Alleen kunnen zn aanvallers er niet veel vanquote:Op zondag 2 september 2007 19:54 schreef tong80 het volgende:
NEC speelt op zijn Beens, op de aanval.
Niet klagen. Het Aad de Mosje krijgen topic was ook van mij.quote:
Wat let jou om over hem een topic te openenquote:Op zondag 2 september 2007 21:34 schreef One_conundrum het volgende:
Beetje onnodig. Dan heeft iemand als Wetzel eerder een topic verdiend, een goeie trainer, met een rijke geschiendenis in de voetbalwereld.
quote:De club herkent zich in mijn werkwijze
Door LUDO VAN DENDEREN
NIJMEGEN - Het is een mooie week voor NEC-trainer Mario Been. De laatste twee wedstrijden won hij en vandaag zet de coach waarschijnlijk zijn handtekening onder een nieuw tweejarig contract.
Toen NEC-trainer Mario Been vorige week maandag op het trainingsveld arriveerde, maakte een gevoel van woede zich over hem meester. Verschillende reclameborden langs het veld waren beklad met op zijn zachtst gezegd negatieve leuzen aan het adres van de spelersgroep en het management. Been begreep er niets van. Natuurlijk, de prestaties vielen op dat moment tegen, met één punt uit vijf duels. Maar waarom kwamen die ontevreden fans niet naar de club om op een normale manier uitleg te vragen over de prestaties?
,,Iedereen kan langskomen en vragen waarom het niet zo gegaan is als iedereen hoopte,’’ zei de oefenmeester die middag. ,,Ik sta altijd iedereen netjes te woord. Neem van mij aan, mijn spelers gaan niet het veld in om even een wedstrijd te verliezen. Bovendien zijn we afgelopen zomer vier belangrijke spelers door transfers of zware blessures kwijtgeraakt.’’
Tijd krijgt Been, want een ‘scorebordbeleid’ hanteert de clubleiding in Nijmegen niet. Uitgerekend in een roerige periode, maakte NEC vorige week al bekend op het punt te staan het na dit seizoen aflopende contract van Been te gaan verlengen. Bij buitenstaanders wekte het besluit lichte verbazing.
,,Waarom nu? Dat moet je eigenlijk aan de club vragen,’’ zegt Been. ,,Misschien om mijn blauwe ogen. Maar serieus, supporters reageren emotioneel vanwege het resultaat, maar de leiding herkent zich in mijn werkwijze. Iedere dag wil ik het maximale uit de groep halen. Daarmee ben ik nog lang niet klaar. Zelfs thuis denk ik alweer aan de volgende training en de komende wedstrijd. Met mijn zoontje, die ook voetbalt, heb ik het er veel over. Dat NEC waardeert wat ik doe, geeft me veel voldoening.’’
Intern is het altijd rustig gebleven.
,,Geloof me, in de kleedkamer is er flink gediscussieerd. Ik ben niet de persoon om vervolgens in de pers allerlei dingen te roepen. Ik heb zo’n hekel aan trainers die zeggen: ‘het ligt aan de spelers en niet aan mij’. Dat we zo slecht begonnen lag óók aan mij.’’
Voor het eerst in uw loopbaan als hoofdtrainer kreeg u te maken met tegenslag.
,,Ik ben in ieder geval rustig gebleven en ben op de vertrouwde manier doorgegaan. Wat me in die korte tijd is opgevallen, is wie je vrienden zijn. Gaat het goed, dan slaan ze je schouders blauw. Maar na weer een nederlaag keken sommige mensen me niet meer aan.’’
NEC heeft op dit moment veelal jonge, talentvolle jongens. Routine ontbreekt.
,,Als we tien miljoen te besteden hadden, hadden we waarschijnlijk andere spelers gehaald. De realiteit is dat NEC ook noodgedwongen vaak op jonge, onervaren spelers bouwt. Maar wat zegt leeftijd? Ik haal net zo lief een 27-jarige die nog alles uit zijn carrière wil halen. Ik ben tevreden met wat we hebben. Maar we hebben tijd nodig om te groeien.’’
Is Arsenal een voorbeeld? Ook een club die op talenten bouwt?
,,Met het verschil dat Arsenal betere spelers kan halen. Maar talent alleen is niet genoeg. Je moet zorgen dat talent omslaat in ervaring. Leuk dat er wordt geschreven dat Dominique Kivuvu en Ferne Snoyl talentvol zijn, ze moeten nu wel de kar gaan trekken. Individuele fouten mogen niet meer worden gemaakt. In de competitiewedstrijd tegen Twente mocht Rob Wielaert bijvoorbeeld ongehinderd de bal in het doel koppen. Terwijl er afspraken zijn gemaakt over het dekken van hem. Ik zou vroeger hebben gedacht: ‘jij die bal inkoppen? Over mijn lijk!’ Die mentaliteit moet er bij NEC komen.’’
U geeft spelers veel verantwoordelijkheden. Snoyl moest afvallen, zonder dat u hem controleerde.
,,De motivatie moet uit een speler zelf komen. Dat is met alles in de voetballerij. Ik kan ze als trainer wél inspireren bepaalde dingen te doen. Ik ben zelf ook een jonge voetballer geweest en had misschien meer uit mijn loopbaan moeten halen. Dat had ik zélf moeten doen. Ik hoop dat bij mijn spelers het kwartje sneller valt.’’
U blijft nog twee jaar bij NEC. Dan wordt u niet de opvolger van Bert van Marwijk bij Feyenoord.
,,Ik ben mijn trainerscarrière net begonnen! De verhalen over Feyenoord en de vermeende interesse strelen me, maar een overgang naar De Kuip is nog nooit aan de orde geweest. Ik wil gewoon bij NEC blijven. Deze club heeft veel mogelijkheden en wil op termijn vast naar het linkerrijtje. Ik wil daarbij helpen. Nijmegen heeft namelijk een echte voetbalentourage, met wedstrijden die altijd in een uitverkocht huis worden gespeeld. Heerlijk.’’
Hij is in 2005/2006 begonnen als hoofdcoach van Excelsior. Daarvoor is hij vier jaar assistent-trainer geweest, dat is niet hetzelfde, hè.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 11:10 schreef Erasmusch het volgende:
[..]
Is ie niet al 8 jaar bezig ofzo?
quote:Mario Been heeft geduld
Door WIETSE DIJKSTRA
ROTTERDAM - Zo lang de lobby voor zijn komst naar de Kuip alleen van de Feyenoord-fans komt, hoeft niemand in Nijmegen te vrezen dat Mario Been na dit seizoen vertrekt naar zijn grote liefde. ,,Met NEC kunnen we nog een stap maken,’’ zegt de trainer, die zijn ploeg na een moeizame eerste competitiehelft weer helemaal op de rails heeft.
Dat Been afgelopen zondag weer eens aan Feyenoord werd gelinkt, was niet zo vreemd nadat hij met NEC verrassend won in de Kuip (1-3) en uitgebreid werd toegezongen door de Rotterdamse fans. ,,Dat vond ik hartstikke leuk,’’ zegt hij een dag later. ,,Op een of andere manier gunnen ze me het wel. De fans weten dat ik een echte Feyenoorder ben. Maar ik wil nu het beste voor NEC.’’
Hoewel de Rotterdammer nooit onder stoelen of banken heeft gestoken dat hij ooit trainer van Feyenoord wil worden, gaat die wens nu nog niet in vervulling. Been weet dat zeker en heeft daarover ook een aardige theorie. Nu Bert van Marwijk naar de KNVB gaat, zo meent hij, zal in de Kuip snel een opvolger worden gepresenteerd.
,,Feyenoord heeft al lang iemand achter de hand,’’ zegt Been. ,,Je denkt toch niet dat ze zo lang gaan wachten met het zoeken naar een opvolger? Dat zou van weinig visie getuigen. Feyenoord is een megabedrijf, dat echt al wel met een aantal kandidaten een oriënterend gesprek heeft gevoerd. Bij mij zijn ze niet geweest. Vorig seizoen niet en nu niet. De naam Been is alleen door Willem (Van Hanegem, red.) een keer geopperd op tv. Er speelt dus helemaal niets.’’
Het is ook de vraag of hij nu al toe is aan die stap. Been heeft als hoofdtrainer in het betaald voetbal een jaar ervaring bij Excelsior en (bijna) twee seizoenen bij NEC. ,,Je moet wel op het juiste moment ergens binnen stappen. Hoe langer je trainer bent, hoe meer ervaring je hebt. Ook dit seizoen heb ik bij NEC dingen meegemaakt die je op de cursus niet leert.’’
Zo had hij een aanvaring met spits Jhon van Beukering, de hij wegens overgewicht tijdelijk uit de selectie zette, en was er de affaire Ferne Snoyl. De door Been aangetrokken speler raakte in opspraak en moest vertrekken. ,,En ik had te maken met publiek dat morde omdat de resultaten tegenvielen.’’
Been doorstond al die tegenslagen, week niet af van zijn koers en trof het dat de clubleiding in Nijmegen verder keek dan de waan van de dag. ,,Ik heb vorig seizoen voor twee jaar bijgetekend in een periode dat NEC er niet florissant voor stond. Mooi dat een club dat doet. Het was niet op basis van de ranglijst, maar vanwege de manier waarop ik werk. Dat vertrouwen koester ik.’’
Ook de clubleiding zag waar bij NEC het probleem lag. Een aantal gerichte versterkingen als Kevin Bobson en Bas Sibum hielp het elftal na de winterstop omhoog. ,,Sibum is een leiderstype, zowel binnen als buiten het veld. Bobson werkt heel hard voor het team,’’ zegt Been over zijn aanwinsten. ,,Maar het scheelt ook dat Brett Holman eindelijk helemaal fit is en we Jeremain Lens op het goede spoor hebben gekregen.’’
Juist Lens maakt de laatste weken vaak het verschil. ,,Hij kwam van AZ en dacht dat hij het bij NEC met zo min mogelijk inzet wel kon redden. Ik heb hem laten inzien wat het betekent om betaald voetballer te zijn. Nu is hij heel belangrijk.’’
quote:Been: "Feyenoord vond me te onervaren"
06 april 2008
NEC-trainer Mario Been, zondag als toeschouwer in De Kuip aanwezig, reageerde positief op de komende aanstelling van Gertjan Verbeek bij de Rotterdamse club. De huidige oefenmeester van SC Heerenveen moet de opvolger worden van Bert van Marwijk. Feyenoord en Verbeek verwachten binnenkort een akkoord te bereiken.
"Ik heb vroeger bij Heerenveen nog met hem gespeeld", liet oud-Feyenoorder Been weten over Verbeek. "Hij was geen grote voetballer, maar wel een karakterjongen. Hij eiste veel van zichzelf en was fysiek beresterk. Je kwam hem vijf keer tegen als je hem voorbij wilde. Die instelling probeert hij ook op zijn spelers over te brengen. Zijn ploegen maken altijd een topfitte indruk. Of hij tegen de druk van een topploeg bestand is, zal moeten blijken."
De succesvolle NEC-coach toonde bij RTV Rijnmond nog wel enige teleurstelling dat hij zelf geen serieuze kandidaat was voor de trainersvacature in De Kuip. "Toen het vertrek van Bert van Marwijk naar de KNVB officieel bekend was gemaakt, had ik eerlijk gezegd wel een telefoontje verwacht, ja. Maar ik had te weinig ervaring, geloof ik. Dat standpunt van de clubleiding respecteer ik dan maar."
komt nog wel goedquote:Op zondag 6 april 2008 22:05 schreef Canisfire het volgende:
Ik hoop Been ook nog ooit bij Feyenoord te zien.
Slimme ouders.quote:Op zondag 6 april 2008 22:30 schreef Os__ het volgende:
Zijn ouders zijn in ieder geval heel vervelend.
Zat in het begin van het seizoen bij Sparta - NEC naast de ouders van Been. Ze zaten op de hoofdtribune bij Sparta en wisten heel erg nadrukkelijk laten weten dat Sparta verdiende te degraderen. Sparta won, Feyenoord verloor, zoontje Been verloor en zij waren de eerste die daarna vertrokken.
Zoals nu met Holman en Lens gebeurd. Die 2 zweven en spelen week in week uit goed en Mario wordt ineens ook buiten Rotterdam als topcoach gezien!quote:Op zondag 2 september 2007 20:11 schreef endr0me het volgende:
NEC is in ieder geval blij met Been..
Bij vlagen zie je de potentie van dit NEC, als het ook daadwerkelijk gaat scoren zal hij pas de echte lof krijgen..
Brandts faalde in de play offs, Rutten zou kunnen. Verbeek gad beter moeten presteren in de play offsquote:Op vrijdag 16 mei 2008 09:47 schreef TJDoornbos het volgende:
[..]
Dat gaat te ver, denk dat Ernie, Fred of Gertjan dat meer verdienen
Idd:quote:Op vrijdag 16 mei 2008 09:52 schreef tong80 het volgende:
[..]
Brandts faalde in de play offs, Rutten zou kunnen. Verbeek gad beter moeten presteren in de play offs
Toch goed gezien toen.quote:Op maandag 3 september 2007 17:46 schreef DatMeenJeNiet het volgende:
Erg goed bezig vooralsnog met NEC. Mooie talentvolle selectie gebouwd met erg weinig middelen. Nu met Janssen erbij moeten de goals ook wel vallen.
Helemaal mee eens. Toen speelde NEC ook al goed voetbal, maar kwam het er telkens net niet uit. Nu lijkt werkelijk alles mee te zitten. Erg goed gedaan van het bestuur van de club, weer eens wat anders dan na 10 slechte wedstrijden je trainer op straat zetten.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 10:13 schreef Suijk het volgende:
Idd Mark. En ook klasse van NEC hoe ze hem in het begin van het seizoen gewoon bleven steunen en contractverlenging aanboden.
Ik hoop het met je!quote:Op zondag 6 april 2008 22:05 schreef Canisfire het volgende:
Ik hoop Been ook nog ooit bij Feyenoord te zien.
Leuke persconferenties altijd met Mario.quote:Mario Been: AC Milan zal trillen Twingly blog zoekenBlog over dit artikel
Als je een opmerking en een link naar dit artikel plaatst in jouw blog, zal jouw blogpost vanuit hier worden gelinkt.
ROTTERDAM - Trainer Mario Been van NEC had zondag na de zege op zijn grote liefde Feyenoord (0-2) de lachers op zijn hand. "We hebben Europa met deze uitslag wel even laten schrikken. AC Milan zal trillen in zijn tuigie”, sprak de voormalige spelbepaler in onvervalst Rotterdams.
Mario Been is uiterst tevreden met zijn ploeg NEC.
Been doelde op de loting dinsdag in Nyon voor de groepsfase van de UEFA Cup. NEC verzekerde zich donderdagvond in Roemenië verrassend van een verlenging van het Europese avontuur. "De uitschakeling van Dinamo Boekarest heeft mijn jonge ploeg enorm veel zelfvertrouwen gegeven. Ja, Dinamo Boekarest, ik zeg het nog maar even, omdat het zeker geen achterafploegie was.”
Op de vraag of zijn spelers na de zware wedstrijden in Roemenië en Rotterdam toe waren aan een paar dagen rust, antwoordde Been gevat: "Ja, we gaan twee weken naar de camping met z'n allen. Maar zonder gekheid, de spelers krijgen uiteraard een paar vrije dagen. Over twee weken komt Vitesse op bezoek. Dat is opnieuw een zware opdracht voor ons. We blijven mikken op een plaats bij de eerste tien in de eredivisie.”
Collega Gertjan Verbeek wenste Been bij het afscheid in de perskamer veel plezier op de camping. "Ja, bedankt. Het is er ook wel weer voor”, verwees de welbespraakte en succesvolle NEC-coach naar de verregende zondag in De Kuip.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |