abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † dinsdag 4 september 2007 @ 20:59:02 #1
31818 Barbaaf
Awesomely sprightly
pi_52944408
van nu.nl:
quote:
Sabotage bij Vlaamse fietstocht rond Brussel
Uitgegeven: 3 september 2007 11:31

BRUSSEL - Kwaadwillenden hebben de jaarlijkse Vlaamse fietstocht rond Brussel die zondag plaatsvond aangegrepen om de fietsliefhebbers eens flink te pesten.
ANP

Hier en daar knoeiden vermoedelijk Franstaligen met de bewegwijzering en tientallen fietsers reden hun banden lek op uitgestrooide spijkers.

Taalstrijd

In totaal fietsten 77.000 Vlamingen mee met de fietstocht rond Brussel, de zogeheten Gordel. Het typisch Vlaamse evenement werd net als vorige jaren door politici aangewend voor het venten van opinies met betrekking tot de taalstrijd, meldden Vlaamse media maandag.

Vlaamse politieke partijen willen het kiesdistrict Brussel-Halle-Vilvoorde splitsen, maar de Walen zijn hierop tegen.
en ook van nu.nl:
quote:
Waal strooit spijkers bij Vlaamse fietstocht

Uitgegeven: 4 september 2006 15:57
Laatst gewijzigd: 4 september 2006 15:58
BRUSSEL - De taalstrijd in België kent soms vreemde incidenten. Dat was zondag weer het geval bij de jaarlijkse fietstocht van Vlamingen rond Brussel, bedoeld om alle gebieden te markeren die Nederlandstalig zijn.

Een Waalse advocaat uit Waterloo en een handlanger konden dat niet aanzien. In de Brusselse voorstad Sint-Genesius-Rode strooiden zij honderden kopspijkers op de fietsroute, met vele lekke banden tot gevolg.

De mannen werden echter opgemerkt door verdekt opgestelde agenten. De agenten vonden in de auto van de advocaat 4200 pasgekochte kopspijkers, evenals drie wegwijzers die hij had weggehaald. De mannen zijn geboeid afgevoerd. "Ondanks alles bleef de advocaat zijn betrokkenheid ontkennen", aldus een woordvoerder van de politie Sint-Genesius-Rode maandag.

De ruim 70.000 fietsers van de zogeheten Gordeltocht vonden verder ook boomstammen op hun weg.
De Gazet van Antwerpen had hier het volgende over te vermelden:

't Is toch te gek voor woorden dat dat zomaar kan, gezien het tweede bericht zijn dit ook geen kwajongensstreken maar is het weer de franstalige elite die het niet kan hebben dat een grote groep Vlamingen hun verbondenheid met Nederland demonstreert door op ons nationale vervoermiddel een rondje te rijden . En waar zijn onze politici, waar blijven de kamervragen? Ieder ander zichzelfrespecterend land had allang militairen gestuurd om deze taalgenoten te beschermen tegen de Waalse snoodaards maar ik ben bang dat ik al blij mag zijn met een gemompelde 'zo gaan we niet met elkaar om' van een lakei van Balkenende

"Wat Wals is, vals is! Slaat al dood!" alleen de vervelende Walen die geen Nederlands willen spreken als ze in Vlaanderen zijn natuurlijk, niet de aardige en meewerkende Walen die er ook zijn
Ooit schreef oh-oh het volgende:Management en beleid en zo, dat kan elke debiel leren.
  dinsdag 4 september 2007 @ 21:02:56 #2
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_52944511
Woeh, Vlamingen vs Walen topic!!
Tvp dus
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
pi_52944518
Die gekke belgen toch
pi_52944588
Vlaanderen
Wallonië( de naam alleen al) met hun verotte wegen en half ingestortte 3de-wereldland huizen met allemaal grote raar gekleurde bakstenen
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
pi_52944710
Kutfietstocht

Dankzij al die fietsers kon ik nergens doorrijden. Overal waren ze!
  † In Memoriam † dinsdag 4 september 2007 @ 21:23:51 #6
31818 Barbaaf
Awesomely sprightly
pi_52945090
quote:
Op dinsdag 4 september 2007 21:10 schreef katerwater het volgende:
Kutfietstocht

Dankzij al die fietsers kon ik nergens doorrijden. Overal waren ze!
Maar je scheldt tenminste in het Nederlands

Maar om bij het bericht te blijven, een beetje pesten kan ik nog wel inkomen maar dan hadden ze het bij die borden moeten laten (en ze dan bij de gemeente terugbrengen:" Bonjour, j'ai trouvé ces panneaux au bord de la route, je crois qu' ils sont de vous?"). Duizenden lekke banden is niet leuk te vinden, voor straf moeten ze die advocaat alle gaten laten plakken
Ooit schreef oh-oh het volgende:Management en beleid en zo, dat kan elke debiel leren.
pi_52947137
quote:
Op dinsdag 4 september 2007 21:23 schreef Barbaaf het volgende:

[..]

Maar je scheldt tenminste in het Nederlands [afbeelding]
Mèrde!
pi_52948340
TVP

WAR!
Lawamena hitihala Lawamena haulala
  woensdag 5 september 2007 @ 12:17:42 #9
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_52957404
quote:
Op dinsdag 4 september 2007 21:02 schreef -skippybal- het volgende:
Woeh, Vlamingen vs Walen topic!!
Tvp dus
Ze moeten die beide landen gewoon splitsen
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_52958861
Ik vind dat ons KCT maar eens moet ingrijpen en een eind moet maken aan de ongekende WAALSE TERREUR!
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_52970549
Nu ja dit gebeurt ook wel elk jaar hoor.....
pi_52973127
quote:
Op woensdag 5 september 2007 13:38 schreef Pappie_Culo het volgende:
Ik vind dat ons KCT maar eens moet ingrijpen en een eind moet maken aan de ongekende WAALSE TERREUR!
KCT?

ON-GE-KEN-DE??!!??!?
pi_52973607
Vlaanderen wordt voorgesteld als een racistische regio omdat sommigen in vraag durven stellen wat er aan de hand is in Wallonië, en waarom dat miljarden euro's aan jaarlijkse overdrachten kost.

Je ziet hoe ver de oneindige dankbaarheid van de Franstaligen reikt.
Nadat Brussel sinds de oprichting van België verfranst is tot een bijna uitsluitende stad, wordt Brussel als volledig in Vlaanderen gelegen stad gebruikt om via "kolonisatie" de gemeenten errond te verfransen.

Van zodra ze met genoeg zijn, richten ze hun eigen partijen op, verkiezen ze bij gemeenteraadsverkiezingen hun eigen burgemeester, eisen ze extra taalrechten, en eisen ze een referendum voor de anschluss bij het Brussels Gewest.

Ze zijn zelfs al naar de Raad van Europa geweest en sommigen durven over "etnische zuivering door Vlaanderen" spreken, terwijl iedereen (ook in Vlaanderen) het doodnormaal lijkt te vinden dat je een kind niet zonder tolk naar een ziekenhuis kan sturen in Brussel(filmpje) en zelfs de gezondheidszorg door ambulanciers in het officieel eentalig Nederlandstalige Vlaanderen in de buurt van Brussel in het gedrang komt ( "Moeder is gestorven omdat ze Nederlandstalig was" ).

Grootste ruziestoker is de partij Front Démocratique Francophone (hoewel hun eisen door alle andere Franstalige partijen eveneens ingenomen worden):

Deze partij heeft in Vlaamse gemeenten burgemeesters. Een van die heren, namelijk Van Eycken, ironisch genoeg zelf een overgelopen Vlaming, heeft in 2005 een anschlussmanifestatie georganiseerd in "zijn" gemeente Linkebeek, waarop zelfs Franse vlaggen wapperden. Voor Vlaamse tegenbetogers (NVA, Taal Aktie Komitee, Vlaams Belang,..)was er in deze Vlaamse gemeenten die dag geen toegang.

Voor mij is het duidelijk : België is één van de meest kunstmatige landen in Europa, dat in 1830 zeker niet als vaderland voor de Vlamingen werd opgericht. Moest dat nooit gebeurd zijn, dan was Brussel gewoon opnieuw vernederlandst onder Nederlands bestuur, net zoals in Maastricht gebeurd is.
pi_52973747
quote:
Je ziet hoe ver de oneindige dankbaarheid van de Franstaligen reikt.
Nadat Brussel sinds de oprichting van België verfranst is tot een bijna uitsluitende stad, wordt Brussel als volledig in Vlaanderen gelegen stad gebruikt om via "kolonisatie" de gemeenten errond te verfransen.
Slagen ze hier dan ook in? Als de Franstaligen naar de randgemeenten trekken, dan lijkt het me dat er minder in de binnenstad zelf wonen. Het lijkt me verder overigens ook niet dat de Franstaligen zulke hoge geboortencijfers hebben dat ze als een plaag zich verspreiden èn overal dezelfde concentratie (aantal Franstaligen per km2 of per gemeente) behouden.
pi_52974033
Het begint te lijken op die tochten in Noord-Ierland.
*****Kraak........
pi_52975648
quote:
Op donderdag 6 september 2007 00:31 schreef Mtijn het volgende:

[..]

KCT?

ON-GE-KEN-DE??!!??!?
Wat moet jij nou weer?
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_52977543
quote:
Op dinsdag 4 september 2007 20:59 schreef Barbaaf het volgende:
maar is het weer de franstalige elite die het niet kan hebben dat een grote groep Vlamingen hun verbondenheid met Nederland demonstreert door op ons nationale vervoermiddel een rondje te rijden .
Hun verbondenheid met Nederland?

Dat de Vlamingen Nederlands spreken en zich niet verbonden voelen met Walonie betekent niet automatisch dat zij zich verbonden voelen met Nederland. Dit laatste betwijfel ik zelfs sterk.

Niet alles automatisch als ode aan Nederland zien.
Krekker is de bom!
pi_52980053
quote:
Op donderdag 6 september 2007 01:46 schreef DrWolffenstein het volgende:
[..]
Slagen ze hier dan ook in? Als de Franstaligen naar de randgemeenten trekken, dan lijkt het me dat er minder in de binnenstad zelf wonen. Het lijkt me verder overigens ook niet dat de Franstaligen zulke hoge geboortencijfers hebben dat ze als een plaag zich verspreiden èn overal dezelfde concentratie (aantal Franstaligen per km2 of per gemeente) behouden.
Natuurlijk houden ze daar zelf ook rekening mee. Wanneer zij voorstellen om het Brussels Gewest uit te breiden, claimen ze natuurlijk alleen maar gebieden zodanig dat in totaal er een comfortabele Franstalige meerderheid in het Brussels Gewest blijft. De reactie van Vlaamse bewegingen is vaak dat Brussel mag uitbreiden met alle 308 Vlaamse gemeenten, zonder de taalstatuten te wijzigen.

Je mag echter niet vergeten dat Brussel (dus het gewest met de negentien tweetalige gemeenten) ook een zeer multiculturele stad is, er wonen ongeveer een miljoen mensen, maar 26% daarvan zijn buitenlanders, en 30 % is een "belg" van vreemde origine. En voor de nieuwkomers is het Frans de meest logische keuze.

Zoals je op dat plaatje ziet, zien ze graag heel Halle-Vilvoorde (nu het westelijke deel van de provincie Vlaams-Brabant) als extensie van Brussel.
En als je kijkt naar de resultaten in de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde op 10 juni 2007 bij de federale verkiezingen, dan zie je daarin dat in totaal de Franstalige partijen met een 13 tegen 9 verhouding winnen.

(Dit is trouwens die beruchte kieskring BHV waarover ook in de cartoon gesproken wordt, die de Vlamingen zo graag willen splitsen om dat grossbrüssel idee weg te nemen)

Over die opmerking over Noord-Ierland, zo erg is het ook niet. De Gordel is ook wel bedoeld als een fijne dag van sport met allerlei evenementjes, zoals muziek (met deze keer zelfs wat Franstalige muziek erbij).
  zondag 9 september 2007 @ 18:58:57 #19
126305 ThinkTank
account opgedoekt
pi_53054899
Mooie OP.
Te veel onzin gepost. Tijd voor een schone lei.
pi_53072338
Even voor de duidelijkheid : de Gordel is in principe geen Vlaams-nationalistische en zeker geen Heel-Nederlandse manifestatie. Lang niet iedereen die Vlaamsgezind is en voor de bescherming van het Vlaamse karakter tegen verfransing is, wil ook daadwerkelijk de onafhankelijke Vlaamse staat. De Vlaamse minister-president Kris Peeters (CD&V), tot nader order geen separatist, komt daar bijvoorbeeld ook fietsen.
pi_53073293
Nederland en Vlaanderen horen godverdomme gewoon bij elkaar en dat kan ik zelfs als Marokkaan zien
Op zaterdag 23 juni 2007 18:54 schreef MASD het volgende:
Double-Helix is mijn held vandaag! _O_
  maandag 10 september 2007 @ 14:37:54 #22
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_53073393
De eerste stappen tot een burgeroorlog
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  maandag 10 september 2007 @ 14:44:45 #23
105263 Litso
Interlectueel.
pi_53073587
En iedereen die gewoonlijk alle Belgen als dom afschrijft als het over België in het algemeen gaat klimt hier opeens over elkaar om als eerste Wallonië af te zeiken.
Kom op zeg, het is inderdaad kansloos van die advocaat, maar om maar meteen een halve burgeroorlog te starten tegen een deel van een land waar wij niet eens wonen?
"Dat is echt ontzettend zielig" ©
  maandag 10 september 2007 @ 14:59:02 #24
130955 Floripas
Blast from the past
pi_53073882
quote:
Op dinsdag 4 september 2007 20:59 schreef Barbaaf het volgende:

"Wat Wals is, vals is! Slaat al dood!"
Een totale misquote van Jacob van Maerlant.

Waar je je al niet druk om kunt maken.
  † In Memoriam † maandag 10 september 2007 @ 15:56:29 #25
31818 Barbaaf
Awesomely sprightly
pi_53074756
Natuurlijk chargeer ik behoorlijk in de OP, mij is namelijk opgevallen dat hoe harder je schreeuwt en met stekelige standpunten komt, hoe meer aandacht je krijgt. Had iemand van Wilders gehoord als hij het hield bij 'Ik vind moslims niet lief'? Nee, schreeuwen en demoniseren moet je om gehoord te worden!

Wat niet wegneemt dat er een zorgwekkende ontwikkeling gaande is, goed beschreven door Zuiderbuur: het verfransen van de Vlaamse gemeenten rond Brussel, het morrelen aan de taalgrens . Het ook genoemde incident met gebrekkige hulp aan nederlandssprekenden door Waalse ambulanciers (lees ook de link) zou zonder veel overdrijving als een vorm van etnische zuivering opgevat kunnen worden, terwijl de Walen juist de Vlamingen daarvan beschuldigen.

Ik denk dat de splitsing van België wel naderbij komt al zal een fusie tussen Vlaanderen en Nederland nog op zich laten wachten, te veel verschillen in wetgeving en politiek * ), nog afgezien van het feit dat de meeste Vlamingen nog tegen zijn, imo de belangrijkste factor. Maar zodra ze willen zal ik ze met open armen ontvangen

* ) En dan het liefst het beste van beide gebieden combineren: goede wegen, lage belastingen en vrije verkoop van vuurwerk al zou het onder Balkenende eerder uitdraaien op het tegenovergestelde, stel je voor dat de bevolking ergens voordeel uit zou kunnen halen
  maandag 10 september 2007 @ 16:02:46 #26
130955 Floripas
Blast from the past
pi_53074843
*Grunk*
Ja, ouwe Filip DeWinter, het is natuurlijk een ethnische zuivering, een complot, zeg ik je!
pi_53075497
quote:
Op maandag 10 september 2007 15:56 schreef Barbaaf het volgende:
Natuurlijk chargeer ik behoorlijk in de OP, mij is namelijk opgevallen dat hoe harder je schreeuwt en met stekelige standpunten komt, hoe meer aandacht je krijgt. Had iemand van Wilders gehoord als hij het hield bij 'Ik vind moslims niet lief'? Nee, schreeuwen en demoniseren moet je om gehoord te worden!
quote:
Wat niet wegneemt dat er een zorgwekkende ontwikkeling gaande is, goed beschreven door Zuiderbuur: het verfransen van de Vlaamse gemeenten rond Brussel, het morrelen aan de taalgrens . Het ook genoemde incident met gebrekkige hulp aan nederlandssprekenden door Waalse ambulanciers (lees ook de link) zou zonder veel overdrijving als een vorm van etnische zuivering opgevat kunnen worden, terwijl de Walen juist de Vlamingen daarvan beschuldigen.
Wat zij etnische zuivering noemen, is bijvoorbeeld het niet toelaten van Franstalig onderwijs in elke gemeente in Vlaanderen, en het verbieden van middelbaar onderwijs in het Frans in het Vlaams Gewest, en dat administratie in het Nederlands moet gebeuren. De Raad van Europa heeft die kritiek van dat onderwijs wel al eens verworpen omdat de afstand tot Brussel en Wallonië-waar dat wel mogelijk is- gewoon te klein was.
Maar voor de rest zijn die Franstaligen in het voordeel in Vlaanderen, ze kunnen winkelen, naar de dokter gaan,... alles in eigen taal. Ik heb nog nooit een gebied gezien waar etnisch gezuiverd werd en waar het percentage ondertussen bleef stijgen.

Regelmatig zijn er incidenten. Zoals dit meisje uit Oost-Vlaanderen dat bijna verkracht/vermoord/opgegeten werd in Wallonië en door Waalse agenten als verdachte behandeld werd omdat ze haar niet begrepen (het omgekeerde moest eens gebeuren!)
Onlangs werd een rusthuis in Pamel (Vlaams-Brabant) ontruimd en opnieuw spraken ze geen Nederlands.
quote:
Ik denk dat de splitsing van België wel naderbij komt al zal een fusie tussen Vlaanderen en Nederland nog op zich laten wachten, te veel verschillen in wetgeving en politiek * ), nog afgezien van het feit dat de meeste Vlamingen nog tegen zijn, imo de belangrijkste factor. Maar zodra ze willen zal ik ze met open armen ontvangen
Dan nog, het is niet omdat de boel niet fuseert dat wat steun niet welkom is. Ik heb dit al vaak geschreven : bijna alle andere pers uit het buitenland gebruikt de Franstalige pers als bron. Je moet eens kijken welk gevolg dit heeft :

"minorités.org" is een Franstalige website over minderheden in de hele wereld. Zij baseren zich voor België uitsluitend op Franstalige bronnen zoals "Le soir" en dergelijke, kijk zelf maar
quote:
* ) En dan het liefst het beste van beide gebieden combineren: goede wegen, lage belastingen en vrije verkoop van vuurwerk al zou het onder Balkenende eerder uitdraaien op het tegenovergestelde, stel je voor dat de bevolking ergens voordeel uit zou kunnen halen
Ik durf toch zeggen dat Leterme als christendemocraat veel betere banden heeft met Balkenende dan met zijn Franstalige tegenhangers. Balkenende komt naar Vlaanderen net voor de verkiezingen om de CD&V te steunen, en Derk-Jan Eppink (een Nederlandse journalist die heel goed op de hoogte is) noemt hem de eerste Nederlandse premier die begrepen heeft dat België een federatie is, en vermeldt. dat Balkenende naar bijeenkomsten van de Vlaamse Gemeenschap komt
  maandag 10 september 2007 @ 16:57:41 #28
130955 Floripas
Blast from the past
pi_53075557
Ben ik de enige Nederlander die in dit type debatten een parallel ziet met de debatten over Marokkanen?
  maandag 10 september 2007 @ 17:15:13 #29
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_53075874
Ik dacht dat de stad Brussel van oudsher Vlaams was. Sinds wanneer is de Franstalige opmars begonnen?
Scratch a liberal and you will find a fascist
  † In Memoriam † maandag 10 september 2007 @ 17:20:33 #30
31818 Barbaaf
Awesomely sprightly
pi_53075999
@Floripas: qua Marokkanen: wrsch. wel, als je de vermeende overname van de Nederlandse steden door moslims in het algemeen zou noemen zou ik het eerder met je eens zijn, met dat verschil dat de Walen al formeel de helft van het land in handen hebben en deze invloed proberen uit te breiden terwijl in Nederland er geen islamitische organen zijn die niet-moslims kunnen uitsluiten (van hulp oid.).

@Zuiderbuur: Geloof me, Balkenende wil je niet tenzij je calvinistisch christen bent, hij lijkt me hét schoolvoorbeeld van "d'n arrogante Hollander" waar 'jullie' zo'n hekel aan hebben. Zo gedraagt hij zich hier al in ieder geval. Persoonlijk probeer ik, tijdens mijn bezoeken aan Vlaanderen in het kader van mijn eigen Vlaams-Hollands fusieproject ( ), een positiever beeld van Hollanders over te brengen.
  † In Memoriam † maandag 10 september 2007 @ 17:38:19 #31
31818 Barbaaf
Awesomely sprightly
pi_53076423
quote:
Op maandag 10 september 2007 17:15 schreef EdvandeBerg het volgende:
Ik dacht dat de stad Brussel van oudsher Vlaams was. Sinds wanneer is de Franstalige opmars begonnen?
Ik neem aan dat het minstens sinds Napoleon al bon ton was Frans te spreken, zeker onder de elite (die ook in Vlaanderen Frans sprak). Na de stichting van de tweetalige staat België was het ook logisch dat de hoofdstad tweetalig zou zijn en sinds Brussel gedeeltelijk hoofdstad van de EU is, is Frans ook de keus voor de meeste buitenlandse diplomaten. Volgens Wikipedia (nl) :
quote:
Binnen het Brussels Hoofdstedelijk Gewest gelden het Frans en het Nederlands als officiële talen. De meeste inwoners, forenzen, en 'vaste' buitenlanders gebruiken nochtans vooral het Frans als aanspreektaal. Deze gewoonte is echter geen maat voor de ware taalverhoudingen, maar wordt door veel Nederlandstalige bezoekers van Brussel wel als probleem ervaren.

Deze gewoonte is evenwel ontstaan door de combinatie van de numerieke verhoudingen van de verschillende taalgroepen in Brussel, de relatieve meertaligheid van de Vlamingen in Brussel, en de relatief lagere kennis van andere talen onder de Franstaligen, gekoppeld aan gebeurlijke onverdraagzaamheid vanwege sommige meer nationalistische Franstaligen tegenover Nederlands en de Vlamingen.
De franse wikipedia (moet dat niet Pediawikique zijn?) zegt oa. :
quote:
Le bilinguisme de Bruxelles s'explique aussi par l'histoire de cette ville. Les premières décennies de l'indépendance de la Belgique, le néerlandais n'était pas une langue officielle dans le pays. Ceci a motivé beaucoup d'habitants de la capitale, dont la langue usuelle était alors issue du brabançon, proche du flamand, de commencer à parler le français avec leurs enfants afin de leur permettre d'avancer socialement. Graduellement, la ville est devenue presque entièrement francophone, bien que beaucoup de noms de rues, communes etc. soient d'origine flamande (Schaerbeek, Etterbeek, Molenbeek, etc.), et bien que beaucoup de ces francophones aient une partie de leurs racines flamandes.

Étant très largement majoritaires à Bruxelles, les francophones n'ont souvent (mais pas toujours) qu'une connaissance scolaire limitée du néerlandais ; en revanche, les Flamands minoritaires de Bruxelles sont généralement parfaitement bilingues néerlandais/français et n'hésitent pas à utiliser directement le français pour communiquer dans les commerces et autres lieux publics de la capitale.
pi_53076904
Arme Foripas.
Bekeer je tot de islam en je kan ongemoeid dit soort opmerkinen plaatsem.
Dan heb ik dan begrip voor.
Nu niet helaas...
  maandag 10 september 2007 @ 18:03:31 #33
130955 Floripas
Blast from the past
pi_53076935
quote:
Op maandag 10 september 2007 18:01 schreef Bommenlegger het volgende:
Arme Foripas.
Bekeer je tot de islam en je kan ongemoeid dit soort opmerkinen plaatsem.
Dan heb ik dan begrip voor.
Nu niet helaas...
Zeg, heb jij niks beters te doen op Fok dan hooggehakte deernes stalken?
pi_53077219
quote:
Op maandag 10 september 2007 17:38 schreef Barbaaf het volgende:

Ik neem aan dat het minstens sinds Napoleon al bon ton was Frans te spreken, zeker onder de elite (die ook in Vlaanderen Frans sprak). Na de stichting van de tweetalige staat België was het ook logisch dat de hoofdstad tweetalig zou zijn en sinds Brussel gedeeltelijk hoofdstad van de EU is, is Frans ook de keus voor de meeste buitenlandse diplomaten. Volgens Wikipedia (nl) :
Hoho, je mag 1815 en 1830 niet vergelijken met 2007!
België was geen tweetalige staat in 1830 bij de oprichting, het was een Franstalige staat. En dat liet zich blijken in het leger, in de administratie, in de rechtsspraak, in het onderwijs,....
De tweetaligheid van Brussel was toen dan ook van een heel andere aard dan nu, en zal het minste van de zorgen geweest zijn van het régime.
Op deze pagina kan je heel duidelijk zien hoe die taalevolutie is gegaan in de loop der jaren sinds de oprichting van België: Brussel( 19 gemeenten)
(Merk op dat dit de resultaten zijn op basis van de tellingen in de negentien gemeenten van het tweetalige gewest. In 1947 waren Evere, Ganshoren en Sint-Agatha-Berchem nog niet bij het tweetalige Brussel)
Natuurlijk, nadien zijn er heel veel vreemdelingen naar Brussel gekomen, waardoor het Nederlands nog veel meer verzwakt werd in zijn positie. En voor sommige Franstaligen is ook een Turk die thuis met zijn ouders Frans en Turks praat, en naar een Vlaamse school gaat, een "Franstalige".
quote:
Op maandag 10 september 2007 17:20 schreef Barbaaf het volgende:
@Zuiderbuur: Geloof me, Balkenende wil je niet tenzij je calvinistisch christen bent, hij lijkt me hét schoolvoorbeeld van "d'n arrogante Hollander" waar 'jullie' zo'n hekel aan hebben. Zo gedraagt hij zich hier al in ieder geval. Persoonlijk probeer ik, tijdens mijn bezoeken aan Vlaanderen in het kader van mijn eigen Vlaams-Hollands fusieproject ( ), een positiever beeld van Hollanders over te brengen.
Zelf ben ik katholiek opgevoed, maar totaal ongelovig nu. Ik denk dat geloof geen scheidende factor meer is.
Het allerbelangrijkste is dat niet elke Nederlander een Hollander is, men ziet al te vaak Nederland als superhomogeen.

[ Bericht 5% gewijzigd door zuiderbuur op 10-09-2007 19:35:58 ]
pi_53077343
quote:
Op maandag 10 september 2007 18:03 schreef Floripas het volgende:

[..]

Zeg, heb jij niks beters te doen op Fok dan hooggehakte deernes stalken?
Goh ga je het nu op die tour gooien?
Ja je moet wat he als je in het nauw zit...
Succes "dame" ..
  † In Memoriam † maandag 10 september 2007 @ 19:28:38 #36
31818 Barbaaf
Awesomely sprightly
pi_53078866
quote:
Zelf ben ik katholiek opgevoed, maar totaal ongelovig nu. Ik denk dat geloof geen scheidende factor meer is.
En ik protestants maar nu overtuigd agnost. Al speelt geloof zelf geen grote rol meer denk ik toch dat dit voor enige culturele verschillen heeft gezorgd, die wat mij betreft ook mogen blijven bestaan. Zolang niet één of andere omhooggevallen schoolmeester probeert zijn normen en waarden door mijn strot te duwen. Is er in Vlaanderen ook zoveel ophef rond alcoholgebruik door minderjarigen en sexfeesten?
quote:
Het allerbelangrijkste is dat niet elke Nederlander een Hollander is, men ziet al te vaak Nederland als superhomogeen.
Klopt als een bus, het verschil tussen de gemiddelde Brabander en Groninger is volgens mij stukken groter dan tussen de gemiddelde Nederlander en Vlaming. Als je dit statistisch zou kunnen weergeven krijg je twee Bell-curves die grotendeels overlappen.
pi_53079896
quote:
Zolang niet één of andere omhooggevallen schoolmeester probeert zijn normen en waarden door mijn strot te duwen. Is er in Vlaanderen ook zoveel ophef rond alcoholgebruik door minderjarigen en sexfeesten?
Op dit moment in elk geval niet in de media. Maar wat wel zo is, is dat drugs veel minder getolereerd wordt. (denk maar aan die kwestie van de coffeshops bij Maastricht en Terneuzen)België heeft onder Verhofstadt nogal wat gemorzel aan de drugswetten meegemaakt zonder dat het erg duidelijk is wat nu mocht en wat niet.
De CD&V is in het algemeen bij ons minder soepel tegenover homorechten en drugsgebruik. Tijdens de paars(groene) regering zijn er wel een aantal goeie zaken zoals het homohuwelijk en euthanasie gekomen.
quote:
Klopt als een bus, het verschil tussen de gemiddelde Brabander en Groninger is volgens mij stukken groter dan tussen de gemiddelde Nederlander en Vlaming. Als je dit statistisch zou kunnen weergeven krijg je twee Bell-curves die grotendeels overlappen.
*zoekt cursus statistiek*
Het is jammer dat het niet in getallen uit te drukken is. En wat ook jammer is, is dat Nederland verhollandst lijkt te worden (ik ken een Noord-Brabantse die met een Hollands accent praat, terwijl haar vader nog met "bende gij" praat)

Nu goed, on meer on-topic blijven (Groot-Nederlandse sentimenten kunnen altijd in de topics over de Belgische politiek die Joost opstart : ):
opnieuw een persmededeling van FDF-voorzitter Olivier Maingain :
Tekst (in het Frans uiteraard, vertaling op verzoek)
Stukje:
quote:
A propos de l'arrondissement de B-H-V « Nous devons trouver une solution et j'estime qu'un référendum respecterait le souhait des habitants concernés. Si tel était le cas, je suis persuadé qu'au moins quatre des six communes à facilités rejoindraient Bruxelles. De plus, Bruxelles, en sa qualité de région centrale, doit avoir des liens géographiques avec les deux autres régions. Imaginez un instant que Bruxelles soit enclavée en territoire wallon, soyez certain que les Flamands exigeraient un corridor pour relier la Région bruxelloise à la Flandre. »
  † In Memoriam † maandag 10 september 2007 @ 20:33:04 #38
31818 Barbaaf
Awesomely sprightly
pi_53080408
Dus hij verdedigt zijn streven naar uitbreiding met de stellingen 'Brussel, als centrale regio, moet verbindingen met de andere regio's krijgen' en 'Als Brussel geheel in Wallonië zou liggen zouden de Vlamingen een corridor naar Vlaanderen eisen'? Gezien de kop van het artikeltje "Ce n'est pas antidémocratique d'exiger plus d'autonomie pour la Flandre, mais cela a un prix..." lijkt het me duidelijk welke prijs hij in gedachten heeft, denk niet dat de Vlamingen daar snel mee akkoord gaan.
pi_53081051
quote:
Op maandag 10 september 2007 20:33 schreef Barbaaf het volgende:
Dus hij verdedigt zijn streven naar uitbreiding met de stellingen 'Brussel, als centrale regio, moet verbindingen met de andere regio's krijgen' en 'Als Brussel geheel in Wallonië zou liggen zouden de Vlamingen een corridor naar Vlaanderen eisen'? Gezien de kop van het artikeltje "Ce n'est pas antidémocratique d'exiger plus d'autonomie pour la Flandre, mais cela a un prix..." lijkt het me duidelijk welke prijs hij in gedachten heeft, denk niet dat de Vlamingen daar snel mee akkoord gaan.
Juist. Bemerk de woordkeuze "autonomie voor Vlaanderen". Wat hij blijkbaar vergeet is dat Brussel en Wallonië die autonomie dan natuurlijk ook krijgen.
Af en toe is er wel eens een Vlaamse politicus die insinueert dat het moet kunnen, die dan onmiddellijk wordt teruggefloten. Het Vlaams Belang zou anders wel eens heel goed kunnen scoren bij de verkiezingen voor het Vlaams Parlement in 2009.
Voor de splitsing van BHV, waarvoor uiteraard op de Gordel ook campagne gevoerd is, moet er niet "een oplossing gezocht worden". Alle Vlaamse partijen moeten dat eenzijdig doen, uiteindelijk kunnen zij dat niet blokkeren. België zit ondertussen in een soort bizar vacuüm, want door een Arrest van het Grondwettelijk Hof kunnen er gewoon na de verkiezingen van 10 juni geen nieuwe federale verkiezingen komen als er niets aan gedaan wordt.
pi_53178961
Dit filmpje is uit de reeks van "Jan en Jean" ( de ene Vlaming, de andere Waal) die samen op roadmovie trokken eerder dit jaar, door beide landsdelen.
Het zevende filmpje was in Dilbeek, één van die Vlaamse gemeenten rond Brussel.
  vrijdag 14 september 2007 @ 19:20:41 #41
130955 Floripas
Blast from the past
pi_53179105
quote:
Op vrijdag 14 september 2007 19:15 schreef zuiderbuur het volgende:
Dit filmpje is uit de reeks van "Jan en Jean" ( de ene Vlaming, de andere Waal) die samen op roadmovie trokken eerder dit jaar, door beide landsdelen.
Het zevende filmpje was in Dilbeek, één van die Vlaamse gemeenten rond Brussel.
[afbeelding]
Te grappig.
Bedankt.
pi_53242084
The Guardian is de burgemeester van Sint-Genesius-Rode gaan interviewen, één van die Vlaamse gemeenten rond Brussel met een Franstalige burgemeester.
Link naar artikel
quote:
'Flanders has systematically organised its independence over 35 years,' said Delacroix-Rolin, a French-speaker fighting to save her village of Rhode Saint Genese, nine miles south of Brussels, from becoming Flemish. 'If they succeed here, they will move on to Brussels. We're like the moat around the castle.'
French-speaking Brussels - whose cultural and linguistic affinity is with Wallonia to the south - sits like an island in Flemish-speaking Flanders. So do the 18,000 souls of Rhode. Delacroix-Rolin said of the French-speaking half of her village: 'We are bilingual, and that is our right. No one held a referendum to ask whether we wanted to be part of Flanders. We just woke up one day [in 1962] and the linguistic frontier had been drawn south of us.'

In the 45 years since, Belgium as a state, steered by the economically and numerically superior Flemish, has effectively devolved itself out of existence. 'Now Flanders with six million people makes the rules and four million French-speakers adapt,' said Delacroix-Rolin, who is banned from speaking French at council meetings or official functions.
Interessant om te zien hoe zij een draai aan de feiten geeft : Rode is helemaal niet een gemeente die moet gered worden van het vlaams zijn, het is gewoon een Vlaamse gemeente, pas sinds 1988 is er een Franstalige burgemeester, de laatste Vlaamse burgemeester was Vlaamsgezind en steunde initiatieven als de Gordel.
Ook gek dat ze zegt dat een Vlaamse meerderheid 4 Franstaligen de wet voorschrijft, de regering moet 50-50 verdeeld zijn over Vl en Fr, en op elke taalwet zit een slotje dat slechts met de toestemming van beide gemeenschappen open kan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')