Forums mag toch ook?quote:Op zondag 9 september 2007 17:42 schreef ThaMadEd het volgende:
Het is fora. En je interpunctie moet je aan werken.
Ik snap trouwens wel wat je bedoelt. Het is niet nodig om een heel formele post te schrijven. Aan de andere kant vind ik dat de mensen die als excuus voor hun foutieve zinnen zeggen: "het is internet, daar hoef ik niet correct te schrijven" of "we zitten hier niet op school" of "ik schreef te snel, daarom staan er fouten in" bloedirritant. Ga geen excuses voor je falen gebruiken.
Misschien is het inmiddels toegestaan, maar van oorsprong is forum een Latijns woord en het meervoud is in theorie dan fora.quote:
Geweldig toch dat mensen dat er voor over hebben?quote:Op zondag 9 september 2007 17:55 schreef afcajos het volgende:
Eens met klacht, zijn veel van die wijsneuzen hier op fok die waarschijnlijk een half uur doen over 1 post, om er voor te zorgen dat er geen enkele taalfout in zit en uiteraard zoveel mogelijk moeilijke woorden om interessant over te komen.
Nog erger is het wanneer je je best doet om een mooie, weloverwogen post hebt geschreven waarbij je je best hebt gedaan om deze zo eenduidig mogelijk te maken, en er dan een autochtone mongool aankomt, die jouw post verkeerd interpreteert, de woorden uit hun verband rukt, en daardoor in zijn reactie jou woorden in de mond legt die je overduidelijk nooit hebt gezegd.quote:Op zondag 9 september 2007 17:58 schreef ThaMadEd het volgende:
Ach die semi-intellectuelen pluk je er zo wel uit. Zoals ik al eerder zei, minstens zo irritant zijn die mensen die juist NIET correct schrijven onder het mom van "we zitten hier niet op school".
Ik ben fan van die gozerquote:Op zondag 9 september 2007 18:03 schreef Schijtgeit het volgende:
Net zo als die Veldmuis, die z'n hele kutleventje wijdt aan het correct beheersen van de Nederlandse taal. En om dan slim over te komen, anderen wijst op hun spelfouten![]()
het is veldmuis ja!quote:Op zondag 9 september 2007 18:03 schreef Schijtgeit het volgende:
Net zo als die Veldmuis, die z'n hele kutleventje wijdt aan het correct beheersen van de Nederlandse taal. En om dan slim over te komen, anderen wijst op hun spelfouten![]()
Klopt, maar het is wel een prima voorbeeld. Overigens ben ik het volledig met ts oneens. Ik zie liever dat men ABN hanteert dan het gebroken nederlands/breezah-taaltje/straattaaltje waarvan de meeste users (met name in KLB, ONZ) zich hier bedienen...quote:Op zondag 9 september 2007 18:28 schreef Igen het volgende:
TS gaat het niet om Veldmuis, tenminste niet alleen.
vulvabulaire?quote:Op zondag 9 september 2007 18:36 schreef Dibble het volgende:
haha fakkin nerd wijf, als jij ook op straat praat zoals hier zullen ze je vast raar aankijkenik druk jou vovabulaire in je oog
![]()
Het is 1 ding om goed na te denken voor je wat schrijft/beschrijft of omschrijft, is zelfs een goed iets.quote:Op zondag 9 september 2007 18:02 schreef SHE het volgende:
Het zit je nogal hoog begrijp ik
Het riekt naar afgunst. Ik kan me namelijk geen andere reden bedenken waarom je moeite zou hebben met mensen die hun woorden zorgvuldig kiezen.
Ik vind het persoonlijk wel een mooie eigenschap; het geeft in mijn optiek aan dat de schrijver de moeite wenst te nemen na te denken over wat hij neerplempt.
Ik hou van woordenaars; temeer omdat ik zelf een grammaticale kleuter ben.
quote:
quote:Op zondag 9 september 2007 18:40 schreef zarGon het volgende:
[..]
Ja, hoeveel woorden kan jij verbaliseren met je vulva?
Te veel.quote:
En nou nog een keer in goed Nederlands?quote:Op zondag 9 september 2007 18:38 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Het is 1 ding om goed na te denken voor je wat schrijft/beschrijft of omschrijft, is zelfs een goed iets.
Als iedereen dat zou doen hier op Fok dan zou 99% van de posts wegblijven.
Maar elke zin vergelijken en dan de schrijver afkraken omdat ze iets fout gespelt hebben, dat is dan wel weer triest.
O.a. Floris.exe en Zwambtenaarquote:Op zondag 9 september 2007 17:41 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Voorbeelden?
FuifDuif dus?quote:Op zondag 9 september 2007 18:45 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
O.a. Floris.exe en Zwambtenaar
quote:Op zondag 9 september 2007 18:49 schreef Chowi het volgende:
WE LEVEN IN EEN VRIJ LANDDDD.
Wat is sahgbiiee?quote:Op zondag 9 september 2007 18:50 schreef zarGon het volgende:
[..]
Ja sahgbiiee... en vrouwen mogen praten.
Oh, dat is vriend in het Marokkaans, formeel gesproken. "Sahbi."quote:
Ik kan me niet voorstellen dat je de columns, nieuwsitems of discussies op FOK! bedoelt. SBS6 heeft nog meer niveau.quote:Op zondag 9 september 2007 17:39 schreef Shitonya het volgende:
Als het gaat om een column,nieuwsitem of discussie over politiek/filosofie kan ik het ergens wel begrijpen waarom je semi intelligent wil overkomen door de fokkers te bombarderen met je omvangrijke vocabulaire, maar om nu overal zo overdreven formeel uit de hoek te komen is me iets teveel van het goede...![]()
Eens kijken wie er harder lacht als ik zometeen een Wii in mijn huis heb staan!quote:Op zondag 9 september 2007 18:59 schreef TheSorrow het volgende:
Jezus Chowi, jij ook al zo'n kutavatar
Dan kom ik wel ff langs om een potje te tennissen hoorquote:Op zondag 9 september 2007 19:02 schreef Chowi het volgende:
[..]
Eens kijken wie er harder lacht als ik zometeen een Wii in mijn huis heb staan! [afbeelding].
Ik, wie wil er nou een Wiiquote:Op zondag 9 september 2007 19:02 schreef Chowi het volgende:
[..]
Eens kijken wie er harder lacht als ik zometeen een Wii in mijn huis heb staan! [afbeelding].
Aye, aye.quote:Op zondag 9 september 2007 18:57 schreef Chowi het volgende:
Goed. Maar jij moet niet zo respectloos tegen vrouwen doen. Wat je afkomst dan ook is. Are we clear?
Top. Doen we. Nou niet meer slowchatten, schorem!quote:Op zondag 9 september 2007 19:04 schreef TheSorrow het volgende:
[..]
Dan kom ik wel ff langs om een potje te tennissen hoor
Ja, ik snap ook niet waarom je sowieso zoveel moeite en tijd besteed aan het zo goed mogelijk formuleren van een zin en woorden gebruikt die zo complex mogelijk zijn. Als het voor je werk/school is, vind ik het meer dan logisch. Maar voor een forum? Als je zo automatisch schrijft is er niets mis mee, maar volgens mij schrijven ze bewust zo.quote:Op zondag 9 september 2007 17:55 schreef afcajos het volgende:
Eens met klacht, zijn veel van die wijsneuzen hier op fok die waarschijnlijk een half uur doen over 1 post, om er voor te zorgen dat er geen enkele taalfout in zit en uiteraard zoveel mogelijk moeilijke woorden om interessant over te komen.
