Bronquote:Amerikaans leger blundert met kernbommen
Een B-52 bommenwerper van het Amerikaanse leger is 'per ongeluk' met kruisraketten met de kernkoppen er nog op opgestegen en over de Verenigde Staten gevlogen. Militaire officials hebben dit vandaag bevestigd.
Het Amerikaanse leger vervoerde 'per ongeluk' raketten met de kernkoppen er nog op
Dat meldt CNN. De blunder had vorige week donderdag plaats. Het vliegtuig vloog van North Dakota naar Louisiana.
Kernkoppen
De bommenwerper had zes kernkoppen aan boord. Ze hadden losgekoppeld moeten worden van de raketten voordat deze aan de B52 werden bevestigd.
‘Dit is een gigantische blunder. Binnen de legertop gaan koppen rollen,’ verklaart Don Shepperd, een oud-piloot en analist bij CNN.
Bush
Na het incident is president George W. Bush op de hoogte gebracht.
Officials van het Amerikaanse leger hebben al een diepgravend onderzoek aangekondigd naar de kwestie.
Probleemloos
De piloten zouden zich niet bewust geweest zijn van de lading en de drie uur durende vlucht verliep volgens het Amerikaanse ministerie van Defensie probleemloos
Berichten over de blunder werden vorige week al gebracht door de krant Army Times.
Koude Oorlog
Volgens Shepperd hebben de Amerikanen met deze misser een verdrag uit de Koude Oorlog geschonden. ‘In het verdrag stond dat de Verenigde Staten niet met kernwapens zou vliegen.
Er zou geen gevaar voor burgers zijn geweest. Volgens officials zouden de kernkoppen ook bij een crash van de bommenwerper intact zijn gebleven. Volgens Shepperd had er bij een crash wel degelijk radioactief materiaal vrij kunnen komen.
Dat is geen ongewoon gebruik. Men traint normaal zonder lading. Het gaat gewoon om de paraatheid van deze eenheid en die trainen al jaren op deze manier, om alert te blijven en de routine te handhaven. En dus niet omdat er wat te gebeuren staat. Als dat al zo is dan heeft het hier weinig mee van doen.quote:Op donderdag 6 september 2007 01:15 schreef Drugshond het volgende:
Waarom is het Amerikaanse leger aan het trainen met nukes ?!.... Is dat ook geen teken aan de wand dat ze aan het trainen zijn voor de volgende oorlog.
Bestaat er wel zo iets als per ongeluk ?!
Het is idd niet buitengewoon gevaarlijk, zo'n ding zou gewoon neer moeten kunnen storten zonder daar van "af" te gaan.quote:Op donderdag 6 september 2007 00:51 schreef Disorder het volgende:
Kan in principe niks mee gebeuren. Een atoom splits je voor zover ik weet niet door zo'n kernkop op de grond te laten vallen.
Neuquote:Op donderdag 6 september 2007 01:15 schreef Drugshond het volgende:
Waarom is het Amerikaanse leger aan het trainen met nukes ?!.... Is dat ook geen teken aan de wand dat ze aan het trainen zijn voor de volgende oorlog.
Zo is het maar net.quote:Op donderdag 6 september 2007 00:44 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Ik hoop dat het nooit fout gaat maar het zijn toch eigenlijk wel dingen waar je niet zo met blunderd
Paraatheid kerel, de Amerikanen trainen en plannen bijna overal voor.quote:Op donderdag 6 september 2007 01:15 schreef Drugshond het volgende:
Dat is het wel. Het is al dertig jaar geleden besloten geen nukes meer per vliegtuig te vervoeren en begin jaren negentig is het onder Bush sr. zelfs verboden. Bovendien zijn er internationale verdragen die het verbieden. En dan gebeurt het nu per ongeluk? Rrrright!quote:Op donderdag 6 september 2007 01:20 schreef Bushmaster het volgende:
[..]
Dat is geen ongewoon gebruik.
Het lijkt inderdaad onwaarschijnlijk, maar wat had er dan werkelijk aan de hand kunnen zijn en waarom hebben ze het niet gewoon onder de pet gehouden?quote:Op donderdag 6 september 2007 08:14 schreef NorthernStar het volgende:
Right, per ongeluk nukes vergeten.
Voor wie dat gelooft heb ik wonderbonen te koop.
Iemand "van binnenuit" heeft het gelekt waarschijnlijk. Een buitenstander kan niet aan zulke info komen.quote:Op donderdag 6 september 2007 08:17 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Het lijkt inderdaad onwaarschijnlijk, maar wat had er dan werkelijk aan de hand kunnen zijn en waarom hebben ze het niet gewoon onder de pet gehouden?
Dat is ook denkbaar, maar op meer dan aannames is het niet gebasseerd, dus om nou meteen die conclusie te trekken...quote:Op donderdag 6 september 2007 08:24 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Iemand "van binnenuit" heeft het gelekt waarschijnlijk. Een buitenstander kan niet aan zulke info komen.
Wat ik las is dat Barksdale Air Force Base gebruikt wordt als "sprinkplank" naar het MO. Als een soort doorvoerhaven. Van daaruit is het gemakkelijk speculeren dat het iets met Iran ofzo te maken zou kunnen hebben. Maar ja, speculatie..
De conclusie dat het vervoer geauthoriseerd moet zijn vanuit de hoogste niveau's en iemand anders het noodzakelijk vond dit te lekken lijkt me op zich redelijk juist.
De aanname is datquote:Op donderdag 6 september 2007 08:27 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Dat is ook denkbaar, maar op meer dan aannames is het niet gebasseerd, dus om nou meteen die conclusie te trekken...
Ja die link werd hier ook gelegd. (daar en uit de reacties had ik mijn info vandaan)quote:Op donderdag 6 september 2007 09:11 schreef zuchtje het volgende:
misschien is het wel voor dit:
http://www.timesonline.co(...)a/article2369001.ece
Mjah... toen was er nog een duidelijke vijand... Na de koude oorlog zijn er duidelijke afspraken gemaakt dat dergelijke trainingsvluchten niet meer plaats zouden vinden.quote:Op donderdag 6 september 2007 09:31 schreef Pietverdriet het volgende:
Tijdens de koude oorlog vloog men continue met kernwapens, dus de ophef is een beetje overdreven.
Dat zal Apeldoorn-verzekeringen niet meer vergoeden vrees ik.quote:Op donderdag 6 september 2007 11:27 schreef HarryP het volgende:
Maar goed dat het geen oefening was waarin de wapens met een "oefen" kop zouden worden afgeschoten. Dat zou pas echt een blunder zijn.
a misschien omdat het mensen zijn en b ging het over het vernietiggen van raketten waar de nukes niet uitgehaald waren.quote:Op donderdag 6 september 2007 08:41 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
De aanname is dat
a. nukes niet zomaar "per ongeluk" versleept worden.
Lijkt me redelijk aannemelijk. Het lijkt me met alle procedures en checks en dubbele checks die er zullen zijn onmogelijk dat een vliegtuig opstijgt met per ongeluk nukes aan boord. Als dat wel het geval is, is de US army er nog erger aan toe dan de ex-sovjet republieken ten tijde van de instorting van de USSR.
b. er vanuit de hoogste niveau's toestemming voor moet zijn
Vanwege de verboden en verdragen die er zijn.
The risk of flying accidents, however, led the United States to abandon all nuclear-armed bomber flights in 1968, according to Hans Kristensen, a nuclear weapons expert with the Federation of American Scientists.
Defense Secretary Robert McNamara that day ordered the grounding of all nuclear-armed aircraft, a policy that has continued for four decades.
In 1991, President George H.W. Bush reduced the bomber alert status further by ordering nuclear weapons to be removed from the aircraft and kept in nearby storage facilities.
http://www.nti.org/d_newswire/issues/2007_9_5.html#149D6ECF
c. dat het opzettelijk gelekt is
Burgers zouden hier normaal geen weet van hebben. Zonder lek was het nooit aan het licht gekomen en had men dit rustig in de doofpot kunnen stoppen. Opzettelijk dus.
Wat dat laatste betreft, sinds Rumsfeld mogen het pentagon en de obscure overheidsclubjes legaal Psy-Ops uitvoeren op de eigen bevolking als dit een ander strategisch doel dient. Daar kan het dus ook vandaan komen.
Het makkelijkst is natuurlijk het als ongelukje af te doen, maar dat geloof ik gewoon niet. Er zullen best foutjes worden gemaakt, maar niet met nukes.
Ja wat wil je nou zeggen?quote:Op donderdag 6 september 2007 11:56 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
a misschien omdat het mensen zijn en b ging het over het vernietiggen van raketten waar de nukes niet uitgehaald waren.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |