quote:
Op dinsdag 11 september 2007 17:41 schreef SteveBallmer het volgende:Ik ga een beetje uit van Toeps, vind ik een betrouwbaar figuur, dat die behandeling hier in NL ook te verkrijgen is. Dat weet die pa natuurlijk ook want die is níet achterlijk.
![]()
Mijn imago!
![]()
Ja, ik vind dat miss anorexia nogal een slecht beeld schetst van de klinieken in Nederland, alsof het een soort feedfarms zijn. Natuurlijk komt dat door haar teleurstelling, waarvan ze de schuld bij een ander wil leggen. Maar ik zal eens schetsen hoe de "normale" behandeling over het algemeen gaat.
Week 1: Patiënt komt binnen, en hoeft nog nergens aan mee te doen. Zit er een beetje bij met groepsbesprekingen en oefeningen, en bij het eten hoeft de patiënt ook nog niet zijn bord leeg te eten. Het bord wordt wel opgeschept, maar er zijn nog geen eisen.
Week 2: De patiënt maakt samen met de behandelaar eetafspraken. De eetlijst wordt opgebouwd, met als doel in zes weken de volledige lijst te eten. In de eerste week hoeft dat echter allemaal nog niet. Het eetpatroon van de patiënt komt er, in geval van een hele angstige patiënt, ongeveer zo uit te zien: 's Ochtends 1 boterham met boter en hartig beleg. Geen tussendoortje. 's Middags warm eten met de groep, waarvan 1 of 2 lepels groente, 1 lepel zetmeel en waarschijnlijk nog niet eens het vlees. (Dit moet later naar 3 of 4 opscheplepels toe). Waarschijnlijk ook geen toetje. Tussen de middag ook nog geen tussendoortje maar slechts fruit. 's Avonds een boterham, daarna nog fruit en yoghurt, al kan dit eventueel ook later.
Zoals je ziet bouwt dit heel rustig op. Het is niet zo dat een anorexiapatiënt normaal níks eet, dus dit is voor de meesten nét te behappen, al wordt het als "veel" ervaren. Hier wordt ook veelvuldig over gepraat, de patiënt zit in een groep van ongeveer acht mensen die hetzelfde hebben meegemaakt, die kunnen ook uit ervaring steun bieden.
Week 3 tm 6: De eetlijst wordt opgebouwd, elke keer komt er een schepje of koekje bij, totdat de lijst compleet is. Er wordt een groeischema opgesteld waar het gewicht van de patiënt in de gaten wordt gehouden. (Júist als je die Zweden gelooft, en denkt dat de psychische stoornis vóórtkomt uit de ondervoeding, is het aankomen van groot belang. Sowieso voor de gezondheid, en de energie om mee te kunnen doen met de rest van de therapieën is dit noodzakelijk.)
De verdere weken wordt elke week gewogen, en als iemand ineens afvalt wordt gevraagd hoe dat kan. Vaak blijkt dan dat iemand die week veel stress heeft gehad, en daarom niet heeft durven eten. De groep helpt de patiënt bij het analyseren van het eetgedrag (aangezien het zelf ervaringsdeskundigen zijn, hou je ze niet makkelijk voor de gek.)
Net als in Zweden gebeurt met de Mandometer, wordt ook in Nederland aandacht besteed aan het eettempo. Voor de warme maaltijd staat een half uur, en dan moet je zo ongeveer klaar zijn. De groep houdt elkaar ook hier weer in de gaten, net als de sociotherapeuten. Als iemand zijn schnitzel verbergt onder de rauwkost omdat ie "eng" is (echt gebeurd
![]()
), spreekt iemand uit de groep de persoon aan. Nu snap ik dat het veiliger is om op een computer te vertrouwen, en dat de patiënt alle anderen wantrouwt ("ze willen me vetmesten!"), is het op termijn natuurlijk beter om te leren op anderen te vertrouwen, ook voor je sociale leven.
Ik de volgende zes a tien maanden van de therapie gaat het eten redelijk oké, worden af en toe exotische dingen als ijsjes, taart en chips uitgeprobeerd, en wordt er gewerkt aan de onderliggende problematiek (vaak een minderwaardigheidscomplex, perfectionisme of een misbruikverleden).
Na het ontslag blijft de patiënt vaak nog eens in de week/twee weken/maand gesprekken houden met een therapeute, om een vinger aan de pols te houden. Wat ook vaak gebeurt, is dat de patiënt na een aantal maanden naar een deeltijdbehandeling gaat. Dit is zeer effectief, omdat de patiënt dan kan leren omgaan met het "echte" leven, niet alleen het leven in de gestructureerde kliniek.