Ja precies, net of die dingen zo duur zijn.quote:Op zondag 9 september 2007 19:07 schreef postmortum het volgende:
ik heb al sinds december een wii staan![]()
Ik hoef die niet gratis te hebben , ik kan hen gewoon betalen![]()
Waarom is het eigenlijk zo erg om de Nederlandse taal goed te beheersen? En zelfs als je het bewust-overdreven-heel-erg-goed-schrijft? Het is toch veel ergerlijker als iemand veel taalfouten maakt, te weinig interpunctie gebruikt, etc. Dan refereer ik nog niet eens aan breezertaal! Het leest toch veel beter weg als iemand foutloos schrijft?quote:Op zondag 9 september 2007 19:08 schreef Shitonya het volgende:
[..]
Ja, ik snap ook niet waarom je sowieso zoveel moeite en tijd besteed aan het zo goed mogelijk formuleren van een zin en woorden gebruikt die zo complex mogelijk zijn. Als het voor je werk/school is, vind ik het meer dan logisch. Maar voor een forum? Als je zo automatisch schrijft is er niets mis mee, maar volgens mij schrijven ze bewust zo.
Woord, neger.quote:Op zondag 9 september 2007 19:25 schreef Chowi het volgende:
[..]
Waarom is het eigenlijk zo erg om de Nederlandse taal goed te beheersen? En zelfs als je het bewust-overdreven-heel-erg-goed-schrijft? Het is toch veel ergerlijker als iemand veel taalfouten maakt, te weinig interpunctie gebruikt, etc. Dan refereer ik nog niet eens aan breezertaal! Het leest toch veel beter weg als iemand foutloos schrijft?
Wees blij dat er nog wát mensen zijn die het Nederlands goed beheersen, dat worden er ook steeds minder, geloof ik.
quote:Op zondag 9 september 2007 19:50 schreef STORMSEEKER het volgende:
Geachte TS,
ik begrijp geheel wat je duidelijk tracht te maken in je zogenaamde ''openingspost'''. Echter, ik ben van mening dat het geen kwaad kan om enigszins formeel taalgebruik te bezigen, danwel te gebruiken op publieke, digitale informatieuitwisselingsplaatsen. Het verbetert vaak niet slechts de leesbaarheid van het uiteen te zetten onderwerp, maar stimuleert ook het correcte gebruik van de Nederlandse taal.
Desalniettemin kan deze vorm van taaluiting inderdaad wellicht wat te stijf overkomen op zo een bij de gewone mensen populair zijnde uitwisselingsplaats.
Hoe dan ook, het zou fijn zijn als de TS toch wat meer zou zien in de voordelen van formeel taalgebruik daar het zeker een verrijking is voor dit forum.
Gegroet,
StormSeeker
quote:
Dat zei ik in het begin ook al en zoals ik ook al zei: die nep intellectuelen herken je toch wel.quote:Op zondag 9 september 2007 21:28 schreef Tinkepink het volgende:
Ik denk inderdaad dat TS niet zo zeer moeite heeft met correct Nederlands, alswel met onnodig ingewikkeld taalgebruik waarvan Stormseeker in dit topic een aardig (nep) voorbeeld geeft. Volgens mij hebben het soort posters waar TS op doelt, gewoon een klein lulletje en dus last van compensatiedrang.
Nee hoor precies hetzelfde maar in ander vakjargon....quote:Op zondag 9 september 2007 23:23 schreef STORMSEEKER het volgende:
Dat is weer het andere uiterste inderdaad..
Levert alleen maar offtopic posts op en vaak discussies omdat de persoon die verbeterd wordt dat ook niet op prijs stelt. Ik vind het dus nergens goed voor, als je mensen wil verbeteren ga je voor de klas staan of laat je je kinderen iedere dag 'n stukje schrijven o.i.d., op een forum hoeft dat niet.quote:Op zondag 9 september 2007 23:47 schreef STORMSEEKER het volgende:
Nou, helemaal onzinnig is het niet. Velen kunnen gewoon ECHT niet spellen en leren dan tenminste via een forum wat ze blijkbaar niet leren op school. Zo hebben ze er ook nog wat aan.
het is zeker niet onzinnig nee, maar van die nerds zoals veldmuis die iemand verbeterd als ie een komma of een hoofdletter vergeet.... ben je wat mij betreft gewoon kansloosquote:Op zondag 9 september 2007 23:47 schreef STORMSEEKER het volgende:
Nou, helemaal onzinnig is het niet. Velen kunnen gewoon ECHT niet spellen en leren dan tenminste via een forum wat ze blijkbaar niet leren op school. Zo hebben ze er ook nog wat aan.
Forums en fora zijn alletwee juist, politicae echter niet, enkel politica's.quote:Op zondag 9 september 2007 17:45 schreef ThaMadEd het volgende:
[..]
Misschien is het inmiddels toegestaan, maar van oorsprong is forum een Latijns woord en het meervoud is in theorie dan fora.
Jij maakt ook mooie volzinnen.quote:Op maandag 10 september 2007 00:24 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Forums en fora zijn alletwee, politicae echter niet, enkel politica's.![]()
Inderdaad. Als iemand het continu doet, kun je er wel hooguit één keer iets van zeggen, maar elke spelfout corrigeren is pure tijdverspilling. Alsof je Iemand door dat mierenneuken kan helpen. Iemand leert pas wat als iemand om de zoveel tijd écht grammatica les van iemand krijgt. Niet door eens per week een opmerking van iemand die niet veel beters te doen heeft dan typ- of grammaticale fouten op een forum te wijzigen. Ik zie ook wel eens grammaticale fouten ( ja, terwijl mijn grammatica ook niet vlekkeloos is ), maar dan lees ik er verder overheen en reageer ik op de inhoud in plaats van op de fouten. Zolang het er niet overdreven veel zijn, valt het nog makkelijk te lezen.quote:Op zondag 9 september 2007 23:57 schreef Taurus het volgende:
[..]
Levert alleen maar offtopic posts op en vaak discussies omdat de persoon die verbeterd wordt dat ook niet op prijs stelt. Ik vind het dus nergens goed voor, als je mensen wil verbeteren ga je voor de klas staan of laat je je kinderen iedere dag 'n stukje schrijven o.i.d., op een forum hoeft dat niet.
Het kan erger, ik ken mensen die "een practica" gaan maken.quote:Op maandag 10 september 2007 00:37 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Jij maakt ook mooie volzinnen.
[quote]
Even verstrooid.![]()
[quote]
Forums vind ik overigens echt dom klinken... Net zo erg als mediums i.p.v. media.
quote:Op zondag 9 september 2007 18:40 schreef zarGon het volgende:
[..]
Ja, hoeveel woorden kan jij verbaliseren met je vulva?
quote:het is wel top als iemand verbeterd wordt die d's en t's niet snapt
Bij deze danquote:maar van die nerds zoals veldmuis die iemand verbeterd als ie een komma of een hoofdletter vergeet...
Waar haal je dat vandaan? Forums is nooit een meervoudsvorm in het Latijn geweest maar zoals ik al zei: misschien is het inmiddels toegestaan. En dat enkel politica`s is toegestaan lijkt me ook sterk aangezien die schrijfwijze vanuit het Latijn nooit heeft bestaan.quote:Forums en fora zijn alletwee juist, politicae echter niet, enkel politica's.
fo·rum, het, fo·ra, fo·rumsquote:Op maandag 10 september 2007 08:47 schreef ThaMadEd het volgende:
[..]
[..]
Bij deze dan. Het is verbetert want stam + t.
[..]
Waar haal je dat vandaan? Forums is nooit een meervoudsvorm in het Latijn geweest maar zoals ik al zei: misschien is het inmiddels toegestaan. En dat enkel politica`s is toegestaan lijkt me ook sterk aangezien die schrijfwijze vanuit het Latijn nooit heeft bestaan.
Eeens!!quote:Op zondag 9 september 2007 18:02 schreef SHE het volgende:
Het zit je nogal hoog begrijp ik
Het riekt naar afgunst. Ik kan me namelijk geen andere reden bedenken waarom je moeite zou hebben met mensen die hun woorden zorgvuldig kiezen.
Ik vind het persoonlijk wel een mooie eigenschap; het geeft in mijn optiek aan dat de schrijver de moeite wenst te nemen na te denken over wat hij neerplempt.
Ik hou van woordenaars; temeer omdat ik zelf een grammaticale kleuter ben.
Oke, maar ik blijf het niet correct vinden. Over een paar jaar wordt 'hun doen' ook toegestaan heb ik eens gelezen: dat is toch ook gewoon niet correct ondanks dat ze het toestaanquote:Op maandag 10 september 2007 08:53 schreef Quarks het volgende:
[..]
fo·rum, het, fo·ra, fo·rums
Net als, 'datum', 'data', 'datums' dus.
quote:Op zondag 9 september 2007 18:34 schreef postmortum het volgende:
Viking84 topic die gaat dat nu zitten f5-en![]()
Oke, hier mijn reactie. Kijk, persoonlijk zie ik niet in wat er mis is met het hanteren van formeel taalgebruik. Dat geldt voor zowel het geschreven als het gesproken woord. We moeten niet vergeten dat het primair de taal is, die het voor de mens mogelijk maakt zich te ontwikkelen op allerlei terreinen. Stel jezelf maar eens een wereld voor waarin de mens geen taal kent. We zouden dan nog steeds als apen deze aarde beploeteren. Taal is een krachtig instrument en dat moeten we koesteren. En wat is er dan mooier om die taal in zijn volle glorie te bejubelen? Wat is daar mis mee? Waarom mag je wel mooi schilderen, wanneer je bekwaam bent in de schilderkunst? Waarom mag je wel mooie muziek maken, wanneer je bijzonder muzikaal bent aangelegd? Waarom mag je de meest elegante natuurkundige theorieën bedenken, als dat is waar je passie ligt? Maar waarom is het dan opeens semi-intellectueel of pathetisch patserig om te proberen je taalvaardigheid in de praktijk te brengen, onder andere om deze nog verder te verfijnen?quote:
Inderdaad.quote:Op maandag 10 september 2007 10:09 schreef ThaMadEd het volgende:
Floris.exe aka Fuifduif op de manier waarop jij schrijft heb ik er geen problemen mee, sterker nog dat kan ik best waarderen.
Maar er zijn ook mensen bij wie het er minder naturel uitziet dan bij jou het geval is, die mensen hebben enkel als doel om intellectueel over te komen. Deze mensen vallen uiteindelijk wel door de mand maar het is gewoon dom, hoe je het ook wendt of keert.
"Naar aanleiding van hun doen en laten werden er maatregelen getroffen."quote:Op maandag 10 september 2007 09:13 schreef ThaMadEd het volgende:
[..]
Oke, maar ik blijf het niet correct vinden. Over een paar jaar wordt 'hun doen' ook toegestaan heb ik eens gelezen: dat is toch ook gewoon niet correct ondanks dat ze het toestaan![]()
Slluit me me hier volledig bij aan. Beter kan ik 't niet verwoorden welk een beperktheid in deze maatschappij geslopen is.quote:Op woensdag 12 september 2007 03:59 schreef Morwen het volgende:
Lijkt mij toch vooral af te hangen van waar je post. In een kroeg ga je ook niet ABN praten, maar op je werk is dat weer wel wenselijk. Gewoon kijken waar je bent en je aanpassen, zo moeilijk kan dat niet zijn.
Amen.quote:Op zondag 9 september 2007 19:39 schreef Petertje81 het volgende:
Uit correct taalgebruik blijkt respect voor je lezers en je eigen boodschap.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |