en ook van nu.nl:quote:Sabotage bij Vlaamse fietstocht rond Brussel
Uitgegeven: 3 september 2007 11:31
BRUSSEL - Kwaadwillenden hebben de jaarlijkse Vlaamse fietstocht rond Brussel die zondag plaatsvond aangegrepen om de fietsliefhebbers eens flink te pesten.
ANP
Hier en daar knoeiden vermoedelijk Franstaligen met de bewegwijzering en tientallen fietsers reden hun banden lek op uitgestrooide spijkers.
Taalstrijd
In totaal fietsten 77.000 Vlamingen mee met de fietstocht rond Brussel, de zogeheten Gordel. Het typisch Vlaamse evenement werd net als vorige jaren door politici aangewend voor het venten van opinies met betrekking tot de taalstrijd, meldden Vlaamse media maandag.
Vlaamse politieke partijen willen het kiesdistrict Brussel-Halle-Vilvoorde splitsen, maar de Walen zijn hierop tegen.
De Gazet van Antwerpen had hier het volgende over te vermelden:quote:Waal strooit spijkers bij Vlaamse fietstocht
Uitgegeven: 4 september 2006 15:57
Laatst gewijzigd: 4 september 2006 15:58
BRUSSEL - De taalstrijd in België kent soms vreemde incidenten. Dat was zondag weer het geval bij de jaarlijkse fietstocht van Vlamingen rond Brussel, bedoeld om alle gebieden te markeren die Nederlandstalig zijn.
Een Waalse advocaat uit Waterloo en een handlanger konden dat niet aanzien. In de Brusselse voorstad Sint-Genesius-Rode strooiden zij honderden kopspijkers op de fietsroute, met vele lekke banden tot gevolg.
De mannen werden echter opgemerkt door verdekt opgestelde agenten. De agenten vonden in de auto van de advocaat 4200 pasgekochte kopspijkers, evenals drie wegwijzers die hij had weggehaald. De mannen zijn geboeid afgevoerd. "Ondanks alles bleef de advocaat zijn betrokkenheid ontkennen", aldus een woordvoerder van de politie Sint-Genesius-Rode maandag.
De ruim 70.000 fietsers van de zogeheten Gordeltocht vonden verder ook boomstammen op hun weg.
Maar je scheldt tenminste in het Nederlandsquote:Op dinsdag 4 september 2007 21:10 schreef katerwater het volgende:
Kutfietstocht![]()
Dankzij al die fietsers kon ik nergens doorrijden. Overal waren ze!
Mèrde!quote:Op dinsdag 4 september 2007 21:23 schreef Barbaaf het volgende:
[..]
Maar je scheldt tenminste in het Nederlands [afbeelding]
Ze moeten die beide landen gewoon splitsenquote:Op dinsdag 4 september 2007 21:02 schreef -skippybal- het volgende:
Woeh, Vlamingen vs Walen topic!!
Tvp dus![]()
KCT?quote:Op woensdag 5 september 2007 13:38 schreef Pappie_Culo het volgende:
Ik vind dat ons KCT maar eens moet ingrijpen en een eind moet maken aan de ongekende WAALSE TERREUR!
Slagen ze hier dan ook in? Als de Franstaligen naar de randgemeenten trekken, dan lijkt het me dat er minder in de binnenstad zelf wonen. Het lijkt me verder overigens ook niet dat de Franstaligen zulke hoge geboortencijfers hebben dat ze als een plaag zich verspreiden èn overal dezelfde concentratie (aantal Franstaligen per km2 of per gemeente) behouden.quote:Je ziet hoe ver de oneindige dankbaarheid van de Franstaligen reikt.
Nadat Brussel sinds de oprichting van België verfranst is tot een bijna uitsluitende stad, wordt Brussel als volledig in Vlaanderen gelegen stad gebruikt om via "kolonisatie" de gemeenten errond te verfransen.
Hun verbondenheid met Nederland?quote:Op dinsdag 4 september 2007 20:59 schreef Barbaaf het volgende:
maar is het weer de franstalige elite die het niet kan hebben dat een grote groep Vlamingen hun verbondenheid met Nederland demonstreert door op ons nationale vervoermiddel een rondje te rijden.
Natuurlijk houden ze daar zelf ook rekening mee. Wanneer zij voorstellen om het Brussels Gewest uit te breiden, claimen ze natuurlijk alleen maar gebieden zodanig dat in totaal er een comfortabele Franstalige meerderheid in het Brussels Gewest blijft. De reactie van Vlaamse bewegingen is vaak dat Brussel mag uitbreiden met alle 308 Vlaamse gemeenten, zonder de taalstatuten te wijzigen.quote:Op donderdag 6 september 2007 01:46 schreef DrWolffenstein het volgende:
[..]
Slagen ze hier dan ook in? Als de Franstaligen naar de randgemeenten trekken, dan lijkt het me dat er minder in de binnenstad zelf wonen. Het lijkt me verder overigens ook niet dat de Franstaligen zulke hoge geboortencijfers hebben dat ze als een plaag zich verspreiden èn overal dezelfde concentratie (aantal Franstaligen per km2 of per gemeente) behouden.
Een totale misquote van Jacob van Maerlant.quote:Op dinsdag 4 september 2007 20:59 schreef Barbaaf het volgende:
"Wat Wals is, vals is! Slaat al dood!"
quote:Op maandag 10 september 2007 15:56 schreef Barbaaf het volgende:
Natuurlijk chargeer ik behoorlijk in de OP, mij is namelijk opgevallen dat hoe harder je schreeuwt en met stekelige standpunten komt, hoe meer aandacht je krijgt. Had iemand van Wilders gehoord als hij het hield bij 'Ik vind moslims niet lief'? Nee, schreeuwen en demoniseren moet je om gehoord te worden!
Wat zij etnische zuivering noemen, is bijvoorbeeld het niet toelaten van Franstalig onderwijs in elke gemeente in Vlaanderen, en het verbieden van middelbaar onderwijs in het Frans in het Vlaams Gewest, en dat administratie in het Nederlands moet gebeuren. De Raad van Europa heeft die kritiek van dat onderwijs wel al eens verworpen omdat de afstand tot Brussel en Wallonië-waar dat wel mogelijk is- gewoon te klein was.quote:Wat niet wegneemt dat er een zorgwekkende ontwikkeling gaande is, goed beschreven door Zuiderbuur: het verfransen van de Vlaamse gemeenten rond Brussel, het morrelen aan de taalgrens . Het ook genoemde incident met gebrekkige hulp aan nederlandssprekenden door Waalse ambulanciers (lees ook de link) zou zonder veel overdrijving als een vorm van etnische zuivering opgevat kunnen worden, terwijl de Walen juist de Vlamingen daarvan beschuldigen.
Dan nog, het is niet omdat de boel niet fuseert dat wat steun niet welkom is.quote:Ik denk dat de splitsing van België wel naderbij komt al zal een fusie tussen Vlaanderen en Nederland nog op zich laten wachten, te veel verschillen in wetgeving en politiek * ), nog afgezien van het feit dat de meeste Vlamingen nog tegen zijn, imo de belangrijkste factor. Maar zodra ze willen zal ik ze met open armen ontvangen
Ik durf toch zeggen dat Leterme als christendemocraat veel betere banden heeft met Balkenende dan met zijn Franstalige tegenhangers. Balkenende komt naar Vlaanderen net voor de verkiezingen om de CD&V te steunen, en Derk-Jan Eppink (een Nederlandse journalist die heel goed op de hoogte is) noemt hem de eerste Nederlandse premier die begrepen heeft dat België een federatie is, en vermeldt. dat Balkenende naar bijeenkomsten van de Vlaamse Gemeenschap komtquote:* ) En dan het liefst het beste van beide gebieden combineren: goede wegen, lage belastingen en vrije verkoop van vuurwerk al zou het onder Balkenende eerder uitdraaien op het tegenovergestelde, stel je voor dat de bevolking ergens voordeel uit zou kunnen halen![]()
Ik neem aan dat het minstens sinds Napoleon al bon ton was Frans te spreken, zeker onder de elite (die ook in Vlaanderen Frans sprak). Na de stichting van de tweetalige staat België was het ook logisch dat de hoofdstad tweetalig zou zijn en sinds Brussel gedeeltelijk hoofdstad van de EU is, is Frans ook de keus voor de meeste buitenlandse diplomaten. Volgens Wikipedia (nl) :quote:Op maandag 10 september 2007 17:15 schreef EdvandeBerg het volgende:
Ik dacht dat de stad Brussel van oudsher Vlaams was. Sinds wanneer is de Franstalige opmars begonnen?
De franse wikipedia (moet dat niet Pediawikique zijn?) zegt oa. :quote:Binnen het Brussels Hoofdstedelijk Gewest gelden het Frans en het Nederlands als officiële talen. De meeste inwoners, forenzen, en 'vaste' buitenlanders gebruiken nochtans vooral het Frans als aanspreektaal. Deze gewoonte is echter geen maat voor de ware taalverhoudingen, maar wordt door veel Nederlandstalige bezoekers van Brussel wel als probleem ervaren.
Deze gewoonte is evenwel ontstaan door de combinatie van de numerieke verhoudingen van de verschillende taalgroepen in Brussel, de relatieve meertaligheid van de Vlamingen in Brussel, en de relatief lagere kennis van andere talen onder de Franstaligen, gekoppeld aan gebeurlijke onverdraagzaamheid vanwege sommige meer nationalistische Franstaligen tegenover Nederlands en de Vlamingen.
quote:Le bilinguisme de Bruxelles s'explique aussi par l'histoire de cette ville. Les premières décennies de l'indépendance de la Belgique, le néerlandais n'était pas une langue officielle dans le pays. Ceci a motivé beaucoup d'habitants de la capitale, dont la langue usuelle était alors issue du brabançon, proche du flamand, de commencer à parler le français avec leurs enfants afin de leur permettre d'avancer socialement. Graduellement, la ville est devenue presque entièrement francophone, bien que beaucoup de noms de rues, communes etc. soient d'origine flamande (Schaerbeek, Etterbeek, Molenbeek, etc.), et bien que beaucoup de ces francophones aient une partie de leurs racines flamandes.
Étant très largement majoritaires à Bruxelles, les francophones n'ont souvent (mais pas toujours) qu'une connaissance scolaire limitée du néerlandais ; en revanche, les Flamands minoritaires de Bruxelles sont généralement parfaitement bilingues néerlandais/français et n'hésitent pas à utiliser directement le français pour communiquer dans les commerces et autres lieux publics de la capitale.
Zeg, heb jij niks beters te doen op Fok dan hooggehakte deernes stalken?quote:Op maandag 10 september 2007 18:01 schreef Bommenlegger het volgende:
Arme Foripas.
Bekeer je tot de islam en je kan ongemoeid dit soort opmerkinen plaatsem.
Dan heb ik dan begrip voor.
Nu niet helaas...
Hoho, je mag 1815 en 1830 niet vergelijken met 2007!quote:Op maandag 10 september 2007 17:38 schreef Barbaaf het volgende:
Ik neem aan dat het minstens sinds Napoleon al bon ton was Frans te spreken, zeker onder de elite (die ook in Vlaanderen Frans sprak). Na de stichting van de tweetalige staat België was het ook logisch dat de hoofdstad tweetalig zou zijn en sinds Brussel gedeeltelijk hoofdstad van de EU is, is Frans ook de keus voor de meeste buitenlandse diplomaten. Volgens Wikipedia (nl) :
Zelf ben ik katholiek opgevoed, maar totaal ongelovig nu. Ik denk dat geloof geen scheidende factor meer is.quote:Op maandag 10 september 2007 17:20 schreef Barbaaf het volgende:
@Zuiderbuur: Geloof me, Balkenende wil je niet tenzij je calvinistisch christen bent, hij lijkt me hét schoolvoorbeeld van "d'n arrogante Hollander" waar 'jullie' zo'n hekel aan hebben. Zo gedraagt hij zich hier al in ieder geval. Persoonlijk probeer ik, tijdens mijn bezoeken aan Vlaanderen in het kader van mijn eigen Vlaams-Hollands fusieproject (), een positiever beeld van Hollanders over te brengen.
Goh ga je het nu op die tour gooien?quote:Op maandag 10 september 2007 18:03 schreef Floripas het volgende:
[..]
Zeg, heb jij niks beters te doen op Fok dan hooggehakte deernes stalken?
En ik protestants maar nu overtuigd agnost. Al speelt geloof zelf geen grote rol meer denk ik toch dat dit voor enige culturele verschillen heeft gezorgd, die wat mij betreft ook mogen blijven bestaan. Zolang niet één of andere omhooggevallen schoolmeester probeert zijn normen en waarden door mijn strot te duwen. Is er in Vlaanderen ook zoveel ophef rond alcoholgebruik door minderjarigen en sexfeesten?quote:Zelf ben ik katholiek opgevoed, maar totaal ongelovig nu. Ik denk dat geloof geen scheidende factor meer is.
Klopt als een bus, het verschil tussen de gemiddelde Brabander en Groninger is volgens mij stukken groter dan tussen de gemiddelde Nederlander en Vlaming. Als je dit statistisch zou kunnen weergeven krijg je twee Bell-curves die grotendeels overlappen.quote:Het allerbelangrijkste is dat niet elke Nederlander een Hollander is, men ziet al te vaak Nederland als superhomogeen.
Op dit moment in elk geval niet in de media.quote:Zolang niet één of andere omhooggevallen schoolmeester probeert zijn normen en waarden door mijn strot te duwen. Is er in Vlaanderen ook zoveel ophef rond alcoholgebruik door minderjarigen en sexfeesten?
*zoekt cursus statistiek*quote:Klopt als een bus, het verschil tussen de gemiddelde Brabander en Groninger is volgens mij stukken groter dan tussen de gemiddelde Nederlander en Vlaming. Als je dit statistisch zou kunnen weergeven krijg je twee Bell-curves die grotendeels overlappen.
quote:A propos de l'arrondissement de B-H-V « Nous devons trouver une solution et j'estime qu'un référendum respecterait le souhait des habitants concernés. Si tel était le cas, je suis persuadé qu'au moins quatre des six communes à facilités rejoindraient Bruxelles. De plus, Bruxelles, en sa qualité de région centrale, doit avoir des liens géographiques avec les deux autres régions. Imaginez un instant que Bruxelles soit enclavée en territoire wallon, soyez certain que les Flamands exigeraient un corridor pour relier la Région bruxelloise à la Flandre. »
Juist. Bemerk de woordkeuze "autonomie voor Vlaanderen". Wat hij blijkbaar vergeet is dat Brussel en Wallonië die autonomie dan natuurlijk ook krijgen.quote:Op maandag 10 september 2007 20:33 schreef Barbaaf het volgende:
Dus hij verdedigt zijn streven naar uitbreiding met de stellingen 'Brussel, als centrale regio, moet verbindingen met de andere regio's krijgen' en 'Als Brussel geheel in Wallonië zou liggen zouden de Vlamingen een corridor naar Vlaanderen eisen'? Gezien de kop van het artikeltje "Ce n'est pas antidémocratique d'exiger plus d'autonomie pour la Flandre, mais cela a un prix..." lijkt het me duidelijk welke prijs hij in gedachten heeft, denk niet dat de Vlamingen daar snel mee akkoord gaan.
Te grappig.quote:Op vrijdag 14 september 2007 19:15 schreef zuiderbuur het volgende:
Dit filmpje is uit de reeks van "Jan en Jean" ( de ene Vlaming, de andere Waal) die samen op roadmovie trokken eerder dit jaar, door beide landsdelen.
Het zevende filmpje was in Dilbeek, één van die Vlaamse gemeenten rond Brussel.
[afbeelding]
Interessant om te zien hoe zij een draai aan de feiten geeft : Rode is helemaal niet een gemeente die moet gered worden van het vlaams zijn, het is gewoon een Vlaamse gemeente, pas sinds 1988 is er een Franstalige burgemeester, de laatste Vlaamse burgemeester was Vlaamsgezind en steunde initiatieven als de Gordel.quote:'Flanders has systematically organised its independence over 35 years,' said Delacroix-Rolin, a French-speaker fighting to save her village of Rhode Saint Genese, nine miles south of Brussels, from becoming Flemish. 'If they succeed here, they will move on to Brussels. We're like the moat around the castle.'
French-speaking Brussels - whose cultural and linguistic affinity is with Wallonia to the south - sits like an island in Flemish-speaking Flanders. So do the 18,000 souls of Rhode. Delacroix-Rolin said of the French-speaking half of her village: 'We are bilingual, and that is our right. No one held a referendum to ask whether we wanted to be part of Flanders. We just woke up one day [in 1962] and the linguistic frontier had been drawn south of us.'
In the 45 years since, Belgium as a state, steered by the economically and numerically superior Flemish, has effectively devolved itself out of existence. 'Now Flanders with six million people makes the rules and four million French-speakers adapt,' said Delacroix-Rolin, who is banned from speaking French at council meetings or official functions.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |