zover zijn wij nooit gekomenquote:Op zondag 18 juli 2010 23:38 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Morgen de DE-uiensoep maken denk ikIs dat een beetje goed in te vriezen, DE?
quote:Op maandag 19 juli 2010 08:18 schreef DarkElf het volgende:
[..]
zover zijn wij nooit gekomendus geen idee!
quote:Wortelsoepje met koriander en komijn.
Voor 4 personen.
kilo wortels, 2 uien, aardappeltje, 2 stengels bleekselderij, 4 tenen knoflook, komijnzaadjes (geroosterd en gevijzeld), liter bouillon, eventueel kopje melk of wat griekse yoghurt, koriander.
Uitje fruiten met bleekselderij, aardappel en knoflook. na minuutje of 5 de komijnzaadjes (naar smaak) erbij en na een minuutje de wortels erbij. 15 minuutjes laten smoren met deksel op de pan. Bouillon erbij en 20 minuutjes laten koken. Af laten koelen, peper en zout erbij en pureren. (als het wat te dik is wat bouillon of water toevoegen.)
Als je gaat invriezen nu dat apart halen en daarna pas yoghurt of melk toevoegen (anders split het na het ontdooien).
Opscheppen, dotje griekse yoghurt erin, wat geroosterde komijnzaadjes erover en wat koriander.
quote:Doperwtjes/verse muntsoep
Ingredienten
Klont boter,1 EL olijfolie,2 fijngesneden sjalotten, 1 of 2 stengels bleekselder fijngesneden, 600 ml bouillon (groente of kip), 450 gr doperwtjes, zout en peper, verse munt, de blaadjes alleen grof gehakt (ong 12 blaadjes?), griekse yoghurt.
Boter smelten met de EL olijfolie, sjalotten en selderij erbij, p&z en ca. 15 minuten zachtjes stoven zonder ze te kleuren. Bouillon erbij, doperwtjes erbij en 10 minuutjes zachtjes laten koken.
van t vuur halen, munt toevoegen en staafmixeren. (voor een mooi zacht soepje kan je t hierna door de zeef duwen). Op smaak brengen en serveren met wat yoghurt, verse munt en zwarte peper erover.
quote:Gepureerde courgette en wortelsoep (met dit recept krijg je een hele dikke courgette/wortelpuree, misschien wil je hem dunner, dan meer bouillon toevoegen na het staafmixen)
Ongeveer voor 6 koppen.
Ingredienten: Olijfolie. 1 fijngesneden ui, wat teentjes knoflook, zout, peper, kerrie poeder, bos wortels, geraspt en in stukjes, ongeveer anderhalve kilo courgette in stukken. 2 cups bouillon (groente).
Bereiden:
Ui en knoflook aan de hete olie toevoegen, met zout en peper en kerrie poeder. Bak tot lichtbruin (plus minus 10 minuutjes). Courgette en wortels toevoegen, doorroeren en met deksel op de pan zo'n 15 minuutjes laten stoven. Daarna anderhalf cup bouillon toevoegen en 20 minuutjes zachtjes laten koken.
Van t vuur halen en eerst wat laten afkoelen. Na t staafmixen kan je nog de resterende bouillon toevoegen als je het te dik vindt.
Heb daarvoor altijd wat soep in de vriezer, en van de bouillon kook ik ook altijd een deel in tot fond en vries die dan in met van die ijsklontjes zakjes, handig voor saus en ook als je er twee in een beker met water in de mamatron zet, wat zout erbij en je hebt een echte bouillon om te drinken.quote:Op woensdag 29 december 2010 16:24 schreef Riann het volgende:
Morgen ga ik voor de lunch kippensoep maken wel van een pakje van honig en 1 kipfilet en wat prei erbij. Ben verkouden/ziekjes dus dan schijnt kippensoep wel goed te zijn.
Lekker! Steranijsje erbij ook.quote:Op woensdag 29 december 2010 15:47 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik maak een klassieke ossenstaartsoep
Heb ca 2 kilo ossenstaart die ik bruin in de oven,
een prei, paar peentjes, knolselder, laurierblad, verse thijm, rozemarijn en peterselie, foelie, wat rode peper, tomaten, en maak met die staartstukken een krachtig bouillon.
Hier gaan ook 2 ansjovisfiletjes om de smaak meer diepte te geven.
Als staart moddergaar is, gaat het vuur uit, haal ik het vlees van de botten, en zeef de bouillion.
Het vlees gaat er weer in en de soep smaak ik dan af met Maidera en wat zout indien nodig.
Dat is jouw "geheime" ingredient, niet? Net als voor mij de ansjovis of gedroogde tomaat.quote:
quote:Op woensdag 29 december 2010 16:50 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat is jouw "geheime" ingredient, niet? Net als voor mij de ansjovis of gedroogde tomaat.
Kook een eetlepel geel mosterdzaad mee, dat worden een soort besjes die in je mond ploppen als je er op bijt. Leuke eetsensatie.quote:Op woensdag 29 december 2010 17:01 schreef Gripper het volgende:
Ik heb nog wel een lekker receptje voor een romige mosterdsoep
Voor ongeveer 4 personen:
maak een klein beetje roux (ongeveer 20-25 gram boter + 20 gram bloem) , en laat m heel even bakken op laag vuur. Roer er in delen 3/4 liter melk door. Bouillonblokje (potje bouillon kan ook wel, of zelfs fond) en als je m niet tè romig wilt, naar wens water.
Intussen een pak spekjes uitbakken, en de spekjes bij de soep. op laag pitje 10 min. laten warmen (niet koken, dan kookt de melk over)
Schep tenminste 2 eetlepels grove mosterd erdoor, of meer naar smaak.
Aan het eind nog 2 minuten een lenteui in ringen gesneden laten meedoen in de soep.
Lekker om te serveren met pitabroodjes met rucola, zongedroogde tomaatjes, gerookte kipfilet.
Kun je recepje geven. Ik zie bij de plus regelmatig ossenstaart liggen. Lijkt me wel lekker om hem een keertje zelf vers te maken. Ik doe normaal altijd uit blik of van zo'n pakje van honig. En misschien is zelf gemaakte wel lekkerder.quote:Op donderdag 30 december 2010 14:53 schreef Pietverdriet het volgende:
Heb de Ossenstaartsoep afgemaakt met madeira, een beetje tomatenpuree, en wat zout. Hij smaakt volmaakt.
Het recept staat iets meer omhoogquote:Op donderdag 30 december 2010 21:11 schreef Riann het volgende:
[..]
Kun je recepje geven. Ik zie bij de plus regelmatig ossenstaart liggen. Lijkt me wel lekker om hem een keertje zelf vers te maken. Ik doe normaal altijd uit blik of van zo'n pakje van honig. En misschien is zelf gemaakte wel lekkerder.
Wat stom gewoon overheen gekekenquote:Op donderdag 30 december 2010 21:34 schreef megamandy het volgende:
[..]
Het recept staat iets meer omhoog
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |