Een 'feit' waarvoor je geen enkel argument of bewijs kunt of wilt leveren als daarnaar gevraagd wordt.quote:Op donderdag 13 september 2007 13:50 schreef Darkwolf het volgende:
Bullshit. Aan de hand van wat ik weet van mijn vader's verhaal gaat dit dus in mijn situatie totaal niet op.
Het enige discussie punt zou zijn of ik wel of niet dood zou zijn gegaan. Dat durf ik geen feit te noemen.
Dat ik voor het leven getekend zou zijn is een feit en valt niet te bediscussieren.
En die alchemisten en heksen ontdekten steeds meer, en evolueerden zo door naar wat wij nu de 'wetenschappers' noemen.quote:Op donderdag 13 september 2007 13:52 schreef erodome het volgende:
De alchemist was de wetenschapper van toen, de heks had erg veel kennis van fytotherapie e.d., waren de vroedvrouwen enz enz enz, ze geloofde toen al dat voor alles een normale verklaring aanwezig zou zijn op ten duur
Nou nee hoor, de heksen zijn nogsteeds heksen en geloven nogsteeds in ee stuk meer dan de wetenschapquote:Op donderdag 13 september 2007 13:58 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
En die alchemisten en heksen ontdekten steeds meer, en evolueerden zo door naar wat wij nu de 'wetenschappers' noemen.
Ze hebben daarbij methoden en systemen ontwikkeld om falsificatie te voorkomen, en om zo een stabiele basis van kennis aan te leggen.
Exactemundo! My point exactly!quote:Op donderdag 13 september 2007 14:04 schreef erodome het volgende:
Wetenschap was ooit heel vrij, dat is het echt niet meer, de wetenschap moet erg oppassen voor dogma's en voor stilstand, teveel vasthouden aan de eigen waarheden, ze moeten oppassen dat ze niet een volgende instituut worden net als de kerk die agressief is naar andere gedachten(dat zie je in nederland dus echt heel erg, nederland is op dat gebied erg agressief).
Nee, kijk maar naar opkomende machten als China en India. In die streken zijn ze erg bijgelovig (denk bv. aan feng shui om succes aan te trekken).quote:Op donderdag 13 september 2007 15:25 schreef L.Denninger het volgende:
Denken jullie dat er een relatie is tussen de mate van welvaart in een land, en de mate van bijgeloof ?
(Edit : rephrase)
China en India zijn opkomende economische grootmachten. Van welvaart kan je nog in de verste verte niet spreken in die landen.quote:Op donderdag 13 september 2007 15:36 schreef Geartsjuh het volgende:
[..]
Nee, kijk maar naar opkomende machten als China en India. In die streken zijn ze erg bijgelovig (denk bv. aan feng shui om succes aan te trekken).
Wat zie jij overigens als bijgeloof?
Is het zo moeilijk voor je om mensen te benaderen alsof ze geestelijk gezond zijn ?quote:Op donderdag 13 september 2007 12:54 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Denk jij dat waarnemingen en ervaringen altijd kloppen ?
Iemand die hallucineert ziet dingen die echt bestaan ?
Iemand die ervaart dat ze Jeanne D'Arc is is dat ook echt ?
Niet zozeer, hier is de kerk aan de slag geweest een paar eeuwen om dngen uit te roeien, dat is met bijgeloof heel goed gelukt door de gruwelijke wreedheden.quote:Op donderdag 13 september 2007 15:25 schreef L.Denninger het volgende:
Denken jullie dat er een relatie is tussen de mate van welvaart in een land, en de mate van bijgeloof ?
Volgens de sceptici, wie heeft er nou een vastgeroest geloof ?quote:Op donderdag 13 september 2007 13:30 schreef Rasing het volgende:
Het gaat de skeptici ook niet om ombewijsbare gevoelens en ervaringen. Het gaat ons pas wat aan als er dingen beweerd worden die niet kunnen.
Het gaat vaak dus wel om ervaringen/belevenissen hierin, en daarin is het wel moeilijk soms om bewijs te vergaren. Sterker, er is vaak gewoon géén bewijs. Niet te meten, moment is al geweest, etc. Je kan niet zeggen dat het niet kan, kan wel, maar is niet waar en/of hoeft de waarheid te zijn = geen waarheid.quote:Op donderdag 13 september 2007 13:30 schreef The_End het volgende:
Van heel veel dingen die in Truth geclaimed worden, is het niet erg moeilijk om bewijs te vergaren.
Het probleem met die sceptici is dat ze niks geloven. En ergo, ook nog vergelijkingen circa gelijkschakelingen maken met het één en ander. Dat is niet openminded, dat is star, dogmatisch denken.quote:Op donderdag 13 september 2007 13:33 schreef L.Denninger het volgende:
Dat je skeptisch bent wil niet zeggen dat je niet openminded bent, alleen dat je niet direct alles gelooft dat je verteld wordt.
Niemand hoeft helemaal niets te geloven, dat is het punt.quote:Het lijkt een beetje op een wedstrijdje dat je niet kan winnen - iedereen in [TRU] moet alles maar direct geloven, want zodra er ook maar iemand zegt dat er meerdere oorzaken zouden kunnen zijn voor iets worden de pek en veren er al weer bijgehaald.
Wie zegt dat ?quote:Houdt openminded zijn in dat je ALTIJD ALLES moet geloven wat je verteld wordt volgens jou ?
Nee, wel in zelfontwikkeling/ontplooiing. En in Afrika zijn ze ook (soms) zo bijgelovig als de neten.quote:Op donderdag 13 september 2007 15:25 schreef L.Denninger het volgende:
Interessant.quote:Op donderdag 13 september 2007 23:02 schreef ThaMadEd het volgende:
In de laatste Quest was een vrij groot artikel gewijd aan paranormale zaken. Hierin werden onder andere geesten behandeld. Nu heb je natuurlijk een soort directe geestwaarneming (je ziet de geest) en een indirecte (de geest verplaatst iets). Van een directe geestwaarneming is voorlopig iig nog niet bekend wat het is, spelende hersenen of een geest? (stond overigens niet in dat artikel). Ik neig naar verklaring nummer 1, maar dat terzijde.
De indirecte manefestatie van een geest hebben parapsychologen wel een soort van verklaring voor. Zij achten telekinese mogelijk als een natuurkundig en dus wetenschappelijk verklaarbaar principe. De conclusie volgens hen is dan ook dat als er bijvoorbeeld met borden wordt gesmeten in een huis, niet de geest dat doet maar jij zelf onbewust. Ik vond het een vrij interessant uitgangspunt eerlijk gezegd.
Ik denk of vermoed dat het soms niet eens een kwestie van bewust gebruiken is, maar zoals je zelf al zegt onbewust, dat (dus inderdaad) bewust tot uiting kan komen, voorafgaande aan het telekineseverhaal.quote:Blijft natuurlijk wel de vraag over: als het mogelijk is, bezit iedereen het en als iedereen het bezit waarom gebruiken alleen sommigen het dan onbewust?
Dat begrijp ik nou niet , jij zelf kan het bewijs leveren , als je het ervaart dan weet je dat het mogelijk is ,quote:Op donderdag 13 september 2007 13:30 schreef The_End het volgende:
[..]
ONZIN! Sceptici (zoals ik) sluiten niet iets uit. Ik acht alleen de kans dat zoiets bestaat heel klein. Als iemand met bewijs kan komen, dan zal ik daar zeker interesse in hebben.
[..]
Van heel veel dingen die in Truth geclaimed worden, is het niet erg moeilijk om bewijs te vergaren. Dat is nou juist het punt. Daarnaast worden door de 'believers' ook dingen nooit afgewezen als ze bewijsbaar onzin zijn. Wat nou open minded? Gewoon compleet vastgeroest in hun eigen geloof.
Wat doe je onbewust dan ?quote:Op donderdag 13 september 2007 23:48 schreef sweetgirly het volgende:
Trouwens, is de vraagstelling niet verkeerd, of ben ik de enige die niet bewust kan telekineren![]()
Want als iedereen het kan, en sommigen zouden het onbewust doen, dan kunnen de meesten het bewust !
Fuck, dan moet ik snel oefenen!! Ik kan het niet bewust nl
![]()
Idd, vooral de zin 'of believers een ander ras zijn, die dat nou niet kunnen bedenken'. Ik vind het altijd wel lief, en voel mezelf bijna schuldig dan. Alsof de sceptici een houvast hebben van ... 'luister, het kan ook dit of dat zijn'. Believer: 'ja, maar, dat heb ik al gedacht en onderzocht'quote:
Uhm, niks eigenlijkquote:Op vrijdag 14 september 2007 00:06 schreef Summers het volgende:
Wat doe je onbewust dan ?
Ik heb weleens last gehad van klopgeesten en parapsychologen zeggen idd dat je dat zelf doet ,
ik weet het niet , misschien ook maar oefenen , ik geloof wel dat telekinese kan .
Who you canna cal...ghostbusters !quote:Op vrijdag 14 september 2007 01:31 schreef sweetgirly het volgende:
.. wou al bijna iemand bellen ofzo![]()
Ik denk toch dat er een relatie is.quote:Op donderdag 13 september 2007 21:50 schreef erodome het volgende:
[..]
Niet zozeer, hier is de kerk aan de slag geweest een paar eeuwen om dngen uit te roeien, dat is met bijgeloof heel goed gelukt door de gruwelijke wreedheden.
Mystieke dingen zijn weggehaalt en alleen koude wetenschap is eruit gekomen.
Denk dat dat meer invloed heeft dan welvaart, alhoewel welvaart ook betekend dat er meer kennis voorhanden is en het simpele bijgeloof kan verdwijnen in die kennis.
Als jij nog ergens achteraf woont en denkt dat er iemand met bliksems gooit dan is dat wel afgelopen als je kan leren hoe dat echt werkt.
Ja en nee dus....
Dat is maar in een paar gevallen. In het geval van geneeswijzen; iets wat hier heel vaak voorbij komt, is het prima mogelijk om bewijs te verzamelen. In het geval van homeopathie is al verschillende malen bewezen dat het niet werkt; dat maakt de aanhangers ervan echter geen donder uit. Dat betekent niet dat ik bekrompen, star, enz ben, maar de de aanhangers ervan geen enkele kritiek dulden. Je zou dan denken dat ze wel met een overdondered onderzoek komen met geweldigde resultaten (of zelfs maar matige resultaten), er gaan immers miljoenen in om. Echter komen eens in de zoveel tijd flut onderzoekjes boven drijven die niks met wetenschap te maken hebben. Waarom is dat?quote:Op donderdag 13 september 2007 22:36 schreef sweetgirly het volgende:
Het gaat vaak dus wel om ervaringen/belevenissen hierin, en daarin is het wel moeilijk soms om bewijs te vergaren. Sterker, er is vaak gewoon géén bewijs. Niet te meten, moment is al geweest, etc. Je kan niet zeggen dat het niet kan, kan wel, maar is niet waar en/of hoeft de waarheid te zijn = geen waarheid.
Dat is niet waar. Geen bewijs = niets over bekend. Oftewel, de wetenschap kan er geen uitspraak over doen. Er wordt niet uitgesloten dat het kan; echter de kans dat het wel kan wordt zeer onwaarschijnlijk geacht.quote:Zoals boven vermeld wordt, dingen die niet kunnen. Het gaat dus toch voor de 'sceptici' om bewijs, ofwel, geen bewijs = het kan niet. Daar ben ik het dus niet mee eens. De mogelijkheid dat het kan, dat alles kan, is niet uitgesloten, omdat er juist géén bewijs is.
Waarom geloven er dan zoveel mensen in paranormale zaken in deze wereld en worden dat er meer en meer naarmate de tijd van vervolging steeds verder achter ons ligt?quote:Op vrijdag 14 september 2007 06:32 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Ik denk toch dat er een relatie is.
Naarmate mensen het beter hebben, hebben ze minder behoefte aan 'paranormale' dingen volgens mij.
Als je leven helemaal op rolletjes loopt heb je minder behoefte aan religie of bijgeloof denk ik.
(Los gezien van of het nou zou werken of niet)
Ik denk dat als je arm bent je meer nodig hebt om je aan vast te klampen - om je hoop te geven.
Religie, bijgeloof etc..
Of het een goed iets is dat mensen die het goed hebben dat soort ideeen makkelijker loslaten - who knows.
Omdat het een makkelijke uitweg geeft om aan de "doelloosheid" van het leven te ontkomen.quote:Op vrijdag 14 september 2007 11:41 schreef erodome het volgende:
[..]
Waarom geloven er dan zoveel mensen in paranormale zaken in deze wereld en worden dat er meer en meer naarmate de tijd van vervolging steeds verder achter ons ligt?
Niet eens alleen letterlijke vervolging, de kerk heeft lang geheerst en de boel onderdrukt, een 70 jaar geleden werden jongetjes nog met de handen boven de deken vastgebonden in bed, was de christelijke moraal nog heel erg zwaar.
Nu schieten pagans, wicca's, reiki's en vele andere uit de grond als paddestoelen, dat met alle kennis en beschaving voorhanden.
Inca's, egyptenaren, romeinen allemaal grote beschavingen, allemaal zo bijgelovig als de pest.
Als jij gelijk zou hebben zou het meer moeten verdwijnen ipv opkomen, wat niet zo is.
Rijk, arm, het maakt niet uit, in alle lagen van de bevolking kom je mensen tegen die met dit soort zaken bezig zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |