ff gogelen
slapeloosheid
Dit verklaart waarom oudere mensen meer lijden aan slapeloosheid. ... Ga niet te laat naar bed; vaak ben je dan over je slaap heen. ...
soggen » Blog Archive » Roy Amstel - Ikea op aarde‘Al dat gefeest. Ongezond eten, laat naar bed. Dan word je natuurlijk ook ziek.’ ‘Ik was al ziek voor dat ik naar het feest ging.’ ‘Waarom ga je dan naar ...
Hij vindt dat hij te laat naar bed gaat, waardoor hij altijd klaagt over vermoeidheid en ... Waarom ga je dan niet eerder naar bed? Vraag ik hem. ...
Een eenvoudig voorbeeld. Een man is niet blij met zijn slaappatroon. Hij vindt dat hij te laat naar bed gaat, waardoor hij altijd klaagt over vermoeidheid en concentratieproblemen. Bewust vindt hij het vervelend en dom dat hij niet op tijd naar bed gaat, onbewust echter blijft hij volharden in zijn negatieve patroon.
Waarom ga je dan niet eerder naar bed? Vraag ik hem. Dat kan ik niet zegt hij dan. Waarom niet? Ik blijf toch hangen en stel het uit. Waarom doe je dat? Ik vindt dat ik mijn tijd optimaal moet benutten. Wat is voor jouw optimaal benutten? Aktief zijn. Wat vindt je van jezelf als je niet aktief bent? Dan vindt ik mijzelf een nietsnut. Denk je dat je je zelf kunt accepteren als je niet aktief in je tijd investeert? Dat weet ik niet. Zou je het willen proberen? Ja. De man krijgt huiswerk.
Een week later: En, ben je vroeger gaan slapen? Ja. Hoe was dat? Moeilijk, ondanks mijn moeheid merkte ik dat ik onrustig werd als ik vroeger ging slapen. Ik lag te draaien in bed en voelde me akelig. Kun je me dat gevoel van akeligheid nader omschrijven? Onrustig, angstig, onzeker. Ok, heel goed, en weet je ook wat die onzekerheid veroorzaakte? Ik had het gevoel dat het niet hoorde wat ik deed. Niet hoorde?, volgens wie? Volgens mezelf! Waarom hoort dat niet, vindt je? Omdat je je tijd nuttig moet besteden. En als je dat niet doet? Dan deug je niet. Wie zegt dat? Ik. Vindt je dat dan echt? Euh..niet echt. Wie vindt dat dan wel? Euh nou mijn vader vond vroeger op de boerderij wel dat je je handen uit de mouwen moest steken. Ook s’avonds laat? Altijd. En als je dat niet deed? ‘Niet’ bestond niet. Hoezo? Dan kreeg je klappen en dan ging je wel. Hoe vindt je dat nu, nu je volwassen bent? Eigenlijk baal ik daar ontzettend van. Heb je het gevoel dat dit misschien wel iets te maken kan hebben met je slaapprobleem? Etc.
Er is hier sprake van een negatieve identificatie met ontspanning; wanneer je niet voortdurend getuigt van een aktieve, nuttige tijdsbesteding, dreigt er straf, en verlies je waarde. Een man die niet bezig is, is waardeloos. Wanneer ik niets doe ben ik waardeloos. Ik doe niets, ik ben waardeloos.
Geen wonder dat de man zijn slaap uitstelde.
Met vallen en opstaan heeft de man zijn slaapprobleem kunnen omzetten en hij gaat tegenwoordig op tijd naar bed. Hoe heeft hij dit gedaan? Door te oefenen. Dag in dag uit, week in week uit. Totdat het nieuwe patroon dominant wordt aan het oude. Inzicht in zelfidentificatie geeft mensen de drive om een verandering echt door te zetten. Er is sprake van intrinsieke motivatie i.p.v. extrinsieke motivatie (het moet van mijn vader, baas, coach etc.)
Zo krijgt een individu meer keuzevrijheid en macht in zijn persoonlijk identificatieproces.
Bewustzijn en onderbewuste worden gestroomlijnd en het individu ervaart zichzelf als een meer harmonieus en coherenter mens.
http://www.wamkoene.nl/over_identificatie_coaching.htm
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!