abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_84223271
quote:
Op zondag 18 juli 2010 23:38 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Morgen de DE-uiensoep maken denk ik Is dat een beetje goed in te vriezen, DE?
zover zijn wij nooit gekomen dus geen idee!
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_84224708
quote:
Op maandag 19 juli 2010 08:18 schreef DarkElf het volgende:

[..]

zover zijn wij nooit gekomen dus geen idee!
Spannend
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_85395108
Nieuwe soeppies:

courgette/wortelsoep:

uitje fruiten met wat knfolook, p&z en wat kerriepoeder. In stukken gesneden courgette en wortel erbij (gebruikte bospeen, een hele bos en een kilo courgette). Dat een minuutje of 20 met de deksel op de pan laten zweten. Dan anderhalf/2 cups (cups is ong. 240 ml) groentenbouillon erbij, 20 minuutjes laten koken. Af laten koelen en dan de staafmixer erin. Wordt een dikke soep (je kan hem altijd verdunnen met meer bouillon natuurlijk)

Eten met een dotje griekse yoghurt en wat fijngesneden kruiden erover.

:9

Jamie Oliver: zomerse (koude) paprikasoep (maar kan ook warm natuurlijk)

• 2 uien, gepeld en grof gehakt- • 4 teentjes knoflook, gepeld en grof gehakt-• 4 rode paprika's, zonder zaadjes, grof gehakt-• 1 verse, rode Spaanse peper, gehalveerd, zonder zaadjes, grof gehakt-• 4 eetlepels olijfolie-• 2 blokjes kippenbouillon-• een klein bosje vers basilicum, alleen de blaadjes-• 3 eetlepels rodewijnazijn-• stukje komkommer-• wat stengel bleekselderij-• extra vierge olijfolie- • cayennepeper

Ui, knoflook, paprika en spaanse peper met olijfolie in een pan en met deksel erop 20 minuutjes garen, wel af en toe roeren en vuur niet te hoog. 1 liter bouillon erbij, laten koken en zachtjes nog 10 minuten koken.

Soep staafmixeren, basilicum en rode wijnazijn erbij en op smaak brengen met eventueel nog wat p&z. In een schaal gieten en af laten koelen, daarna minstens 2 uur in de koelkast.

Lekker met wat fijngesneden komkommer en bleekselderij en een snufje cayennepeper
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_86669380
Zo weer eens tijd voor wat nieuwe soepjes die ik de laatste tijd geprobeerd heb:

quote:
Wortelsoepje met koriander en komijn.

Voor 4 personen.

kilo wortels, 2 uien, aardappeltje, 2 stengels bleekselderij, 4 tenen knoflook, komijnzaadjes (geroosterd en gevijzeld), liter bouillon, eventueel kopje melk of wat griekse yoghurt, koriander.

Uitje fruiten met bleekselderij, aardappel en knoflook. na minuutje of 5 de komijnzaadjes (naar smaak) erbij en na een minuutje de wortels erbij. 15 minuutjes laten smoren met deksel op de pan. Bouillon erbij en 20 minuutjes laten koken. Af laten koelen, peper en zout erbij en pureren. (als het wat te dik is wat bouillon of water toevoegen.)

Als je gaat invriezen nu dat apart halen en daarna pas yoghurt of melk toevoegen (anders split het na het ontdooien).

Opscheppen, dotje griekse yoghurt erin, wat geroosterde komijnzaadjes erover en wat koriander.
quote:
Doperwtjes/verse muntsoep

Ingredienten

Klont boter,1 EL olijfolie,2 fijngesneden sjalotten, 1 of 2 stengels bleekselder fijngesneden, 600 ml bouillon (groente of kip), 450 gr doperwtjes, zout en peper, verse munt, de blaadjes alleen grof gehakt (ong 12 blaadjes?), griekse yoghurt.

Boter smelten met de EL olijfolie, sjalotten en selderij erbij, p&z en ca. 15 minuten zachtjes stoven zonder ze te kleuren. Bouillon erbij, doperwtjes erbij en 10 minuutjes zachtjes laten koken.

van t vuur halen, munt toevoegen en staafmixeren. (voor een mooi zacht soepje kan je t hierna door de zeef duwen). Op smaak brengen en serveren met wat yoghurt, verse munt en zwarte peper erover.
quote:
Gepureerde courgette en wortelsoep (met dit recept krijg je een hele dikke courgette/wortelpuree, misschien wil je hem dunner, dan meer bouillon toevoegen na het staafmixen)

Ongeveer voor 6 koppen.

Ingredienten: Olijfolie. 1 fijngesneden ui, wat teentjes knoflook, zout, peper, kerrie poeder, bos wortels, geraspt en in stukjes, ongeveer anderhalve kilo courgette in stukken. 2 cups bouillon (groente).

Bereiden:
Ui en knoflook aan de hete olie toevoegen, met zout en peper en kerrie poeder. Bak tot lichtbruin (plus minus 10 minuutjes). Courgette en wortels toevoegen, doorroeren en met deksel op de pan zo'n 15 minuutjes laten stoven. Daarna anderhalf cup bouillon toevoegen en 20 minuutjes zachtjes laten koken.

Van t vuur halen en eerst wat laten afkoelen. Na t staafmixen kan je nog de resterende bouillon toevoegen als je het te dik vindt.

♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  woensdag 29 december 2010 @ 15:47:05 #155
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_90585819
Ik maak een klassieke ossenstaartsoep
Heb ca 2 kilo ossenstaart die ik bruin in de oven,
een prei, paar peentjes, knolselder, laurierblad, verse thijm, rozemarijn en peterselie, foelie, wat rode peper, tomaten, en maak met die staartstukken een krachtig bouillon.
Hier gaan ook 2 ansjovisfiletjes om de smaak meer diepte te geven.
Als staart moddergaar is, gaat het vuur uit, haal ik het vlees van de botten, en zeef de bouillion.
Het vlees gaat er weer in en de soep smaak ik dan af met Maidera en wat zout indien nodig.

Heb er nog wat knoflook, broccolisteel en bonenafsnijsels doorgedaan, meer groente maakt de bouillon alleen maar beter.

[ Bericht 10% gewijzigd door Pietverdriet op 29-12-2010 16:47:53 ]
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_90587603
Morgen ga ik voor de lunch kippensoep maken wel van een pakje van honig en 1 kipfilet en wat prei erbij. Ben verkouden/ziekjes dus dan schijnt kippensoep wel goed te zijn.
  woensdag 29 december 2010 @ 16:32:26 #157
45206 Pietverdriet
pi_90588040
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 16:24 schreef Riann het volgende:
Morgen ga ik voor de lunch kippensoep maken wel van een pakje van honig en 1 kipfilet en wat prei erbij. Ben verkouden/ziekjes dus dan schijnt kippensoep wel goed te zijn.
Heb daarvoor altijd wat soep in de vriezer, en van de bouillon kook ik ook altijd een deel in tot fond en vries die dan in met van die ijsklontjes zakjes, handig voor saus en ook als je er twee in een beker met water in de mamatron zet, wat zout erbij en je hebt een echte bouillon om te drinken.
  woensdag 29 december 2010 @ 16:43:30 #158
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_90588631
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 15:47 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik maak een klassieke ossenstaartsoep
Heb ca 2 kilo ossenstaart die ik bruin in de oven,
een prei, paar peentjes, knolselder, laurierblad, verse thijm, rozemarijn en peterselie, foelie, wat rode peper, tomaten, en maak met die staartstukken een krachtig bouillon.
Hier gaan ook 2 ansjovisfiletjes om de smaak meer diepte te geven.
Als staart moddergaar is, gaat het vuur uit, haal ik het vlees van de botten, en zeef de bouillion.
Het vlees gaat er weer in en de soep smaak ik dan af met Maidera en wat zout indien nodig.
Lekker! Steranijsje erbij ook.
  woensdag 29 december 2010 @ 16:50:08 #159
45206 Pietverdriet
pi_90589004
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 16:43 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Lekker! Steranijsje erbij ook.
Dat is jouw "geheime" ingredient, niet? Net als voor mij de ansjovis of gedroogde tomaat.
pi_90589571
Ik heb nog wel een lekker receptje voor een romige mosterdsoep :9
Voor ongeveer 4 personen:

maak een klein beetje roux (ongeveer 20-25 gram boter + 20 gram bloem) , en laat m heel even bakken op laag vuur. Roer er in delen 3/4 liter melk door. Bouillonblokje (potje bouillon kan ook wel, of zelfs fond) en als je m niet tè romig wilt, naar wens water.

Intussen een pak spekjes uitbakken, en de spekjes bij de soep. op laag pitje 10 min. laten warmen (niet koken, dan kookt de melk over)
Schep tenminste 2 eetlepels grove mosterd erdoor, of meer naar smaak.

Aan het eind nog 2 minuten een lenteui in ringen gesneden laten meedoen in de soep.

Lekker om te serveren met pitabroodjes met rucola, zongedroogde tomaatjes, gerookte kipfilet.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  woensdag 29 december 2010 @ 17:02:40 #161
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_90589649
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 16:50 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat is jouw "geheime" ingredient, niet? Net als voor mij de ansjovis of gedroogde tomaat.
:Y
  woensdag 29 december 2010 @ 17:08:27 #162
45206 Pietverdriet
pi_90589909
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 17:01 schreef Gripper het volgende:
Ik heb nog wel een lekker receptje voor een romige mosterdsoep :9
Voor ongeveer 4 personen:

maak een klein beetje roux (ongeveer 20-25 gram boter + 20 gram bloem) , en laat m heel even bakken op laag vuur. Roer er in delen 3/4 liter melk door. Bouillonblokje (potje bouillon kan ook wel, of zelfs fond) en als je m niet tè romig wilt, naar wens water.

Intussen een pak spekjes uitbakken, en de spekjes bij de soep. op laag pitje 10 min. laten warmen (niet koken, dan kookt de melk over)
Schep tenminste 2 eetlepels grove mosterd erdoor, of meer naar smaak.

Aan het eind nog 2 minuten een lenteui in ringen gesneden laten meedoen in de soep.

Lekker om te serveren met pitabroodjes met rucola, zongedroogde tomaatjes, gerookte kipfilet.
Kook een eetlepel geel mosterdzaad mee, dat worden een soort besjes die in je mond ploppen als je er op bijt. Leuke eetsensatie.
  donderdag 30 december 2010 @ 14:53:56 #163
45206 Pietverdriet
pi_90629299
Heb de Ossenstaartsoep afgemaakt met madeira, een beetje tomatenpuree, en wat zout. Hij smaakt volmaakt.
pi_90647297
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 14:53 schreef Pietverdriet het volgende:
Heb de Ossenstaartsoep afgemaakt met madeira, een beetje tomatenpuree, en wat zout. Hij smaakt volmaakt.
Kun je recepje geven. Ik zie bij de plus regelmatig ossenstaart liggen. Lijkt me wel lekker om hem een keertje zelf vers te maken. Ik doe normaal altijd uit blik of van zo'n pakje van honig. En misschien is zelf gemaakte wel lekkerder.
  donderdag 30 december 2010 @ 21:34:37 #165
303405 megamandy
KAME-HAMEE-HAAAA
pi_90648519
quote:
Op donderdag 30 december 2010 21:11 schreef Riann het volgende:

[..]

Kun je recepje geven. Ik zie bij de plus regelmatig ossenstaart liggen. Lijkt me wel lekker om hem een keertje zelf vers te maken. Ik doe normaal altijd uit blik of van zo'n pakje van honig. En misschien is zelf gemaakte wel lekkerder.
Het recept staat iets meer omhoog ;)
吴 曼 迪
pi_90648784
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 21:34 schreef megamandy het volgende:

[..]

Het recept staat iets meer omhoog ;)
Wat stom gewoon overheen gekeken ;)
pi_90665785
Van de week had ik nog wat aardpeer van kerst over en heb hier een soep van gemaakt.

Ingrediënten:
500gr. aardpeer
1 stengel selder
1 teen knoflook
1 grote ui
1 liter kippenbouillon
125ml slagroom
boter

Bereiding:
Fijngesneden ui, selder en knoflook in een pan rustig aanfruiten tot het zacht is. Geschilde aardpeer en bouillon toevoegen en aan de kook brengen. Zodra de aardpeer goed gaar is alles samen met een flinke klont boter in de blender of met staafmixer fijn draaien en door een zeef halen. Soep terug in pan doen, slagroom toevoegen en weer opwarmen tot het kookt. Proeven en breng op smaak met peper en zout.
Eventueel garneren met fijngesneden bieslook en krokant gebakken pancetta.
pi_91865773
deze soep gemaakt vanavond,met wat aanpassingen: Dal

ipv alleen enkel water heb ik 6 cups groentenbouillon gedaan en 2 cups water, heb ipv 5 uien er 3 gedaan en 3 teentjes knoflook erdoor geraspt. en heb nog t fijngesneden vlees van een tomaat of 4 erbij gegooid.

erg lekker en met dit recept maak je echt een massa soep!
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_91865911
Ik ben nu soep aan het trekken voor morgen en overmorgen tussen de middag. :9~
  dinsdag 25 januari 2011 @ 20:54:26 #170
229810 hexje
Surfboard, surfboard
pi_91866247
Vandaag bamisoep gemaakt. Is goed gelukt (al moet ik het zelf zeggen).
pi_117188107
Het wordt weer echt soepweer!
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_117188151
quote:
14s.gif Op maandag 24 september 2012 12:40 schreef Mirjam het volgende:
Jaaaa O+
Erwtensoep, pompoensoep :9
pi_117188236
Ik denk dat ik straks een lekkere stevige tomatensoep ga maken. Met enkel bliktomaten. Klinkt raar, maar het wordt echt een goddelijke soep!
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_117193136
Wegens wat grieperig een pan kippensoep gemaakt en net een kom van gesmuld :9
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
pi_117193169
quote:
14s.gif Op maandag 24 september 2012 12:40 schreef Mirjam het volgende:
:Y
Ik maak vanavond pompoensoep :9
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')