algemeen veel meer bezig met werk en carrière. Kinderen passen daar minder bij. De rest zuipt en neukt zich suf en als ze zwanger raken krijgen ze mooi kinderbijslag.

Maar dat denk ik dan.
Ja, en dat denk je dan fout.
pi_53173802
Intelligentie heeft in zekere zin ook te maken met het wereldbeeld dat je voor ogen hebt, zelfkennis en je mate van het vermogen om je bepaalde dingen voor te stellen of in te beelden. Bovendien vereist het een goede opvoeding, om iemand met een zeer hoge intelligentie zijn potentie te laten behalen. Het hangt van zoveel dingen af, dat het mij wel logisch lijkt dat het een combinatie van nature en nurture is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')